ontstoken amandelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

ontstoken amandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 10:51

Hallo,

ik heb sinds vannacht keelpijn. nu keek ik net in mn mond en nu is mn linker amandel ontstoken.
vuur rood en zo dik dat de helft van mn slik gedeelte dicht zit. Hij komt al tegen de huig aan.
ik wil nog niet naar de dokter aangezien dit wel vaker gebeurt.
wie heeft dit nog meer in deze tijd van het jaar?
en wat doen jullie er tegen?

:)

Mungbean

Re: ontstoken amandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:53

Niets. Genoeg drinken, rustig aan doen en evt ijsjes eten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:54

Ik heb er jaaaaren last van gehad. Heb altijd antibiotica nodig gehad om eraf te komen. op mijn 17e besloten dat ik het zat was en heb ze laten verwijderen. Beste keus ever!

Hoe vaak heb jij er last van?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 10:56

de vorige keer had ik er keel ontsteking bij. Toen zij de dokter dat de amandelen uit zich zelf bijna weg waren. toen waren ze beide licht ontstoken... maar zo extreem als nu heb ik nog nooit gehad.. de buitenkant van mn keel doet ook pijn als ik er aan zit...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:02

Je kan Trachitol halen. Dat verdooft de boel lokaal, zodat je in ieder geval kunt eten en drinken. En heel veel waterijsjes eten. Door de kou en het steeds slikken zal de zwelling ook snel minder worden.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:13

Mij is ooit verteld door mijn huisarts dat je keelamandelen er zelf voor kunnen zorgen dat ze ontstoken raken en dat ze eenmaal mee zijn begonnen ze dit zullen blijven doen. Natuurlijk niet constant, maar de ontstekingen zullen wel terug blijven komen.
Bij mij zijn ze uiteindelijk verwijderd, voor mij ook de beste keuze ooit.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:02

oei.... Roulette_, was het een pijnlijke operatie?

t is wel een routine operatie maar t doet nu al pijn. kon net bijna niet eten, ben van nature geen pieperd ofzo...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:09

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:33

Nou ja, de operatie zelf merk je niets van, want je bent onder algehele narcose.
Als je wakker wordt heb je wel pijn, maar met pijnstillers en een combinatie van een ijskraag, ijskoud water en waterijsjes kon die bij mij onder controle worden gehouden.
Ik wil het niet minder maken dan het was, de pijn was echt wel te vergelijken met flink ontstoken amandelen (inclusief het bijna niet kunnen eten). Aan de andere kant: zo voel je je nu ook en dan kan je redelijk zelf inplannen wanneer je onder het mes moet en na die paar dagen afzien ben je er voor altijd vanaf.

regenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:44

Keelonsteking is erg vervelend! :(:) Heb er ook jaren last van gehad en uiteindelijk zo'n 5 keer in 3 maanden. Toen maar besloten om ze te laten verwijderen. Deed vreselijk zeer maar zeker de moeite waard geweest! als ik jou was zou ik als het niet minder word toch een een bezoekje aan de huisarts brengen.
Beterschap! :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:32

ahhh zo zuur!!! Ik heb het een kleine 10 jaar ongeveer 6x per jaar gehad, vreselijk!!

Wat ik deed was zodra ik het voelde opkomen spoelen met alcohol, heel vee water drinken en mn rust pakken. Wanneer het doorzette, dus echt ontstoken was, die amandelen aantippen met pure joduim dmv een wattestaafje, spoelen met alcohol en genoeg slapen. Ik ging nooit naar de huisarts omdat ik ziek werd van de antibiotica en als de dood was dat ze eruit moesten.

Uiteindelijk ontkwam ik er niet aan, dat is nu 2 jaar geleden en ga nu pas een beetje de voordelen van merken maar het was echt de grootste drama ooit! (OA kwam mn pfeiffer terug, dat icm antibiotica betkeent dat je goed ziek wordt. heb 2 weken met intense pijn en 40 graden koorts thuis gelezen. zelf de eerste paar dagen aan een vochtinfuus omdat ik niet kon drinken en aan het uitdrogen was.)

Sterkte!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:43

Voor nu veel kamille thee drinken, dat ontsmet en heeft mij toen veel geholpen.
Uiteindelijk er toch voor gekozen om op mijn 20ste mijn keel en neus amandelen er uit te laten halen, was even een paar dagen onprettig, maar nu geen spijt meer van. Scheelt me een hoop keelontstekingen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:56

had jij op je 20ste nog neusamandelen? Die verdwijnen normaal toch als je een jaartje of 6/8 bent?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:59

Ja hier nog een! Ik heb er regelmatig last van. Afgelopen herfstvakantie zat ik in wenen. Nou ik heb de hele week pillen lopen slikken tegen de pijn. Echt vreselijk! En slijmophoping dat je niet door kan slikken vanwege de pijn, en een mond waar je liever niet tegen wilt praten want dat stinkt! En inderdaad koorts en overgeven! Bah bah bah sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:05

Romyv schreef:
had jij op je 20ste nog neusamandelen? Die verdwijnen normaal toch als je een jaartje of 6/8 bent?

