Gedragsverandering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:01

Hallo bokkers. :)

Ik heb er lang over nagedacht of ik dit topic zou openen, aangezien ik geen idee had waarom, en wat het zou helpen. Dat weet ik nog steeds niet. Ik weet niet of ik op zoek ben naar antwoorden, het gewoon van me af wil schrijven, of iets anders.

Toen ik 14 was (ik ben nu 16), ben ik aan een relatie van een jaar begonnen. In het begin was alles heel leuk en leek het wel een sprookje, maar na een hele zomervakantie zonder elkaar, was alles toch anders. De jongen waar ik iets mee had bleek een vreselijk karakter te hebben. Hij manipuleerde me heen en weer, flirtte ondertussen zwaar met andere meisjes, maar op een duur durfde ik er niets meer van te zeggen omdat ik doodsbenauwd was om hem kwijt te raken. Ik had er één keer eerder iets van gezegd, maar wát heb ik daar spijt van gehad. Hij keerde samen met dat meisje tegen mij, en roddelde achter mijn rug om over mij. Ik probeerde alles te doen om de relatie weer goed te krijgen (wat natuurlijk nogal zeurderig overkwam), maar ik wist niet beter. Ik had hele dagen huilbuien, presteerde slecht op school, en het bleef erger worden. Ik kreeg gemene sms'jes, en dat soort dingen. Uiteindelijk was hij in Zuid Afrika op vakantie, waar hij eerst niets van zich liet horen, en het toen over facebook uitmaakte "omdat hij er geen zin meer in had". Hij had een week later iets met een ander meisje.

Vanaf dat moment ben ik veranderd. Veranderd is misschien niet het goede woord, het leek alsof de diepe "echte" ik, die ik van binnen weg had gestopt, naar buiten kwam. Nadat het ergste verdriet weg was, schaamde ik me dood. Ik schaamde me voor het feit dat ik zo "zwak" was geweest, en zo over me heen heb laten lopen. Ik heb mij toen voorgenomen om nooit meer een relatie te nemen, omdat ik heel erg bang ben om weer diezelfde pijn te voelen. De vreugd van een goede relatie weegt voor mij niet op tegen de pijn die er komt, als zij slecht is.

De "echte" ik die toen naar buiten kwam is kouder dan degene die ik eerst was, en op de één of andere manier heb ik er ontzettend veel plezier in om diegene te zijn, ook al weet ik dat het geen goede persoonlijkheid is. Ik ben zwaar narcistisch, denk mezelf beter dan iedereen, wat mij een enorme boost van zelfvertrouwen heeft gegeven. Ik ben vroeger ook gepest, waardoor dat zelfvertrouwen er nooit was, maar sinds het eindigen van die vreselijke relatie, is alles veranderd. Als ik me even onzeker voel, "switch" ik snel over naar "die andere ik", waardoor het gelijk beter gaat.

Ik ben dan ook de hele tijd op zoek naar "bevestiging". Als ik iets goed doe, vind ik het heerlijk als dat bevestigd wordt. In mijn hoofd gaat het dan van: "Zie je wel, ik ben de beste." Ik weet dat dat een vreselijke manier van denken is, maar omdat die manier van denken zoveel voor me heeft gedaan, blijf ik zo denken.

Mijn gevoel voor anderen is ook een beetje verdwenen. Dat was er al nooit echt helemaal, maar die relatie heeft ervoor gezorgd dat dat nog erger is geworden. Ik hou alleen van mij goede vrienden en mijn familie (voor hen zou ik door het vuur gaan), maar voor de rest kan het me niet zo schelen. Als ik bijvoorbeeld tussen mijn leven en dat van een ander zou moeten kiezen, en de ander bijvoorbeeld neerschieten, zou ik daar geen schuldgevoel bij hebben. Het doet me niets. Leed van dieren wel, maar mensen... het komt gewoon niet binnen.

Door de bevestiging die ik wil, die ik eerder heb geschreven, doe ik ook de hele tijd tests op internet. Daar komt inderdaad uit dat ik heel erg Narcistisch ben, en soms ook iets over een Psychopaat. Ik heb toen een officiële test gedaan (ook iets voor betaald), en daar kwam hetzelfde uit. Er wordt de hele tijd aanbevolen om een psychiater te zoeken, maar dat wil ik eigenlijk niet. De bevestiging van Narcisme en het feit dat ik iets van een Psychopaat heeft, geeft me zelfvertrouwen, en dat wil ik niet kwijt. Ook al weet ik nog zo goed dat het niet hoort.

