Geheugenverlies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Geheugenverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:29

Hallo allemaal,

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die kampen met hetzelfde 'probleem'. Ik kan me dingen heel snel niet meer herinneren.. Afgelopen jaar (zomervakantie) op vakantie geweest en kan me gewoon weinig voor de geest halen. Oke, je kunt niet ALLES onthouden maar als ik met mijn vriend (die is meegeweest) praat over de vakantie dan weet hij zich zoveel te herinneren. Bij sommige dingen denk ik oja, maar zelf zou ik er niet op zijn gekomen. Dingen van 'vroeger' kan ik me helemaal niet herinneren. Ik ben 21 en heb het dan over mijn kinderjaren op de basisschool. Mijn vriend kan zich bijvoorbeeld nog goed herinneren hoe hij leerde fietsen, hoe oud hij was enz. Het enige wat ik me kan herinneren van het leren fietsen is de kleur fiets die ik had. Heeft mijn vriend nou een extreem goed geheugen, of ik juist een bar slechte? Vind het heel jammer dat ik dingen niet meer kan herinneren. Kwam laatst een foto tegen van mijzelf, een jaar of 3/4 zittend op een paard. Ik kan me dat hele moment gewoon niet voor me halen..
Is dit normaal, heb ik ergens last van, heeft mijn vriend een extreem goed geheugen, kan je het onthouden van dingen trainen?

Apple

Re: Geheugenverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:33

Heel normaal hoor :-) Sommige mensen onthouden dingen beter dan andere mensen.

Ik heb zelf het geheugen als een zeef terwijl mijn broertje bijvoorbeeld een heel goed geheugen heeft. Vooral bijzonder lastig als je dan in een gesprek zit met dingen als 'die vakantie daar en daar heen, toen was jij 10 en ik 8' 'nee hoor, dat was veel eerder, dat was nog voor dat en dat, toen was ik 8 en jij 6'. En dan vervolgens heeft hij dus gelijk. En zo ook met 'die en die, daar zat jij bij in de klas' *geen idee* oude klassefoto erbij en warempel :roll:
Ik heb het maar opgegeven en ga er van uit dat hij gelijk heeft als we het over zulke dingen hebben :))

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:34

Ik denk dat hij een heel goed geheugen heeft ipv jij een slecht geheugen. Er zijn heel veel mensen die weinig weten over de basisschool. Alleen de 'belangrijkere' dingen of de nare dingen. Zo weet ik alleen nog dat er een keer een jongetje viel en een scheur in zijn wenkbrauw had..

Ik kan me de vakanties ook moeilijk voor de geest halen, alleen de extreem leuke dingen.
Geen zorgen over maken.. Denk nml dat jouw vriend gewoon een heel goed geheugen heeft haha

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:34

Ja geen idee. Ik kan me het moment dat ik leerde fietsen, zonder zijwieltjes, nog wel goed herinneren. Maar dat komt denk ik meer omdat ik zo hard op mijn bakkes ben gegaan dat mijn moeder het asfalt uit mijn knieën kon peuteren. Eerste paardrijles kan ik me ook nog herinneren, maar was toen al wat ouder.
Kan me eigenlijk best veel herinneren nu ik er zo over nadenk. Maar altijd maar echt fracties van het moment. Zo heb ik op 2-jarige leeftijd mijn been op twee plaatsen gebroken en ik kan me nog herinneren dat ik dan op het aanrecht moest liggen om mijn (toen al) lange haren te wassen. En dat ik als de dood was dat ze in mijn been zouden zagen toen ze het gips gingen verwijderen. Van de vakantie van vorig jaar kan ik van bijna elke dag nog wel vertellen wat we hebben gedaan, als ik echt mijn best doe misschien zelfs nog wel wat we dagelijks gegeten hebben :+

Mijn vriend zegt altijd juist over mij dat ik een goed geheugen heb en dat ik heel vaak dingen nog weet terwijl hij ze alleen nog vaag of als ik er over vertel kan herinneren. Ik denk dat iedereen daar heel anders in is.

