Overgewicht door te weinig bewegen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Overgewicht door te weinig bewegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:05

Hoi bokkers,

Sinds ik een ongeluk heb gehad en bijna niet meer aan sport doe ben ik echt gigantisch aangekomen en dit is natuurlijk de bedoeling niet. :)

Mijn eet patroon is eigenlijk gewoon goed even een lijstje:

Ontbijt: 2 roggebrood met kaas en sinaasappelsap.

Middag eten: Vlees en groente en 1 stuk fruit.

Tussendoor: Fruit en vaak een lolly ben je lekker lang mee bezig en dat scheelt een heleboel tussen doortjes.

Avond: Broodje met kaas en thee.

Later op de avond snaai ik niet! Hooguit in het weekend wat stukjes stokbrood.

Eerder nam ik ook nog behoorlijk wat frisdrank maar daar ben ik mee gestopt omdat ik dacht dat ik daardoor zoveel aan ben gekomen, helaas is mijn gewicht zo gebleven na het stoppen met frisdrank. Hoe is het mogelijk? Dit scheelt mij 400 kcal per dag. :+

Nu denk ik dus dat ik zoveel ben aangekomen door het niet bewegen.. Daar wil ik nu dus wat aan doen, maar wat?

Fitness abonnement nemen, of juist gaan wandelen fietsen en je zelf dus meer vermaken. Of juist gaan baantjes zwemmen?
Ik moet iets hebben waardoor ik echt ga afvallen....

Al met al heb ik dus tips nodig. :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 11-02-14 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Meraki

Re: Overgewicht door te weinig bewegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:10

https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/

Tel je calorieën eens, volgens mij eet je veel te weinig waardoor je lichaam alles opslaat.. hoe tegenstrijdig ook. Wat voor kaas? Je mag de kaas vervangen door een 30+ kaas, of kipfilet :9 kalkoenfilet of rookvlees :9
De lolly bevat het één en ander aan suiker, probeer die eens te vervangen door worteltjes of komkommer.
Doe je suiker in de thee? :)

Ga daarnaast rustig wandelen, als dat mogelijk is nu na je operatie :) bouw dat rustig op. En kijk op die link :)) mij helpt ie!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:11

Niet alleen iets waarvan je echt gaat afvallen. Maar ook iets waarvan je het leuk vindt en het daarom zult volhouden. Je moet niet steeds met een loden gewicht in je schoenen jezelf naar de sportschool slepen, want dan zit de kans er in dat je op een gegeven moment niet meer gaat.

Ik vind het wel heel knap van je dat je jezelf zo gaat oppakken!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:12

Ik eet eigenlijk de alle oudste kaas die er is.. Ik drink geen suiker in de thee.... :)

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:13

brood en roggebrood en alle zuivel eruit :) Wij eten tegenwoordig Paleo en ben met niks doen in een paar maanden al 15 kilo kwijt. Succes. Zelf probeer ik wel iig elke dag minimaal een half uur te lopen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:14

Paleo? :) Even googelen!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:23

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:25

Je beweegt niet te weinig, je eet te weinig :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:29

Wat voor ongeluk heb je gehad (beter gezegd, wat doe je nu niet meer wat je daarvoor wel deed) en hoeveel is "gigantisch" aangekomen? Als je een mooi gewicht had en er is nu 5 kilo bij is dat iets heel anders dan al overgewicht hebben voor je ongeluk en nu 20 kilo extra meesjouwen.

Beweging meenemen in je dagelijkse bezigheden en een sport kiezen die je leuk vindt.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:33

Zal het niet een combinatie zijn van weinig beweging, maar wellicht ook wat weinig voeding? Ik kan uit je schema niet helemaal opmaken hoeveel je eet, maar na de lunch eet je vrijwel niets meer. Een stuk fruit, een lolly en een boterham met kaas. Er vanuit gaande dat je rond 13:00 uur luncht, eet je tussen 2 en 8 eigenlijk maar heel weinig in mijn optiek.

Door te een gebrek aan voeding, zal je lichaam voedingsstoffen opslaan om zo te voorkomen dat het tekort aan voedingsstoffen zal hebben.

Bewegen is natuurlijk altijd goed! Alle vormen van beweging kunnen hierbij helpen, zowel zwemmen, als fietsen, maar ook op de sportschool verbrand je genoeg.

Daarnaast zou je wellicht kunnen kijken naar je voedingspatroon. Wellicht kun je wat meer zuivel toevoegen aan je eetpatroon. Zuivel bevat eiwitten, die je nodig hebt om spieren op te bouwen. Ik heb altijd het volgende begrepen: Hoe meer spieren je hebt, hoe beter. Koolhydraten worden opgeslagen in je spieren. Hoe meer spieren, hoe meer koolhydraten er opgeslagen kunnen worden. Krijg je meer koolhydraten binnen dan dat er opgeslagen kunnen worden, worden deze omgezet in vet. Maar wellicht dat een andere Bokker mij hierin kan verbeteren?

