Is er iemand die deze klachten herkent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Is er iemand die deze klachten herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:17

Ik heb een rits klachten die steeds erger worden. Er is bloedonderzoek gedaan waarbij o.a. is getest op ontstekingen (met 2 methodes), daar kwam niks uit. De huisarts weet het verder ook niet echt, en heeft me nu doorgestuurd naar de fysio. Maar misschien is er iemand die het herkent en er iets zinnigs over kan zeggen. Ik vind het ook een beetje spannend om blindelings op een fysiotherapeut te vertrouwen, met het risico dat hij de problemen verkeerd inschat en dat het juist verergert.

Ik heb gewrichtspijn. De pijn komt en gaat en zit niet altijd in dezelfde gewrichten. Het is wel altijd symmetrisch aanwezig. Momenteel zijn mijn ellebogen erg rot, eerder had ik met name last van mijn enkels. Het is niet rood, warm of gezwollen, en het is een constante zeurende pijn. Daarnaast heb ik last van mijn scheenbenen. Ook symmetrisch, al is links altijd erger dan rechts. De pijn zit aan de buitenkant net naast het bot en loopt van aanzet enkel tot onderkant knie. Hier ontstaat wel zwelling. De huisarts gokt, bij gebrek aan beter, op shin splints, maar zei ook dat mijn klachten eigenlijk wat afwijkend waren.

Dit heb ik beide sinds ruim een half jaar, ongeveer. Daarnaast heb ik wat andere dingetjes die al langer spelen waarvan ik niet weet of ze samenhangen of niet. Ik krijg bovengemiddeld snel blauwe plekken, ik heb een instabiele rechterschouder (subluxatie, heb ik sinds mijn jeugd maar is nooit verergerd), en om de zoveel tijd krijg ik last van mijn rechterpols - bij druk gaan er pijnscheuten doorheen. Met een polsbrace is dat meestal na een dagje weer over, zonder duurt dat langer.

Het wordt steeds vervelender en ik baal ervan dat er geen enkele duidelijkheid is over wat er nu eigenlijk aan de hand is..

Storm

Re: Is er iemand die deze klachten herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:19

Ben je wel eens op reuma getest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:20

Ik had gewrichtspijn door B12 te kort. En kreeg toen ook snel blauwe plekken.

Maar hoop dat ze snel een oorzaak vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:22

Ik herken jou klachten niet. Maar ben wel bekend met klachten in m'n spieren en gewrichten die ook niet te vinden waren op echo's, mri en onderzoek.
Ga eens goed na bij jezelf of de klachten continue aanwezig zijn, sinds wanneer, welke veranderingen zijn er in die tijd geweest en hoe voelde jij je geestelijk?

Ik zelf ben van fysio naar fysio gegaan, zonder resultaat. Uiteindelijk bij een manueel therapeut terecht gekomen en daarna bij iemand die bekeek hoe ik mij geestelijk voelde en wat mijn lichaam op dat moment deed.

Mijn ervaring met fysio is dus negatiever, maar met manuele therapie vele malen beter.

Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

Schildklier laten testen, geeft ook vage klachten
Ik had een slijmbeursontsteking, last van mijn spieren en gewrichten en dachten ze een nekhernia.. allemaal klachten die voort kwamen uit de schildklier

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:25

Ik snap dat je antwoord wilt, maar zeker met google ed. kan er van alles gespeculeerd worden.

Vraag of je naar rheumatoloog of neuroloog kan gaan. Zij kunnen vaak meer met deze klachten.

Klachten kunnen ook een vitamine gebrek aan tonen. VIt. d is op dit moment veel meer over bekend.
Als niet dokter van jou, kan ik echt een hele rij dingen opsommen.

