Fitnessen op contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Fitnessen op contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:09

Dag Bokkers! Vandaag ben ik eindelijk een van mijn goede voornemens nagekomen en heb ik me inschreven bij een plaatselijke fitnessclub waar veel van mijn vrienden/kennissen lid zijn en waarvan ik tot nu toe enkel positieve reacties heb gehoord.

Ik was vorige week al inlichtingen gaan vragen, en ik kon kiezen tussen een contractje op 6 maanden en eentje voor een jaar. Ik zei dat ik het nog even met mijn ouders zou overleggen en dan wel iets zou laten weten..
Dus toestemming gaan vragen aan mijn ouders aangezien zij voor me betalen, alles was goed voor hun, dus vandaag ben ik me gaan inschrijven voor 6 maanden. Ik krijg daar dan ook nog eens allerlei kortingen bij, de eerste maand gratis, tweede maand aan de halve prijs, en -15% omdat ik nog student ben. Allemaal mooi meegenomen natuurlijk. Ik zei wel dat ik niet zeker wist of mijn ouders wel via domiciliëren zouden willen betalen, dus dat moest ik nog even nagaan, daar hadden ze geen problemen mee en ze zeiden dat ik ook nog via andere methodes zou kunnen betalen. Toen ik het contract getekend had vroeg de medewerker me of ik geld bij me had, en dat ik dus een voorschot moest geven op instapkosten. Dat houdt dus in €49 voor de begeleiding en €34 administratie, samen dus op €83. Deze prijs stond niet in het contract vermeld. Er staat wel in dat de eerste maand vooraf betaal moet worden (€61,96). Ik zei dat ik het allemaal nog even met mijn ouders ging bespreken want blijkbaar was het toch niet zo duidelijk, en daar hadden ze allemaal geen problemen mee..

Ik heb contract aan mijn ouders laten lezen, want zij moesten het ook tekenen ivm met de domiciliëring, maar zoals ik dacht waren mijn ouders er dus niet mee akkoord om via domiciliëring te betalen. Ik heb dus meteen teruggebeld naar de zaak om te vragen als ik via een andere manier kon betalen, en toen kreeg ik als antwoord dat ik alles in één keer zou moeten betalen. Dat zou dan iets van een €450 zijn. Dit vond ik erg vreemd want de eerste maand was al gratis en de tweede aan halve prijs, dus dan zou ik enkel voor 4 maanden €61,96 moeten betalen. Toen kreeg ik als antwoord dat die gratis maand niet meetelt en de 6 maanden pas echt van start gaan vanaf de tweede maand, dus eigenlijk ga je 7 maanden fitnessen en betaal je sowieso voor 6 maanden. Dat stond ook al niet in het contract vermeld, en als je dan nog vanaf de tweede maand rekent kom je op zo'n €330 uit, dus ik vraag hoe ze dan aan die €450 komen. Blijkt het dus van die €83 instapkosten te zijn, maar dat kom dan nog steeds niet aan €450, toen erkende de medewerker wel dat ze een telfout had gemaakt bij het uitrekenen van de prijs.
Erna heb ik mijn moeder even doorgegeven omdat ik een nogal verlegen type ben en niet meteen tegen de mensen in durf te gaan, en heeft m'n moeder dus gezegd dat ze wel wilt betalen, maar dan via maandelijkse overschrijving, en niet anders. Je kan iemand ook niet verplichten om via domiciliëring te betalen in België.. De medewerker ging het overleggen met de baas en zou binnen enkele dagen iets laten weten.

Ik wil de zaak helemaal niet afkraken hoor, zo slecht zullen ze wel niet zijn aangezien er zoveel positieve reacties over zijn, maar ik wil me ook niet in het zak laten zetten. Zijn hier nog mensen die op contract fitnessen? Hier ervaringen mee hebben?

Alvast bedankt!