Zijn er nog belemmeringen door je ongeluk, of kun je alles weer doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:19

Ik kan al heel wat jaren niet sporten en ook de beweging is beperkt tot wat ik doe bij knollie, met de honden en in de tuin. Fietsen of wandelen lukt nagenoeg tot niet en zwemmen kan alleen in buitenwater. Toch is mijn gewicht al jaren constant en eet ik zeker niet weinig.

Wat je eet op een dag, als dit ten minste je normale eetpatroon is is te weinig. Daardoor houdt je lichaam sneller vet vast als je eens een keer meer eet voor het geval dat. Een gezonde vrouw moet 2000 kcal per dag binnen krijgen zonder veel sporten oid. En zeker 5 boterhammen per dag, 200 gram groenten, 2 stuks fruit ongeveer 200 gram aardappelen, pasta of rijst en 75 gram vlees. Daarnaast bij voorkeur ook nog zuivel als je er tegen kan en voldoende drinken. En 2 tussendoortjes ernaast nog verdeelt over het liefst 5 tot 6 eetmomenten per dag.

Hoeveel beweeg je op een dag (alles niet alleen sporten). Probeer desnoods om iedere dag een beetje extra te bewegen bij je paard, richting werk of desnoods door een keer extra te stofzuigen thuis als dat gaat. Eventueel minder belastende sporten zijn idd zwemmen, aquajoggen, fietsen, wandelen en ook paardrijden valt daaronder.

Ik heb lang geleden wat moeten afvallen voor een operatie en ben aan een dieet gezet waarbij ik zoveel moest eten dat ik het niet eens wegkreeg. En ik ben geen kleine eter. En ik viel er nog flink mee af ook. Een van de verplichte dingen waren bv 200 gram rauwkost, 100 gram erwtjes en 50 gram uien per dag 2 stuks ontbijtkoek naast het normale eten. En dat is best veel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:24

Als je meer energie binnen krijgt dan je verbrand, kom je aan. Dus sporten....aan je eten mankeert niets.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:25

Karuna jij weet wel hoe mijn figuur is hahah. :+

Wat ik doe aan beweging, nou ik ben kapster dus ik sta wel de hele dag. Ik doe de dagelijkse klusjes bij de paarden maar echt sporten doe ik niet.
Dit komt ook omdat ik een gruwelijke hekel heb aan sporten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:26

Haha, ik ook hoor, maar zoek iets wat wel leuk is...wandelen? Bv met iemand samen...of ga wandelen met goede muziek op...een gesproken boek..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:28

Dat klinkt goed wandelen met een gesproken boek, waar kan je dat downloaden?

Oja in mijn profiel staat een foto van mijn figuurtje dit was toen ik toch ging paardrijden, maar vlak daarna kreeg ik toch angst door mijn ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:30

Weet ik niet, maar ik ken iemand die heel slecht ziet, en dat dus zo doet...ik zal eens googlen.

Niet allemaal gratis, maar misschien kan je ruilen via marktplaats of zo.....

http://www.ereaders.nl/gratis_luisterboeken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:33

Verhip, nu zie ik pas dat jij het topic hebt geopend. :+ let ik meestal niet op eigenlijk.

Wat aan sport maakt dat je er een hekel aan hebt? Sport kan ook leuk en niet al te inspannend zijn maar wel effectief. Als je iets vindt dat bij je past kwa beweging maakt het al leuker om te doen. Zou ik vroeger zijn gaan hardlopen had ik het nooit volgehouden. Dat ligt me niet en is niet leuk. :n terwijl ik me gek bewoog met fietsen naar school, paardrijden, wandelen, zwemmen, surfen, tafeltennis, kanoen, badminton en af en toe een partijtje voetbal en boomklimmen.

Heb je een wii in huis? Met de wiifit met balanceboard zit er misschien een sport bij die je leuk vindt waarbij je toch beweegt zonder de zware impact van bv springen of zo.

Figuur valt nog mee, deels zal ook bouw zijn denk ik. Ik kan ook graat mager zijn (heb ooit ondergewicht gehad maar ben door oa knieellende van 52 naar 75 geschoten maar ben daar nu al 18 jaar ongeveer stabiel in terwijl de beweging geminimaliseerd is)

Staan is zwaar maar geen echte beweging nog, tenminste daar val je niet door af. Zijn alle delen evenveel breder geworden of bepaalde plaatsen alleen? Je zou kunnen kijken of je de beweging bij je paard iets kan opvoeren door desnoods te gaan wandelen met hem een paar keer per week.

