Steunzolen lijken niet meer te werken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Steunzolen lijken niet meer te werken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 09:48

:wave:
Ik heb sinds oktober 2012 steunzolen vanwege tegen elkaar klappende knieën (x-benen). Een tijd lang heeft dit gewerkt maar nu merk ik toch dat ik weer naar beginnen begin te klappen.

Maar nu weet ik niet goed bij wie ik terecht kan nu. Bij de arts die mij heeft doorverwezen naar de ''steunzolenboer'' (ik weet niet hoe het heet eigenljk := ) ben ik uitbehandeld. Ik heb op dit moment wel fysio, maar ook een ander dan die ik had op het moment dat de steunzolen kwamen.
Dus bij wie moet ik nou zijn? Contact opnemen met de behandelend arts van toen? De huisarts, fysio of toch de ''steunzolenboer''?

Katja

Re: Steunzolen lijken niet meer te werken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:49

Waarschijnlijk is het tijd voor nieuwe zolen. Op een gegeven moment geven ze minder steun.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 09:52

Maar ook al na 1,5 jaar? Dat vind ik vrij snel al, ze zijn nou niet bepaald goedkoop!
En bij wie moet ik dat zijn?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:53

Als je toch fysio hebt even daarmee overleggen wat wijsheid is.

Ik denk dat je terug moet naar de 'steunzolenboer' (podotherapeut)
Die heeft je toen geholpen en aangezien je daar 'bekend' bent zou ik daar even contact mee opnemen. Zij kunnen je iig informeren over het te volgen traject.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:55

Ik laat ieder jaar nieuwe maken om te voorkomen dat ze minder steun gaan geven. Zeker als je één paar hebt loop je daar gewoon heel veel op. Ik krijg één paar per jaar vergoed van de verzekering.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:57

Ik loop al 4 jaar op dezelfde zolen. Echt elke dag, ook in mijn rijlaarzen enz. Uitzondering is een keer een avondje pumps aan.

Zolang ik geen klachten heb neem ik ook geen nieuwe. Maar goed, mijn klachten zijn erg duidelijk dus dat is makkelijk praten natuurlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:57

Ik ga elk jaar op controle, als er eerder iets mis zou zijn zou ik vaker gaan.
Op dit moment heb ik 1 paar, maar wil er sowieso nog 1 paar bij.
Afhankelijk van hoeveel je loopt geloof ik dat ze 2-3 jaar meegaan. voor mezelf reken ik max. 2 jaar.
Dat is als je voet hetzelfde blijft, maar als die veranderd kan het zijn dat je zool natuurlijk eerder aangepast moet worden.
(ik doe het nu hetzelfde als katja, elk jaar een nieuw paar)

Daarnaast ben ik afgelopen jaar gewisseld van podotherapeut, bij de vorige kwam ik ook niet verder, terwijl ik wel degelijk problemen had.

Persoonlijk zou ik sowieso naar de steunzolenboer gaan, en met hem zou je dan kunnen overleggen of een fysio erbij handig is.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:01

Volgens mij ben je nooit uitbehandeld als je eenmaal steunzolen hebt, die moeten toch wel één keer per jaar even nagekeken worden en zo nodig aangepast :)

Ik heb al een aantal jaar steunzolen en laat inderdaad elk jaar nieuwe maken. De oude gebruik ik dan ook gewoon nog (bijvoorbeeld in rijlaarzen). Op dit moment heb ik drie paar. Ik krijg ook na 1,5 jaar een herinnering van de podotherapeut dat het wenselijk is om weer eens langs te komen. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben en sinds ik met zolen loop, veel minder last van mijn x-benen heb.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:58

Ik moet elk jaar bij de podoloog langs om ze na te laten kijken! Dan past ze ze aan of maakt ze hele nieuwe als het nodig is.
Mijn heupen en voeten staan naar buiten gedraaid en de steunzolen corrigeren dat netjes.
Maar tegen de 1,5 jaar werken ze niet goed meer en loop ik weer als Donald Duck :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:01

Doorgaans gaan steunzolen 2 jaar mee. Als het goed is heeft jou podoloog dit ook gemeld bij aanschaf. Na anderhalf jaar weer last krijgen vind ik dus niet eens zo gek.