Of te wel, ga terug naar je huisarts. Ik hoop dat je snel weet wat er met je aan de hand is.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:26

Ben je ook niet hypermobiel??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:31

Ik moest ook gelijk aan fybromyalgie denken! heeft je arts het daar wel eens over gehad?
(heb helaas wel de ervaring met meerdere mensen dat reuma lang niet altijd gelijk ontdekt werd)
Sterkte in het ieder geval!
(en sta jij open voor alternatief? Anders zou ik daar eens informeren!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:34

pdn123 schreef:
Ik snap dat je antwoord wilt, maar zeker met google ed. kan er van alles gespeculeerd worden.

Vraag of je naar rheumatoloog of neuroloog kan gaan. Zij kunnen vaak meer met deze klachten.

Klachten kunnen ook een vitamine gebrek aan tonen. VIt. d is op dit moment veel meer over bekend.
Als niet dokter van jou, kan ik echt een hele rij dingen opsommen.

Of te wel, ga terug naar je huisarts. Ik hoop dat je snel weet wat er met je aan de hand is.

Hier kun je je nog flink op vergissen. Ik heb een vitamine d waarde van 29. Zegt mijn internist dood leuk dat ik maar meer buiten moet zijn. Want het is een peuterziekte. Met veel moeite pillen ervoor gekregen. En nu doorverwijzing gevraagd naar zelfde internist van mijn moeder.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:35

Schildklier is getest, kwam ook niks uit. Ze hebben ook gekeken naar een bepaald eiwit wat relatief veel voorkomt bij reumapatiënten en die heb ik ook niet. Hypermobiliteitssyndroom is me wel eens gezegd, maar als ik naar de diagnostische criteria kijk zou het misschien nét kunnen, zeker niet overtuigend. Vitaminetekort zal ik bij een volgende gesprek aankaarten!

Alternatief vind ik lastig. :P Homeopathie of acupunctuur niet, daar geloof ik echt geen snars van. Maar ik wil niet bij voorbaat alles afwijzen, dus goede suggesties op dat vlak waardeer ik wel.

Even ander vraagje: is het normaal dat de huisarts mij gewoon wegstuurt? Ze hebben zelfs gezegd 'ja, die gewrichtsklachten gaan we verder niks mee doen, misschien komt dat wel vanuit je scheenbenen.' Ik vind het zo raar dat ze niet gewoon een diagnose willen hebben..maar misschien is dat wel heel gangbaar bij huisartsen? Ik zit nu te denken of overstappen naar een ander zinvol is, maar als dit de normale gang van zaken is ga ik daar natuurlijk weinig aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:37

Dani schreef:
Schildklier is getest, kwam ook niks uit. Ze hebben ook gekeken naar een bepaald eiwit wat relatief veel voorkomt bij reumapatiënten en die heb ik ook niet. Hypermobiliteitssyndroom is me wel eens gezegd, maar als ik naar de diagnostische criteria kijk zou het misschien nét kunnen, zeker niet overtuigend. Vitaminetekort zal ik bij een volgende gesprek aankaarten!

Alternatief vind ik lastig. :P Homeopathie of acupunctuur niet, daar geloof ik echt geen snars van. Maar ik wil niet bij voorbaat alles afwijzen, dus goede suggesties op dat vlak waardeer ik wel.

Even ander vraagje: is het normaal dat de huisarts mij gewoon wegstuurt? Ze hebben zelfs gezegd 'ja, die gewrichtsklachten gaan we verder niks mee doen, misschien komt dat wel vanuit je scheenbenen.' Ik vind het zo raar dat ze niet gewoon een diagnose willen hebben..maar misschien is dat wel heel gangbaar bij huisartsen? Ik zit nu te denken of overstappen naar een ander zinvol is, maar als dit de normale gang van zaken is ga ik daar natuurlijk weinig aan hebben.

Ja is normaal. Ik had zere ellebogen, kon er bijna niks mee. Zegt huisarts dood leuk dat ik mij aan stelde en ze vond mij een hypochonder. Achteraf bleek het door B12 te kort te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:39

Ik heb dezelfde klachten (luxaties, gewrichtspijn, symmetrische pijn), bij mij is er artrose (slijtage) met als oorzaak hypermobiliteit vastgesteld. Ik word ook wat sneller blauw dan anderen. (Je kan BOE tegen mijn knie roepen en hij is blauw).

