snel in paniek raken, faalangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

snel in paniek raken, faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:02

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Vind het ook best lastig om over te beginnen, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te typen.

Al sinds de de basisschool heb ik last van faalangst. Ikzelf ben een spontaan persoon, maakt makkelijk contact en voor een presentatie of even voor de klas staan, draai ik mijn hand niet om.
Echter, als ik moet presteren, raak ik volledig in paniek. Niet altijd, maar wel vaak.
Er gaat dan door mijn hoofd heen wat er allemaal mis kan gaan en ik vreet mezelf er helemaal door op. Vaak word ik zelfs een drie dagen van tevoren enorm zenuwachtig. Zó zenuwachtig dat het meeste volledig bij me langs kan gaan.

Zo nu weer. Ik mag aanstaande vrijdag een project uitvoeren op een middelbare school. Het voor een klas staan vind ik echt heel erg leuk om te doen, daar ben ik niet zenuwachtig voor. Echter, het is voor een school die ik niet ken, op twee uur reizen met OV van mijn huis en ik voel me er niet helemaal fijn bij.
Ik zit overigens in het eerste jaar van het hbo en ben net 18.
Het zal ook aan een gebrek aan levenservaring liggen, misschien. We worden bijna letterlijk voor de haaien gegooid, en dat ben ik niet gewend.

Heeft iemand misschien tips om rustiger te worden en zodat ik vannacht weer kan slapen?
Alvast heel erg bedankt en jullie natuurlijk ook een goede nachtrust gewenst!

Horse_xx

Re: snel in paniek raken, faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:05

Het enige wat ik je kan meegeven is dat ik zeker weet dat het goed komt :)!! Ik heb vorige week project uitgevoerd bij verstandelijk gehandicapten en vond dit ook wel spannend, maar het ging uiteindelijk hartstikke goed. De opdrachtgevers van de middelbare school weten waarschijnlijk dat je eerste jaars bent en nog veel moet leren en gaan je vast helpen :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:06

Heb je ook werkelijk paniekaanvallen of enkel flinke paniek?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:07

Horse_xx schreef:
Het enige wat ik je kan meegeven is dat ik zeker weet dat het goed komt :)!! Ik heb vorige week project uitgevoerd bij verstandelijk gehandicapten en vond dit ook wel spannend, maar het ging uiteindelijk hartstikke goed. De opdrachtgevers van de middelbare school weten waarschijnlijk dat je eerste jaars bent en nog veel moet leren en gaan je vast helpen :D!

Dank je!
Ja heb er zeker ook heel veel zin in, maar vind het tegelijkertijd zo eng!
Zeker nu de details een beetje worden vastgesteld. Eerst was alles nog wat vaag en ver weg, maar het komt nu gewoon eng dichtbij..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:09

Bizzybijtje schreef:
Heb je ook werkelijk paniekaanvallen of enkel flinke paniek?

Enkel flinke paniek. Wel in vlagen, maar die vlagen zijn wel zo erg dat ik op dat moment niks meer kan even.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:09

moelly schreef:
Horse_xx schreef:

Dank je!
Ja heb er zeker ook heel veel zin in, maar vind het tegelijkertijd zo eng!
Zeker nu de details een beetje worden vastgesteld. Eerst was alles nog wat vaag en ver weg, maar het komt nu gewoon eng dichtbij..

Klopt, vooral omdat je nu gaat bedenken van ''oh is dit wel klaar'' en ''oh is dit wel gedaan??'' heel irritand, maar je krijgt vast een leuke dag vrijdag :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:10

Ja die gedachten heb ik inderdaad!
Dankjewel! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:22

Probeer eens op te schrijven;

Wat zit je dwars?
Waardoor denk je er aan?
Hoe reageer je hier op? (bijv. in paniek raken, stress)
Wat levert je reactie op?

En natuurlijk; Wat is het allerergste wat er kan gebeuren?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:26

Goed plan, bizzybijtje! Dankjewel, ik ga het proberen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:29

Tip: ga je eigen angst-gedachten niet geloven.
Ze zijn een idee in je hoofd, niet 'de waarheid'.
Maak jezelf niks 'wijs"...
Waarom zou je het 20 , 200 of 2000 km verderop niet kunnen? Het is gewoon je vak. Mensen bijten niet, kinderen ook niet.
Je doet het, maak plezier... sommige dingen zullen goed gaan, andere dingen zijn een 'leermoment' voor een volgende keer. Daar zit het leven vol mee.
Succes!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:31

misschien is het een optie om de bach bloesem rescue spray te gebruiken. Helpt bij paniek en angst, het is volledig natuurlijk en is makkelijk mee te nemen. Natuurlijk lost het je probleem niet op maar het kan je misschien wel helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:32

bente_sat schreef:
misschien is het een optie om de bach bloesem rescue spray te gebruiken. Helpt bij paniek en angst, het is volledig natuurlijk en is makkelijk mee te nemen. Natuurlijk lost het je probleem niet op maar het kan je misschien wel helpen

Helpt idd ook :j Ik heb tijdens mijn tentamens twee pipetjes in mijn drinkflesje gedaan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:34

Rescue spray heb ik inderdaad altijd bij me!
Gelukkig helpt dit om ongeveer 65% van de paniek weg te nemen, maar nog steeds blijf ik heel onrustig..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:52

....en heel naar als 'angst' zo'n rol gaat spelen!

Uiteraard kun je proberen om met je rationele verstand te relativeren - je kunt beslist stommere dingen doen.
Maar angst komt niet voort uit je verstand, dus als het de angst maar gedeeltelijk laat verdwijnen, dan zijn er ook nog andere opties om de angst kwijt te raken!