Labeltjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Labeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:51

Wat ik mij net zat af te vragen;

Waarom reageert iedereen zo allergisch op het 'labeltjes plakken'?

Zijn we hier niet allergisch op geworden omdat er heel veel labeltjes zomaar worden geplakt
en vaak niet eens goed?

Ik merkte zojuist dat ik iemand wat informatie wil sturen, maar toen ik het erover had met iemand anders kreeg ik de reactie "maar denk je dat een ander labeltje wel werkt?"
Maar stel nou, dat dit het juiste 'labeltje' is?
Eentje waarbij ze denken "wow! maar dit klopt helemaal"
Dan is het toch prachtig dat er zo'n labeltje bestaat? (zolang er niet gaat worden geleefd naar
"ja maar ik heb.. dus..")
Kan een label niet erg veel informatie geven, misschien een stukje identiteit?

Ben wel benieuwd wat jullie hier van denken :j

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:01

Ik denk dat zo'n label vooral wat rust of opluchting geeft, alleen verder zal er niet veel veranderen met of zonder label...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:07

Nee. Want met een label zeg je dat iemand altijd die en die kenmerken heeft en dat en dat niet. Dat dat vast staat, nooit kan veranderen, het individu zich nooit verder kan ontwikkelen dan dat label. De mens is echter heel flexibel, het individu kan altijd nog alle kanten op, kind tiener volwassene of oudere.

Gister nog een mooi gesprek met neuroloog van mijn zoon gehad. Zoon heeft de mogelijkheid tot meerdere labels om te gebruiken: ADHD, CP, Hypermobiel... Maar hij IS NIET hypermobiliteit, hij IS niet cerebrale parese, IS niet hyperactiviteit. Zoon is zoon. Hij is zichzelf. "Ik heb CP, maar CP is niet ik" Hij is zoveel meer dan wat je in een label kunt vatten. Want hij is een uniek individu. Met wat kenmerken due anderen ook kunnen hebben due geboren zijn met een hersenbeschadiging. Met zijn eigen unieke uitdagingen.

CP is geen stukje identiteit. Het verklaart klinisch waarom sommige zaken bij hem anders werken. Maar het hierdoor soms afwijkende gedrag kan hij leren beteugelen, hanteren. Zoon is niet de ontremdheid. Hij heeft een ontremming waar hij mee moet leren omgaan. Daarin kan hij zich ontwikkelen. Dat ligt toch anders.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:12

Djeradalover schreef:
Ik denk dat zo'n label vooral wat rust of opluchting geeft, alleen verder zal er niet veel veranderen met of zonder label...

Rust? Opluchting? Nee hier niet. Duidelijkheid over de fysieke oorzaak van zijn uitdagingen? Ja. Daarna komt de niet aflatende strijd tegen vooroordelen vanwege die labeltjes. Het continue wegen zoeken waarin zoon vooral zichzelf kan zijn, zijn eigen weg kan vinden, zijn eigen individu kan ontdekken. Vrij van etiketjes. Het elke keer weer nieuwe uitdagingen tegen komen, net als je denkt dat je er was. Er is een reden voor zijn "afwijkingen". dat is dan het label. Maar er lost niks mee op. In tegendeel, bij vrij onbekende labels zoals CP moet je elke keer weer uitleggen dat dat niet hetzelfde is als autist, adhd of moeilijk lerend.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:12

Nee, en zeker niet bij kinderen.

Een aantal redenen:
- Mensen met 'labels' gaan zich ook gedragen naar labels omdat ze 'zo nou eenmaal zijn'. Terwijl ze niet 'zo' hoeven te zijn.
- Het wordt vaak als excuus gebruikt. Kijk naar dyslexie. Zodra iets fout is gespeld komt er 'ja maar ik ben dyslectisch'. Terwijl veel kinderen best beter zouden kunnen worden in talen, met iets meer inzet.

Naar mijn idee heeft het dus negatieve kanten.

Maar je kunt inderdaad ook herkenning hebben. Idd een rust omdat je weet wat er is en hiermee kunt leren omgaan.

Zilfstar

Re: Labeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:15

Het risico met labels is dat men niet verder meer kan kijken dan het label. Ipv "dit is Stefan" krijg je "dit is die jongen met cp". Men ziet de mens, het individu niet meer.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:16

Volgens mij denken mensen van nature in hokjes ... ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:17

Mijn label geeft me voordelen op school (met label kunnen ze je wel helpen?), ik heb Asperger. Of ik er in m'n latere leven nadeel over ga ondervinden? Ik zie het wel.
Ik moet met mijn stoornis leren leven, een naampje geeft duidelijkheid voor mensen (hoewel lang niet iedereen het weet).
Ik blijf ik. Label of niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:18

We hebben ook de vrijheid van keuze, om niet op die manier (in hokjes) te leven...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:19

Maar zonder labeltjes kun je geen specifieke hulp krijgen.
Een rugzakje of extra hulp op school krijg je alleen als je een labeltje hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:22

Ik wil dat mensen mij zien als de persoon die ik ben en niet als het labeltje dat op mij is geplakt.
Mensen gaan hoe dan ook anders naar je kijken als je zegt dat je een ziekte/stoornis hebt.
En daar komen dan vaak nogal wat vooroordelen uit voort, dat is i.m.o het grootste nadeel van labeltjes.

Het kan wel handig zijn om het soms te zeggen tegen mensen die dicht bij je staan, zodat ze snappen waarom je soms anders reageert op bepaalde dingen/situaties.