Ik heb hier fysiotherapie voor, met dry needling om te voorkomen dat de spieren te zwaar belast worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:40

Dani, staar je niet blind op de voorwaarden voor hypermobiliteit. Ik heb ook hypermobiliteit in bepaalde gewrichten. Maar diagnose kan niet ivm te weinig "kenmerken".

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:40

Ik ga met Mando en Pdn mee. Ik heb zelf een traag werkende schildklier en daarnaast ook een te laag vitamine D niveau. Beide brengen hele vage klachten met zich mee en worden vaak verkeerd ingeschat. Ik heb waarschijnlijk jaren rondgelopen met een te lage vit. D en dat is pas vastgesteld nadat ik bij een internist terecht kwam na heel veel zeuren bij een huisarts om een verwijzing. Mijn huisarts zei steeds wij hebben hier voldoende verstand van en daardoor heb ik jaren rondgelopen met heel veel klachten. De huisarts zei dat met medicijnen mijn bloedwaarden in orde waren, terwijl de internist zei dat die helemaal niet goed ingesteld waren. Inmiddels ben ik de meeste klachten kwijt en zit ik veel beter in mijn vel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:41

Ik zou bij je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een reumatoloog, aangeven dat je met ene "we gaan niks aan je gewrichten doen" niet ineens geen pijn meer hebt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:41

Jans, hoe is die diagnose bij jou vastgesteld? En kan je inschatten hoe belangrijk die diagnose is voor goede fysiotherapie? Kan je met verkeerde oefeningen echt schade doen of niet?

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:41

Ben je wel is op hypermobiliteit getest?
Ik heb dat namelijk en herken je klachten een beetje ik heb ook vaak een zeurende pijn in mijn enkels en vaak in knieën en polsen. Maar bij mij komt dat omdat ik hypermobile ben behoorlijk ook en daardoor geen kracht genoeg heb in me spieren en daardoor ook last van me gewrichten krijg.

Misschien is navragen bij je huisarts of dat het niet kan zijn?
Huisartsen krijg ik steeds meer een hekel aan, het is inderdaad allemaal altijd zo simpel bij hun hier een pilletje en zoek het verder maar uit, ik ga meestal ondanks dat ik bijna 21 ben met mijn moeder omdat mijn huisarts dan wel serieus is en wat beter zijn best doet..

veel sterkte met de pijn iig ik weet hoe het voelt, mocht je interesse hebben in wat oefeningen voor hypermobiliteit om alleen maar te kijken of dat helpt staat mijn pb altijd open!

Edit; oh sorry zag je reactie net te laat het is het net niet haha, dan hoop ik dat je toch iets anders ontdekt met je huisarts. sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:45

Verkeerde oefeningen op "beschadigde" gewrichten doen inderdaad veel schade. Ik sport naast de fysio ook nog bij de sportschool, onder begeleiding. Om de spieren wel sterker te houden om de gewrichten te ondersteunen.

Bij mij heeft het anderhalf jaar geduurd én het begon met de symptomen van een hersenbloeding. Dat kwam dus doordat de spieren die mijn te losse gewrichten moesten opvangen zo verkrampt waren in mijn nek dat er teveel druk op mijn hoofd kwam te staan. Het was gelukkig geen hersenbloeding, maar van de neuroloog (na scans) kwam ik bij de reumatoloog terecht in Nieuwegein. Die kon niet heel veel vaststellen behalve merkbaar krachtverlies in armen en benen, kreeg revalidatietherapie van de fysio in het ziekenhuis.