Dat was mijn verhaal wel zo'n beetje, het is waarschijnlijk wat onduidelijk. Zoals ik eerder vertelde, weet ik niet wat ik met dit topic wil, maar ik denk dat het gewoon vooral was om het van me af te schrijven. Toevoegingen en vragen zijn natuurlijk welkom, ik ben verder heel aardig, en wel tot reden vatbaar. Dit alles speelt zich overigens in mijn hoofd af, maar uit ik niet (tenminste, niet dat ik weet). Het voelt gewoon alsof ik ver weg van ieder ander sta, en totaal anders en "uitzonderlijk" ben, wat ik niet erg vind.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:20

Jee meid, dapper om dit over jezelf te durven schrijven. :(:)

Ik kan je alleen maar adviseren om toch hulp te zoeken. Denk ook niet dat je door je relatie zo geworden bent, meer dat het in je zit en het nu meer naar voren komt.
Nogmaals, vind het goed dat je het over jezelf durft te zeggen.

Heb je anders geen vertrouwenspersoon op school om hierover te praten? Is misschien een minder grote stap dan een psycholoog.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:34

Jeetje meis, wat een verhaal. Ik vind het ook heel erg knap dat je dit hier neer durft te zetten. Maar ondanks dat je het zelf fijn vind om die 2 stickertjes te hebben, denk ik dat je er misschien toch naast zit.

Narcisme is een fikse sticker, en ik denk juist dat het ook met je leeftijd te maken heeft. Je bent aan het puberen en op een hele lastige leeftijd. Ik weet nog wel van toen ik puber was, ik mezelf ook ge-wel-dig en onzeker tegelijk voelde. Ik vond mezelf heel goed paardrijden, maar als ik nu terugkijk, was een middelmatige manegeruiter, ik leerde pas echt een beetje rijden toen ik mijn eigen paard kreeg. Maar daar kwam ik pas veel later achter.

Ik denk dat je niet zo streng voor jezelf moet zijn, en onthou dat IEDEREEN narcistische trekken heeft, geef jezelf eens een paar jaar de tijd om te groeien en volwassen te worden. Dan ga je heel anders tegen de dingen aankijken en krijg je ook meer inlevingsvermogen. Het is algemeen bekent dat een puber daar moeite mee heeft en zichzelf op de eerste plek zet (denk eens aan pubers die steeds te laat thuiskomen ondanks dat ze weten dat hun moeder dan doodsangsten uitstaat, en dit is slechts 1 voorbeeld van vele).

Dus nogmaals, wees niet zo streng voor jezelf, stop met zoeken naar stickertjes en puber even door voordat je de grote wereld in gaat, zo erg dat jij denkt dat het is, is het echt niet.
Dikke knuffel :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:33

Het is inderdaad niet pas gekomen na die relatie, maar het heeft wel geholpen om het "proces" te versnellen. Ik voel bij mezelf dat ik totaal ben veranderd, maar die verandering heeft wel altijd in me heeft gezeten. Het zit nu nog vanbinnen, maar ik weet niet of het ooit naar buiten zal komen.

Ik hou heel veel van dieren (ik heb zelf ook katten), en dat zijn mijn beste vrienden. Ik ben een echt dierenvriend, ik zou een dier nooit iets aan kunnen doen. Ik voel gewoon helemaal niets voor mensen, ik heb nooit medelijden met iemand, vind ieder anders "zwak", en bedenk in mijn hoofd dan hoe "superieur" en geweldig ik wel niet ben. Het komt vreselijk over om dat op te schrijven, maar het gaat zo in mijn hoofd, de hele dag door.

Het "helpt" ook nog, dat ik in veel dingen erg goed ben. Als ik iets leuk vindt, ben ik er bijna altijd automatisch ook goed in. Ik ren harder dan iedereen, spring hoger, en dat soort dingen. Ik weet vaak bij denkspelletjes iedereen in verwarring te brengen, waardoor ik weer win. Het geeft voor mij zo'n ongelofelijke kick om ergens mee te winnen, hoe klein het ook is. Maar ik voel nu dat ik niet bij dat kleine wil blijven, ik wil meer. Ik verveel me.

Ook vind ik mijn vrienden vaak "saai". Ze zijn zo gewoon enzo, en doen altijd dezelfde dingen. Nooit iets speciaals ofzo, ik voel me gewoon zo ongelofelijk anders. "Uniek". Ik heb het gevoel dat ik helemaal alleen sta. Niet dat ik dit erg vind, want ik heb niemand echt nodig. Ik ben constant op zoek naar spanning, en wil geen gewoon "saai" leven lijden.

