Veel honger hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Veel honger hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:55

Hallo!

Ik heb vaak honger. Ook na een maaltijd. Ik vraag me toch af waardoor dit komt.
Ik ben 16 jaar, 1.81m en ik weeg 76,5 kilo (gezond gewicht dus).
Ik eet braaf 3 maaltijden en 3 tussendoortjes per dag.
Ik fiets doordeweeks dagelijks 10 km. Als ik heb gegymd of hardgelopen is de honger nog erger.

Een gemiddelde dag ziet er voor mij zo uit:
O: 2 boterhammen (margarine en pindakaas of jam)
T: Appel
L: 3 boterhammen (kaas, pindakaas, nutella)
T: boterham/cracker/fruit/(soms Snelle Jelle)
A: groente, vlees, aardappels, schaaltje vla
T: Cracker/boterham/(in het weekend wat chips)

Ik eet enkel volkoren of speltbrood, drink zo'n 2 liter per dag(vooral water en zwarte thee).

Het enige wat ik kan bedenken, is dat ik hoog in m'n koolhydraten zit (helaas is ontbijt/lunch moeilijk te vervangen, bijv. Geen tijd om havermout te maken en vind het niet lekker).

Weet iemand waar deze honger vandaan komt? Want het is niet normaal om 1,5 uur na een stevig avondeten alweer een knorrende maag te hebben.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 14-02-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Re: Veel honger hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:16

Veel suiker, weinig eiwitten. Logisch :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:20

Laag in eiwit weet ik :j
Eet meerdere eieren per week, nog steeds te weinig helaas... ga proberen 1x pw te ontbijten met banaan-ei pannekoekjes.
Hoe zou ik suiker dan kunnen verminderen? Pindakaas is suikervrij (igg niet toegevoegd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:21

Ik doe nu vaak ipv zoetigheid op brood een gebakken ei. Ik heb ook erg vaak en snel honger, maar sinds ik gebakken ei eet gaat dat veel beter :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:22

phormicola krijg je van suikers honger?
En kan je dat met eiwitten opvangen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:25

Eiwit zit niet alleen in ei he :')

Ja, van suikers gaat je bloedsuiker snel omhoog en daarna snel naar beneden, wat honger veroorzaakt. Verder zit er niets aan vitamines in.
Eiwitten (vetten en complexe koolhydraten ook) zorgen voor een stabielere bloedsuiker, vitamines/mineralen en minder snel honger :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:27

phormicola schreef:
Eiwit zit niet alleen in ei he :')

Ja, van suikers gaat je bloedsuiker snel omhoog en daarna snel naar beneden, wat honger veroorzaakt. Verder zit er niets aan vitamines in.
Eiwitten (vetten en complexe koolhydraten ook) zorgen voor een stabielere bloedsuiker, vitamines/mineralen en minder snel honger :)

Zover kwam ik ook nog :+

Brood en aardappelen bestaan toch uit complexe koolhydraten?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:29

Moet je soms bijna ongesteld worden? Als ik ongesteld moet worden vreet ik zowat alles wat ik tegenkom :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:37

Snollygoster schreef:
Moet je soms bijna ongesteld worden? Als ik ongesteld moet worden vreet ik zowat alles wat ik tegenkom :')

Nope, net geweest (plus ik slik de pil).
Als ik ongesteld ben, wil ik chocola, nu echt honger :+.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:40

Ik had dat ook toen ik 16 was.. Maar toen was ik wel dik haha ik ben overigens 1.83 bij mij hielp het om veel water te drinken of stukje fruit eten :-)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:43

Ik denk dat je ook best wel wat meer kan eten hoor. Eet eens ei op brood, vult lekker. Gebakken ei met tomaat bijvoorbeeld. Een flinke bak kwark smorgens kan ook helpen. Minder KHD in de ochtend ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:44

Brood en aardappelen zijn idd complex (aardappel wat is wel wat simpeler, aangezien het voornamelijk uit zetmeel bestaat). Maar daarmee ben je er niet. Ik krijg bij jou het idee dat je lichaam niet om energie schreeuwt, maar om vitamines en mineralen.
Doe bij je broodje kaas een halve tomaat, 3 dikke plakken komkommer en wat sla. Vervang de nutella voor kipfilet, rookvlees, ham, rosbief, ossenworst, etc en doe daar ook groente bij. Vervang je snelle jelle voor 2 stukken fruit en een klein handje noten. Ik denk dat je dan al snel verschil zult merken :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:48

Bedankt voor de tips phormalica! Ik ga eens met vlees experimenteren op m'n brood (zal het zelf moeten gaan smeren, vaderlief smeert al 12 jaar m'n bammetje voor de lunch, ik klaag niet :+)

Kaas en komkommer klinkt best lekker (tomaat lust ik niet). 2 mandarijnen mee naar school voor de lange dagen op school moet ook lukken :j. Ook noten lust ik niet. Snelle Jelle eet ik nu hoogstens 2x pw ipv 1 of 2 per dag (zoals vorig jaar). Ik ga het eens proberen :j.

