Moe zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Moe zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:18

Wie van jullie herkent dit ? :O

Ik ben altijd maar moe, moe en moe terwijl ik een heel jonge meid ben die juist moet genieten van alles, lol moet maken met vrienden en moet bruisen van de energie.

Alleen; dat heb ik nu nét juist niet. Ik heb mij vorig jaar eens laten testen op mijn bloed, maar daar kwam eigenlijk niks uit, pfeiffer heb ik ook niet, heb geen ziektes en ik leef eigenlijk heel gezond (bijna elke dag aardappelen en groente en elke dag fruit).
Ik eet vrijwel nooit slechte dingen, ga als het kan vaak met de fiets, ik lig rond 10 uur in bed om toch mijn nachtrust te pakken die ik zeker wel nodig heb van minimaal 8 uur per nacht.

Regelmatig lig ik 's middags in bed om te slapen, heb geen energie om wat te doen, na een zaterdag nacht als ik 4 uur in bed lig ben ik de volgende dag helemaal moe (gebeurt vrijwel nooit). Op een zaterdagavond ben ik namelijk al rond 10 uur helemaal bekaf. Terwijl als ik om mij heen kijk naar leeftijdsgenootjes, die hebben wél overal energie voor en bruisen van de energie.

Ik heb dan ook wel een druk leven hoor, dat heeft de dokter ook gezegd. Ik heb namelijk altijd wat te doen en heb ook nog eens een vriend die ergens in het land woont, waar ik dan 1 à 2 keer per maand heen ga met de trein. Dit betekend allemaal stress, omdat ik toch die ene trein wil hebben van 'zo en zo laat' en ik daar toch 'zo laat' wil aankomen. Dan komt het er ook nog eens bij dat ik het druk heb met mijn studie, nooit eens een dag uit mijn neus kan ''eten'', omdat ik veel te doen heb voor mijn studie.

Meer mensen die dit herkennen ? Wat doen jullie hieraan ?

eline95enile

Re: Moe zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:23

Hm, dat komt me wel heel bekend voor, ik ben ook heel snel moe, 's avonds ga ik ook vaak vroeg naar bed omdat ik dan gewoon dood moe ben en de volgende ochtend ben ik alsnog moe.
Ik ga ook overdag nog wel eens gewoon even slapen.

Heb wel 2 jaar geleden Pfeiffer gehad maar neem niet aan dat ik daar nu nog last van heb eigenlijk, hoop ik.

Heb de oplossing nog niet gevonden dus :p

DualPep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:24

Ik heb het dus ook. Ik ben altijd moe. Ik verslaap me vaak. En idd, ook ik moet om 10 uur op bed liggen, anders trek ik het niet.
Ik heb dus wél pfeiffer gehad een aantal jaar geleden, en toen kon ik helemaal niets meer. Dit heeft ongeveer 2 jaar geduurd voor ik weer normaal een avondje uit kon gaan etc.

Nu ben ik moe door stres denk ik. Onlangs verhuisd, er moet her en der nog geklust worden, net met een nieuwe opleiding begonnen, ik loop achter door een gebroken rib. En de ergste trigger: volgende week wordt mijn beestje in geslapen. Met vooraf de nodige onderzoeken/kliniekbezoeken etc..
Hierdoor slaap ik ook slecht. Ik kom slecht in slaap of ik wordt snachts wakker etc.

Wat ik eraan doe.. ik heb er een tijdje niet aan toegegeven en gewoon doorgaan. Maar ik zie nu ook wel in dat als je (ik) moe ben, dat ik gewoon moet gaan slapen.

Gezond eten doe je al. het schijnt dat je van sporten ook energie krijgt?
Ik heb dus geen tijd voor een sportschool oid.. maar is wellicht te proberen..

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:25

Ik herken dit heel erg. Ook altijd moe, bloed prima in orde. Ik heb dit al vanaf mijn 14e, de ene dag gaat beter dan de andere. Bij mij helpt het vooral als ik gewoon ergens naar toe ga, als ik thuis blijf zitten wordt het alleen maar erger...
Ben benieuwd of mensen oplossingen weten :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:30

DualPep: Verslapen heb ik dan eigenlijk nooit, ik kan eigenlijk altijd makkelijk mijn bed uit komen. Maar het liefst blijf ik ook liggen tot een uur of 10. Stress en daardoor moe, kan indd ook een oorzaak zijn (geestelijk moe). Ik heb ook een tijdje er niet aan toe gegeven, maar dan merk je toch dat je toch een stapje terug moet nemen.

Echt sporten zoals de fitness heb ik ook een tijd gedaan, op een gegeven moment moest ik mij daar echt heen slepen en kwam ik alleen maar meer moe terug dan dat ik was :') Heb daar momenteel ook geen tijd meer voor.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:32

Heb je getest op q koorts?

Ik ging ook altijd maar door en door tijdens school. Was prima te doen. Tot ik ging werken ik ook alleen maar moe was. Uiteindelijk onder een steen uit gekomen toen m'n relatie uit ging en ik bruiste van de energie. Inmiddels nieuwe relatie en een gave baan. Ik liep weer tegen de drukte aan. Sinds 1 jan is m'n contract niet meer verlengd bij m'n andere baantje dat ik nog 6 uur in de week deed. En toen is d'r een last van m'n schouders af gegaan. Altijd maar vliegen van 't een naar
t ander. Ik trek 't leed van de wereld op m'n schouders en dat kan niet. Ik krijg nu veel meer energie.

