Pfeiffer, hoe lang merkbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Pfeiffer, hoe lang merkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:43

Hallo!

Ik heb een aantal dagen hier al een topic geopend vanwege mijn amandelen, maar uit de test die ik heb laten deze week doen kwam vandaag voort dat ik antistoffen van pfeiffer had. Ik stond paf; heb namelijk nooit koorts en nog nooit keelontsteking gehad. Ik heb een hele tijd terug een test gehad (voorjaar 2013) en toen had ik het nog niet. Nu las ik op internet dat je antistoffen tot 3 maanden traceerbaar zijn, en ik heb zelf het vermoeden dat het begin december is begonnen. Had verder geen ontstekingen etc in mijn bloed.

Ik voel me de laatste anderhalve week wat moe'er dan normaal. Afgelopen dinsdag overdag 3 uur geslapen, terwijl ik toch echt 8 uur nachtrust. Normaal werd ik ook wel moe wakker (ik slaap nooit echt goed, ben altijd heel wild haha) maar heb pas sinds anderhalve week dat ik echt moe'er ben dan anders. Tevens heb ik een zwelling tussen amandel en huig en mag donderdag naar de KNO voor mijn amandelen en voornamelijk slikklachten, maar ik vroeg mij dus af of je de klap van pfeiffer nog kunt krijgen als je al de antistoffen hebt aangemaakt? Daarnaast: ik heb al 2,5 jaar dezelfde vriend en ik heb GEEN idee hoe ik pfeiffer dus opgelopen heb. Ik ken wel iemands wiens zusje het heel erg heeft gehad dit half jaar, dat zou voor mij de enige verklaring kunnen zijn, dat hij t mee draagt en mij een keer in mijn gezicht heeft gehoest ofzo :Y) Vriendlief is nu zelf al 2 weken niet goed, dus ik ben bang dat hij t nu ook heeft oid.

Maarja, hoe lang is het dus merkbaar voor je er echt vanaf bent?

mlc

Re: Pfeiffer, hoe lang merkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:15

Dit kan verschillen, sommige mensen merken het jaren later nog en bij anderen is het na een aantal weken volledig voorbij. Ik heb het zelf gehad, maar nooit rustiger aan gaan doen. Daar heb ik nu spijt van, want alleen een schooldag is voor mij al bijna te vermoeiend terwijl het virus al niet meer actief aanwezig is.

Het kan ook zijn dat je eens uit iemand glas/blikje hebt gedronken, of misschien je vriend. Hij kan zich beter ook maar even laten testen.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:21

Het verschilt hoe lang mensen er last van hebben, dat ligt ook aan je weerstand. Sommige mensen merken er niks van en komen er pas achter als het eigenlijk al weer over is, door keelontsteking oid. Anderen hebben er echt een jaar lang last van.
Vorig jaar heb ik pfeiffer gehad. Ik had er van september tot mei/juni last van ongeveer. Ik had ook geen idee hoe ik het op had gelopen maar blijkbaar zit het ook in de lucht als iemand dichtbij een keer hoest of niest.

Ik zou vooral goed rekening houden met je lichaam nu. Niet te weinig doen, maar ook zeker niet te veel. Als je tijdens Pfeiffer te veel over je grenzen heen gaat kan dat ervoor zorgen dat je permanent last krijgt van migraine en andere klachten als duizeligheid, vertelde mijn huisarts mij. Dus af en toe een dutje en wat vroeger naar bed. Daarnaast wel af en toe sporten om conditie te houden.

Denk dat je vriend zich ook moet laten testen.. In de eerste paar weken is het namelijk heel besmettelijk.

Beterschap!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:23

Kan weken zijn, kan ook jaren zijn. Ik heb een jaar of 8 geleden pfeiffer gehad (te laat achter gekomen, altijd doorgegaan. Had ook niet de typische klachten) en ik heb inmiddels CVS/ME en zeer waarschijnlijk is pfeiffer bij mij daar de aanleiding naar geweest :) Ook al is het bij mij al lang en breed uit m'n lijf.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:25

Na een enorm uitgebreidde bloedtest vertelde het emc me dat ik het in mijn bloed heb. Of ik weleens klachten heb gehad...
:n
nooit.

