Ervaringen met kaakchirurg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Ervaringen met kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:44

Hallo bokkers..

Heeft er hier iemand ervaring met verstandskiezen weg laten snijden bij de kaakchirurg?
zo ja, deed het heel erg pijn? en hoelang heb je er last van gehad?

Ik moet morgen om 13:30.. allebei m'n verstandskiezen onderin -O-

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:48

Yes, ik! Dat wil zeggen, 1 verstandskies getrokken, 2 gebroken en 1 gesneden.

Na de verdoving (waarvan ik tegen het plafond schoot) heb ik helemaal niets meer gevoeld. Napijn was er wel, maar niet bijzonder veel. Heb geloof ik ook slechts één ibuprofen genomen. Na een week kon ik weer wat dingen eten. Bij mij werden wel 2 tanden aan 1 kant getrokken (eerst beide kiezen links, en weken later pas beide kiezen rechts), dus misschien speelt dat wel een rol in het herstel. Ik kon vrij snel weer aan de andere kant eten, maar daar zal jij meer moeite mee hebben denk ik.

Als ik weer in mijn mond moet laten snijden, ga ik meteen weer naar de kaakchirurg. Alleen maar positieve ervaringen :j Maak je niet teveel zorgen!

Edit: de verdoving waarvan ik helemaal gek werd, was voor mijn verstandskiezen bovenin. Die prikjes waren in mijn gehemelte. Maar aangezien jij voor je kiezen uit je ondergebit gaat, zou ik me helemaal nergens zorgen om maken +:)+ Die verdoving heb ik echt amper gevoeld.
Laatst bijgewerkt door Szan op 16-01-14 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:49

Ik heb 3 kiezen laten trekken. Ik had echt totaal geen pijn. Die spuitjes voelde ik niet eens en toen de verdoving uit was gewerkt voelde ik geen enkele pijn.

suus_pepper

Re: Ervaringen met kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:52

De verdoving prikt een beetje, daarna helemaal geen pijn meer. Herstel was super snel, alleen de hechtingen zijn wel vervelend. Die van mij zat per ongeluk door mijn wang heen..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:52

4x in de laatste 2 maanden.
Eerste keer zonder problemen linksonder eruit gehaald. Veel gebloed, nagenoeg geen napijn.
Tweede keer rechts boven en onder. Onder brak af en was helllllll om eruit te krijgen, boven ging goed. Veel gebloed, veel bloed ingeslikt en 2 dagen beroerd geweest.
Derde keer rechtsboven, ging prima, weinig last van gehad.
Vierde keer was omdat ik een botwoekering kreeg rechtsbovenbuiten, zodat er een stukje bot door mijn tandvlees heenprikte in mijn wang. En dat is nu 10 dagen geleden weggebikt.
Hechtingen zijn er na exact 7 dagen uitgevallen, nergens last van gehad.
Ik snap ook niet dat ze niet gewoon hechten bij kiezen trekken, dat had me veel 'bovendepothangen' bespaard.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:52

ho, stop waaaat? hechtingen?? :wow:

En verdoving, is dat hetzelfde als bij de tandarts?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:54

Mijn 2 onderste verstandskiezen zijn verwijderd. De 1 zat vlakbij een zenuw en was een aardige klus voor de kaakchirurg om het zonder schade te verwijderen. Maar is helemaal goed gegaan, heb de pijnstilling bijna niet hoeven te gebruiken. De eerste keer heb ik alleen de 1e dag genomen uit voorzorg, de tweede keer helemaal niet omdat er geen noemenswaardige pijn was. 's Ochtends om 9 uur eruit gehaald en om 12 uur zat ik alweer aan een boterhammen lunch :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:54

Ja, de verdoving is gewoon een klein prikje.

En hechtingen, ook daar heb ik 0,0 last van gehad. Alleen na een paar weken liet één kant van mijn hechting los, en zat de andere kant nog vast, waardoor een los stukje 'touw' (wat is dat spul?) in mijn mond had waar ik steeds aan frunnikte met mijn tong. Maar het deed geen pijn, voelde er niets van.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:55

Verdoving is hetzelfde als bij de tandarts alleen moet die erg ver naar achter, das een beetje onhandig.
Snijden en hechten was bij mij geen probleem. Drie in 1 behandeling laten doen en ik had zo goed als geen napijn. Even voorzichtig gedaan met eten maar het was allemaal zo over.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:57

de enige die bij mij kiezen mag trekken is de kaakchirurg!
Die kan tenminste behoorlijk verdoven, je voelt niks meer van de hele behandeling.