Blijkbaar :')
Geen idee of die vanzelf verdwijnen eigenlijk.. Nooit van gehoord.
Maar die van mij waren veelste groot, net als m'n keelamandelen. En na teveel angina gehad te hebben moesten ze er uit.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:28

Ik heb op me 15de mijn keel- en neusamandelen eruit laten halen.. had zo vaak keelontsteking en zo erg dat zelfs vla te dik was om door te slikken. Beide waren door alle ontstekingen ook ernstig vergroot, ook als ze niet ontstoken waren. sinds dien nooit meer last gehad, heerlijk! Had ik nog veel eerder moeten doen. Bij mij waren de ontstekingen zo erg dat ik de operatie minder pijnlijk vond als de gebruikelijke ontstekingen. Ik at smiddags al weer.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:11

Ik heb een jaar terug mijn keel amandelen eruit laten halen. Goede keus :j Geen last meer van gehad. Mijn amandelen zaten aan mijn huig geplakt.. Deed na de operatie wel even pijn, vooral s'nachts, als je met je mond open slaapt en het droog wordt. Overdag veel drinken, ijsjes eten, dan heb je er niet zo veel last van. :) Ik zou toch wel overwegen ze eruit te laten halen!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:16

Vroeger kreeg ik ontstoken amandelen, de dokter die zei dat hij ze zou kunnen verwijderen. Mijn ouders wilden dat niet. Ik ben ze nu nog steeds dankbaar, dat ze geen toestemming hebben gegeven om ze te laten verwijderen! Die dingen zijn er niet voor niets, zonder amandelen wordt je veeel vaker verkouden en ziek. Ik heb er tot nu toe 2 keer last van gehad, beide keren was het gewoon in 2 weken over gegaan.

Wat je er tegen kan doen? Niks kouds drinken/eten en ook niets heets eten/drinken :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:19

De amandelen hebben maar een hele minimale functie voor je weerstand, dus het is echt niet dat je vaker ziek en verkouden wordt dan hoor. Mijn vader heeft geen keel amandelen en is zelden verkouden of ziek. Terwijl m'n moeder regelmatig ziek is (met amandelen) en ik word ook regelmatig verkouden en heb m'n amandelen ook nog.

Als je amandelen echt regelmatig ontstoken zijn is weghalen dus wellicht een optie. Ik zit het zelf ook te overwegen, niet heel vaak ontstoken, maar heb heel erg veel last van amandelstenen. Vréselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:35

Ik ben juist veel minder vaak ziek en verkouden sinds mijn amandelen zijn verwijderd...

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:24

Dubbelfris ijskoud(niet de light versie) hielp bij mij vaak wel tegen de pijn.
Verder gorchelen met zout water, sabbelen op strepfen (die rode), ijsjes eten en veel slaap.

Ik acht mijzelf niet in staat, jou juist voor te lichten over de operatie :')
Dat was bij mij echt een hel. Moet nog ergens een topic van zijn hier op bokt. Ik raad je aan het NIET te lezen VOOR een eventuele operatie.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:56

Vandaag bij de HA geweest. Deed vanochtend zo zeer dat ik bijna niet kon slikken. De HA gaf ook aan dat de amandelen er uit halen geen zin heeft omdat dan keelklieren gaan ontsteken. Nu flinke koorts er bij. Heb ontstekingsremmers met koortsverlagers en pijnstillers want auwww het doet mega pijn...

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:05

Wat bij mij helpt is de Keel spray van dr vogel , niet erg lekker maar verlicht wel :j
Betrrschap!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:21

baszo17 schreef:
Vandaag bij de HA geweest. Deed vanochtend zo zeer dat ik bijna niet kon slikken. De HA gaf ook aan dat de amandelen er uit halen geen zin heeft omdat dan keelklieren gaan ontsteken. Nu flinke koorts er bij. Heb ontstekingsremmers met koortsverlagers en pijnstillers want auwww het doet mega pijn...

Snap die logica niet zo goed? Heb nadat mijn amandelen zijn verwijderd door de vele ontstekingen nooit meer ergens last van gehad.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:38

Kimbers schreef:
baszo17 schreef:

Snap die logica niet zo goed? Heb nadat mijn amandelen zijn verwijderd door de vele ontstekingen nooit meer ergens last van gehad.

Hier hetzelfde, naar mijn weten zal elke KNO arts het verwijderen van de amandelen aanraden als je vaak een keelontsteking hebt. Als ze er eenmaal uit zijn, kun je nog steeds wel keelpijn hebben. Deze keelpijn zal alleen nooit zo erg zijn als de pijn die je had met twee van die grote ontstokelen amandelen in je keel..