Link tussen kanker en gebruik van rood vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link tussen kanker en gebruik van rood vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:23

Belgische Hoge Gezondheidsraad legt link tussen kanker en gebruik van rood vlees

De Belgische Hoge Gezondheidsraad (HGR) heeft een gevalstudie gemaakt over het verhoogd risico op het ontwikkelen van colorectale kanker door een overmatig verbruik van rood vlees en van met rood vlees bereide vleeswaren. De kans op colorectale kanker zou met 10 tot 20% kunnen afnemen indien de aanbevelingen van de HGR in de praktijk worden gebracht. Aanbevolen wordt om maximaal 500 gram per week aan rood vlees te eten.

Met rood vlees wordt bedoeld vers vlees van rund, varken, schaap of lam dat geen andere behandeling heeft ondergaan dan afkoelen, diepvriezen of verkleinen om met ander rood vlees en zout gemengd te worden. Bij het bakken of braden van rood vlees wordt aangeraden specerijen en aromatische kruiden die van nature antioxidantia bevatten, zoals look en rozemarijn, te gebruiken, het vlees niet te veel te bruinen en in elk geval de meest donkerbruine of zwarte delen op het bord te laten liggen.

Het geniet volgens de HGR de voorkeur om in plaats van rood vlees gevogelte of vette vis te gebruiken en bijvoorbeeld eenmaal per week rood vlees te vervangen door plantaardige alternatieven. Bovendien wordt een dieet rijk aan plantaardige voedingsmiddelen in verband gebracht met minder kans op ziekte en sterfte, terwijl het ook bijdraagt aan een meer ecologisch verantwoorde voedselproductie.

Zie voor meer informatie het volledige Engelstalige advies of de Nederlandse samenvatting op de website van de Hoge Gezondheidsraad.

Pluttersput

Re: Link tussen kanker en gebruik van rood vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:40

Donkerbruine en zwarte delen moet je toch sowieso niet eten? Daar is toch al lang en breed van bekend dat dat niet goed voor je is? Dus als ze het daarop hebben uitgezocht..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:54

Pluttersput, dat geldt volgens mij voor ieder soort voedsel en is niet de de hoofdboodschap waar ze in dit artikel op doelen.

Wat ik mij afvraag: Bedoelen ze met 'rood vlees' vlees dat in rauwe vorm rood van kleur is, brengt ook in doorbakken vorm een verhoogd risico met zich mee. Of vlees dat in rauwe vorm rood van kleur is en niet goed door bakken wordt (dus een medium rare biefstukje bijvoorbeeld)?

Ik vind het wel interessant om te weten, maar ik denk dat liefhebbers van 'rood vlees' het hier niet om zullen laten staan. Tegenwoordig wordt van zoveel dingen gezegd dat het een verhoogd risico op kanker met zich meebrengt, dat het naar mijn idee de bevolking niet meer 'raakt'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:16

volgens mij is vlees helemaal niet goed,ook niet als het niet rood is.
Ja,een kip die graantjes heeft gegeten en los heeft mogen lopen,die is misschien niet ongezond om op te eten.Maar de rest van het vlees :7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:25

Niet om het een of ander, het zit eerder in wat er allemaal in het beest wordt gestopt om het snel te laten groeien, dan om het feit dat het rood vlees is. (En dat is dus ook niet exclusief voor rood vlees).
Anders zouden vroeger hele volksstammen die van jacht leefden aan kanker overleden zijn, terwijl die gewoon kankervrij waren. Die aten zelfs delen rauw. Inuit doen dat trouwens nog.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:26

Meer dan 500 gram vlees per week eten was toch sowieso niet zo'n goed idee? :=

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:30

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:32

Ook daar gaan ze uit van gewoon vlees van slachtvee! En "processed meat" en ook niet alleen rood vlees.

Slachtvee is geen gezond vee, punt. Het zit ´m niet in het soort vlees, maar wat er in zo´n koe gestopt wordt.

En ik heb het niet over stammen uit de prehistorie of zo. Native Americans werden gewoon oud hoor. Tegenwoordig juist minder door fastfood en alcohol (en zelfmoord haalt de cijfers naar benden). Inuit leven nog steeds van de jacht en worden gewoon oud.
Daarbij staat er voor darmkanker met name, waar het hier om gaat, geen echte minimum leeftijd ofzo.

Hier in Portugal komt het veel voor en is de reden gerookt vlees, dus de stoffen die ook in zwartgeblakerd vlees zitten. Hier eten ze amper rood vlees.

Er wordt terecht gewaarschuwd voor eten van vlees, begrijp me niet verkeerd, maar de kankerverwekkende stoffen zitten gewoon in de voeding en medicijnen van het dier wat je op eet, ongeacht de kleur van het vlees.

Ik eet zelf trouwens nauwelijk vlees want mijn lichaam kan het niet goed verteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:24

Netjes dat ze melden dat het zin heeft om vleesloos te eten en dat dat bijdraagt aan ecologisch verantwoorde voedselproductie.