Snee onder voet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Snee onder voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:13

Ik heb eigenlijk maar een klein vraagje, maar open toch even een topic omdat ik er verder niet heel duidelijke dingen over kan vinden.

Gisteren ben ik een avondje in Nijmegen gaan stappen, super leuk natuurlijk, maar een half uurtje voor het einde stap ik in een flink stuk glas -O- Ik trek m'n schoen uit en geef die aan een vriend om het glas eruit te halen. Ondertussen was ik zelf even gaan zitten om te kijken of het niet open was. Nou het was één bloedbad, schrok me een ongeluk. Was natuurlijk ook extra heftig door de alcohol en kreeg meteen een natte theedoek om er tegenaan te houden. Echt overal was bloed en ik schoot toch wel een beetje in paniek en was bang dat het gehecht moest worden.

Vriendin van mij was een gaasje en verbandje bij de bar gaan halen en toen het bloeden gestopt was, hebben we dat verbandje erom gedaan. De snee was niet heel groot en ik geloof ook niet heel diep, maar dat heb ik vannacht niet goed kunnen zien. Ben toen natuurlijk meteen naar huis gegaan, maar moest nog een kwartier lopen. Het wondje is dus weer open gesprongen toen.

Maar mijn vraag nu: ik heb het vannacht niet echt kunnen ontsmetten, maar heeft het nut om dit alsnog te doen? En wat kan ik nu het beste met die wond doen? Open laten en laten 'luchten' zodat het snel opdroogt en sneller beter wordt, of toch maar weer een pleister of een klein verbandje erom?

Ik ben echt een leek met dit soort dingen :')

Anoniem

Re: Snee onder voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:16

Als eerste is het goed om te weten of al het glas eruit is? Ik zou sowieso even de huisarts(assistente) bellen voor advies wat betrefd de wond verzorging en wellicht moet je een tetanusprik halen??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:20

Ik zou met m'n voet in een badje met soda gaan! Daarna afspoelen en of een pleiser erop of een verbandje er omheen. (verbandje geeft wel wat meer steun, onder de voet is een vervelende plek voor iets om te genezen :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:22

Denk idd ook dat een voetbadje soda aangeraden zal worden. :j
Het heeft denk ik ook wel lucht nodig om te helen dus zo min mogelijk iets aan de voeten lijkt mij een slim idee. En als je wel een schoen aan moet dan een gaasverbandje?
Maargoed ik ben geen dokter natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:23

Oei, dat zal zeer gedaan hebben!

Sowieso even de HA bellen, zeker in de voet met glas, kan het zo zijn dat er stukjes glas achtergebleven zijn. Daarnaast is er een reële kans op tetanus, maar gezien je leeftijd denk ik dat je standaardprik nog wel voldoet. Ik zou dit voor de zekerheid even navragen.

Daarnaast heeft ontsmetten zeker wel zin! Bloeden is ook een 'goed' teken, dat spoelt al heel veel vuiligheid weg. Ontsmetten met jodium, niet te veel wrijven (dan maak je het alleen maar kapot). Vooral ook goed naast de wond ontsmetten.

Verband erop zou ik laten afhangen van de mate van bloeden. Heel erg bloeden moet gestelpt worden, zachtjes druppelen kun je ook aan de lucht laten helen. Sowieso oppassen dat het verband niet aan de wond gaat plakken, want dan trek je het steeds weer open.
Ik zou sowieso niet gaan verbinden tot je advies hebt gehad van de HA. Als hij vindt dat je langs moet komen moet het er weer af ;)

Succes ermee!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:40

Als het even kan zou ik nu nog wel ontsmetten. Als het niet te diep en pijnlijk is, even in een badje met soda of Biotex. De tetanusprik is een goede, even navragen.

Mocht je de gelegenheid hebben, inderdaad aan de lucht laten drogen. Zo min mogelijk erop smeren of afdekken bevordert de genezing!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:46

Dankjewel voor de snelle reactie! Zit nu met mijn Voet in de soda. Heb net het verband eraf gehaald en wist niet wat ik eronder aan zou treffen. Gaasje zat inderdaad wat vastgeplakt, maar de wond zelf is gelukkig klein en zag er volgens mij wel prima uit. Voor zover ik kan zien zit er geen glas meer in, maar dat zal ik zo als alles schoon is nog even goed kijken.

Denk dat ik vandaag probeer of een pleister voldoende is en anders ga ik bij de apotheek wel even gaasjes en verband halen. Misschien is dat toch wel handig, aangezien ik vanavond nog weg moet en dan weer lang moet staan en lopen.

Tetanusprik is een goeie! Ga ik even navragen morgen bij m'n ouders en anders bel ik daar de ha even over. Dat zou ik namelijk evht niet weten.

Als ik er morgen nog pijn aan heb en het niet helemaal vertrouw, ga ik toch even langs de ha, want moet geen ontstekingen of wat dan ook onder m'n voet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:55

Met een sneetje is het plakken gelukkig niet zo erg als met een grotere wond, waar echt een korst op komt.
Goed dat je in de soda gegaan bent! Zou het zelf morgen nog een keertje doen voor de zekerheid (het werkt ook verzachtend)
Als je voor een pleister kiest, zou ik in beide plakkanten zeg maar een V uit het midden knippen. (dus dan krijg je een zwaluwstaart idee), dan blijft de pleister beter plakken!
Wel even goed laten drogen je voet na de soda, anders plakt het sowieso niet :+
Gezien je in een stuk glas gestapt bent door de schoen heeft, acht ik de kans dat er glas in zit erg klein.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:12

Voor je tetanusprik (even ervan uitgaand dat je die gewoon gehad hebt) is het handig om te weten hoe oud je (ongeveer) was toen je 'm kreeg. Ik had laatst een vergelijkbare situatie en ben het toen gaan opzoeken (ben bijna precies even oud als jij :+ ) en hij is ongeveer 15 jaar geldig, en wordt meestal tussen de 5 en 9 jaar gegeven.... Dus we zitten net op het randje, als je 'm jong gehad hebt, maar in principe denk ik dat hij nog wel geldig zou zijn. :)

Char_elle

Re: Snee onder voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 03:43

Wondje is zelfs na een avond stappen nog dicht! Alleen heel af en toe als er veel druk op komt gaat ie een beetje open. Had vanmiddag bij de apotheek even betadinezalf gehaald en met het stappen alles goed dicht geplakt zodat er geen vuil bij kon. Lopen doet wel wat zeer, maar dat is logisch.

Net de pleister eraf gehaald zodat er nu niks op zit en hij tijdens het slapen beter kan genezen. Komt helemaal goed

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 07:36

Fijn om te horen dat het goed gaat!