Wat mij trouwens nog meer stoort is wanneer mensen iemand met een labeltje aanspreken als ziekte/stoornis i.p.v persoon.
Bijv. over mensen zeggen "Hij is een autist" of "Zij is een PTSS'er" in plaats van "Hij HEEFT autisme".

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:23

Brainless schreef:

Klopt. Dat is niet alleen een zegen. Helaas is net zo dat me een label moet hebben wil je extra zorg kunnen krijgen. Dat besef ik ook. Wij als ouders proberen er dus voor te waken dat het label zijn identiteit wordt ;)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:24

Zilfstar schreef:
Brainless schreef:

Klopt. Dat is niet alleen een zegen. Helaas is net zo dat me een label moet hebben wil je extra zorg kunnen krijgen. Dat besef ik ook. Wij als ouders proberen er dus voor te waken dat het label zijn identiteit wordt ;)

goedzo :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:44

Ik vind het erg interessant om dit te lezen. Er zitten voor- en nadelen aan.

De rust en opluchting geldt waarschijnlijk meer voor psychische/mentale labels.
Ik ben het wel heel erg eens met het risico dat mensen niet meer verder dan het label kunnen kijken en daar naar gaan leven. Heb zelf gemerkt dat ik dit even ben gaan doen, maar na een tijdje bezinking ook heb gedacht 'waar ben ik mee bezig?' en ben verder gegaan met verder leven vanuit de extra kennis die ik nu heb.

Maar dit werkt alleen als het 'label' past. Voor mij voelde het als thuiskomen. Eindelijk iets dat ik mezelf en dingen die ik deed kon begrijpen. Er worden tegenwoordig zoveel labels geplakt zonder dat ze (naar mijn mening) helemaal kloppen. Kind is druk? oh.. adhd..
Terwijl dat lang niet altijd zo is.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:58

Ik denk dat een label voordelen en nadelen heeft, voor de hulpverlening is een diagnose bijvoorbeeld handig ook voor extra hulp op school etc. Voor de persoon met het label zelf kan het moeilijkheden bieden, als ik in mijn omgeving kijk zie ik mensen met labels waar ze totaal niet mee om kunnen gaan. Terwijl dat label niks verandert aan de persoon die je van te voren was. Een label hebben kan ook fijn zijn, het kan je helpen om je eigen problemen serieus te nemen en er aan te werken als dat mogelijk is. Een label kan ook best gevaarlijk zijn naar mijn ervaring, het kan iets zijn waar je naar toe streeft. Pas als je aan de regels van het label voldoet wordt je serieus genomen. Daarbij kan een label best als jou veilige hokje gaan voelen, wie ben jij wanneer je het label niet meer hebt? Wat als mensen je dan niet meer begrijpen?
Ik denk dat de maatschappij labels meer als richtlijn moet gaan zien, en ze niet opvatten als een feit. Wanneer je een label hebt hoef je niet perse te voldoen aan al die kenmerken. Het probleem ligt denk ik niet zozeer aan de labels, maar de omgang van de maatschappij met de labels. Ieder mens is uiteindelijk uniek, geen enkel persoon met of zonder label is hetzelfde. Je bent geen label je hebt een label, dat label is maar een klein deel van je identiteit en dat wordt helaas vaak vergeten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:08

Ik heb geen label opgeplakt gekregen. Denk echter wel dat ik er eentje heb.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik dyscalculie heb. Ik ben echter nooit getest want toen ik jonger was, was dat nog bij lange na niet zo gebruikelijk en bekend. Maar god, wat hád ik het graag gehad!!! En eigenlijk nu nog wel (ware het niet dat dat flink wat geld kost en ik dat momenteel niet heb). Want als ik nu zeg ''ik denk dat ik dyscalculie heb'' krijg ik een ''ja hoor, ben je getest dan?!'' Nou, dat ben ik dus niet maar ik kan wel 1000 voorbeelden geven dat ik het wel heb.

Altijd zóveel moeite gehad met álles met getallen, wat zou dat fijn geweest zijn als ik dat destijds had geweten. Alleen al omdat ik dan geen loser zou zijn die niet kon rekenen, maar iemand die niet kan rekenen omdat die een rekenstoornis heeft. En al dan niet extra tijd/hulp etc. zou hebben kunnen krijgen.

Dus, waar Zilfstar het blijkbaar niet mee eens is, mij zou het wel rust en opluchting (ge)geven (hebben).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:04

myself133 schreef:
Wat ik mij net zat af te vragen;

Waarom reageert iedereen zo allergisch op het 'labeltjes plakken'?

Zijn we hier niet allergisch op geworden omdat er heel veel labeltjes zomaar worden geplakt
en vaak niet eens goed?

Kan een label niet erg veel informatie geven, misschien een stukje identiteit?

Ben wel benieuwd wat jullie hier van denken :j

Toevallig laatst nog een discussie gehad met iemand, beiden hebben we een labeltje. Maar ik denk dat dat dikgedrukte stukje is, waar de meeste mensen allergisch van worden. Je label wordt een deel van je identiteit.
Een label is vanuit de hulpverlening gekomen, zodat je sneller de juiste hulp krijgt. Maar labels zijn ook de maatschappij in gedrongen: autist, ADHD'er, borderliner etc.
En daar steigeren sommige mensen op: je bent namelijk geen ADHD'er, maar iemand met ADHD.

Overigens gebruik ik zelf ook gewoon de termen autist, ADHD'er etc. ik heb er zelf dan ook geen problemen mee en snap wat er doorgaans mee bedoelt wordt.