Ademhalings oefeningen, ademhaling onder controle krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Ademhalings oefeningen, ademhaling onder controle krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:10

De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ik nerveus wordt van dingen waar ik normaal
niet nerveus van word.
Ik wil dus graag meer controle krijgen over mijn ademhaling en hartritme want deze
voelen ik dan duidelijk van slag gaan. Krijg hart ritme stoornissen ervan en merk dan dat ik verkeerd adem.
Ik heb al wel gegoolged maar ik zoek mensen die ervaringen ermee hebben, het gaat erom dat ik dus als ik voel dat ik nerveus word dit onder controle kan krijgen.

Overigens is er toevallig om andere redenen ook mijn magnesium getest met bloedprikken, ik krijg morgen de uitslag te horen. En denk zelf dat ik hier een tekort aan heb, doordat ik nog nooit zo erge nervositeit heb gehad.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:12

ik volg ook, heb een traject gevolgd maar bij mij hiep dat niet

Magrathea

Re: Ademhalings oefeningen, ademhaling onder controle krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:13

Yoga :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:15

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:31

Ik was sowieso van plan om vanavond is te kijken of pilates of body balance wat voor me is.

Ik ga even kijken deflin, heb niet zo zeer hyperventilatie namelijk maar er staan vast handige tips in

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:39

Controle en controle is twee. In principe weet je lichaam uitstekend hoe ze moet ademen.
Op het moment dat je schrikt, gebeuren er een hele serie dingen - buiten je wil en bewustzijn om. Je hart gaat sneller slaan, je zintuigen gaan wagenwijd open, logisch nadenken wordt moeilijker en je spijsvertering wordt afgeremd. In dit kader kan je adem meeveranderen.

En soms is een keer diep ademhalen voldoende om weer terug naar je rust te gaan - soms niet.

Vaak heeft het juist zin om iets actiefs te doen: even hollen kan heel erg goed kalmeren.

Kom je weer terug in je rusr, wordt je adem 'vanzelf' weer zoals het hoort.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:48

Je kan ook proberen te zingen. Dat hoeft niet hardop, zachtjes voor jezelf is voldoende. Door te zingen moet je je adem reguleren waardoor je als het goed is weer rustiger gaat ademhalen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:59

Weet je zeker dat je er 'hartritmestoornissen' van krijgt? Is het niet 'gewoon' een kwestie van dat je hart harder slaat dan je eigenlijk zelf prettig vindt? Een hartritmestoornis is nl. wel wat serieuzer dan dat en in dat geval zou het wel de moeite waard zijn daarmee even naar de huisarts te gaan.

Wat jij beschrijft klinkt mij echt exact als hyperventilatie in de oren. Dat voelt voor iedereen weer net wat anders, dus dat je er misschien niet alles van herkent wil nog niet zeggen dat je er geen last van hebt!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:04

Nou het is een stoornis in de zin van dat ik meerdere slagen in een keer dan oversla
(lees net dat het niet overslaan is maar juist een extra slag door onvoldoende pompen van het hart, maar wat voelt als een gemiste slag)
heb dit overigens niet alleen bij ''stress'' situaties maar ook gewoon.
Dan haal ik even diep adem om rustiger te ademen en dan slaat die een aantal slagen over inplaats van 3 dan maar 1 hele harde
Er is niks mis met mijn hart dat is al een keer onderzocht gelukkig.

Ik zal morgen voor mijn presentatie is kijken hoe het dan is als ik even een rondje ga lopen als ik me weer nerveus ga voelen.
Het is vooral een belemmering tijdens het rijden, ik wil de nervositeit onder controle hebben zodat ik dit niet over breng op mijn paard

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:31

Weet je zeker dat het geen hyperventilatie is?. Heb je het topic al bekeken??
Omdat je zelf al aangeeft dat ze bij jou niks hebben kunnen vinden in de vorm van hartklachten.

Ik heb chronische hyperventilatie in de vorm van een te snelle ademhaling. Af en toe ook hierbij het gevoel alsof mijn hart soms is vergeet en in paniek situaties klopt die als een gekke.
Belangrijk is om goed door je buik te ademen, handig trucje is om je rond tegen je gehemelte aan te drukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:42

Ja, juist een gezond hart reageert op allerlei veranderingen. Dus als je diep ademt, hoort je hart daar op te reageren.

