Hoe slijtage aan tanden behandelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hoe slijtage aan tanden behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:43

Bij ons in de familie hebben we blijkbaar niet zulke hele sterke tanden -O-

Tot m'n 20e had ik eigenlijk nooit wat qua gaatjes ofzo, en nog steeds valt dat wel mee gelukkig :)

Maar de tanden slijten wel heel erg, ze hollen helemaal uit van achteren vandaan, mijn vader heeft hier ook erg last van. Tanden worden zo steeds dunner, en als de randjes dunner worden dan worden die ook langzaamaan wat korter en ronder bij sommige tanden.

Nu weet ik wel dat je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen door op te letten met te vaak / te zuur eten en drinken enzo, niet klemmen / knarsen e.d. en dan beperk je de slijtage.

Een paar jaar geleden is er ook een stukje bijgewerkt aan de achterkant van mijn voortanden om dat ontstane randje aan de achterkant weer op te vullen, maar dat spul is ook alweer weg gesleten :P

Wie herkent dit en op welke manier is dit bij jullie behandeld / ga je dit laten behandelen?

Zijn er tegenwoordig nog andere manieren dan simpelweg composiet er tegenaan plakken om de boel weer netjes te maken?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:44

Misschien dat je baat hebt bij poetsen met Proglasuur van Sensodyne?!
En drinken met een rietje!?

nicci88

Re: Hoe slijtage aan tanden behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:45

ik laat ze ook vaker opvullen aan de achterkant + kiezen moeten nu verhoogd worden, omdat ze ook afgesleten zijn.
Daarbij kun je een bitje krijgen voor 's nachts, want dan knars je het meeste met de tanden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:48

Pers je ook met je tong tegen je tanden als je slikt?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:53

Zwakke gebitten zijn (in verreweg de meeste gevallen) fabels.
Hoe dik het glazuur is verschilt van persoon tot persoon. De één heeft dikker glazuur dan de ander. Maar... glazuur is het hardste materiaal wat we in ons lichaam hebben en slijt bij normaal gebruik heel geleidelijk. Wat is de PH van je speeksel (tandarts kan dat testen)? Eet je veel fruit? Drink je drankjes zoals cola of red bull?
Je geeft ook aan dat zelfs composiet snel wegslijt. Dan moet er wel een andere oorzaak zijn.
Weet je zeker dat je niet knarst? Wat voor tandenborstel gebruik je? Wat voor tandenborstel gebruik je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 16:07

Kentaro schreef:
Misschien dat je baat hebt bij poetsen met Proglasuur van Sensodyne?!
En drinken met een rietje!?

Die gebruik ik al jaren :)

Ik vind dat trouwens ook dubbel: je ziet overal dat men zegt dat glazuur niet kan herstellen.
Maar dan met bepaalde tandpasta's wordt dat wel weer geïnsinueerd...wat is nu waar -O-

De Mirasensitive HAP+ ook bijvoorbeeld:
http://www.dewittetandenwinkel.nl/contents/nl/p964.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 16:09

nicci88 schreef:
ik laat ze ook vaker opvullen aan de achterkant + kiezen moeten nu verhoogd worden, omdat ze ook afgesleten zijn.
Daarbij kun je een bitje krijgen voor 's nachts, want dan knars je het meeste met de tanden.

Ja van dat bitje weet ik inderdaad. Wat is bij jou "vaker opvullen"? :)
En dan ook met composiet gewoon?

De ellende is dat ik eigenlijk nergens last van heb...totdat de tandarts iets vertelt en dan ineens voel ik inderdaad zo'n randje aan de achterkant ontstaan, en merk ik inderdaad dat die kiezen nu ook wat minder hoog en scherp zijn :P

Ik merk trouwens ook dat ik onbewust een beetje achter mijn tanden ben gaan kauwen in plaats van tussen mijn kiezen -O-

Dat stoepje achter die tanden is blijkbaar wel handig daarvoor, en gezien de boel daar steviger / eerder op elkaar komt dan mijn kiezen maalt dat wel lekker blijkbaar... :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 16:11

Plien91 schreef:

Plien: Ehm, mja, nu je het vraagt wel in ieder geval. Hoezo....?