Nu eerst stage week, lange dagen, dus ik ga na volgende week in de vakantie beginnen en uitproberen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:17

Lust ik niet is geen goed excuus, eten valt te leren :) Maar goed, hangt er van af wat je belangrijk vind, noten zijn iig erg gezond en je eet toch ook pindakaas? Misschien beginnen met een andere notenpasta en van daaruit verder leren eten?
Twee mandarijnen is vrij weinig. Zou minstens 1-2 groot stuks fruit nemen en dan misschien nog een kleintje erbij :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:18

Ik ben een lastige eter, heeft met autisme te maken. Sommige structuren vind ik 'vies' in m'n mond, dat eet ik simpelweg niet. Valt te leren, maar met neiging tot uitspugen is dat lastig. Maar je hebt een punt :j.
Ik ga eens naar andere soorten fruit kijken, peer misschien. Eet vooral appels en bananen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:21

Kaas en komkommer is een match made in heaven, dat zeg ik je alvast haha. En het vult inderdaad prima!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:23

Ik heb ook altijd honger, meestal geef ik er niet aan toe en eet ik een paar dagen achter elkaar super gezond en soms vreet ik me vol :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:27

Ik heb al mijn hele leven altijd honger....wat ik ook aan mij dieet doe.

Iedere 3e zin die ik uitspreek is: hmmm ik heb honger.

Mensen die op dieet staan kunnen niet langer dan een halve dag in mijn buurt zijn. Daarna draaien ze door...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:31

EskeGirl schreef:
Ik ben een lastige eter, heeft met autisme te maken. Sommige structuren vind ik 'vies' in m'n mond, dat eet ik simpelweg niet. Valt te leren, maar met neiging tot uitspugen is dat lastig. Maar je hebt een punt :j.
Ik ga eens naar andere soorten fruit kijken, peer misschien. Eet vooral appels en bananen.

Dan heb ik niks gezegd :)

Ik leef ook zo'n beetje op appels en bananen! Sinaasappels ter afwisseling en heel afentoe peer, kiwi en mandarijnen. Oh ja, verse ananas is ook :9

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:32

Ik ga het eens proberen. En m'n ouders moeten het ook in huis halen :+
Mag van m'n moeder niet iedere dag een ei (anders gaat het te snel met eieren), dat is lastig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:14

Ik eet ook niet elke dag eieren hoor, moet er niet aan denken :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:32

Wat ik nu al schema heb gekregen van mijn personal trainer:

Ochtend:
3 bruin volkoren boterhammen, 2 met sandwichspread, 1 rosbief.
1 beker melk en water.

Tussen:
150ml magere kwark met vruchten
Kopje bouillon
1 glass water

Lunch:
2 roggebrood donker. 1 met 20+ kaas, 1 met ham.
150ml kwark, yoghurt etc marger
1 glas water

Tussen:
1 appel en klein stuk fruit naar keuze
1 glass water

Diner:
240 gram volkoren pasta, gekookt
125 gram kabeljauw
200 gram groente naar keuze
1 glas water

Tussen:
15 gram rozijnen
1 stuk klein fruit naar keuze
1 glass water

Dit schema is wel gebaseerd op mijn gewicht, lengte en sportschema (4x pw intensief 1 uur) ben even groot als wat jij bent maar wel zwaarder. Het bevat ±1500 kcal, maar dit is omdat ik af wil vallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:42

Wat een ontzettend slecht schema := Je kan iemand van zo'n lengte niet op 1500kcal zetten en ik vraag me ook af waar de vetten zijn? Dit is typisch zo'n standaard schema dat totaal niet op maat gemaakt is.
Ik hoop heel erg voor je dat je hier niet voor hebt betaald.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:53

Inderdaad weinig eiwitten zeg. Ik ben de laatste jaren overgestapt naar meer eitwitten en minder koolhydraten eten -ik kan ook enorme honger hebben- en doe dat vnl. bij mijn ontbijt: kwark met noten -die lust je niet- maar ook handje rozijnen en wat pitjes, vaak zonnebloempitjes. Lust je wel pitten? Pompoenpitten zijn ook erg lekker en gezond, dit soort pitten zijn regelmatig bij De Tuinen in de aanbieding. Of kwark of yoghurt met een muesli zonder noten, die is er misschien ook wel. Sinds ik kwark eet 's ochtends heb ik uren geen honger daarna. Verder tussendoor soms dadels of gedroogde abrikozen (i.p.v. koekjes).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:58

Ik vind het niet erg veel hoor. Zeker als je vroeg opstaat. Ik eet vaak al 4 boterhammen + een bak brinta sochtends, smiddags 2/3 boterhammen, dan soms nog wat fruit, rond 5 uur toastjes of noten, normale hoeveelheid avondeten en na het eten nog een toetje en daarna een cracker.

Ik zou gewoon zoveel eten als je nodig hebt? En idd misschien wat eiwitten, hoewel je ook al vlees eet.