En sucses met je presentatie!
(En probeer maar uit, of even een sprintje trekken helpt. )

Wat ik te paard doe als ik me dreig te spannen (als er net iemand is afgebokt toen die ene deur dichtsloeg - en nu slaat dat ding alweer dicht...)
Ik begin met kauwgom kauwen,
ontspan mijn gezicht
en ik ga rechtop zitten, waarbij (centered riding) mijn hoofd als een biljartbal op de biljartkeu van mijn wervelkolom staat
en ik ontspan mijn enkels.
(Mijn vorige paard wilde dan nog wel eens spontaan gaan stappen als ik dit deed - het kan beslist erger....)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:58

Ik heb hier zelf nooit officieel hulp voor gehad of echte oefeningen gedaan, maar ben jammergenoeg goed bekend met paniek en hyperventilatie. Wat bij mij altijd goed werkt, is je lichaam goed rechtop houden (kan liggend, zittend en staand, maar zorg dat je rug recht is en dat je niet ineen zakt), ogen dicht en echt concentreren op rustig ademen. Tel je eigen ademhaling een keer in rust, en probeer in de onrust je ademhaling terug te krijgen naar die frequentie. Alles wat er dan in je lijf gebeurt, rustig laten gebeuren, eigenlijk een soort mindfullness toepassen (ken je dat? Kan ook erg nuttig zijn).
Het kan erg angstig zijn als je hart gek gaat doen of je wordt duizelig o.i.d. En dan is de neiging groot om daar weer paniekerig door te worden. Ook als dat gebeurt geeft dat niks, probeer jezelf gewoon elke keer opnieuw te laten concentreren op diep en rustig ademhalen. Probeer er niet over te oordelen (bijv dat je denkt dat het stom is dat het je niet lukt) maar laat het gewoon over je heen komen, als een wolkje wat voorbij drijft in de lucht. Dat niet oordelen is erg moeilijk, maar ook erg belangrijk!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:09

Janneke2 schreef:
Controle en controle is twee. In principe weet je lichaam uitstekend hoe ze moet ademen.
Op het moment dat je schrikt, gebeuren er een hele serie dingen - buiten je wil en bewustzijn om. Je hart gaat sneller slaan, je zintuigen gaan wagenwijd open, logisch nadenken wordt moeilijker en je spijsvertering wordt afgeremd. In dit kader kan je adem meeveranderen.

En soms is een keer diep ademhalen voldoende om weer terug naar je rust te gaan - soms niet.

Vaak heeft het juist zin om iets actiefs te doen: even hollen kan heel erg goed kalmeren.

Kom je weer terug in je rusr, wordt je adem 'vanzelf' weer zoals het hoort.

Dit is onwaar.

Als je jezelf vanaf het begin af aan aanleert om verkeerd te ademen, en/of problemen hebt met je middenrif, kun je vervelende klachten krijgen.
Even een rondje rennen helpt dan zeker niet. Integendeel.

Ik heb zelf op de raarste momenten zwarte vlekken voor mijn ogen, soms ook op stressmomenten.
Als je alleen bent kun je het best even gaan zitten en je volledig concentreren op je adem. Meestal verdwijnen de klachten weer als je goed uit je buik bent gaan ademen een minuut lang.
Goed rechtop zitten, zorgen dat je longen zoveel mogelijk ruimte hebben.
Soms helpt het ook om je ogen even dicht te doen, dan concentreer je je beter.

In gezelschap kun je het best ook even gaan zitten.
Als ik in sommige situaties niet ga zitten ben ik zo duizelig dat ik bijna op de grond val.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:53

@ Arc en Ciel: een ding tegelijk graag.
Op zich: je kunt als mens idd je lichaam "deskundologisch" ontregelen en dan zal een geconditioneerd lichaam idd vaak "vanzelf" 'fout' ademhalen - dat is zo.
In dat proces kunnen je ademhalingsspieren hypertoon worden. Dat is makkelijk te verhelpen maar het verdwijnt net niet vanzelf.