Ik vind sowieso dat ik wat veel zit te rommelen met tong en slikken enzo, het voelt allemaal niet zo spontaan aan en ik vind ook vaak dat ik raar slik, net alsof er iets niet goed afsluit ofzo :P

Vanwege de klem-neiging let ik daar ook wel meer op sinds de tandarts me er op gewezen heeft en wil ik mijn tong wel als beschermend kussentje gebruiken zeg maar, om te voorkomen dat mijn voortanden op elkaar komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 16:15

gabyfedde schreef:
Zwakke gebitten zijn (in verreweg de meeste gevallen) fabels.
Hoe dik het glazuur is verschilt van persoon tot persoon. De één heeft dikker glazuur dan de ander. Maar... glazuur is het hardste materiaal wat we in ons lichaam hebben en slijt bij normaal gebruik heel geleidelijk. Wat is de PH van je speeksel (tandarts kan dat testen)? Eet je veel fruit? Drink je drankjes zoals cola of red bull?
Je geeft ook aan dat zelfs composiet snel wegslijt. Dan moet er wel een andere oorzaak zijn.
Weet je zeker dat je niet knarst? Wat voor tandenborstel gebruik je? Wat voor tandenborstel gebruik je?

Ik betrap mezelf wel op klemmen soms. Knarsen...dat betwijfel ik eigenlijk. Ik zit niet met mijn kaken langs elkaar heen te zagen zeg maar :)

Heb vroeger als kind veel sinas / cola gedronken en was ook wel van het even door de mond spoelen om het wel te proeven / even de ergste prik er af te laten gaan voordat ik het doorslik. Drink nu eigenlijk al jaren nauwelijks meer prik, meestal water. Wel af en toe een appel / sinaasappelsapje maargoed dat moet ook kunnen vind ik.

Ik merk wel dat ik inderdaad niet zulk geweldig kauwvlak op mijn kiezen meer heb, en dat mijn tanden tegen elkaar komen als ik mijn kiezen op elkaar zet. Of eigenlijk: als ik mijn kiezen tegen elkaar probeer te zetten, raken die elkaar net niet / net wel omdat mijn ondertanden dan al tegen mijn boventanden komen -O-

Dat was ook het probleem een paar jaar geleden toen met dat aanvullen van de voortanden aan de achterkant: tandarts was er tevreden over, was afgewerkt, ik moest nog even bijten op zo'n papiertje om te zien of alles nog een beetje aansloot: en toen kwamen mijn kiezen niet op elkaar omdat mijn ondertanden tegen dat aan de achterkant van de boventanden aangevulde stukje aan kwamen nog voordat mijn kiezen bij elkaar kwamen.

Waardoor ze nog een keer of 3 wat weg heeft zitten slijpen van wat ze er net aangeplakt had :P
En uiteindelijk heeft gezegd: zo moet het maar hoor. Ik heb toen een poos met een rotgevoel rondgelopen omdat mijn kiezen dus niet meer op elkaar kwamen door dat aangevulde stukje achter mijn ene voortand. Die is dan ook meteen het ergste uitgehold.

Ik denk dan ook dat het daarom snel weer wegslijt aan de achterkant? Nouja, snel...als ik zo nadenk dan is het toch zeker wel langer dan 5 jaar geleden dat het de eerste keer is gedaan :P

Ik heb een normale niet te harde hand-tandenborstel en een elektrische Philips Sonicare.

Jaren geleden vertelde de invallende tandarts mij heel subtiel dat ik moest ophouden met overgeven.
Die was ervan overtuigd dat ik wel boulimia zou hebben vanwege de slijtage aan de achterkant van mijn voortanden...

Was ook geen vraag ofzo, maar een conclusie....heel bot. Ten eerste is het niet zo, en ten tweede is een ander familietikje dat we heel moeilijk kunnen overgeven, soms zou je het graag willen om van grieperige misselijkheid af te zijn maar ik heb in 34 jaar tijd misschien 4 keer dat "genot" mogen beleven :P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:30

Normale tandenborstel (medium) is sowieso te hard (voor iedereen), die kan je beter vervangen voor een (extra) zachte.

Lekker tactvol van die invallende tandarts, not...

Als ik het verhaal over jouw tandarts zo lees (je wegsturen met een vulling die "te hoog" is) lijkt het me niet onverstandig om voor een second opinion naar een andere tandarts te gaan.

