Ik heb het papiertje met resultaten meegekregen, en daar staat het volgende op:
Citaat:VD=12.00mm
<R> / S / C / A
-1.5 / -0.5 / 156 / 9
-2.0 / -0.5 / 165 / 9
-2.0 / -0.5 / 158 / 9
< -2.0 / -0.5 / 158 >
<L> / S / C / A
-1.75 / -0.5 / 173 / 9
-2.00 / -0.5 / 163 / 8
-2.50 / -0.5 / 167 / 9
-2.50 / -0.5 / 174 / 9
-2.25 / -0.5 / 172 / 8
< -2.25 / -0.5 / 172 >
PD 71
De opticien was volgens mij vrij verbaasd over deze uitslag in combinatie met wat ik als 'klachten' aangaf. Hij vroeg ook of ik er dan nooit last van had, en zei dat ik waarschijnlijk bij het autorijden ook wel een bril nodig heb

Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met opticiens, oogmetingen etc. Ik wil mezelf wel graag wat inlezen voor ik de definitieve oogmeting heb. Is er iemand die mij kan vertellen waar ik op moet letten? Wat is belangrijk om te weten en zijn er qua glazen of monturen straks nog belangrijke keuzes die ik ga moeten maken? Of doe ik nu moeilijk en kan ik weinig anders doen dan de definitieve uitslag straks voor lief nemen en een tof montuur uitzoeken?

. 
het is het verstandigst om in ieder geval bij een gediplomeerd opticien je ogen te laten meten om klachten te voorkomen (want nee, niet alle optiekzaken hebben gediplomeerde opticiens in Nederland). En als je een bril uitzoekt moet je opletten dat het breed/smal genoeg is voor jouw gezicht, het op je neus goed zit (vooral bij kunststof monturen!) en dat de pootjes lang genoeg zijn achter je oren, zodat dit goed afgepast kan worden. Maar daar horen goede verkoopmedewerkers ook op te letten
. Je voelt er niks van als die te hoog is (hij hoort tussen de 10 en 21 mm Hg te zijn), maar het kan heel kwalijke gevolgen hebben als die standaard te hoog is, o.a. gezichtsveldverlies. De aandoening noemen ze