DE oplossing voor rugklachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

DE oplossing voor rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 04:46

Hallo allemaal,

Ik zal mijn probleem even uitleggen. Ik heb in de winter van 2011 last gekregen van mijn rug, ben toen nog van mijn paard gevallen en natuurlijk op de pijnlijke kant van mijn rug gevallen. De volgende dag was mijn rug nog pijnlijker en ben ik zelfs door mijn rug gegaan. Een week heb ik het rustig aan moeten doen en dit was totaal niet prettig.

Ik ben toen naar een chiropractor gegaan en deze heeft de ergste pijn goed weggenomen. Alsnog had ik zo nu en dan last van mijn rug. Ik denk dat ik na 1,5 jaar van chiropractor gewisseld ben wegens omgangsredenen met de eerste chiropractor. De nieuwe chiro kijkt veel meer naar mijn gehele lichaam, hoe mijn houding is en ze voelt goed waar het allemaal vast zit. Het blijkt dat ik niet alleen super vast zit in mijn onderrug (waar de pijn begon) maar ook mijn nek is erg vast en zelfs de spieren rond mijn schedel zitten strak aan een kant.

Maar nu, ik loop al een tijd bij de tweede chiro en ik ben echt super tevreden hoe ze mij behandelen maar nog heb ik zo nu en dan last van mijn rug. Ik heb een maal in de maand een behandeling en het voelt altijd super fijn als ik de praktijk uit loop omdat al mijn spieren weer los zijn. Het probleem is nu alleen dat ik een tijdje in Amerika zit en niet naar mijn chiro kan. Ik heb zaterdag hele erge rugpijn gekregen en het gaat nu gelukkig elke dag beterder.

Echter, wanneer houdt mijn rugpijn eindelijk op? Waarom ben ik nog niet van mijn rugpijn af terwijl ik al meer dan 2 jaar geleden door mijn rug ben gegaan? En misschien nog een betere vraag, is de chiro wel DE oplossing voor mijn pijn?

Wat zijn jullie oplossingen voor jullie rugpijn, wat hielp super goed en wat hielp totaal niet?
Alvast bedankt voor de informatie!

(als ik weer terug in Nederland ben zal ik deze vragen ook aan mijn chiro vragen maar ik wil nu alvast wat informatie opdoen)

Libera

Re: DE oplossing voor rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 04:58

Nou, bereid je maar vast voor: rugpijn gaat niet meer over :(

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 04:59

Ik heb in mijn ruggengraat scoliose zitten. Hij staat in een s-bocht en nog eens gedraaid. En ook ik heb de gespannen spieren in mn nek en rond mn schedel. Heb hier zo'n 2 jaar geleden last van gekregen door een overbelasting. Daarvoor nooit geweten dat ik het had. Fysio alles gehad maar niks hielp. Toen kreeg ik de gouden tip van een vriend dat ik moest gaan wandelen om de spieren in mn rug sterker te maken. Vond t wat apart maargoed toch bijna iedere dag stukje gewandeld. Zo maar een half uurtje of 20 minuten en gek genoeg hielp t na een week echt al iets. Doe het na 3 maanden nog steeds en hou alles langer vol :) voor de spieren in mn nek en schedel helpt het niet maar mn rug zeker wel.
Weet niet of het te vergelijken is met wat jij heb kwa spier gebruik in de rug maar misschien kan je het eens proberen :)

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 05:18

Ben zelf geholpen aan een hernia. Heb sinds die ok ook iedere keer pijn onder in me rug. De hele boel zit vast.
Wandelen helpt bij mij ook heel goed

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:17

Zoals hierboven ook al gezegd: bewegen! En nadat de acute (ergste) pijn over is, liefst nog specifiek je rug gaan trainen.

Ik heb met hetzelfde gezeten. Foute beweging, door mijn rug gegaan, 3 weken echt acute pijn gehad en sindsdien er niet echt meer volledig over gegaan. Wel periode dat het minder aanwezig was, maar sluimerend heb ik altijd last gehad. 1.5 jaar na de eerste problemen weer erdoor gegaan, drie weken thuis gezeten. Daarna op aanraden van mijn fysio beginnen trainen. Ik train ondertussen bijna een jaar, en heb geen moment last meer van mijn rug (hoewel ik mijn rug wel belast met zware gewichten). Mijn spieren zijn ondertussen zo getraind dat ze de rest van de problemen vlot kunnen opvangen en ik een stuk stabieler ben in mijn rug...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:22