De meeste mensen knarsen 's nachts. Heb je hier al eens met je tandarts over gesproken?

Wat ook nog kan: een verkeerde positie van de kaken. Heb je ooit orthodontie (beugel) gehad?

Geen last van zure oprispingen?

Er moet een oorzaak zijn, glazuur verdwijnt niet zomaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 17:25

Tandarts wil me wel aan een bitje hebben, maar ik ken mezelf, dat ga ik toch niet dragen, moet geen rommel aan mijn lijf hebben 's nachts :o

Heb nooit een beugel gehad. Achteraf wel jammer want ik heb 1 voortand die voor de andere voortand (en de tand ernaast) staat. Daardoor staat de andere voortand ook iets naar achteren, en die is het ergste afgesleten aan de achterkant dus ik vind het niet zo raar dat er gewoon geen ruimte lijkt te zijn om de boel daar weer wat dikker te maken, want waar moeten dan mijn ondertanden heen gezien die kiezen niet "sluiten" voordat m'n tanden elkaar raken :P

Het klinkt nu trouwens net alsof ik een gruwelijk gebit heb :')

Maar dat valt wel mee, als je goed kijkt zie je dat die ene voortand voor de andere staat, en voor de rest is het puur wat (nu nog?) niet echt zichtbare slijtage aan de achterkant en dan de kauwvlakken van de kiezen.

Neuh, zelden last van oprispingen. Maar zoals gezegd: het is een familiekwaaltje dat tanden behoorlijk last van erosie hebben, zowel van vader als moederskant zijn de gebitten gewoon niet zo sterk blijkbaar.

Wat dan verder een eventueel achterliggende oorzaak / oorzaken is of wat ik er verder mee moet weet ik ook niet :o

Tandarts wil de achterkant van die boventanden weer aanvullen maar ik heb zelf ook wel het idee dat dat niet zo heel handig is zonder die kiezen weer wat hoger te maken? Anders kan ik niet eens meer kauwen omdat mijn kiezen helemaal niet meer op elkaar zouden komen, als mijn ondertanden niet diep genoeg achter mijn voortanden kunnen komen doordat het daar ineens "vol" zit :P

Sowieso geen budget voor dit jaar om de boel aan te pakken, maar ik wil eigenlijk wel een goed strijdplan ontwikkelen over wat ik nu het beste kan doen voor de lange termijn :)

Nu is het ook nog nauwelijks gevoelig, maar als het verder slijt dan gaat het op een gegeven moment wel een keer vervelend worden natuurlijk :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:07

pmarena schreef:
Plien91 schreef:

Plien: Ehm, mja, nu je het vraagt wel in ieder geval. Hoezo....?

Ik vind sowieso dat ik wat veel zit te rommelen met tong en slikken enzo, het voelt allemaal niet zo spontaan aan en ik vind ook vaak dat ik raar slik, net alsof er iets niet goed afsluit ofzo :P

Vanwege de klem-neiging let ik daar ook wel meer op sinds de tandarts me er op gewezen heeft en wil ik mijn tong wel als beschermend kussentje gebruiken zeg maar, om te voorkomen dat mijn voortanden op elkaar komen.

In dat geval wil ik je aanraden om contact op te nemen met een logopedist die nageschoold is in logopedie bij tandheelkunde (ook wel OMFT genoemd). Lijkt me goed om het slikken te laten beoordelen en indien nodig te behandelen. Tongpers bij slikken kan behoorlijke (negatieve) invloed hebben op het gebit. Bij sommige logopediepraktijken kan je zonder verwijsbrief terecht en anders je tandarts vragen er een te schrijven.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:09

ik had dit ook, een deel van mijn tand was zwak/zacht.
had er nog nooit van gehoord dat dit kon, maar vandaag hebben ze het behandeld bij mij.
je krijgt een verdoving, dus absoluut geen pijn of iets.
daarna slijpen/schuren ze het afgesleten gedeelte weg (wat bij jou in dit geval niet nodig is), zetten er een kapje overheen voor de vorm en vullen dit op met het spul van een vulling.
ze slijpen dit weer helemaal mooi en de tand is gewoon weer mooi.
ik heb er nu al geen last meer van, wat een verlichting!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:23

Plien, ik had er nooit van gehoord maar met wat Google-en zie ik er inderdaad info over, interessant wel dat dat ook nog kan :) Lijkt me alleen bij mij niet zo aan de orde, ik dus nooit hard met mijn tong tegen mijn tanden ofzo :) Ik zie dat dat tongpers-gebeuren vooral ook veroorzaakt dat je tanden naar voren gaan staan, en daar is bij mij absoluut geen sprake van.