Kleine tip: zoek eens een podotherapeut op.
Ik had vroeger ook zolen van een podoloog maar die bevielen een stuk minder dan degene die ik nu heb van een podotherapeut.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:08

Bedankt voor de reacties. Na 1,5 jaar zijn ze dus wel aan vervanging toe begrijp ik.

PowerReiner: Ik wil sowieso op zoek naar een andere podoloog/podotherapeut. Waar ik nu zat moest ik met mijn voeten in een soort schuim gaan staan (ik beschreef het thuis als: het groene spul wat je gebruikt bij kerststukjes maken). Terwijl ik van andere mensen hoor dat er kopieën zijn gemaakt van de voeten en alles heel professioneel met professioneel apperatuur in zijn werk ging.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:11

Iejoorr schreef:
Maar ook al na 1,5 jaar? Dat vind ik vrij snel al, ze zijn nou niet bepaald goedkoop!
En bij wie moet ik dat zijn?

Dan zou ik toch eerst bij degene die ze gemaakt heeft informeren.. dan kan je op controle komen en kan hij/zij daar wat zinnigs over zeggen. Soms kunnen ze er wat aan verhelpen en herstellen, dat zit vaak ook in je verzekeringspakket opgenomen zelfs.
Als hij je niet verder kan helpen, kan je altijd weer de medische molen in.

EDIT of de zolen laten bekijken door een andere goede podotherapeut in de buurt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:15

PowerReiner schreef:
Kleine tip: zoek eens een podotherapeut op.
Ik had vroeger ook zolen van een podoloog maar die bevielen een stuk minder dan degene die ik nu heb van een podotherapeut.

Ik wist niet dat daar verschil in zat :o Heb net even gekeken op de website van het podocentrum waar ik altijd heen ga, en dat is dus een podotherapeut. Nouja, beter :+

Iejoorrr: aangezien je toch vlakbij woont, ik ga altijd hierheen: http://www.podo.nl/index.php

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:20

Warboel schreef:
Ik wist niet dat daar verschil in zat :o Heb net even gekeken op de website van het podocentrum waar ik altijd heen ga, en dat is dus een podotherapeut. Nouja, beter :+

Iejoorrr: aangezien je toch vlakbij woont, ik ga altijd hierheen: http://www.podo.nl/index.php

Ja, hier heb ik goede verhalen over gehoord, ga ik zeker eens contact mee opnemen!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:41

Groeien je voeten nog ? Het kan zijn ze niet meer aangepast zijn aan de grote van je voeten

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:25

Ik ga idd ook naar die podoloog die Warboel noemt!
Moet er snel weer eens naartoe, had zo rond april gemoeten.... (2013 dus :P)
In principe eens per jaar afspraak ook, en voeten worden idd gescand oid. Ik heb 2 paar, één paar is nu al zo'n 3 jaar oud en gebruik ik voor op stal, die zijn lelijk en wat meer doorgezakt. Het andere paar is mijn 'nette' paar :) Die zijn ook anders dan het stalpaar, blijven langer mooi maar zullen nu ook wel aangepast moeten worden misschien.
Zou dus zeker even voor een controle gaan!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:35

Ik was altijd bij die mevrouw, maar die is nu met pensioen en nu moet ik dus bij d'r zoon :+

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:53

Het AMC heeft een spreekuur op woensdag, met revalidatiearts en schoenmaker. Je zou zeggen met jouw klachten dat er eerst een drukmeting moet worden gedaan, apart dat het alleen met schuim gedaan wordt?

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:29

Ik raad je aan om echt langs een podoloog pf podotherapeut te gaan! Die kan je steunzolen weer goed aanpassen. Ik heb sinds maart 2013 ook steunzolen waar ik elke dag op loop. Na ruim een half jaar merkte ik dat mijn steunzolen niet goed meer waren en vervormd...? Kreeg heel erg last van rug, nek en schouders. Dus afspraak gemaakt, maar dat kon ook niet 1,2,3 dus daar 5 weken mee omgelopen! Bleek dus compleet scheef te staan! Steunzolen weer aangepast en houding is nu weer goed! Rug enz. ook na ruim 2 maanden behandelingen en trainen bij de fysio. Voortaan ga ik dus zelf elk half jaar een afspraak maken om dat probleem met scheve houding en rug niet nog een keer te krijgen. Succes ermee en ik hoop dat een podoloog of podotherapeut echt iets voor je kan betekenen!