Is dit normaal? (apotheek)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Is dit normaal? (apotheek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:46

Dag allemaal,

Het zit zo. Een tijdje geleden zat ik met een giga dik oog, geen lens kon er meer in etc. Toen kreeg ik van de huisarts een zalfje voorgeschreven dat 'niet bewezen was dat het zou werken'. Toevallig had ik geen tijd om de volgende en daarop volgende dag langs de apotheek te gaan, en toen was de ontsteking al gigantisch verminderd. Ik heb de zalf dus nooit opgehaald.

Nu krijg ik een rekening via mijn zorgverzekeraar. Goed, dat ik voor het zalfje betaal snap ik. Maar naast dat zalfje van 15 euro is er 26 euro aan 'verstrekkingen apotheek' gerekend, volgens mijn notaoverzicht.

Totaal komt dus neer op 41 euro, en vind dat eigenlijk een belachelijk hoog bedrag voor een tube van 5 gram.

Zijn zoveel verstrekkingskosten normaal?

Cassidy

Re: Is dit normaal? (apotheek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:47

Bij mijn weten hoef je toch niet te betalen voor geneesmiddelen die je niet hebt opgehaald?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:48

Waarom voor het zalfje betalen als je hem nooit gehad hebt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:49

Dat is echt heel erg veel. Ik weet dat ze recept uitschrijfkosten rekenen maar die zit als het goed is bij het medicijn erbij. Maar zoveel verstrekkingkosten die ik nooit op een rekening heb gezien voor iets dat niet eens is verstrekt. Dat is wel erg vreemd. Misschien moet je morgen de apotheek en je zorgverzekeraar er even over bellen.

Edit als een recept speciaal voor jou is besteld moet je er wel voor betalen. Geen idee hoe dat zit met medicatie die zo in de kast ligt
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

dat noem ik legale fraude...het systeem is ziek en moet echt op de schop.Dit gebeurt niet alleen bij jou.

hesterve

Mmm dat zou ik niet weten maar vind het wel vreemd. Zo is het begrijpelijk dat we zulke hoge zorgkosten hebben in NL...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:50

Mmm dat zou ik niet weten maar vind het wel vreemd. Zo is het begrijpelijk dat we zulke hoge zorgkosten hebben in NL...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:52

Je HA heeft wel een recept uitgeschreven, dus dat kost sowieso geld.
En ik betwijfel of apotheek het tubetje, ook al is niet afgehaald, mee geeft aan een andere klant. Sticker beschadigd de verpakking. Tubetje zal wel vernietigd worden.

En omdat de HA het recept op jouw naam heeft doorgegeven, zal de apotheek de verwerkings/vernietigingskosten wel op jou verhalen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:54

Bedankt! Ga dan toch morgen eens met de apotheek bellen. (neem aan dat zij hierachter zitten, zorgverzekeraar zet niet voor z'n lol er extra kosten op neem ik aan :+ )

Maar heb totaal geen ervaring met medicijnen ophalen, dus wellicht was het een normale prijs. Niet, dus. :)

@ tienus63: Dat snap ik, wil ook best 15-20 euro betalen. Maar mij leek 26 euro verstrekkingskosten voor iets wat nooit verstrekt is aan de hoge kant :P

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:09

oh ik had ook ongeveer zoiets.. laatst ook een topic over geopend
contact opnemen met je apotheek en laten zorgen dat ze het terug draaien
en laat dat ook even je verzekering weten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:12

Vetrekkingen apotheek is een ander medicijn. de meeste zorgverzekeraars geven dit aan als er een privacygevoelig medicijn bij zit.\je kan het beste ven bellen met je verzekeraar of de apotheek welk middel dit precies is (had je huisarts ook iets van antibiotaica voorgeschreven misschien?)

Daarnaast is het inderdaad zo dat je wel betaald als je het niet ophaald, het is dan zogezegd uit de kast gehaald, sticker opgeplakt en wettelijk gezien mag het niet meer meegegeven worden aan een andere patient en wordt dus vernietigt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:18

In principe zouden dit 2 medicijnen moeten zijn, maar ik heb er ook nog niet eerder van gehoord dat een niet opgehaald medicijn toch betaald moet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:30

maar wat kosten die zalfjes in Nederland dan?Hier betaal ik 3 euro,in Frankrijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:46

Verstrekkingskosten zijn heel erg hoog, tenzij het een eigen bereiding betreft. Normaal gesproken heb je 6 euro voor jet recept + eventueel 6 euro voor de eerste uitgifte. Eigen bereiding is wel duurder, hangt er dus vanaf wat je voorgeschreven hebt gekregen. Weet je hoe het spul heet?

In principe kan de apotheek dit gewoon crediteren voor je hoor. Doen we bij mij op het werk wel in ieder geval. Ik zou gewoon even bellen

Tubetje vernietigen zullen ze niet doen, dat kan gewoon met een andere klant mee als het niet de apotheek uit is geweest.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 00:14

Haha ik heb het al!
Door de tip van Suuskipje.

Ik heb 2 maand later antibiotica meegenomen voor een keelamandel die ontstoken was. Ik dacht dat daar een aparte nota van zou komen, maar dat is dus blijkbaar die 'verstrekkingen apotheek' geweest. :D Datum kan ook kloppen namelijk!

Thx, weet ik dat het in ieder geval gerechtvaardigd is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:17

Fijn dat je iig je antwoord hebt. Had me heel vreemd geleken als je zou moeten betalen voor geneesmiddelen die je niet hebt opgehaald.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:14

tienus63 schreef:
Je HA heeft wel een recept uitgeschreven, dus dat kost sowieso geld.

Klopt, maar dat zijn consultkosten.

tienus63 schreef:
En ik betwijfel of apotheek het tubetje, ook al is niet afgehaald, mee geeft aan een andere klant. Sticker beschadigd de verpakking. Tubetje zal wel vernietigd worden.
...dat het zo kan gaan, is waar, maar kolder is het wel.

Er loopt ergens in NL een project, dat mensen bij bepaalde medicatie een chip meekrijgen. Als de chip aantoont, dat de patient de tube etc. keurig in de koelkast heeft bewaard, dan kan de niet gebruikte tube veilig aan een andere patient worden meegegeven.

En om een geneesmiddel te vernietigen, omdat je een etiket van de kartonnen verpakking hebt gescheurd....
|o

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:13

Plak je toch het etiketje voor de volgende patient over de beschadiging?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:11

Dat gebeurd dus ook niet, tube vernietigen. Alleen als het met de klant mee is geweest. Als het niet word afgehaald gaat het zo de kast weer in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:42

Mijn vader gebruikte deels zelfde medicatie als ik. Hij moest over op een ander soort tabletten, zijn verpakkingen en ongebruikte strips zouden vernietigd worden als hij ze zou inleveren bij de apotheek.
Onze oplossing, ik de voorraad van mijn vader overgenomen en mijn hh-recepten voor dat middel even op pauze gezet.