Zijn er nog meer mensen die dit doen/wel eens gedaan hebben? Wat waren jullie ervaringen op de langer termijn, zijn bv je sportprestaties verbeterd? Wat was de aanleiding om te beginnen en hoe ben je erbij gekomen?
Voor wie niet weet wat het is:
Om te beginnen: DIT IS GEEN CRASHDIEET! het heeft niet als doel om af te vallen, mezelf uit te hongeren oid. Lees even goed waar het wel over gaat

Wat is Sportvasten?
Citaat:Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.
Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Explosieve sporters kunnen het voor het seizoen inzetten om de basisconditie te verhogen. Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van mitochondrieën in de spieren.
Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Sportvasten, dat wordt aangeprezen als ‘de meest krachtige trainingsmethode om het lichaam zichzelf te laten vitaliseren’, is echter niet voor iedereen geschikt. Als je niet sport en geen goede basisconditie hebt, zul je dit eerst op moeten bouwen bij een sportvastenbegeleider. Je mag niet ziek zijn of bepaalde medicijnen gebruiken. Ook moet je bereid zijn te blijven sporten na de kuur en bepaalde, eenvoudige voedingsrichtlijnen te volgen.
Waarom ben ik gaan sportvasten?
In mijn duursporten (hardlopen, fietsen, zwemmen, triathlon/duathlon) loop ik met zeer grote regelmaat tegen de hongerklop aan. Ook als ik voldoende energie in mn lichaam heb, wanneer die man met de hamer komt gaat alles in mn lichaam op de noodrem. Ik heb al heel veel soorten eten geprobeerd; van zeer lage GI koolhydraten, tot hele hoge, verschillende tijdstippen ed. maar niets lijkt echt te werken. Op advies van mn sportarts ben ik onder begeleider van een Personal Trainer oa aan de slag gegaan met sportvasten. Het doel is mijn metabolisme te veranderen waardoor ik langer door kan gaan en meer vermogen heb.
Hoe werkt het?
De kuur bestaat gemiddeld uit 9 of 10 dagen. Je hebt eerst 3 dagen afbouw, iedere dag eet je iets minder zodat je oa je maag krimpt. Daarna zijn er 2-3-4 vastdagen (afhankelijk van hoe snel je lichaam "de switch" maakt) om daarna weer 4 dagen je eten op te bouwen. Gedurende de kuur slik je verschillende supplementen om je lichaam niet ondervoed te laten raken, dit bestaat uit oa verschillende vitamines en mineralen. Zowel voor, tijdens als na de kuur sta je onder toezicht en begeleiding van een personal coach die je goed in de gaten houdt.
Mijn ervaringen tot nu toe:
Ik zit nu in mn laatste afbouwdag. Bij mij betekent dit dat ik de hele dag nuchter zal blijven en alleen 2x een glas sap en 's avonds wat tomatensap mag.
Opvallende resultaten:
* Zoveel meer energie!!!
* heel veel minder vermoeidheid/slaperigheid/gapen ed (heb ik normaal de hele dag, nu alleen wanneer ik mn bed zie)
* Geen honger
Ik had altijd al het idee dat ik gevoelig was op gluten en lactose, dit heb ik nu al 4 dagen niet meer gegeten en denk dat dit toch een grotere invloed had op mn lichaam dan ik altijd dacht! Suiker at ik al bijna zo goed als niet, net als dat ik altijd laag in mn koolhydraten zat (at alleen rijst, quinoa of spelt).
Ben benieuwd naar wie dit kent of gedaan heeft. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat dit ronduit belachelijk is (was ook mijn eerste reactie namelijk