Klachen bleven echter aanhouden, veel pijn, ik ging verhuizen. Nieuwe huisarts meende wat te herkennen als Ehler Danlos (bindweefselaandoening). Die verwees mij door naar de reumatoloog in het UMC Utrecht. Deze heeft ED uitgesloten maar heeft dus wel de diagnose artrose kunnen stellen aan de hand van onderzoeken. (Foto's etc). Die gaf ook al aan dat ze het bizar vond hoe hypermobiel ik ben (al jaren) zonder dat ik eerder echt klachten had. Ik kan mijn vingers bijvoorbeeld heel ver doorbuigen de verkeerde kant op. Als ik 's ochtends wakker word moet ik heel rustig bewegen omdat mijn schouder dan "langs" de kom schraapt. Heupen doen pijn als ik lang zit etc..

Andere huisarts door verhuizing heeft voor mij een hoop gedaan.

Kentaro

Bij m'n vriend kwam de reuma er pas na de derde test uit...... Soms heeft doordringen toch zin :P
Een andere huisarts zou om deze reden niet mijn keuze zijn. Staan op verdere onderzoeken/doorverwijzingen wel!

(betreft alternatief, ik kom zelf bij een praktijk in Uitgeest en ik denk persoonlijk dat zij jou of zou kunnen helpen of in het ieder geval een richting aan kan geven waarin je het zou kunnen laten onderzoeken!)

Diane65

Bij mijn heeft het ook een aantal jaren geduurd voordat ze wisten wat ik had (Bechterew). Mijn huisarts stuurde me ook constant weg en dacht ook dat het tussen mijn oren zat. Totdat ik bij zijn broer op spreekuur kwam omdat mijn huisarts op vakantie was. Die zei gelijk dat het reumatologische klachten waren en schreef me een medicijn voor en stuurde me naar de reumatoloog. Als je wilt weten of jouw klachten reumatologisch zijn, dan kun je dat ook uittesten door een gewone aspirine te slikken (acetylsalicylzuur). Als daarna je klachten verminderen of de pijn weg is, kun je er van uit gaan dat het iets reumatologisch is. Overigens is mij bij ook niet altijd de reuma-factor in mijn bloed te zien. Wel dat ik een hoge bezinking heb (zonder medicijn) die zit dan rond de 30...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:47

Wat waren je schildklier waardes?
vaak wordt ook een TSH van 5 of 10 als ok aangezien door een HA maar dat hoeft niet ok te zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:48

Er zijn heel veel verschillende vormen van reuma. Niet allemaal zijn ze in het bloed aan te tonen, en ook bij reuma waar wél bloedmarkers van bekend zijn, zijn die niet altijd in het bloed aanwezig. Kortom, 'op reuma testen' zegt nul komma niets. Reuma is een 'klinische' diagnose, waarbij foto's en bloedbeeld aanvullende info geven, maar níet zaligmakend zijn.
Jouw wisselende klachten kunnen bv op zgn palindroom reuma wijzen: http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... -de-ziekte

Laat je doorverwijzen naar een reumatoloog, die kan er meer zinnigs over zeggen dan een fysiotherapeut.
Overigens is wel aangetoond dat oefenen geen negatieve invloed op reuma heeft. Dus je hoeft niet bang te zijn dat een fysio de ziekte kan verergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:49

Bij mij waren er met meerdere onderzoeken geen ontstekingen te vinden. Artrose is een vorm van reuma door slijtage en niet door ontstekingen. En helaas is er niet zo veel aan te doen behalve fysiotherapie en spiertraining. En pijnstillers als het echt niet gaat of als ik een lange dag heb. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:49

Mando schreef:
Wat waren je schildklier waardes?
vaak wordt ook een TSH van 5 of 10 als ok aangezien door een HA maar dat hoeft niet ok te zijn

Dit is niet alleen met schildklier waardes, maar met meerdere dingen.

Dus mijn tip is om van te voren uit zoeken welke waardes goed zijn en niet.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:50

Jackyy schreef:
Ben je ook niet hypermobiel??

Dat was ook het eerste dat ik dacht. Ik ben hypermobiel en heb zelfde soort klachten!