Edit gesproken boeken haal je oa bij de bibliotheek, ik krijg ze zelf van de blindenbibliotheek in cd vorm. Ze zijn ook op te halen en af te spelen op een apparaat dat daarvoor bedoelt is. Geen idee of het ook op een telefoon of mp3 speler kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:38

Ik zag ook op mp3, maar die zijn niet gratis, maar misschien wel in de bieb.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 06:52

Meraki schreef:
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/

Tel je calorieën eens, volgens mij eet je veel te weinig waardoor je lichaam alles opslaat..link :))

Helemaal mee eens ... :j
Zelf vul ik dagenlijks de eetmeter in dit opent je ogen m.b.t Kcal ,gezonde keuzes maken en een
ballans vinden tussen de product groepen .
Op deze manier (en 2 x sporten per week ) ben ik sinds afgelopen jaar Mei 29 kg afgevallen .

[HK] Diëten en afvallen deel 5!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:34

Ik was ook te zwaar (nou niet veel te zwaar, maar voor het uit de hand zou lopen heb ik stappen ondernomen)

Ik eet nu ongeveer in overleg met mijn dietiste:
Ontbijt: Smoothie met als basis volle yoghurt en een kleine banaan (aangevuld met bevroren fruit of vers fruit)

Tussendoor: bruine boterham of stukje roggebrood (ik heb gauw last van een ijzer tekort en in rogge zit veel ijzer) met kaas of pindakaas

Lunch: goed gevulde soep of 2 bruine boterhammen met voedzaam beleg (gevulde salade kan ook, maar ik ben geen salade mens)

Tussendoor: 1 of 2 volkoren crackers met bv kaas of filet american, of bv iets van groentes met een lekkere yoghurt dip

Diner:aardappels/rijst/pasta (rijst en pasta met zoveel mogelijk vezels, volkoren) met vlees (niet gepaneerd etc) en flink wat groentes, minimaal 1x per week vis

Tussendoor: schaaltje volle yoghurt met fijn gesneden fruit (als ik mezelf wil verwennen gooi ik er een blokje fijngehakte super pure chocolade door en een handje walnootjes)

Dit in combinatie met 2 a 3x per week sporten maakt dat ik al 5kg kwijt ben. Het gaat niet hard, maar het gaat wel door en als ik eens een keer uit eten ga of patat wil eten is dat ook geen enkel probleem :) Ik mag ook best een koekje of wat anders lekkers, maar ik merk wel dat de behoefte minder is :)

Mijn diëtiste is overigens geen voorstander van het voedingscentrum omdat zij voornamelijk light producten aanprijzen, maar deze zijn absoluut niet gezonder voor je. Beter kun je kiezen voor een vol product, zoals ik doe met mijn yoghurt omdat daar veel meer goede stoffen inzitten waar je lijf langer en beter op draait zodat je op de lange termijn juist minder trek krijgt in dingen die je niet nodig hebt :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:49

Eleionome: dat klinkt als een luxe dieet !

Gewoon om bewust te worden houd ik wel eens bij hoeveel calorieën ik eigenlijk eet. Ik was me totaal niet bewust van wat nu goed en slecht voor je is. Vind het Paleo heel positief klinken, niet zo zeer als dieet maar wel om gezonder te leven. Echter als (semi) vegetariër houdt je wel enorm weinig over.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:52

Ja, het fijne is ook dat het niet voelt als diëten! Uitgangspunt was bij mij ook niet gewicht verliezen maar een gezondere levensstijl ontwikkelen waardoor je je fitter voelt. Gevolg van je fitter voelen is dat je met meer plezier gaat bewegen en daardoor dus ook afvalt :)

Het 6x per dag eten zorgt er voor dat je motor blijft branden en daardoor dat je minder last hebt van schommelingen in je suiker spiegel zodat je energie pijl gewoon lekker blijft en je ook minder behoefte hebt aan snaaien :) Ik heb echt geen tijd meer om nog aan lekkere dingen te denken, want dan moet ik al weer iets anders eten :))

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:52

Eleionomae schreef:
Mijn diëtiste is overigens geen voorstander van het voedingscentrum omdat zij voornamelijk light producten aanprijzen, maar deze zijn absoluut niet gezonder voor je. Beter kun je kiezen voor een vol product, zoals ik doe met mijn yoghurt omdat daar veel meer goede stoffen inzitten waar je lijf langer en beter op draait zodat je op de lange termijn juist minder trek krijgt in dingen die je niet nodig hebt :)

Op Voedingscentrum gebruik ik alleen de "Eetmeter" wat ik super handig vind , en af en
toe zoek ik eens een recept op .
Is mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen dat ze "light" producten aanprijzen ...