Anoniem

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:59

Wat is er erg aan dat je meer van dieren houdt dan van mensen? Wat is er erg aan dat jij geen saai leven wilt? Als je maar andere mensen ook in hun waarden laat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:08

Als je er geen problemen mee hebt, lijkt professionele hulp me niet echt van toepassing.

Iets wat me wel opviel was dat je zei dat je 'switcht'. Alsof je kan kiezen wie je vandaag wilt zijn. En dat lijkt me een minder goede zaak. Je hebt het over de 'echte' ik, volgens mij is dat jouw echte ik niet. Wel een deel van jou, en een veiliger, onaantastbaardere ik. Die vast prettig voelt na zo'n ervaring. Maar de onzekere jij, is ook gewoon deel van jouw echte ik. Je hebt allemaal verschillende 'jij-s' die jou vormen tot je 'echte ik'. Er spreekt er alleen nu eentje harder ;)

Als je iemand ziet die zich verdrietig/emotioneel voelt, label je die als 'zwak'. Want dat was hoe jij je voelde. Je voelt je graag uniek, in de relatie was je zo vervangbaar.

Ik denk dus dat de ervaring jou best geschaadt heeft, en je herhaling probeert te voorkomen. Een overlevingsstrategie. Die zijn prima voor tijdelijk, maar uiteindelijk wordt je van elke overlevingsstrategie ongelukkig.

Waarschijnlijk groei je hier weer overheen ;)

Romyv

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:06

(ik ga even reageren vanuit de invalshoek als psycholoog, waar ik voor gestudeerd heb)

Het grote nadeel van de DSM (het handboek van de psychiatrie waarin alle geestenziektes staan beschreven en de norm voor diagnostiek wordt gesteld) is dat feitelijk iedereen overal mee te diagnosticeren is. Ofwel, als ik dat boek op een willekeurige pagina open sla, dan kan ik mezelf vinden in die "ziekte".

De dingen die jij omschrijft zijn hele natuurlijke, bekende en soms ongemakken van de puberteit. Dit komt ook overeen met je leeftijd. Gedurende deze periode veranderd er super veel in je leven:

* Je omgeving en besef van de omgeving veranderd
* JE hormoonhuishouding veranderd
* Je zelfbeeld, je zelfvertrouwen, de manier waarop je denkt dat je overkomt of over wilt komen op je omgeving veranderd
* Je volledige perspectief, denkbeelden en contexten veranderen
* De relatie met je vrienden, ouders, leraren veranderen

Dit alles komt doordat je in deze periode andere hormonen in je lichaam krijgt. Hormonen die je van een meisje een vrouw gaan maken. Dit beïnvloed op zeer grote maten de activiteiten in je hersennen die zorgen voor andere gevoelens, beelden en verhoudingen. Naast dat je dingen anders gaat zien en beleven (net zoals je omgeving dat gaat doen want je vrienden/klasgenoten/ex maken dit ook door), is dit ook de periode waarin je je eigen identiteit gaat ontwikkelen, leren kennen en toepassen. Verder maak je jezelf los van je omgeving zodat je zelfstandiger gaat worden.

Wat er nu dus allemaal gebeurt is heel normaal :) Het gaat vanzelf over (duurt een paar jaar, ik kan op mn 28ste nog steeds als een puber gedragen haha) maar het lost zich echt op. Mijn tip: richt je op de leuke en positieve dingen in je het leven en van jezelf. Ik heb een zware puberteid gehad (als je hier meer over wilt weten, kan je een PB sturen) met gevolgen voor de rest van mn leven. Mijn kracht zit hem in het feit dat ik altijd denk in een half vol glas ipv half leeg; als je dat lukt word het leven een stuk mooier en eenvoudiger.

Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:53

Tijdje geleden, maar het wordt erger.

Ik heb constant het gevoel dat ik uit mijn schulp wil kruipen, en mezelf wil zijn. Het enige wat me tegenhoudt is dat er dan voor mijn leven ook consequenties zijn, en ik wil niet in de gevangenis belanden, oid. Ik wil "gevaarlijk" worden gevonden, een geheim hebben... Het is onbeschrijfelijk.

Als ik hulp zou moeten zoeken, is dat juist wat ik "wil". Dat is het "doel" wat ik wil bereiken, alleen zou ik die hulp dan niet willen, omdat ik me dan eindelijk als mezelf voel.