Maar het blijft sowieso in je bloed aanwezig.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 16:34

Nou vertellen jullie mijn vriend dat dan? Die zegt ik merk het vanzelf wel. Jaja, straks heeft iedereen het op zijn werk 8)7

Scheelt dat ik niet zo'n actief leven heb omdat ik me nooit echt goed voel, ben altijd wel wat ziekjes, moe enzo. Maar sinds december was 't erger dus pfeiffer antistoffen verklaren het een en ander. Hoop dat ik me, in tegenstelling tot jullie, snel beter voel :(:)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:41

Ik was een van de gelukkigen en bij mij was het nog behoorlijk snel over. Toen het werd vastgesteld had ik een verschrikkelijke keelontsteking (amandelen ter grootte van golfballen :') ), veel koorts, heel moe. Mijn leverwaarden waren ook erg slecht. Dat heeft zo'n 2 à 3 weken geduurd, daarna was de keelontsteking na heel veel slapen en uitrusten godzijdank over. En een maand na de diagnose ben ik na een bloedtest weer helemaal gezond verklaard :)

Het heeft volgens mij ook te maken met hoe je ermee omgaat en hoeveel rust je neemt. Van zodra dat ik de diagnose kreeg ben ik thuis gebleven, platte rust, niet meer naar colleges. Denk dat dat ook wel meegespeeld heeft in mijn snelle genezing. Ik ken mensen die gewoon vrolijk doorgingen met studeren, uitgaan etc en bij hen heeft het zo'n jaar geduurd voor ze er vanaf waren. Dus lekker rustig aan doen, gezond eten, en als je merkt dat het niet meer gaat gewoon stoppen en uitrusten. Dat valt nu misschien dik tegen, maar op lange termijn is het veel beter voor je lichaam :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:46

Ik heb wel mijn rust genomen, zelfs een half jaar niet naar school geweest, maar ben ook nooit meer helemaal de oude geworden. Wat dat betreft vind ik het toch echt een pokkevirus!
Het kan idd ook gewoon overgebracht worden als iemand in de rij bij de kassa een keer stevig jouw kant op hoest dus hoe je eraan komt kun je toch niet meer achterhalen. De kans is natuurlijk wel vrij groot dat jij het al op je vriend hebt overgedragen, tenzij hij een flinke weerstand heeft gehad al die tijd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:51

Ik heb het waarschijnlijk ook net gehad, vanaf september ongeveer. Sinds december over maar je ziet het nog in het bloed en ik weet het ook nog maar sinds toen. Ben wel extra vitaminen gaan nemen(D, calcium, magnesium, zink en ijzer) en heb mijn drukke leven op hold gezet. Ze kunnen wel even wachten. Maarja, goed voor jezelf zorgen, genoeg rust en wat extra's voor je lichaam doen, dan gaat het hopelijk snel over.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:56

Ik heb het 6 jaar geleden gehad. extreem vermoeid, alles was te veel etc.. Zelfs moeten stoppen met mijn opleiding toen omdat ik het reizen niet meer aankon. Ondanks dat ik rust moest nemen ( lees: hele dagen bed ) ben ik gewoon gaan werken.. in de horeca.. heb daardoor wel een paar terugvallen gehad. nu 6 jaar later, merk ik het nog steeds..

Het verschilt echt per mens hoelang je er last van zal hebben. Mijn weerstand is nooit goed geweest :)
Mijn toenmalige vriend trouwens, heeft er nooit last van gehad. Waarschijnlijk was hij drager en heb ik het daardoor gekregen :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:31

Ik heb bijna een jaar terug gehoord dat ik pfeiffer had. Sommige dagen kan ik bijna niets en heb ik erg weinig kracht in mijn benen. Ook heb ik bijna maandelijks een flinke keelontsteking waar niets aan gedaan kan worden.

Mijn nichtje heeft het ook, kwam er per toeval achter maar is nooit echt ziek geweest of vermoeid. Een jongen in mijn klas viel heel vaak in slaap tijdens de lessen. Hij is nu bijna 4 jaar verder maar nog steeds heel vermoeid en zijn weerstand is heel erg slecht.

Ik zal blij zijn wanneer het minder wordt. Ik lig nu vaak al rond 7 uur in bed omdat ik het niet langer volhoudt. Dat vind ik nog niet echt het ergste maar die keelontstekingen maken me gek :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:51

Ik heb Pfeiffer gehad in de maand mei, in 2013. Behoorlijk gemerkt ook, ik was volledig uitgeschakeld zeg maar..

Momenteel merk ik het nog in de hoeveelheid slaap die ik nodig heb en hoe moeilijk ik uit bed kom s'ochtends.. Maar ik vraag ook wel veel van mezelf hoor (sporten, studeren, werken in de horeca -soms wel 10 uur achter elkaar- en uitgaan).
Mijn weerstand daarentegen doet het prima *klopt af!*..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:55

Die keelontstekingen is idd afschuwelijk.
Ik heb vooral problemen met mijn lymfeklieren: destijds bijna 42 graden koorts en de lymfeklieren in mijn hals zo gezwollen dat ze mijn luchtpijp dichtdrukten, en dat is dus in mindere mate gebleven: ik hoef maar iets verkouden te worden of die lymfeklieren zwellen weer op. Ik moet eens een keer lymfedrainage laten doen

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:56

Ik heb ook Pfeiffer gehad, ik was toen ongeveer 5 (Als ik me niet vergis). Ook ik was bijna volledig uitgeschakeld.