Bij mij werkte bewegen ook goed, en vooral oefeningen om je rugspieren sterker te maken. Bijvoorbeeld:
Op je buik liggen met je handen naar voren. Hou jezelf zo stijf als een plank en til dan je handen (en dus ook je schouders) van de grond. Je schouders moeten ongeveer 10 cm van de grond komen. Herhaal 20 x. Doe dan hetzelfde met je benen. (heupen blijven op de grond). Herhaal weer 20 x. Doe het dan nog 10x tegelijk. Probeer voor de afwisseling eens zo hoog mogelijk te komen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:27

Buikspieren trainen, klinkt gek maar het is belangrijk je corespieren te ontwikkelen om je rugspieren te ondersteunen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:28

Wat bij mij echt geholpen heeft zijn 2 dingen, de eerste is echt consequent Yoga en Pilates gaan doen waarbij ik de spieren in rug en benen sterker maakte en de andere is bewust leren bewegen dmv Feldenkrais en een geweldige vent http://www.floatsting.com die mij geleerd heeft WAAR mijn spieren in protest kwamen hoe ik dat zelf kan compenseren en kan veranderen.

Met andere woorden, bewust worden van je lijf, van je beperkingen en hoe je deze kunt aanpakken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:33

Helaas vrees ik dat dit nooit meer overgaat -O-
Misschien niet de reactie waar je op hoopt...

Er zijn wel dingen die het leefbaarder maken.
Het is ten eerste belangrijk om naar je houding te kijken, niet over belasten, en toch oefeningen doen cq trainen om een natuurlijk spierencorset te kweken.
Het laatste is ook echt aangetoond dat dit heel belangrijk is.

Ik ben zelf 2x aan mijn rug geopereerd, maar klachten en pijnvrij zou ik nooit worden.
Heel banketstaaf gezegd, ik moet er mee leren leven

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:37

Alles wat hierboven is genoemd. :j
Lage rugpijn komt veel voor en het verschilt per persoon of het overgaat of niet.

Je buikspieren trainen helpt om je rugspieren te ondersteunen. Dito met de spieren in je bekken. Of eigenlijk... Een goed getraind lichaam houdt alles netjes bij elkaar.

Wandelen met grote rustige passen kun je dagelijks doen zolang je wilt. Wandelen is een onbelaste sport en ontzettend goed voor je rug (en hele lichaam). Let wel op je schoenen, die moeten comfortabel zijn. Belangrijk is dat je hierbij ontspant in je schouders en nek, dat je je armen losjes mee zwaait en dat je je buikspieren ietsje aantrekt. Blijf lekker ontspannen rechtop lopen. :)

Zwemmen is ook goed, vooral buik- en rugslag afwisselen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:39

Ik heb jaren geleden een zelfde geval gehad. Flinke smakker tegen de bakrand gemaakt. Behoorlijke hersenschudding en bont en blauw op een kant van m'n lichaam. Ik was stijf en bleef stijf zo erg zelfs dat ik op een bepaald moment amper nog kon lopen. Via via kwam ik bij een Chiropractor die me weer op de been heeft gekregen. Maar de pijn bleef altijd terug komen en ik merkte dat het me erg beperkte in m'n leven. Het paardrijden was niet zo leuk meer enz enz.
Op aanraden van een acupuncturist ben ik naar yoga gegaan. Hij overtuigde me dat ik m'n lichaam te lang had ontzien door de pijn en te eenzijdig had getraind door het paardrijden.
Vanaf de eerste les wist ik dat dit heel erg goed voor me was. Ik was heel lang de allerslechtste die er bij zat. Vond het heel lang niet leuk maar voelde als ik te lang niks had gedaan de pijntjes gelijk weer terug kwamen. Ondertussen probeer ik zo vaak als m'n schema het toe staat de oefeningen te doen en ben al meer dan een jaar niet bij de Chiropractor geweest.
Heel verhaal maar hopelijk kun je er wat mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:37

Hoi Faxa,
eerst even een oppepper: rugpijn kan uitstekend over gaan!! Gelukkig maar, want hoe ik me 10 jaar terug voelde - "arreboe"!! Alleen: de ene rugpijn is de andere niet - het hangt uiteraard wel af van "wat er precies mis is" en wat er zoal aan gedaan wordt.

Als de chiropractor goed helpt, zou het zo kunnen zijn, dat er bijv. wervels verschoven zijn geraakt. Het is een hele opluchting, als die "dingen" weer staan waar ze horen te staan en alle gewrichten (4 per wervel) weer goed kunnen bewegen.

