Enkel verstuikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Enkel verstuikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:48

Hoihoi!

Ik heb vandaag tijdens gym mijn enkel verstuikt. Ik sprong ergens vanaf, kon net mijn evenwicht bewaren, rende door, maar toch had ik niet genoeg evenwicht om me in een bochtje staande te houden (het was een hindernisbaan). Mijn enkel klapte dubbel, en toen viel ik. Het is gelijk gekoeld met ijs, en even dacht ik dat het beter ging. Helaas niet.

Mijn vader is me op komen halen van school, waarna we naar het ziekenhuis zijn geweest voor een foto. Er was niets op te zien, maar alsnog is mijn voet drie keer zo dik als de andere, en ik kan hem niet bewegen. Lopen ging eerst goed, maar ik heb nu krukken omdat het steeds slechter ging.

Nu is mijn vraag: Weten jullie of dit snel overgaat (ik genees over het algemeen wel snel), en anders tips om het sneller te laten gaan? (Er zit nu ook een drukzwachtel om, op aanraden van de huisarts) Ik ga namelijk maandag met school naar Barcelona, waar we natuurlijk veel gaan lopen. Ik wil het liefst niet met zo'n manke voet Barcelona door moeten. Hebben jullie tips? (:

Dani

Re: Enkel verstuikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:18

Oei..

Het kán meevallen, maar ik zou er niet teveel op rekenen, eerlijk gezegd. En ik zou het ook niet gaan uitproberen en gewoon je krukken meenemen. Te snel (over)belasten kan een levenslange blessure betekenen en dat moet je echt niet willen riskeren. Als je nergens meer last van hebt kan je uiteraard gewoon je gang gaan, maar zolang het nog gevoelig is zou ik er echt voorzichtig mee zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:22

Rolstoel en/of krukken mee? Je kan er echt lang last van houden. Geef het de tijd, dat is de beste tip. Niet overbelasten.

En voet hoog houden. Afwachten verder hoe het verloopt; kan best dat je maandag beter kan lopen natuurlijk :) . Beterschap!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:26

Reken maar op 6 weken weefselherstel en dan nog 6 weken weer kracht opbouwen. Oftewel gewoon krukken mee dan komt Barcelona ook wel goed ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:30

Oei, bereid je maar voor op veel pijn in barcelona! Verstuiking kan weken duren voordat het helemaal weg is, soms nog langer...
Toverwoord is toch echt rust. Elke mogelijkheid die je hebt moet je dat been lekker omhoog leggen, helpt tegen de zwelling. Misschien zelfs een kussen onder je matras leggen aan het voeteneind, zodat het iets hoger ligt. Deze tip heeft mijn zwakke enkeltjes tijdens een werkweek in rome erg veel goed gedaan. Elke avond dikke enkels, elke ochtend weer veel slanker.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:34

Rust en hoog houden inderdaad en kijken of iemand arnica of traumeel voor je kan halen om te slikken en te smeren helpt echt goed bij kneuzingen.

Beterschap!

groetjes genja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:07

Dankjulliewel voor de tips! Ik neem inderdaad voor de zekerheid mijn krukken mee, voor het geval dat.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:11

Als aanvulling op de rest; probeer je enkel wel te bewegen. Als je hem dan toch omhoog hebt liggen, probeer dan naar voren en achteren te gaan met je voet. Ook niet vergeten je tenen te bewegen. Hiermee voorkom je dat de boel stijf wordt en de spieren die je hiervoor gebuikt zorgen ervoor dat de vloeistofstroom op gang blijft. Je mag het bewegen best voelen, maar ga niet door de pijn heen.

Is je enkel behalve dik ook blauw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:42

Rindin schreef:
Als aanvulling op de rest; probeer je enkel wel te bewegen. Als je hem dan toch omhoog hebt liggen, probeer dan naar voren en achteren te gaan met je voet. Ook niet vergeten je tenen te bewegen. Hiermee voorkom je dat de boel stijf wordt en de spieren die je hiervoor gebuikt zorgen ervoor dat de vloeistofstroom op gang blijft. Je mag het bewegen best voelen, maar ga niet door de pijn heen.

Is je enkel behalve dik ook blauw?

De enkel is niet blauw, hij is gewoon dik. Ik beweeg hem inderdaad ook veel, en de dokter zei dat ik ook gewoon zoveel mogelijk (zolang ik het niet forceer) moet blijven doen. Ik draai rondjes en ga ermee naar voor en achter enzo. Ik wrijf er soms ook een beetje overheen zodat de doorbloeding een beetje goed blijft.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:54

Ga naar de fysiotherapeut !!! Probeer echt voor morgen of vrijdag een afspraak te maken.

De fysio kan het namelijk tapen - dat geeft steun en je enkel herstelt veel sneller.
Ook kan de fysio je goed adviseren over wat je wel en wat je juist niet moet doen (veel beter dan een huisarts).

