Ademhalings probleempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ademhalings probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:30

Sinds 2 weken heb ik een beetje een vreemd probleem...
Als ik iets wil vertellen wat langer duurt dan 2 zinnen dan raak ik een soort van buiten adem.
Het lijkt of ik heel hoog zit met mijn ademhaling en dan moet ik echt even stoppen met praten even rustig ademhalen en dan kan ik weer verder maar als ik dan weer een paar zinnen heb gezegd dan krijg ik het weer.
Best gênant als je in gesprek bent met iemand en je moet even stoppen met praten...
Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?

eline_di

Re: Ademhalings probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:33

Last van stress? Hyperventilatie?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:34

Niet dat ik weet...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:35

Heb je dit sinds kort? Het klinkt inderdaad alsof je een hele hoge borstademhaling gebruikt, in plaats van een diepe buikademhaling en dat kost je ademsteun. Een logopedist kan je helpen dit op te lossen en uit te pluizen waar het vandaan komt. Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:36

...gebrek aan ademtechniek.

Idealiter "sla je je adem op" in je buik, en je ademt uit terwijl je praat. Je hoeft niet de hele tijd een bolle buik te hebben, je neemt telkens een klein beetje lucht bij.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:38

Janneke2 schreef:
...gebrek aan ademtechniek.

Idealiter "sla je je adem op" in je buik, en je ademt uit terwijl je praat. Je hoeft niet de hele tijd een bolle buik te hebben, je neemt telkens een klein beetje lucht bij.

Kan dat zo ineens opkomen? Dat lijkt me toch meer een structureel probleem, terwijl het verhaal van TS doet vermoeden dat haar klachten ineens zijn ontstaan (klopt dat TS?)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:40

Ja dat klopt, ik heb hier echt nooit last van gehad.
Het is zo ineens gekomen, de laatste 2 weken eigenlijk.

Edit: Nu iemand het heeft over de buik ademhaling weet ik misschien wat het is... Er is de laatste tijd meerdere keren tegen mij gezegd dat ik dikker ben geworden en dan vind ik toch wel heel vervelend en nu doe ik meer mijn best mijn buik in te houden, zou dat het kunnen zijn?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:44

Arrabel schreef:
Ja dat klopt, ik heb hier echt nooit last van gehad.
Het is zo ineens gekomen, de laatste 2 weken eigenlijk.

Edit: Nu iemand het heeft over de buik ademhaling weet ik misschien wat het is... Er is de laatste tijd meerdere keren tegen mij gezegd dat ik dikker ben geworden en dan vind ik toch wel heel vervelend en nu doe ik meer mijn best mijn buik in te houden, zou dat het kunnen zijn?

Jazeker, want voor een goede, diepe buikademhaling is het nodig dat je buik naar voren komt als je inademt. Als jij dit tegenhoudt door de buik in te houden, dan zou dit je klachten zeker kunnen verklaren