*edit* beetje rare zinnen getypt
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 12-02-14 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:35

Je kan bv een fotoboek maken, waar je om de zoveel tijd weetjes bij schrijft (wat je deed, ter welke gelegenheid, waar,...)
Of je kan dagelijks/bij elke gelegenheid een dagboek/blog bijhouden. Dat is beide leuk om nog eens in terug te bladeren en op die manier ben je toch 'bewuster' bezig met herrinneringen.
Misschien leef je het leven maar niet speciaal op een bewuste manier? Daarom dat het niet blijft hangen? Ik weet het niet.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:39

Ik ben ook meer van mening dat mijn vriend gewoon een heel goed geheugen heeft. Een keer met tomtom rijden en de volgende keer kan hij er zo blindelings heen.. Is er nog een verklaring voor het feit dat ik ook recente dingen snel vergeet? Ik vind het logisch dat hoe ouder je wordt je minder dingen van toen je klein was kan herinneren, op belangrijke gebeurtenissen na dan, maar zoals met de vakantie is pas 6 maanden terug..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:41

Ik herken je verhaal heel goed!
Wat wel een posieve invloedt heeft is het spelen van 'brain' spellen zoals bijvoorbeeld op computer/DS!!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:43

Is denk ik geen verklaring voor, dat is hoe je hersenen werken. Ik denk wel dat je ze kan trainen. Door idd bijvoorbeeld een fotoboek te maken of een dagboekje tijdens je vakantie. Zo dwing je jezelf om meer over je belevenissen na te denken en vervolgens schrijf je ze ook nog op, dus onthoud je ze beter. Maar ik zou me er verder niet druk over maken hoor. Ieder brein werkt anders.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:46

ha grappig..... Ik las laatst een onderzoek (in Quest als ik het goed zeg) en daarin bewezen ze een beetje het tegendeel :+
Mensen die (veel) foto's maakten tijdens de vakanties herinnerden zich juist veel minder van de omgeving/mooie dingen, puur omdat ze zo met het fotomaken bezig waren :D
Ben helemaal met je eens dat in andere gevallen juist door het maken van notities dingen beter blijven hangen!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:46

IK vergeet ook echt alles, en ook recente dingen...
Mijn vriend kan ook alles onhouden, maar ik weet ook niks van mn kinderjaren ( ja ongelukken onthoud ik meestal wel) Maar ook inderdaad leuke dingen in het afgelopen jaar weet ik niks meer van. Onthou ook slecht mensen, mensen vragen hoe het gaat enzo, en ik weet dan niet ineens wie die persoon is :=
Of mn vriend zegt zoiets van ja die en die persoon, die ken je wel je weet wel.... maar zou het dan echt niet weten.
Films vergeet ik ook, ik kan zo een film kijken voor de 2de keer terwijl ik er niks meer van weet.
Ik baal er wel van dat mn geheugen zo slecht is, zou wel willen dat ik me ook veel kan herinneren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:47

Ja maar foto's maken tijdens de vakantie en er volgens niet weer naar kijken is iets anders dan foto's maken en er vervolgens thuis nog een fotoboek van maken ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:48

Ik heb het geheugen van een goudvis :').

Soms vraag ik dingen 2 keer, omdat ik niet meer weet dat ik het heb gevraagd.
Maar ik heb het selectief, sommige dingen onthou ik dan weer erg goed >;) .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:51

:D Uiteraard!
Maar het was zo grappig. Ze hadden een groep mensen die geen foto's maakten en een groep die dat wel deed. De mensen zonder foto's te maken wisten veel meer specifieke dingen op te noemen van wat ze allemaal gezien hadden, dan die die wel foto's gemaakt hadden!

Maar ik vind de braintraining op de DS echt een aanrader :D
(een collega van m'n vriend die door een zeer ernstig motorongeluk hersenletsel had opgelopen, bleek ook beter uit zijn tests te komen na het oefenen op de DS :) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:56

Wat helpt is een aantal steekwoorden van bijvoorbeeld de vakantie op te schrijven.
Je hoeft geen hele verslagen te maken maar vaak helpen die steekwoorden om de herinneringen weer boven te halen. :) Ze zitten vaak nog wel ergens in je hoofd, maar de vraag is hoe je ze er weer uit krijgt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:58

Ik onthoud dan weer wel mensen en namen enzo, beter dan me vriend. Dan zien we iemand en dan zegt me vriend waar ken ik hem nou van en dan kan ik meestal vertellen wie het is of op wie diegene lijkt. Ook als ik een bepaalde stem in een film hoor, dan is het dat is die en die.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:00

Ik weet nog wel veel 'losse fragmenten' van mijn kindertijd.
Niet het hele geheel of waar het precies was, maar wel wat er gebeurde.

