rug brace

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

rug brace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:04

Ik ben met mijn dochter bij een arts geweest, de foto liet volgens hem zien dat ze niet krom genoeg was om actie te onder nemen. Dit is een jaar geleden ongeveer, bij problemen moesten we terug komen. Nu is het zo dat een klasgenoot een brace heeft gekregen, en ze op school zeggen nou die heb jij ook nodig hoor als je zo krom blijft zitten.

Ik roep echt de hele tijd, zit nou recht, loop nou recht. Maar mama dat doet zo,n zeer dat hou ik niet vol, ze is al een tijdje uitgegroeid en bijna 16.Ze klaagt steeds vaker over pijn in de rug en soms een heup. Heb jij ook een brace gehad, en maakt het uit of je bent uitgegroeid?

Anoniem

Re: rug brace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:44

Op je 16de ben je nog niet uitgegroeid hoor. :)
Misschien is het slim om weer terug te gaan naar een arts, aangezien je dochter dus wel aangeeft pijn te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:57

Als je ongesteld word groei je nog anderhalf jaar daar na niet meer.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:28

Ik heb vroeger een brace gedragen. 3,5 jaar vanaf mijn 13e. Inmiddels 39. Vorig jaar vertelde de orthopeed dat tegenwoordig geen brace meer wordt geadviseerd omdat het nut er van niet bewezen is. Nu weet ik niet welke aandoening je dochter heeft natuurlijk. Ik heb een aantal wigvormige wervels. Ziekte van scheuermann. Als je twijfelt zou ik terug gaan naar de orthopeed of een andere arts. En als ze echt krom is dan doet het ook pijn om rechtop te zitten. Goede spieroefeningen zijn ook aan te raden. Hoe steviger je spieren hoe beter je de pijn kunt opvangen. Ik was 16.5 toen ik uit de brace mocht en uitgegroeid was. Kunnen ze zien aan de hand van röntgenfoto vd handen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:22

Marleen, is ze al eens bij een goede osteopaat geweest?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:27

ik heb van mijn 12e tot mijn 16e met een rugbrace gelopen, in die tijd heette dat een rechtophouder (ik spreek van ong. 1970) . 's Nachts moest ik in een gipsbed slapen, daar werd ik in vastgebonden, als die dingen moesten ook mee op vakantie en ik vond het een hel. In je badbak op een camping met die stellage om.
Nu zal het tegenwoordig wel van beter, lichter en moderner materiaal gemaakt zijn als destijds (hoop ik).

Verder had ik heilgymnastiek (dat heet tegenwoordig vast anders) en alles heeft geen bal geholpen, ik ben bijna 56 en heb nog steeds een kromme rug :+

Van osteo (en andere)paten hadden ze in mijn tijd nog nooit gehoord natuurlijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:47

Nee Sing nooit bij een osteopaat geweest, is ook een goed idee om eens te informeren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:55

Loopt ze wel recht, in de zit van zijn haar schouders recht. En rug recht.
Misschien heeft ze wel ongelijke benen.
En anders is naar arts die verstand heeft van ruggen etc..

Ik ben zelf gisteren naar orthopeed geweest.
En ik heb ook pijn klachten in 1 heup/onderrug. En dat komt vanuit mijn voeten.
Ik verbaasde me er ook over, ik ging erheen om hele andere reden. Maar ging daarmee naar huis.
Volgende week zijn mijn steunzolen klaar.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:58

Zelf scoliose patient ( vergroeiing van ruggengraat in een S vorm) volgens mij gaan ze idd pas bij een pevaald aantal graden over op een brace. Zelf nooit een brace gehad omdat ik al uitgegroeid was. Ben zelf gelijk geopereerd, daarna wel een brace gehad
Laatst bijgewerkt door xshansb op 06-02-14 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:59

marleen_usar schreef:

Tegenwoordig gaat dat niet meer op.
Er zijn al genoeg meisjes die op een 10/11de ongesteld worden.
Volgens deze theorie zouden ze dan minder groot worden dan de meisjes vroeger, maar ze worden juist langer.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:01

Brainless schreef:
marleen_usar schreef:

Tegenwoordig gaat dat niet meer op.
Er zijn al genoeg meisjes die op een 10/11de ongesteld worden.
Volgens deze theorie zouden ze dan minder groot worden dan de meisjes vroeger, maar ze worden juist langer.

Bij mij hebben ze in t ziekenhuis fotos gemaakt van me groeischijven, daarop konden ze zien dat k uitgegroeid was (was 14), ook vanaf mijn 10e ongesteld. Verschilt per persoon denk ik ook, maar toen zeiden ze dat ongesteld er nog wel mee te maken hadden ( ongeveer 3 jaar geleden)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:09

Mijn dochter was op haar 10de ongesteld is nu net 12 en 1,70 en wordt (rond de ) 1,78m

Normaal is een meisje qua lengte wel ongeveer uitgegroeid op haar 14/15de, daarna groei je nog wel iets, maar heel langzaam (je echte groeispurts heb je normaal gesproken gehad).
Natuurlijk heeft ongesteld worden er wel wat mee te maken (heeft met puberteit, en ontwikkeling te maken).

Daarnaast is mijn nichtje van bijna 15 nog niet ongesteld en groeit ondanks dat ze nog niet menstrueert amper meer. Zij zou dus volgens die theorie nog vol in de groei moeten zitten, maar dat is dus niet zo.