Alles staat eigenlijk keurig recht, alleen 1 voortand staat niet in het rijtje maar wat voor de naastgelegen tanden. Daar is simpelweg te weinig plek voor om er tussen te kunnen staan :) Hij staat verder wel recht, alleen niet in het lijntje.

Even gezocht op een plaatje en dit lijkt er eigenlijk best wel op hoe het bij mij is :j

Die ene voortand die wat naar voren staat, de rest gewoon recht, maar ook hier zie je dat de achterkant van de voortanden uitgehold is.

Afbeelding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:15

pmarena schreef:
Plien, ik had er nooit van gehoord maar met wat Google-en zie ik er inderdaad info over, interessant wel dat dat ook nog kan :) Lijkt me alleen bij mij niet zo aan de orde, ik dus nooit hard met mijn tong tegen mijn tanden ofzo :) Ik zie dat dat tongpers-gebeuren vooral ook veroorzaakt dat je tanden naar voren gaan staan, en daar is bij mij absoluut geen sprake van.

Alles staat eigenlijk keurig recht, alleen 1 voortand staat niet in het rijtje maar wat voor de naastgelegen tanden. Daar is simpelweg te weinig plek voor om er tussen te kunnen staan :) Hij staat verder wel recht, alleen niet in het lijntje.

Even gezocht op een plaatje en dit lijkt er eigenlijk best wel op hoe het bij mij is :j

Die ene voortand die wat naar voren staat, de rest gewoon recht, maar ook hier zie je dat de achterkant van de voortanden uitgehold is.

[ Afbeelding ]

Op deze foto is geen slijtage te zien. Natuurlijke groeven met daarin aanslag.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:28

gabyfedde schreef:
pmarena schreef:

[ Afbeelding ]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 09:07

gabyfedde schreef:
pmarena schreef:

[ Afbeelding ]

Meen je dat nou? Die tanden zien er toch hartstikke hol uit :? :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:13

Nee, die tanden hebben een natuurlijke vorm. Glazuur lijkt overal even dik. Die groefjes zijn bij erosie vaak als eerste weg.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:14

pmarena schreef:

Hoe is de stand van je boven- en onderkaak t.o.v. elkaar?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:22

Ik vind die tanden er helemaal niet raar uitzien. := Een beetje geel misschien. Mijn tanden hebben ook enigszins holling.. dat is toch normaal, en de vorm van een tand?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:23

Ik heb geen idee, wat weet ik nou van tanden :P

Stand van kaken is zover ik weet niet bijzonder, maarja ik had al die andere dingen ook niet in de gaten, het is nou niet echt een onderwerp waarvan je weet hoe dat bij een ander is :P

Al met al is het volgens mij gewoon puur slijtage door teveel "rondspoelen" van prik en sapjes enzo vroeger.
En klemmen in de categorie stress en letterlijk onbewust "even doorbijten" denk ik :P

En naarmate dat "stoepje" achter de tanden gevormd is merk ik dat ik dat als een soort kauwvlak ben gaan gebruiken, viel me een paar maanden geleden ineens op.

Nu ben ik bewust bezig met niet klemmen en kauwen tussen mijn kiezen maar het kauwt eigenlijk lekkerder aan de voorkant vanwege dat stoepje, kun je lekker een beetje pletten :o

Dus denk dat ik dat misschien al wel een poos doe en het daardoor nog erger is gaan slijten.

Nu is het dus vooral de vraag: waar doe ik verstandig aan, de boel weer met composiet laten herstellen?
Nu de achterkant zo uitgehold is zijn de randjes natuurlijk ook een stuk dunner geworden en die zullen nu wel aan de beurt zijn om af te slijten, dan worden die tanden straks zichtbaar korter en ronder en dat gaat natuurlijk wel te gek worden :=