En dat geldt eigenlijk ook voor vakanties, en zoveel dingen.
Ook een hoop dingen waarvan ik denk, waarom heb ik dat eigenlijk onthouden? :?
Hele onbelangrijke dingen wat de moeite niet waard is om te weten, kan ik zo navertellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:04

mika11 schreef:
Ook een hoop dingen waarvan ik denk, waarom heb ik dat eigenlijk onthouden? :?
Hele onbelangrijke dingen wat de moeite niet waard is om te weten, kan ik zo navertellen.

Inderdaad. Het telefoonnummer van mijn dwarsfluitlerares van 17 jaar geleden (ik vond er niet veel aan, dwarsfluiten). Waarom weet ik dat in vredesnaam nog? Terwijl ik zoveel kwijt ben van veel fantastische vakanties met mn ouders. En dat vind ik dan weer jammer. :(

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:06

Dat herken ik ook wel ja, nutteloze dingen die ik zo kan opnoemen en belangrijke theorie voor tentamens die ik na veel oefenen en leren gewoon vergeet (lees: volgensmij nooit heb opgeslagen). :?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:13

Bij http://www.purplemonkey.nl/ leer je technieken om dingen beter te onthouden.
Dat kan van alles zijn; woordjes, namen, gezichten, plaatsen...
Sommige mensen gebruiken die technieken vanzelf, anderen hebben een duwtje nodig :j

Het is écht een aanrader!!! _/-\o_ En als je het goed beargumenteerd, heb je kans dat je baas het betaald ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:52

Niet zozeer geheugenverlies, maar ik ben echt héél slecht in het onthouden van gezichten. Toen ik bij een tankstation achter de kassa stond rekende een klant iets bij me af en wilde drie minuten later nog iets kopen. Ik begroette hem alsof ik de beste man nog nooit eerder die dag had gezien :o. Als ik heb gedroomd kan ik me vaak alles levendig herinneren behalve de gezichten van de mensen die in mijn droom voorkwamen :7. Mag hopen dat ik nooit word overvallen of dat me anderszins iets overkomt waarbij ik gezichten moet beschrijven.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:53

Wauw, ik heb precies hetzelfde :=
Ik voel me echt een koe soms. Praten we over vakanties, en weet ik er niks meer vanaf. Voelt heel dom. Ik denk maar altijd dat het normaal is haha.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 18:44

Inney schreef:
Wauw, ik heb precies hetzelfde :=
Ik voel me echt een koe soms. Praten we over vakanties, en weet ik er niks meer vanaf. Voelt heel dom. Ik denk maar altijd dat het normaal is haha.

Haha ik moet me er ook maar bij neerleggen. Maar vind het wel heel jammer dat ik zulke dingen niet onthoud (en nutteloze dingen weer wel). Vind het vooral raar dat je dat niet zelf bewust kan aan- of uitschakelen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:26

Ik kan me mijn jeugd ontzettend goed herinneren, maar recentere dingen zijn lastiger.
Ik denk dat ieders brein zich ergens anders op focust kwa onthouden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:28

xNathaliee schreef:
Ik ben ook meer van mening dat mijn vriend gewoon een heel goed geheugen heeft. Een keer met tomtom rijden en de volgende keer kan hij er zo blindelings heen.. Is er nog een verklaring voor het feit dat ik ook recente dingen snel vergeet? Ik vind het logisch dat hoe ouder je wordt je minder dingen van toen je klein was kan herinneren, op belangrijke gebeurtenissen na dan, maar zoals met de vakantie is pas 6 maanden terug..

Hoi zomaar een vraagje maar heeft je vriend misschien adhd , ik kan ook ontzettend goed onthouden en heb het ook.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:39

ik heb add en kan ook heel goed onthouden :j