Ik mocht later op school komen, zodat ik kon uitslapen en ik werd ook eerder opgehaald. Mijn weerstand was slecht, ik had vaak korts en keelpijn. Op sommige dagen ging het een stuk beter, maar op andere dagen kon ik helemaal niks. Dit ging ongeveer een jaartje door, daarna heb ik er nooit meer last van gehad. Het verschilt dus enorm per persoon :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:17

Urielle schreef:
Het kan idd ook gewoon overgebracht worden als iemand in de rij bij de kassa een keer stevig jouw kant op hoest dus hoe je eraan komt kun je toch niet meer achterhalen. De kans is natuurlijk wel vrij groot dat jij het al op je vriend hebt overgedragen, tenzij hij een flinke weerstand heeft gehad al die tijd.

Het kan inderdaad op de domste manieren worden overgebracht. De vriend van een vriendin heeft het gekregen nadat ik van haar waterflesje had gedronken := (voor ik wist dat ik het had)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:16

Dat verschilt per persoon. De één heeft er maar een paar weken last van, de ander echt maandenlang. Ik heb, net zoals Leverage, Myalgische Encefalomyelitis (ME, is niet hetzelfde als CVS!). Ze weten niet of dit erfelijk is (mijn moeder heeft het ook) of dat Pfeiffer een oorzaak daarvan kan zijn. Ik heb ook antistofffen voor Pfeiffer in mijn bloed en mijn huisarts zei dat heel veel mensen dit hebben en dan bijvoorbeeld als peuter Pfeiffer hebben gehad.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:22

Ik heb inmiddels 3 jaar geleden pfeiffer gehad, heb toen dik 6 maand weinig kunnen doen.
Nu 3 jaar verder zijn er nog periodes dat ik het merk.
Zo kan ik sinds de pfeiffer niet meer tegen de anticonceptie pil.

Maar er zijn erg veel verschillende soorten pfeiffer, en iedereen reageerd er anders op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:23

Overigens, het is een fabeltje dat als je eenmaal pfeiffer hebt gehad je het niet meer krijgt. Doordat er veel verschillende strengen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:24

Ik heb er een beschadiging van mijn lever aan over gehouden.
Ik ben ook maanden ziek geweest en heb maanden plat op bed gelegen.
Dank zij mijn moeder niet in ziekenhuis opgenomen geweest...
Maar wel een 3/4 jaar op bed gelegen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:35

cp112 schreef:
Overigens, het is een fabeltje dat als je eenmaal pfeiffer hebt gehad je het niet meer krijgt. Doordat er veel verschillende strengen zijn.

Idd en ik ben er eentje van :Y)
In 2010 na een zeer erge keelontsteking en zware allergische reactie erachter gekomen dat ik Pfeiffer had. Een half jaar later wou ik weer naar school. Ik viel in de trein in slaap. Viel in de lessen in slaap en kon er niks aan doen echt helemaal niks, ogen vielen gewoon keihard dicht.
Toen gestopt en even rust gehad en toen gaan werken :Y) ook niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Toen heb ik nog een licht andere virus erover heen gegaan waar ik ook erg moe van werd en mijn afweersysteem naar de klote ging. Veel verkouden er door en voorhoofdsholteonstekingen..

Nu merk ik het nog aan mijn concentratie vermogen, als mijn hoofd moe word is die gewoon weg en dan kan ik ook zeer geiiriteerd raken.
Zo kan ik ook s' middags middagdutjes doen, omdat ik dan gewoon in slaap val.
Moet ook dingen plannen als ik een week met feesten of wat dan ook heb moet ik compromissen maken waar ik heen wil en waar niet. Anders heb ik er een dikke nasleep van.
Zo ook 2 weken stage fulltime gehad en dan moest ik dik een week nog bijkomen van alles.
Zo ook een hele dag leuke dingen doen, dan kan je me oprapen aan het einde van de dag -O-

Maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Belangrijkste is luisteren naar je lichaam en je niet aantrekken wat anderen vinden.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:57

SuzanLarissa schreef:
cp112 schreef:

Idd en ik ben er eentje van :Y)
In 2010 na een zeer erge keelontsteking en zware allergische reactie erachter gekomen dat ik Pfeiffer had. Een half jaar later wou ik weer naar school. Ik viel in de trein in slaap. Viel in de lessen in slaap en kon er niks aan doen echt helemaal niks, ogen vielen gewoon keihard dicht.
Toen gestopt en even rust gehad en toen gaan werken :Y) ook niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Toen heb ik nog een licht andere virus erover heen gegaan waar ik ook erg moe van werd en mijn afweersysteem naar de klote ging. Veel verkouden er door en voorhoofdsholteonstekingen..