Dat lage rugpijn en gespannen spieren in de nek samengaan, is een klassiek gegeven.
Op zich vind ik het keurig netjes, dat de 2e chiropractor kijkt naar je hele houding.

Maar gosh, "wat is er mis" aan jouw houding volgens haar?
Misschien niets, dat zou kunnen.
Maar mogelijk ben jij een van de velen, die neigen naar een te holle onderrug, dat compenseren door rond de nek/ schedel aan te spannen...?

Zo ja, dan kan spierversterking zin hebben. Dwz.: je "traversus abdominis" spier leren gebruiken, je "psoas spier" trainen, etc.
Opmerkelijk is wel, dat je nek vast zit aan een kant. Okee, de meeste mensen zijn asymmetrisch. Dat hoort dus wel meegenomen te worden in je spiertraining. Een goede fysio zou dit moeten kunnen, maar theraeuten Cesar en/of Mensendieck zijn er echt speciaal voor opgeleid. (Dat zijn nederlandse opleidingen, dus niet in de US of A voorhanden.)

faxa schreef:
Het probleem is nu alleen dat ik een tijdje in Amerika zit en niet naar mijn chiro kan. Ik heb zaterdag hele erge rugpijn gekregen en het gaat nu gelukkig elke dag beterder.

Je zou een fax naar je eigen chiropactor er tegen aan kunnen gooien - in de US of A hebben ze ook chiropractors (de meesten in NL zijn aan de overkant van de grote plas opgeleid).

faxa schreef:
Echter, wanneer houdt mijn rugpijn eindelijk op? Waarom ben ik nog niet van mijn rugpijn af terwijl ik al meer dan 2 jaar geleden door mijn rug ben gegaan? En misschien nog een betere vraag, is de chiro wel DE oplossing voor mijn pijn?
Goede vragen...!
...nou het antwoord nog!!
Te beginnen met een diagnose = een verhaal met kop en staart van wat er mis is en waarom je pijn hebt/ houdt/ de pijn opeens kan terugkeren.

(En hoewel ik erg tevreden ben over "wervels recht zetten" ben ik er voor mezelf erg spaarzaam mee. Mijn bandenapparaat is soepeler, elastischer dan je zou willen. Of zeg maar gerust: slap. (Ik voldoe niet aan de criteria voor hypermobiel.) Door wervels van hun plek te halen, worden de banden nog weer verder opgerekt en bij mij "keert op een gegeven moment de wal het schip." Te vaak recht laten zetten zou bij mij betekenen, dat mijn banden zo slap en gerekt worden, dat ze sowieso die wervels niet meer op hun plek kunnen houden.)

PS.: ik typ standaard vanaf de stoel "stokke move".
Ten eerste: je moet actief zijn met je spieren. Al zit je roerloos: je kunt niet leunen of hangen, je moet aan de bak. (Ik ben er aan gewend en wordt er niet moe van - het gaat om "houdingsspieren". Dat zijn spieren die door meoder natuur gebouwd zijn op 16 uur ahter elkaar te kunnen werken zonder moe te worden.)
Ten 2e: er is een verhaal, dat "het niet fijn is voor je rug, om langer dan 2 uur in dezelde stoel te zitten".
Eerlijk gezegd zit ik vaak langer dan 2 uur achter de pjoet en dus op deze stoel. Maar het ding beweegt dus met mij mee, dus mijn rug verandert telkens.
Dwz: bij al die kleine dingen zoals "even nadenken, ogen ontspannen, de tuin/ de verte in kijken" heb ik net een andere houding dan als ik actief aan het typen ben - en de stoel beweegt dan mee.
en zou mijn rug zelf de behoefte hebben 'om even te verzitten, te bewegen' - dan kan dat, dan gebeurt dat ongemerkt.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 03:33

Bedankt voor jullie verhalen en ervaringen! Hier kan ik iets mee :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 03:47

Ik vraag mij af of er geen onstekingen oid in het bloed zitten . Wel eens met huisarts overlegd en bloedonderzoek gedaan? Ik ben met pijnlijke knie doorverwezen naar fysio maar blerk na half jaar reuma te hebben.