Ik heb een paar jaar geleden mijn enkel flink verstuikt en dat was na een paar maanden nog steeds een beetje dik. Toen naar de fysio geweest en die zei dat ik eigenlijk gelijk na het verstuiken had moeten komen. Had ze het kunnen intapen en zou het na een paar weken hersteld zijn, i.p.v. een half jaar.

Naar de fysio dus !!!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:55

Marie111 schreef:
Ga naar de fysiotherapeut !!! Probeer echt voor morgen of vrijdag een afspraak te maken.

De fysio kan het namelijk tapen - dat geeft steun en je enkel herstelt veel sneller.
Ook kan de fysio je goed adviseren over wat je wel en wat je juist niet moet doen (veel beter dan een huisarts).

Ik heb een paar jaar geleden mijn enkel flink verstuikt en dat was na een paar maanden nog steeds een beetje dik. Toen naar de fysio geweest en die zei dat ik eigenlijk gelijk na het verstuiken had moeten komen. Had ze het kunnen intapen en zou het na een paar weken hersteld zijn, i.p.v. een half jaar.

Naar de fysio dus !!!

Haha, mijn wiskundeleraar zei ook dat ik het moest intapen, alleen dacht ik toen dat het een grapje was. :')

Maar ik zal zeker overwegen om dat te doen! (:

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:56

Niet overwegen doen - vooral ook omdat je op reis gaat !

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:57

Rust en fysio en niet te snel weer alles doen, dan komt het vaak wel goed. Helaas heb ik me hier niet aan gehouden en heb nog steeds met de consequenties te maken.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:01

Of een stevige enkel brace! Krukken mee en dingen doen tot het zeer doet, niet over de grens heen!

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:07

auww! duurt wel vrij lang, minimaal 6 weken. in mijn ervaring moet vooral blijven lopen, hoewel ik weet dat dat lastig is en pijn doet. en ook zeker niet te snel gaan lopen maar dan gaat je enkel niet vastzitten. en blijven koelen kan nooit kwaad. na een week/2 week zal je wel makkelijker weer kunnen lopen. ook niet snel teveel gaan doen, want dan duurt het nog langer

ik ben er vorig jaar eind november doorheen gegaan en voel het nu nog steeds als ik weer eens ergens te hard tegen aantrap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:14

Wat er nou toch is gebeurt! :')

Ik oefende even op mijn krukken, en liep mijn ouders hun kamer binnen. Vervolgens struikel ik met mijn goede voet over mijn kruk, waardoor ik met mijn slechte voet een grote stap neem om mijzelf op te vangen. Dat was echt zo'n grote dreun stap, en mijn volle gewicht kwam erop neer. Ik zei van tevoren "Auw", omdat ik aannam dat dat pijn zou gaan doen. Maar.....? Het deed helemaal geen pijn. Ik zet een paar stappen, nog wel pijn, maar ik kan er weer gewoon op lopen.

Ik kan nu dus weer vrolijk (nog wel met wat moeite) rondlopen zonder dat ik verga van de pijn. Ik dacht al dat er iets "los" zat, en als ik mijn voet optilde leek het alsof hij eraf ging vallen. We denken nu dat hij gewoon uit de kom was.

Alles is nog een beetje gezwollen, maar er staat al veel minder spanning op dan net. Ik denk dat het dus allemaal goed gaat komen! (: Ik hou mijn krukken nog wel voor de zekerheid, en doe het nog heel rustig aan, maar ik ben erg opgelucht! :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:04

Doe nu gewoon eens rustig aan. Dat wil namelijk helemaal niets zeggen dat er niets aan de hand is. Je kunt veel meer stuk maken dan je lief is. Als je écht goed door je enkel bent gegaan heb je minimaal 6 weken nodig om het weefsel te herstellen.

Tapen is trouwens omstreden. Persoonlijk zou ik niet snel meer tape om m'n verzwikte enkel willen hebben.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:49

ben je al bij een dokter geweest? een klasgenoot van mij heeft zn enkelbanden gescheurd, duurt 3 weken tot 6 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:48

Ik ben gisteren bij de dokter geweest ja, er zijn ook foto's gemaakt, maar er was niets op te zien.

Het gaat dan ook veel beter! :) Ik kan weer bijna gewoon lopen, de zwelling verdwijnt langzaam, en de pijn trekt weg. Het blijkt dus after all allemaal niet zo erg te zijn als het leek.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:22

blijf voorlopig nog wel rustig aan doen! maar dat zal je zelf ook wel weten. fijn dat het beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:45

Het is erg goed gegaan! Ik ben net terug uit Barcelona. Ik heb m'n krukken niet mee genomen, en ook helemaal niet nodig gehad. We hebben daar flink wat kilometers gemaakt, maar totaal geen last gehad!

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:07

Topp!