Verder heeft mijn tip om een rondje te hollen niet zozeer met ademen te maken maar gaat over stress. Na bijvoorbeeld geschrokken te zijn, komt je lichaam in haar vecht/vlucht modus. Het is eigenlijk tegennatuurlijk om dan te gaan ontspannen - ga je hollen of in de lucht stompen oid - dan krijgt je autonome zenuwstelsel de feedback 'dat je het alarm hebt begrepen' en daarna word je als het meezit kalmer.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:46

Als medische oorzaken zijn uitgesloten kun je het volgende proberen. Ik heb vooral last van spanning voor presentaties. Door deze oefeningen te gebruiken kan ik mijn spanningsniveau op stressmomenten beter controleren, maar eerst een beetje uitleg over de theorie achter deze oefeningen:

Bij stressmomenten neemt je instinctief brein het deels van je over, hierdoor gaat je lichaam borstademhaling gebruiken, de borstademhaling maakt als het ware 'stressstofjes' aan waardoor je sneller reageert als je ergens van schrikt.
Om dit onder controle te krijgen moet je je rationele brein gebruiken. Zorg dat je op een moment van stres ontspannen staat of zit. bij het staan moet je ervoor zorgen dat je voeten plat op de grond staan, knieën lichtjes gebogen, heupen ontspannen en schouders laag. Bij het zitten moet je ervoor zorgen dat je voeten plat op de grond staan. Naast een ontspannen houding aannemen is het belangrijk dat je buikademhaling gebruikt in plaats van borstademhaling. Door buikademhaling te gebruiken maakt je lichaam "ontspanningsstofjes" aan waardoor je het spanningsniveau in je lichaam omlaag kan brengen. het verschil tussen buik en borstademhaling is dat je bij buikademhaling bij het inademen je buik uitzet en intrekt bij het uitademen. Bij borstademhaling trek je bij het inademen je buik in en verplaatst je borstkas zich omhoog en bij het uitademen verplaatst je borstkas zich omlaag en zet je buik zich uit.

Het omlaag brengen van je spanning kan je ook doen door middel van het ontspannen staan of zitten (wat ik eerder uit heb gelegd). Bij deze ontspanningsoefening moet je je concentratie naar je voeten brengen zonder ernaar te kijken. Bij deze oefening houdt je je voeten op dezelfde plaats terwijl je voorzichtig heen en weer wiebelt. Je verplaatst je gewicht van je hiel naar de verschillende zijkanten en weer naar je tenen in verschillende volgorden zonder je voeten op te tillen of te verplaatsen.

De buikademhaling kun je oefenen door op veel verschillende momenten van de dag stil te staan bij deze manier van ademhalen. Net voor het slapen gaan bijvoorbeeld of tijdens het poetsen van je paard. hierdoor leer je jezelf deze manier van ademhalen aan.

Dit is mijn suggestie, ik heb zelf ondervonden dat het werkt. Ik hoop dat jij er ook baat bij hebt ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 02:11

HA kan je doorverwijzen naar cesar therapie. die kunnen je daarmee helpen! :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:24

Bedankt voor alle reacties
Buikademhaling ben ik idd meer op gaan letten, dit moest ik ook doen toen ik van de zenuwen compleet over de zeik bij de kaakchirurg in de stoel lag. bij dit soort situaties raak ik ook compleet over de rooie terwijl ik dat helemaal niet wil!

Ik ga jullie tips zeker onthouden en ze toepassen :)
Het zou zomaar kunnen dat ik onbewust hyperventileer :j
Ik ga ook even kijken naar Centerd riding, misschien is dat wel van toepassing voor mij

Net presentatie Duits gehad, scheelde dat we het maar voor de leraar alleen hoefden te doen en ik niet bang hoefde te zijn mijn tekst te vergeten, gezien dat niet hoefde.
Had wel weer die hele dreunde hartslag opeens maar die verdween snel. Het ging relaxed, maar er zat gelukkig niet zo veel druk achter.
Al met al een lekker 8 gehaald :)
Volgende periode weer een Engels presentatie, ik zit op hoger niveau dan de rest dus word veel van me verwacht wat de zenuwen alleen maar erger maakt helaas. Maar dan ga ik de ademhalings manieren toepassen zodat ik kalmer praat en het niet afraffel !

Astoloca; ik ben daar vroeger wel is geweest, wist niet dat zij dit ook deden. Ik zal mijn fysio morgen even vragen want er zit bij hun ook Cesar therapie in. En gezien ik snel vast zit in mijn schouders boven rug kan dat misschien met elkaar te maken hebben het ademhalen en het vastzetten.
( offtopic; plaatsgenootje! :D)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:02

Ik heb eigenlijk precies dezelfde klachten als jou en daardoor een paniekstoornis ontwikkeld.
Ik ben naar een ademcoach geweest maar dit werkte helaas alleen maar averechts :-(
wel kan ik via de mail als je dat wilt het de verademing doorsturen.

Hier staan veel tips in en heb ik ook veel aan gehad