sportvasten, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

sportvasten, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:48

Hi all!

Zijn er nog meer mensen die dit doen/wel eens gedaan hebben? Wat waren jullie ervaringen op de langer termijn, zijn bv je sportprestaties verbeterd? Wat was de aanleiding om te beginnen en hoe ben je erbij gekomen?

Voor wie niet weet wat het is:
Om te beginnen: DIT IS GEEN CRASHDIEET! het heeft niet als doel om af te vallen, mezelf uit te hongeren oid. Lees even goed waar het wel over gaat :)

Wat is Sportvasten?
Citaat:
Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.

Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Explosieve sporters kunnen het voor het seizoen inzetten om de basisconditie te verhogen. Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van mitochondrieën in de spieren.

Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Sportvasten, dat wordt aangeprezen als ‘de meest krachtige trainingsmethode om het lichaam zichzelf te laten vitaliseren’, is echter niet voor iedereen geschikt. Als je niet sport en geen goede basisconditie hebt, zul je dit eerst op moeten bouwen bij een sportvastenbegeleider. Je mag niet ziek zijn of bepaalde medicijnen gebruiken. Ook moet je bereid zijn te blijven sporten na de kuur en bepaalde, eenvoudige voedingsrichtlijnen te volgen.

Waarom ben ik gaan sportvasten?
In mijn duursporten (hardlopen, fietsen, zwemmen, triathlon/duathlon) loop ik met zeer grote regelmaat tegen de hongerklop aan. Ook als ik voldoende energie in mn lichaam heb, wanneer die man met de hamer komt gaat alles in mn lichaam op de noodrem. Ik heb al heel veel soorten eten geprobeerd; van zeer lage GI koolhydraten, tot hele hoge, verschillende tijdstippen ed. maar niets lijkt echt te werken. Op advies van mn sportarts ben ik onder begeleider van een Personal Trainer oa aan de slag gegaan met sportvasten. Het doel is mijn metabolisme te veranderen waardoor ik langer door kan gaan en meer vermogen heb.

Hoe werkt het?
De kuur bestaat gemiddeld uit 9 of 10 dagen. Je hebt eerst 3 dagen afbouw, iedere dag eet je iets minder zodat je oa je maag krimpt. Daarna zijn er 2-3-4 vastdagen (afhankelijk van hoe snel je lichaam "de switch" maakt) om daarna weer 4 dagen je eten op te bouwen. Gedurende de kuur slik je verschillende supplementen om je lichaam niet ondervoed te laten raken, dit bestaat uit oa verschillende vitamines en mineralen. Zowel voor, tijdens als na de kuur sta je onder toezicht en begeleiding van een personal coach die je goed in de gaten houdt.

Mijn ervaringen tot nu toe:
Ik zit nu in mn laatste afbouwdag. Bij mij betekent dit dat ik de hele dag nuchter zal blijven en alleen 2x een glas sap en 's avonds wat tomatensap mag.

Opvallende resultaten:
* Zoveel meer energie!!!
* heel veel minder vermoeidheid/slaperigheid/gapen ed (heb ik normaal de hele dag, nu alleen wanneer ik mn bed zie)
* Geen honger

Ik had altijd al het idee dat ik gevoelig was op gluten en lactose, dit heb ik nu al 4 dagen niet meer gegeten en denk dat dit toch een grotere invloed had op mn lichaam dan ik altijd dacht! Suiker at ik al bijna zo goed als niet, net als dat ik altijd laag in mn koolhydraten zat (at alleen rijst, quinoa of spelt).

Ben benieuwd naar wie dit kent of gedaan heeft. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat dit ronduit belachelijk is (was ook mijn eerste reactie namelijk :+), maar die reacties hoeven we hier niet te verzamelen. Ik ben iemand die altijd heel bewust met der lichaam bezig is, zowel in mn sport, voeding als dagelijks leven. Dus begin hier niet aan om het vervolgens in 10 dagen te slopen ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:59

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen !

Mijn personal trainer wilde het mij ook al 1-2 maanden geleden laten doen maar ik durf het nog niet zo goed aan. :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:08

Ik heb iets soortgelijks gedaan, intermittent fasting icm KT. Ik sportte op een nuchtere maag, begon dan m'n eetwindow van 8 uur, waarna ik 16u ging vasten, repeat. Ik ben in die tijd bizar veel buikvet kwijtgeraakt en ik had onwijs veel energie. Ik heb dit 6 weken gedaan.

De metabolic switch is niets anders dan ketose en dan valt ook op andere manieren te bewerkstelligen (keto dieet, ook wel no-carb/strengere vorm van Atkins). Ik vind het persoonlijk onverantwoord om te sporten puur op vet en het heeft 99 van de 100x negatieve effecten op hoe je lichaam eruit ziet en werkt (langzame spijsvertering en een papperig uiterlijk).
Liever ga je voor een adaptieve verbranding, waarbij je lichaam snel kan switchen tussen vet en koolhydraten, IF is hiervoor ideaal :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:14

Dus in de kuur zelf eet je niks, je neemt enkele pillen en poeders voor de vitamines en mineralen, en hierbij sport je ook nog?

Romyv schreef:
Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Explosieve sporters kunnen het voor het seizoen inzetten om de basisconditie te verhogen. Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van mitochondrieën in de spieren.

Vooral dikgedrukt is onzin. Je spieren kunnen niet worden omgebouwd in die korte tijd. Ik denk dat ze doelen op de rode en witte spiervezels (duursporters hebben meer rode, krachttrainers meer witte). De hoeveelheid van beide type vezels is afhankelijk van de mate van en het soort belasting. Door minder(niet) te eten krijg je niet meer rode spiervezels (of witte, for that matter).
Daarbij hebben mitochondriën geen herstel-functie in een cel. Ze zorgen enkel voor energie, warmte en wat andere stofwisselingsfunctie's.

Citaat:
Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken.

Zodra je 'speciale pillen' moet gebruiken van een speciaal merk, riekt het al naar geldklopperij. Als zulke pillen echt werkten, werden ze verstrekt via een arts. Niet via één of andere website of PT.

Ik ga mee met phormicola. Je probeert hiermee een ketose-staat te creeëren, waardoor je in theorie meer vetten verbrandt en dus zou afvallen (ook als dat niet je doel is). In plaats van niets te eten en daarbij nog te trainen (hallo, flauwvallen), kan je beter een no-carb-dieet proberen. Door 2-3-4 dagen niets te eten, gooi je heel je spijsvertering stil. Zodra je weer gaat eten, zal je lichaam alles vastpakken wat het kan, omdat het denkt in survival-mode te moeten zitten door het vasten. Resultaat: je raakt bloated en zal waarschijnlijk ook weer aankomen. Met een beetje pech zijn je darmen dusdanig van slag dat je enkele uren op de wc kunt doorbrengen.
Daarbij duurt een echt ketose-dieet langer dan 3 dagen. In die paar dagen zal je geen echte ketose bereiken en dus weinig resultaat hebben mbt de vetverbranding.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:22

Je komt niet weer van aan en het geeft blijvend resultaat.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
http://sportvasten.nl/?page=wetenschap

Het is dus geen onzin..

Ik weet alleen niet of ik t kan :o
En je moet alleen cardio doen 30 minuten per dag. En ja dat moet kunnen.

Romyv

Re: sportvasten, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:22

Het is ook niet dat ik na het sport vasten ga leven op ligas, brood, kazen,suikers en fastfood :+ als je dat doet, kom je aan ja. Ik zal hierop volgend weer een voeding plan krijgen. Dat lijkt op z'n ketose dieet met low carb.

Nee het zijn geen speciale pillen, je kan ze gewoon kopen bij de body&fit oid.

Ik hou jullie op de hoogte met de statsss! Ik ken een aantal mensen (veel sporten op heel hoog niveau) die positief zijn dus..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:10

Babsiej schreef:
Je komt niet weer van aan en het geeft blijvend resultaat.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
http://sportvasten.nl/?page=wetenschap

Het is dus geen onzin..

Ik weet alleen niet of ik t kan :o
En je moet alleen cardio doen 30 minuten per dag. En ja dat moet kunnen.

