Hoi Faxa,
eerst even een oppepper: rugpijn kan uitstekend over gaan!! Gelukkig maar, want hoe ik me 10 jaar terug voelde - "arreboe"!! Alleen: de ene rugpijn is de andere niet - het hangt uiteraard wel af van "wat er precies mis is" en wat er zoal aan gedaan wordt.
Als de chiropractor goed helpt, zou het zo kunnen zijn, dat er bijv. wervels verschoven zijn geraakt. Het is een hele opluchting, als die "dingen" weer staan waar ze horen te staan en alle gewrichten (4 per wervel) weer goed kunnen bewegen.
Dat lage rugpijn en gespannen spieren in de nek samengaan, is een klassiek gegeven.
Op zich vind ik het keurig netjes, dat de 2e chiropractor kijkt naar je hele houding.
Maar gosh, "wat is er mis" aan jouw houding volgens haar?
Misschien niets, dat zou kunnen.
Maar mogelijk ben jij een van de velen, die neigen naar een te holle onderrug, dat compenseren door rond de nek/ schedel aan te spannen...?
Zo ja, dan kan spierversterking zin hebben. Dwz.: je "traversus abdominis" spier leren gebruiken, je "psoas spier" trainen, etc.
Opmerkelijk is wel, dat je nek vast zit aan een kant. Okee, de meeste mensen zijn asymmetrisch. Dat hoort dus wel meegenomen te worden in je spiertraining. Een goede fysio zou dit moeten kunnen, maar theraeuten Cesar en/of Mensendieck zijn er echt speciaal voor opgeleid. (Dat zijn nederlandse opleidingen, dus niet in de US of A voorhanden.)
faxa schreef:Het probleem is nu alleen dat ik een tijdje in Amerika zit en niet naar mijn chiro kan. Ik heb zaterdag hele erge rugpijn gekregen en het gaat nu gelukkig elke dag beterder.
Je zou een fax naar je eigen chiropactor er tegen aan kunnen gooien - in de US of A hebben ze ook chiropractors (de meesten in NL zijn aan de overkant van de grote plas opgeleid).
faxa schreef:Echter, wanneer houdt mijn rugpijn eindelijk op? Waarom ben ik nog niet van mijn rugpijn af terwijl ik al meer dan 2 jaar geleden door mijn rug ben gegaan? En misschien nog een betere vraag, is de chiro wel DE oplossing voor mijn pijn?
Goede vragen...!
...nou het antwoord nog!!
Te beginnen met een diagnose = een verhaal met kop en staart van wat er mis is en waarom je pijn hebt/ houdt/ de pijn opeens kan terugkeren.
(En hoewel ik erg tevreden ben over "wervels recht zetten" ben ik er voor mezelf erg spaarzaam mee. Mijn bandenapparaat is soepeler, elastischer dan je zou willen. Of zeg maar gerust: slap. (Ik voldoe niet aan de criteria voor hypermobiel.) Door wervels van hun plek te halen, worden de banden nog weer verder opgerekt en bij mij "keert op een gegeven moment de wal het schip." Te vaak recht laten zetten zou bij mij betekenen, dat mijn banden zo slap en gerekt worden, dat ze sowieso die wervels niet meer op hun plek kunnen houden.)
PS.: ik typ standaard vanaf de stoel "stokke move".
Ten eerste: je moet actief zijn met je spieren. Al zit je roerloos: je kunt niet leunen of hangen, je moet aan de bak. (Ik ben er aan gewend en wordt er niet moe van - het gaat om "houdingsspieren". Dat zijn spieren die door meoder natuur gebouwd zijn op 16 uur ahter elkaar te kunnen werken zonder moe te worden.)
Ten 2e: er is een verhaal, dat "het niet fijn is voor je rug, om langer dan 2 uur in dezelde stoel te zitten".
Eerlijk gezegd zit ik vaak langer dan 2 uur achter de pjoet en dus op deze stoel. Maar het ding beweegt dus met mij mee, dus mijn rug verandert telkens.
Dwz: bij al die kleine dingen zoals "even nadenken, ogen ontspannen, de tuin/ de verte in kijken" heb ik net een andere houding dan als ik actief aan het typen ben - en de stoel beweegt dan mee.
en zou mijn rug zelf de behoefte hebben 'om even te verzitten, te bewegen' - dan kan dat, dan gebeurt dat ongemerkt.