Hechtingen zijn nog het meest irritant, vind ik, na een weekje gaan ze loszitten en ga ik ermee rommelen met mijn tong.

Tip: zorg dat je ijsblokjes hebt thuis, ik heb altijd een bevroren spons in een plastic zakje in de vriezer liggen om te koelen. Zodra je thuis komt 10 minuten koelen, 10 minuten niet koelen, dan krijg je geen dikke wang(en).

Ik zie als een berg op tegen een gaatje vullen bij de tandarts en ik ga fluitend naar de kaakchirurg!

sterkte!

(ik heb 7 kiezen laten trekken in de loop der jaren)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:58

Het ligt echt aan de persoon zelf en een beetje aan de kaakchirurg hoe hard die moet trekken, boren, snijden.
Neem een koelpad mee en zodra je de stoel verlaat meteen koelen. Ikzelf had meer last van mijn hechtingen dan wat anders, heb die door mijn pap eruit laten halen.
Maak je vooral niet te druk en laat je niet op hitsen door horror verhalen, het komt goed.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:02

Ik heb ook een verstandskies (onder) laten wegsnijden bij de kaakchirurg. De verdoving is natuurlijk even vervelend, maar daarn heb ik niks van de ingreep gevoeld. Napijn had ik wel, maar daar kreeg ik brufen tegen, wat heel goed hielp. Ook bij mij was er 1 hechting aan mijn wang gehecht, dat was irritant, maar ik werkte destijds in het ziekenhuis dus toen ben ik even langs de poli gelopen en daar hebben ze toen die hechting verwijderd.

Veel succes morgen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:29

Bij mij zijn er 2 verstandskiezen bij de kaakchirurg verwijderd. De ene was een drama, details zal ik je besparen, de tweede was een eitje. Het kan dus alle kanten op gaan!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:36

Da's toevallig, ik zat vanmorgen nog te twijfelen of ik een topic zou openen. Ik heb gister eindelijk een afspraak gemaakt bij een kaakchirurg, nadat ik een jaar lang mijn doorverwijsbrief van de tandarts in mijn agenda had zitten.
Ik heb een kies waar een gaatje in zit, daarachter komt een verstandskies door welke geen ruimte zal hebben en daarom leek het mijn tandarts verstandig de 'oude' kies met gat te trekken zodat de verstandskies goed door kan komen. Ik moet volgende week naar de poli.

En t is niet voor niks dat ik die doorverwijsbrief al een jaar heb, ik ben baaaaang. Maar ik lees veel positieve verhalen hier dus dat doet me goed :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:47

4 verstandskiezen door de kaakchirurg eruit laten halen, met maar 2 weken ertussen. Best wat zenuwen van gehad maar was echt een eitje. Niets gevoeld door de verdoving, verstand op nul en er gewoon ontspannen gaan liggen.

Na de eerste 2 een dikke wang gehad, maar in totaal maar 2 pijnstillers (waarvan de 2e uit voorzorg voor het paardrijden) gebruikt, een paar uur na het verwijderen reed ik een springles en een paar dagen later een mini-crosswedstrijdje. := De andere 2 zelfde verhaal, alleen zonder dikke wang en ik heb 1 pijnstiller genomen. Uit voorzorg, voor het moment dat de verdoving uit zou werken. :')

Hechtingen vond ik niet vervelend, ze bleven wel redelijk lang zitten maar geen last van gehad. Eten ging ook snel weer goed (cq ook zelfde avond, jeej :+ ). Ik vond het een prima ervaring, hoef je je geen zorgen over te maken. Oh en je mag je tanden mee naar huis, dus je houdt er een leuk aandenken aan over :Y)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:49

Guusje1 schreef:
Da's toevallig, ik zat vanmorgen nog te twijfelen of ik een topic zou openen. Ik heb gister eindelijk een afspraak gemaakt bij een kaakchirurg, nadat ik een jaar lang mijn doorverwijsbrief van de tandarts in mijn agenda had zitten.
Ik heb een kies waar een gaatje in zit, daarachter komt een verstandskies door welke geen ruimte zal hebben en daarom leek het mijn tandarts verstandig de 'oude' kies met gat te trekken zodat de verstandskies goed door kan komen. Ik moet volgende week naar de poli.