Ohja, een goede matras is ook erg belangrijk , is daar al naar gekeken?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:43

Ik had een versleten discus en heb hiervoor 2 jaar aan extreem zware pijnstillers gezeten. Omdat ik regulier uitbehandels was heb ik accupuntuur geprobeerd (drama) en daarna Reiki. Dit laatste is voor mij een wondermiddel! Ik ben onwijs sceptisch, en misschien nog steeds, maar dit heeft mij zo geholpen. Ik kon per behandeling een paar pillen weg gaan laten (slikte er bij begin 21 per dag) en inmiddels al 3 maanden zonder. Laatst een mri gehad, en er was nagenoeg niks meer te zien van de hele slijtage. Ik weet niet hoe dit kan, maar ik raad het iedereen aan :j baad het niet dan schaad het niet

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:24

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 00:26

Nee ik heb nog nooit een bloedonderzoek gedaan via de huisarts voor reuma oid. Verder weet ik wel zeker dat mijn matras goed genoeg is. Dankjewel Knabbelgirl voor je advies, ik zal dit eens gaan googlen!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:28

Wat bij mij goed heeft geholpen is een boomloos zadel. Als ik door mijn rug ga stap ik op het paard, werkt super

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:04

Er kan natuurlijk vanalles aan de hand zijn, maar vaak is het toch vrij simpel een kwestie van spieren die niet soepel of sterk genoeg zijn.

Ik heb jaren vooral last van mijn onderrug gehad, en die pijn / stijfheid werd altijd heerlijk zachtjes losgeschud zodra ik op mijn paardje in mijn boomloze zadel van het erf af stapte....echt heerlijk hoe je dan die rug zachtjes los voelde wiegen, wat een verademing :+:

Als ik een paar dagen niet reed dan werd het weer stijver en pijnlijker. Vaak niet lang kunnen staan en dan even op hurken moeten zitten / onderrug bol maken, van ellende niet weten hoe te liggen 's nachts in bed...

Toen een keer naar een goede chiropractor gegaan en die constateerde dat mijn bekken scheef stond.
Doordat het bekken scheef staat, gaat de ruggengraat hogerop compenseren en zaten er dus verschillende "bochten" in zeg maar.

Bij mij is mijn bekken / onderrug, het stukje tussen mijn schouderbladen en mijn nek het grootste probleem.
De spieren daar trekken de boel steeds weer scheef een poosje nadat de chiropractor het weer recht heeft gezet, omdat ik te zwaar bezig ben met sjouwen en klussen enzo, en de spieren dan weer gaan trekken.

Het is dan dus een kwestie om die spieren soepel te houden zodat die de wervels & bekken met rust laten.

Triggerpoints behandelen, letten op houding, oefeningen doen en magnesium slikken werken bij mij heel aardig alleen moet ik dan niet weer (verkeerd) gaan sjouwen enzo.... daar gaat het bij mij steeds fout -O-

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:31

http://www.spineandjoint.nl/ <-- Hier verrichten ze (zo ongeveer) wonderen. Ik ben er ook geweest met zeer zware bekken/rug klachten. Liep er al 5 jaar mee, had zo'n beetje alles geprobeerd. Ze zitten in Rotterdam, ik heb de trip van noord-limburg naar Rotterdam voor lief genomen én ondanks dat het zwaar was, heb ik er geen moment spijt van gehad. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:38

Ik heb ook al jaren last van mijn rug. Wandelen is inderdaad een fijne manier om het toch wat los te maken. Verder kreeg ik van een fysiotherapeut ooit de tip om een half uurtje voor je naar bed gaat een pijnstiller te nemen, zodat je 's nachts niet in een rare houding gaat liggen om de pijn te ontwijken. Een stapritje zonder zadel helpt mij inderdaad ook om weer los te schommelen.

Wat mij heel erg heeft geholpen is oefentherapie (cesar of mensendieck), waarbij je houding wordt verbeterd. Op dit moment loop ik bij een osteopaat en hoewel het nog lang niet over is gaat het steeds beter! :) Ik blog over mijn weg om een rechte ruiter te worden, zie http://www.ruiterinevenwicht.nl/ Misschien heb je er iets aan!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:49

Ik heb ook heel wat jaartjes rug pijn gehad.
Meerdere jaren fysio gehad daar het volgens de huisarts kwam door mijn si gewricht.
Uiteindelijk naar een neuroloog daar er een hernia vermoed werd, ook dat was het niet, toen ben ik wel helemaal doorgelicht en bij mij kwam het door een cyste wat de linkerkant van mijn hersenstam verdrukte.
Vorig jaar maart ben ik eraan geopereerd en ben ik ook een hele tijd rugpijn af geweest. Nu wel weer klachten maar nu ''weten'' we waar het door komt.

Ik bedoel ermee te zeggen zoals meerderen hier ook zeggen,rugpijn kan heel veel verschillende oorzaken hebben.
Dus misschien is het mogelijk om je helemaal door te laten lichten?