Nu merk ik het nog aan mijn concentratie vermogen, als mijn hoofd moe word is die gewoon weg en dan kan ik ook zeer geiiriteerd raken.
Zo kan ik ook s' middags middagdutjes doen, omdat ik dan gewoon in slaap val.
Moet ook dingen plannen als ik een week met feesten of wat dan ook heb moet ik compromissen maken waar ik heen wil en waar niet. Anders heb ik er een dikke nasleep van.
Zo ook 2 weken stage fulltime gehad en dan moest ik dik een week nog bijkomen van alles.
Zo ook een hele dag leuke dingen doen, dan kan je me oprapen aan het einde van de dag -O-

Maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Belangrijkste is luisteren naar je lichaam en je niet aantrekken wat anderen vinden.

Wat jij zegt is zo herkenbaar..

Heb nu na 6 jaar nog steeds continue keelontstekingen of holte ontstekingen.. non stop verkouden..
ik kan gewoon niet zonder een middag dutje, als ik mezelf wakker probeer te houden heb ik knallende koppijn wat resulteert in zwaar geïrriteerd zijn.

Een dag leuke dingen doen, super! maar daarna kan je me echt opvegen..
Als ik mijn concentratie ergens niet bij kan houden kan ik heel erg chaggerijnig worden op mezelf.

Ze zeggen dat het na zoveel jaar wel slijt.. maar merk dat ik met iets meer drukte in mijn leven ( studie deadlines etc) weer mijn hele levenspatroon op zn kop kan zetten omdat ik ziek wordt of zo gigantisch moe ben.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:11

Jorinda schreef:
Dat verschilt per persoon. De één heeft er maar een paar weken last van, de ander echt maandenlang. Ik heb, net zoals Leverage, Myalgische Encefalomyelitis (ME, is niet hetzelfde als CVS!). Ze weten niet of dit erfelijk is (mijn moeder heeft het ook) of dat Pfeiffer een oorzaak daarvan kan zijn. Ik heb ook antistofffen voor Pfeiffer in mijn bloed en mijn huisarts zei dat heel veel mensen dit hebben en dan bijvoorbeeld als peuter Pfeiffer hebben gehad.

Hoe hebben ze bij jou ME vastgesteld?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:16

Ook ik heb vorig jaar voorjaar Pfeiffer gehad en merk het nu nog steeds. In mei kwam de diagnose na een bloedtest. Gelukkig was ik wel net afgestudeerd in april, dus dat scheelde mooi. Helaas werd er op mijn werk niet echt rekening mee gehouden en ik had vrij veel uren staan, waardoor ik bleef werken. Ik heb me nog nooit zo verschrikkelijk gevoeld. Elk stukje lopen, je armen optillen, aankleden, alles was gewoon te vermoeiend voor worden. Ik heb weken achter elkaar amper wat gekund. Ik wou dat ik toen gewoon een paar weken bedrust had gepakt en mn werk had gezegd dat ze het konden bekijken. Ik voel het nu namelijk nog. Als ik een dag of twee achter elkaar minder gezond eet (zoals bv twee keer achter elkaar Chinees of de ene dag MacDonalds en de volgende dag een stokbroodje met soep) dan krijg ik direct van die blaren op mijn tong, zet mijn keel op en krijg ik slikklachten. Ik ben sindsdien ook gevoeliger voor kou.
Ook gaat het bij mij gepaard met heftige oogontstekingen waar ik vervolgens voor aan de medicatie moet.
Rotziekte hoor :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:46

Ik heb zon 8 jaar geleden pfeiffer gehad (althans toen werd het geconstateerd). Heb toen 2/3 dagen gerust, omdat ik keelontsteking had en daarna ben ik gewoon alles weer gaan doen... Tot op heden heb ik nog steeds last van ernstige vermoeidheid... Kan dat daar nog mee te maken hebben??

Ben bang dat ik straks chronische vermoeidheids syndroom heb |o mijn ha heeft nooit hieraan gedacht toen ik telkens kwam over vermoeidheid/misselijk/duizeligheid etc....

Mijn moeder zegt stress... Maar hoeveel stress heb ik nou... denk dat ik toch volgende week langs de huisarts ga... Ik vecht elke dag tegen mjjn vermoeidheid en slaap echt tussen de 8/10 uur...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:52

@Peca, ik heb dus echt precies hetzelfde als wat jij beschrijft.. en bij mij hebben ze het ook op de pfeiffer van vroeger gelegd. ( Buiten het feit om dat ik ook een chronische vitamine D tekort heb, maar daar slik ik tabletten voor, dat uit zich namelijk ook in vermoeidheid )