Op basis van dit 'wetenschappelijk onderzoek' kun je echt niet zeggen of het wel of geen onzin is. Maar ik krijg alleen maar meer vraagtekens door het onderzoek.
Ik vind het maar een rare kuur. Je schrijft duidelijk dat het geen crashdieet is, maar ik vraag me af hoe je die dagen niet eten en wel keihard sporten dan wel noemt... Het lijkt mij echt niet gezond en ben het met rebel-jits eens.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:13

Heb je er zelf ervaring mee of mensen die het hebben gedaan ?

Ik hoor ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

Je hebt maar 1 of 2 in een enkel geval 3 dagen dat je niets eet behalve je sapjes. Als je de " metabolic switch " snel maakt begin je direct weer met opbouwen.

En keihard sporten daarnaast is dus NIET de bedoeling, maar alleen wat cardio.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:33

nee absoluut niet keihard sporten!!! dan verbrand je spiermassa en dat is nou net niet de bedoeling. Ik moet dagelijks 20 tot max 30 min bewegen (cardio) op een hele lage hartslag. Ik ga er niet eens van zweten :+ het gaat hierbij erom dat je je lichaam wel "aan houdt", zodat je niet je verbranding stil legt.

Misschien een leuk weetje, ik ben in een halve week 2 ons afgevallen (wat waarschijnlijk nog vocht is ook). Dus het valt heel erg mee!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:42

phormicola schreef:
Ik heb iets soortgelijks gedaan, intermittent fasting icm KT. Ik sportte op een nuchtere maag, begon dan m'n eetwindow van 8 uur, waarna ik 16u ging vasten, repeat. Ik ben in die tijd bizar veel buikvet kwijtgeraakt en ik had onwijs veel energie. Ik heb dit 6 weken gedaan.

kun je uitleggen wat je bedoeld met je eetwindow? dat je alleen in de 8 u na t sporten at en daarna niet meer tot de volgende dag? en dan lowcarb?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:57

Dat omzetten van suiker naar vetverbranding snap ik niet helemaal. Is dat alleen tijdens het vasten? Het klinkt nogal bijzonder.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:32

Klinkt aan de ene kant wel interessant, maar aan de andere kant ook niet helemaal logisch... Kan je misschien wat meer vertellen over het eetpatroon? Hoe vaak eet je en wat eet je precies? Want een hele dag op 3 sapjes lijkt mij echt niet te doen...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 00:45

Ik heb het nu niet bij de hand maar de eerste dag ontbijt je met fruit en jus, lunch is een salade en savonds gewokte groente met rijst. Dag 2 had ik ook friut als ontbijt, lunch gewokte groente en savonds soep. Dag 3 had ik bij ontbijt en lunch alleen jus en savonds soep van tomatensap.

morgen eerste echte vastdag, dat betekent dat je alleen jus mag drinken. Er zit dan voldoende suiker in om je hersennen een soort van in de maling te nemen ofzo.

Ja, het is echt bizar maar het is prima te doen. heb wel trek maar als je dan wat drinkt is het zo weer weg. Het enige vervelende is dat de vieze smaak in mn mond. Kauwgom mag eigenlijk niet, maar ahh wat is dat fijn!!

Goed nieuws, mn urinetest gaf aan dat ik al richting ketose ga!! Zit nu op waarde 2 van 5 (bij 5 mag ik stoppen). Morgen weer meten, hoop dan op 3 te zitten :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 00:46

owww vergeten!!! je eet ook pistachnootjes, daardoor zit je gewoon rond de 1500kcal per dag maar blijft je maag een soort van leeg :)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:55

Mag je dan wel onbeperkt sap drinken tijdens het vasten!? Of is dat beperkt en de rest water?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 01:11

Dat laatste. Water, koffie en thee (die koffie verbaast me ook). Je mag ook hele slappe bouillonsoep maken (dat je een beetje smaak hebt)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:38

En wat doe je er dan verder naast op de dag? Ik bedoel ik kan me niet zo goed voorstellen dat je naast een (fulltime) baan nog 'eventjes' gaat sportvasten.. :=