En t is niet voor niks dat ik die doorverwijsbrief al een jaar heb, ik ben baaaaang. Maar ik lees veel positieve verhalen hier dus dat doet me goed :)

Ik heb het 5 jaar uitgesteld :+
Ik ging van het ergste uit, een week vrij genomen van m'n werk de 1e keer, bleek dat het allemaal zooo meeviel, een beetje ongemak en een wang die iets gezwollen was, maar voor mij was het echt een piece of cake 8-)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:53

Nou, ik wist dus dat ze die verwijsbrief op ging sturen, kreeg hem thuis in de bus.
Dus ik dacht ook; oooh dat doe ik wel na m'n stage.. viel er dus een afsprakenkaartje tussenuit...
Vrij. 17-01 om 13:30... ze kent me langer dan vandaag :') _O-

Was in eerste instantie helemaal in paniek en over de zeik omdat het al zo snel was en dat ze dus een afspraak had gemaakt zonder te overleggen..

Maar bij nader inzien ga ik toch maar.... anders vinden ze die verwijsbrief over 100 jaar ergens terug bij 1 of andere archeologische opgraving :=

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:56

Gewoon doen, gaat je vast meevallen. Nu heb je ook weinig tijd om zenuwachtig te worden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:57

Hier alles eruit. Drie bij de kaakchirurg, één gewoon bij de tandarts (zat een gaatje in en was moeilijk te bereiken, trekken was makkelijker want er zouden toch alleen maar meer gaatjes in komen). De eerste twee waren tegelijk, de behandeling schijnt vrij gecompliceerd geweest te zijn maar ik heb er echt NIKS van gemerkt (behalve wat gesjor aan m'n hoofd :') ). No pain whatsoever. Ook achteraf nauwelijks. Kon eigenlijk gelijk alweer voorzichtig eten (kauwen aan de andere kant).
Ik had brufen meegekregen en ik heb netjes de aanbevolen (preventieve) doses genomen voor een paar dagen, en echt, geen steekje pijn gehad.
Je krijgt inderdaad één of twee (oplosbare) hechtinkjes om te voorkomen dat het open gaat en gaat bloeden enzo.

Succes!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 23:04

Pijn ben ik nieteens zo bang voor := tandarts heeft een keer fiks een zenuw geraakt maar ik stond zo stijf van de adrenaline dat ik alleen zoiets had van; aah fack dat doet auwiee. :')

Júist dat gesjor, gekraak, die geluiden, geen controle hebben over wat er gebeurt, etc.
Dát vind ik echt dood en doodeng.

Eerste keer kies trekken heeft ze 8 keer een verdoving moeten zetten voordat ik er wat van merkte. (2 buitenkant kaak, 2 binnenkant kaak, en op elke hoek van de kies nog 1.) Puur omdat al die adrenaline de verdoving gewoon wegwuift :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:06

Ik heb mijn 4 verstandkiezen laten weghalen , gewoon volledig onder narcose.

Heb er geen last van gehad verder , alleen wel pijn wanneer ik lachte omdat het trok aan men hechtingen. Wanneer ze begonnen loslaten de hechtingen , werd het ook irritant bij het eten omdat ik altijd wel een draadje meehad..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:11

Ik vond het doorkomen van de kiezen vele malen pijnlijker dan het trekken zelf. Heb de mijne laten trekken zodra het mogelijk was. Dus bij deze in 3 keer. Mijn onderste moesten na het trekken gehecht worden en daar gingen dus tampons in.Die waren het pijnlijkst en heb er een paar dagen wel pijn en een dikke wang aan gehad. Mijn bovenste hadden dat allemaal niet. Ook geen pijn.
Ik heb eerst linksonder laten trekken, toen linksboven en als laatst rechtsboven en rechtsonder tegelijk.

Ik vond het trekken echt reuze meevallen. Kwam zelfs lachend uit de stoel. Maar had ook een hele fijne kaakchirurg. Vriendelijk,rustig en ik kreeg gerust nog wat extra verdoving als ik daar om vroeg.
De schade na het trekken bleek wel wat groter. Door mijn verstandskiezen en het ontbreken van een spalkje boven (had ik niet gehad van mijn ortho) ben ik weer terug gegaan naar mijn ortho na 10 jaar.Ik heb dus nog een half jaar met een beugel gelopen omdat mijn boventanden door mijn verstandskiezen aan de wandel waren gegaan.