Milty

Re: Fitnessen op contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:16

Ik ga me zaterdag inschrijven bij degene bij mij om de hoek. 30 euro per maand als je 6 maanden doet en 25 euro per maand als je een jaar doet en eenmalig 5 euro paskosten. Ik wil gaan boksen, maar dan moet ik ook al die spullen aanschaffen. Dit ben ik bereid om te doen omdat ik het graag wil doen.
Ik zal wel laten weten of er geen onverwachte administratiekosten etc. bij zijn gekomen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:20

Ga je bij een zelfstandige club of echt bij een keten?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:24

Ik denk dat de meeste grote (/bekende) fitness ketens draaien op dit soort contracten. Contracten die meer kosten omvatten dan eerst aangegeven, contracten die stilzwijgend verlengd worden,..... Volgens mij is het echt een kwestie van op een sluwe manier (gratis maand bv) zoveel mogelijk mensen te lokken en vast te krijgen op een contract, om dan te hopen dat ze niet al te gemotiveerd zijn en na een maand gewoon niet meer komen (maar wel al betaald hebben voor de komende zes maanden). Ideaal vergeten ze dan ook dat ze een contract hebben, waardoor het dan nog eens verlengd wordt ook.

Lees je contract goed, en sta op je strepen.

Ik heb zelf ook een 6 maanden contract, maar dat is bij een heel kleinschalige (zelfstandige) crossfit box, waar iedereen iedereen kent en waar je de coach (en uitbater) persoonlijk goed kent. Scheelt 'm wel weer. Ik heb mijn laatste contract (start = begin december) bv ook nog niet betaald. Had wat onverwachte kosten (auto stuk, gsm gestolen, dure reis,...), maar omdat je elkaar kent is uitstellen geen probleem.... Voordelen van kleinschaligheid :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:26

Ik heb een sportschool en als er noet wordt opgezegt dan wordt het contract automatisch opnieuw verlengd.

Leden krijgen wel 6 weken van te voren daar een brief van. Contract heeft 1 maand opzegtermijn.

Het is voor grote sportscholen niet te doen om alle leden er anders op te wijzen dat het contract bijna verloopt dat word een dagtaak.

Voor het opstellen van het contract / pasje etc vraag ik ook administratie kosten.

Maar leden mogen wel gewoon maandelijks betalen. Een bedrag ineens betalen is belachelijk.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:31

Raponsje schreef:
Ik heb een sportschool en als er noet wordt opgezegt dan wordt het contract automatisch opnieuw verlengd.

Leden krijgen wel 6 weken van te voren daar een brief van. Contract heeft 1 maand opzegtermijn.

Het is voor grote sportscholen niet te doen om alle leden er anders op te wijzen dat het contract bijna verloopt dat word een dagtaak.

Voor het opstellen van het contract / pasje etc vraag ik ook administratie kosten.

Maar leden mogen wel gewoon maandelijks betalen. Een bedrag ineens betalen is belachelijk.

Ik kan hier mee leven, maar het gaat mij om het feit dat deze prijs niet in het contract vermeld stond en ze me dit pas gezegd hebben NA dat ik getekend had..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:34

Dan inderdaad op je strepen gaan staan en niet betalen. Als zij het niet in het contract vermelden dan hebben ze pech.

Ik heb alle kosten netjes in het contract staan. Dan weten mijn klanten precies waar ze aan toe zijn. Wel zo netjes.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:38

Ikzelf heb bewust een contract van twee jaar genomen en ineens betaald, om mezelf te verplichten te gaan sporten. Is wel een soort "light" fitness, er komen meest vrouwen en ouderen, dus ik kan niet vergelijken met de andere ketens. Alles stond wel netjes in het contract denk ik, en heb wel het voordeel dat ik met een doktersbriefje mijn contract "on hold" kan zetten als ik door rugklachten een tijd niet kan gaan sporten.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:00

In de sportschool waar ik sport heb je allerlei opties; strippenkaarten en maandabonnementen. Maandabonnementen kun je betalen via incasso of drie maanden vooruit. Als je drie maanden vooruit betaalt stopt het automatisch. Inschrijfkosten zijn volgens mij € 15 -20 en betaal je éénmalig. Stel je komt na die drie maanden anderhalf jaar niet en wil daarna weer drie maanden sporten dan betaal je geen inschrijfkosten. Vind het ook ideaal dat ze niet werken met van die stomme pasjes die je vergeet maar met een vingerafdruk scanner :))

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:02

Ik betaal gewoon per maand met automatische afschrijving bij mijn sportschool
Ik hoefde geen inschrijvings kosten te betalen was toen een actie
Ook voor pasje hoef ik niet te betalen, nu heb ik er geen omdat het systeem het constant niet doet maar alsnog.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:57

Snollygoster schreef:
Ga je bij een zelfstandige club of echt bij een keten?

Ik ga bij een zelfstandige club.