Ik vind het concept heel interessant klinken maar heb ook wel wat vraagtekens bij bepaalde dingen. Maar daarvoor zit ik niet genoeg in de materie om er kritiek op te kunnen leveren. Ik ben heel benieuwd hoe het proces zich bij jou gaat voltrekken :j

Enne pistachenoten?! Die bestaan voor de helft uit vet := Stomme vraag misschien maar dat probeer je toch juist kwijt te raken? Of denk ik nu raar

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:13

Eliine schreef:
Enne pistachenoten?! Die bestaan voor de helft uit vet := Stomme vraag misschien maar dat probeer je toch juist kwijt te raken? Of denk ik nu raar

Niet kwijt te raken, je lichaam aan te zetten vet te gebruiken ipv suikers.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:18

Vet eten en vet kwijtraken hebben niets met elkaar te maken

Kjoetie: Ik heb IF gedaan volgens de Lean Gains methode (voor de nieuwsgierigen: leangains.com deze methode is compleet onderbouwd met wetenschap), waarbij ik een eetwindow had van 8 uur. Dat betekend idd dat je in die 8u eet wat je nodig hebt. Op trainingsdagen was dat bij mij bijna 2700kcal, op rustdagen 1800kcal. Ik verdeelde dat over 2 a 3 maaltijden, de laatste maaltijd was ongeveer 2u voordat ik naar bed ging.
Ik was erg fan van deze methode en later als ik groot ben wil ik er naar gaan leven :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:22

ik ben 57 kg afgevallen met lowcarb (zonder veel hangvel, zonder te sporten op stalwerk en wat wandelen na) en -zo ik nu lees- at ik ook min of meer volgens die tijdframes. ik ga de site lezen voor meer informatie, dank je!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:48

Dat klinkt ook wel heel interessant! En resultaat bewijst dat het voor jpu heeft gewerkt.

Idd, vet eten en vet kwijt raken zijn 2 verschillende dingen. Je lichaam moet, wanneer het dit niet gewend is, harder werken om vetreserves aan te spreken. Dit ga je feitelijk je lichaam nu leren zodat je makkelijker omschakeld straks. Door weinig tot geen koolhydraten en wel wat vet in je systeem te stoppen, dwing je dit af.

Ik werk fulltime, het is dan wel een kantoorbaan maar ren echt van overleg naar overleg. Ik heb wel eens met een stappenteller gemeten dat ik op rrn werkdag ook ruim 6km wandel. (Verklaart soms de pijn van MN hoge pumps hahaha). Verder heb ik MN paard op stal die ik Gewoon rij, ik ga straks ook nog even naar de stad fietsen voor een paar foto's die ik moet maken, morgen heel MN huis soppen enz. Plus een half uur sporten. Kortom, het normale leven gaat gewoon door!

Heb op MN werk wel de deal dat wanneer het niet gaat, ik gewoon naar huis kan hoor.

Dag 4, ik ben serieus weer voor de wekker wakker geworden terwijl ik minder slaap dan normaal. Voel me fitter dan ooit! MN vriend is helemaal van z'n apropos omdat hij me normaal met grof geweld eruit moet trekken hahaha

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:53

Zoals jullie het zeggen met de vetten klinkt het heel logisch :j was nog niet helemaal wakker vanmorgen denk ik :Y)

Jeetje klinkt wel heel pittig dan zo naast je werk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:12

Van IF ging ik ook korter slapen. Let wel goed op je cyclus; het is bekend dat vrouwen minder goed reageren op vasten dan mannen. Ik had er geen last van, maar je zal de eerste vrouw niet zijn die diabetes/hoge bloeddruk/onvruchtbaarheid, etc erdoor oploopt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:17

Ik heb een spiraaltje dus wordt niet ongesteld :)

Wat is de reden dat je minder slaapt? En waarom doe het niet meer? Is dat ook een tijdelijk programma?

Ik mis het kauwen enorm en heb behoefte aan zout.. Vanaf weer urinetest, hoop dat op 3 of zelfs al richting 4 te gaan! Ik hou Jullie op de hoogte

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:36

ik zou eerder kiezen voor gewoon nuchter sporten en na het sporten pas eten (wel je sport 's ochtends plannen dan) lijkt me een pak gezonder