Sindsdien heb ik gelukkig ook boven een spalkje. :D

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:20

Ik mag 31 jan en bei mij heb ik ze alleen boven.... Echter is het liks boven zo dat de kies heel raar staatven bijna deczenuw van mijn bovenlip raakt. kaakchirurg is bang bij hetvplaatselijk verdoven ( dan zwelt alles natuurlijk etc...) Dat hij misschien de zenuw raakt..... Ik krijg ddus narcose met dagopname op 31 jan... Ts succes morgen ....

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:23

Niet te bang zijn, valt reuze mee. En anders iemand meenemen die je even lekker mag knijpen.

Mijn eerste twee verstandskiezen waren nog niet door, maar zijn er tijdens mijn kaakoperatie uitgehaald (en geloof me, dan is het trekken van verstandskiezen een eitje :D)

En mijn laatste twee weken geleden bij de tandarts. Ben altijd het meeste bang geweest voor de prik, maar die viel dit keer onwijs mee. Voelde eventjes wat, maar de tweede spuit voelde ik al niet eens meer. En het wegsnijden van tandvlees ook niet.
Heb verder ook geen dikke wangen of hechtingen gehad.

Succes!! Komt wel goed.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:24

Als iemand over de kaakchirurg begint word ik al niet goed :')
Bij mij heeft er 2 jaar tussen gezeten (jaja, 2 hele jaren xD), waardoor er ook nog eens nieuwe foto's gemaakt moesten worden. Pas op, horror verhaal! Maar iedereen maakt het anders mee, ik ben, wat dat betreft, echt een zielepietje wanneer ik pijn heb of ziek ben.

De eerste keer naar de kaakchirurg moesten mijn linker verstandskiezen eruit, boven en onder. Netjes vooraf een fotootje gemaakt, praatje gehouden, niks aan het handje. Tot die verdovingsspuit. Gadverdamme wat een akelig gevoel was dat. Verdoving gaat best wel snel werken, je voelt dan (gelukkig) bijna niks meer, als alleen dat ze bezig zijn. Omdat een kies nog niet doorgekomen was, hebben ze die er uit moeten snijden. Was wel een heel erg vervelend gevoel, want je voelt wel dat ze snijden, je 'hoort' het ook maar je voelt niets. Daarna de hechtingen erin en ik mocht naar huis. De eerste keer viel best wel mee, maar ik dacht wel 'Nooit meer!!!', helaas moesten die andere twee er ook nog uit. Ik heb wel héél erg veel last gehad van mijn mond toen de verdoving was uitgewerkt, ontzettende hoofdpijn, moeizaam kunnen praten en ik werd ontzettend chagrijnig van de pijn. Week later was het nog wel wat gevoelig, maar ik kon weer gewoon alles eten en drinken. De hechtingen waren oplosbaar, die kon ik op een gegeven moment er zelf uit halen :)

Maar dan, de tweede keer. Ik zag er onwijs tegenop en ik heb het geweten. Omdat er twee jaar tussen zat waren de foto's verouderd en moesten er nieuwe gemaakt worden. Helaas hadden ze me al verdoofd (de verdoving deed echt 10x zoveel pijn als twee jaar terug), dus daar stond ik, met me half verdoofde hoofd. Geen prettig gevoel. Daarna die kiezen eruit. Ze hebben lopen trekken, snijden, boren, wurmen... verschrikkelijk, het ging er best hardhandig aan toe waardoor het wél pijn ging doen (niet heel erg, lichtelijk) maar het was zo'n vervelend moment en het deed echt pijn dat ik daar gewoon heb liggen janken in de stoel. Ik was ook heel blij toen het voorbij was en de hechtingen erin zaten, maar oh de pijn daarna. De tweede keer was echt geen pretje voor mij en ik ben zooooo blij dat ze alle 4 in 2 keer eruit zijn gegaan.

Maar wees alsjeblieft niet angstig, want iedereen ervaart het anders en ik kan heel snel miepen, maar ben ook stronteigenwijs (als in, ik wil geen pijnstillers want ik kan mijn mond niet bewegen want dat doet pijn :P). Heel veel succes gewenst en laat even weten hoe je mond eraan toe is morgen!