Ik heb soms van die plotselinge "aanvallen" (weet niet hoe ik het anders moet beschrijven) dat ik weg wil rennen, alles en iedereen op mijn weg plat wil maaien, en weg wil vliegen, als dat kon. Het voelt als een tijdbom die langzaam afloopt, en ik kan niet wachten tot het moment wanneer hij "explodeert".

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:05

Er zijn wel een aantal dingen in je omschrijving (zijnde het niet in zulke sterke mate) die ik wel herken bij mezelf. Onder andere:

- het ongelofelijk competitief zijn (en daar ook vaak in slagen trouwens. Ik leef ook op zodra ik bevestiging krijg van bv een coach of een hogere leidinggevende die aangeeft dat ik écht ergens goed in ben. Lastige daaraan is dat ik effectief mensen rondom mij aan diezelfde standaarden hou, waardoor je al makkelijk in dat patroon komt van 'ik ben beter - zij zijn zwakker/dommer/...' en daar moet ik mezelf soms echt een schop onder mijn hol geven om met mijn voeten op de grond te blijven)

- Op zoek zijn naar spanning. Ik heb verre reizen (vaak alleen, wat andere mensen héél vreemd lijken te vinden), ik heb alleen gelift in het buitenland, ik heb bij vreemden in Rusland op de zetel geslapen, heb de meest zotte sporten gedaan (crossfit, survivalruns, klimmen, via ferrata, speleologie), ben ondertussen in drie jaar tijd al drie keer van job veranderd en ben momenteel aan het solliciteren bij de politie (dé job als je graag actie in je leven hebt),....

- Ik krijg van mijn zus regelmatig de opmerking dat ik geen gevoel zou hebben :). Voor alle duidelijkheid: dat is NIET zo, maar het zit effectief wel diep weggeborgen, en het moet al héél straf zijn om mij te raken. Ik heb op mijn 16de ook een heel foute relatie gehad (of beter: ik heb mij toen voor de eerste keer emotioneel volledig open gesteld naar iemand toe. Ging super, totdat hij een maand naar het buitenland ging. Eerste 2 weken hoorde ik hem elke dag, brieven, mails, bellen. Daarna heb ik niets meer van hem gehoord, maandenlang....Je kan je voorstellen hoe kapot ik was), en sindsdien stel ik mij echt amper open voor mensen. Ik heb ook héél weinig vrienden waarmee ik echt langdurig en diepgaand een relatie mee heb. De meeste mensen waar ik mee omga, zijn mensen waarmee ik gewoon een leuke maar oppervlakkige relatie mee heb. Familie is effectief hier ook wel nog heilig :j, daarvoor ga ik door vuur. Ik heb naar echte relaties toe ook de neiging om mezelf super hard te saboteren. Van zodra het overgaat van een oppervlakkig daten, naar iets serieuzer, doe of zeg ik wel iets waardoor alles volledig stuk loopt. Ik heb hier effectief al mensen mee gekwetst, zonder die bedoeling te hebben. Maar het is alsof ik op dat moment gewoon panikeer en zo snel mogelijk een uitweg zoek.

- Ik kom naar andere mensen toe ook over als 'hard' of 'koel'. Net omdat ik hen aan dezelfde standaarden hou als mezelf, heb ik soms de neiging om hetgeen zij als 'probleem' zien te gaan minimaliseren. Uitspraken als "doe eens niet flauw" of "kom, zet er u toch gewoon over" durven er dan zeker wel eens uit komen :). Ik ben zelf ook gewoon héél rechttoe rechtaan en rationeel, dus ik ben absoluut niet de persoon om te blijven hangen in 'de emotie van een situatie', maar zal eerder héél praktisch gaan denken ("ok, dit is gebeurd, dus nu moeten we dit, dit, dit en dit doen. Als ik die bel, kan jij dat doen en is het probleem opgelost").

Lees het document hieronder eens door. Ik kan mezelf hier heel erg in plaatsen, en het heeft me wel geleerd om dingen in perspectief te zien. Vaak is het ook een kwestie van bepaalde dingen te erkennen ("oke, ik denk hier zo over") en daar jezelf een stukje te gaan aanpassen aan je omgeving. Beseffen dat anderen een andere manier van denken, redeneren en voelen hebben..... http://www.psychomirror.com/persoonlijkheid_1/persoonlijkheidsprofiel/ESTP.pdf