Echter heb ik ook q koorts gehad 2 a 3 jaar geleden. Daar heb ik nu nog wat gevolgen van. Ik doe d'r langer over dan een gemiddeld mens bij 't opbouwen van m'n conditie. Ik merkte ook dat ik te weinig conditie had en dat ook belemmerde.
Ik ben gaan hardlopen (in 't hardloop topic staat een link naar gratis mp3 bestanden) ik ben nu wel al een maand bezig met les 1 omdat ik echt geen conditie had en m'n lichaam langzaam moet wennen.
mensen lachen me soms uit omdat ik nog steeds op les 1 zit. Aan de buitenkant is d'r niets te zien bij mij, heb zelf ook geen last van iets meer maar moet gewoon rekening houden dat de q koorts mijn lichaam nog steeds bepaald afentoe. Dus ik doe d'r wat langzamer over. Ik kom d'r wel alleen niet zo snel als een ander.

Stress is inderdaad een hele slopende factor. Ik voel mij echt veel beter nu ik dat veel minder heb.
In december waren het hele drukke dagen. veel werk, als ik vrij was moest ik weer iets anders doen.. pff januari eindelijk tijd voor mezelf en dingen die al maanden op de planning stonden. Ik heb nu mijn rust gevonden en ook de weekenden gaan beter. Ik ben nooit een persoon geweest dat echt tot 4 uur op wilde blijven. Dat trek ik ook niet. Ik trek m'n eigen plan nu. Januarie heeft nog maar 14 dagen maar dat merk ik nu al

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:33

Ik heb dit vorig jaar heel sterk gehad, toen de dagen begonnen korten en er minder zonlicht was.
Vanaf januari heb ik mijn voedingspatroon volledig omgegooid naar een clean eetpatroon (alles vers, zo weinig mogelijk slechte suikers, alleen nuttige koolhydraten, veel fruit en veel groenten) en sport ik dagelijks.

Dat heeft voor mij enorm veel gedaan: ik slaap nu elke dag zonder wekker een normaal aantal uren slaap; ik kan meteen opstaan 's ochtends en 's avonds slaap ik binnen de tien minuten. Ik heb zo veel meer energie, ik heb denk ik in een heel jaar tijd twee keer een middagdutje gedaan. Ik haal ook meer uit mijn dag, en dat vind ik ontzettend fijn :)

Toen de dagen weer begonnen korten had ik er een beetje last van weer, maar het was niet te vergelijken met vorig jaar. Inmiddels voel ik mijn energieniveau zo stijgen naarmate de dagen weer langer worden :) Sowieso wil ik nog eens laten prikken op vitamines D en B, maar ik kan de omschakeling naar een gezond leefritme iedereen aanraden. Ik dacht vorig jaar echt dat ik ernstig ziek was (kanker? diabetes?), terwijl ik blijkbaar gewoon niet gezond genoeg leefde.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:35

Oh ik wil wel toevoegen dat ik nu een wake up light heb en dat ook veel geholpen heeft.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:37

Oh ik herken dat zo!
Denk dat het bij mij door m'n opleiding komt. Drukdrukdruk. Probeer gezond te eten, wat aardig lukt. Sporten doe ik ook, klopt wel dat ik daar meer energie van krijg maar dat is alleen de paar uur erna :P
Zit nu ook in de trein een beetje in te kakken, zou dan het liefst gewoon lekker naar bed gaan thuis.
Maar daar ga ik niet aan beginnen... Vanavond maar vroeg erin. :O

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:41

Ik had het ook, met een fulltime baan, 5 ponys, een huishouden, chaotisch jaar gehad (heeeeeeeel veel ziekenhuizen voor vader, die er 6 weken in lag én oma, die er 4 weken in lag en uiteindelijk overleed, gezien) en inderdaad een vriend 200 km verder.

Bij mij kwam er wel een flinke ontstekingswaarde uit, opvallend omdat ik nergens last had maar het verklaarde wel de vermoeidheid.
Op welke punten hebben ze je bloed getest?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:44

Oja zeker wel! Ik heb wel pfeiffer gehad, maar dat maakte het gewoon erger, maar nu ben ik daar zo'n beetje uit.

Ik ben gewoon nooit uitgeslapen.
Niet dat ik meteen in slaap val (ik moet zelf tegen mijn lichaam zeggen: nu slapen, anders doe ik het niet) maar heb gewoon niet de energie die ik verwacht van iemand van 21. Ik sport regelmatig, en als ik naar mijn paard ga merk ik niet dat ik moe ben :=
Maar daarnaast... eens lekker uitgeslapen zijn zit er niet meteen in.

Maar volgens mij is het bij mij ook meer van drukte idd; ouders gescheiden, voor studies in andere stad, vriend heeft aandacht nodig, heen en weer naar paard in de weekends, verzorgster van paard lesgeven, zware opleiding, vriendinnen willen zien, uitgaan.
En altijd overal heen en weer en stress voor dit en dat... man ik ben vermoeiend :+

dus ja ts, eens niet gewoon op de bank kunnen zitten en uitrusten maakt een mens uiteindelijk toch een beetje, naja, uitgeput. Maar beter nu dan over 40 jaar, want dan kun je al die dingen niet meer natuurlijk.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:46

Jolandaa__ Zo, dat klinkt als een druk leven wat jij had ! Q koorts heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord en kan mij daar misschien ook eens op laten testen, wie weet. (maar denk het eerlijk gezegd niet hoor) Ik ben namelijk altijd al een persoon wat meer slaap nodig had dan een ander. Maar ik merk wel dat ik het laatste jaar heel moe ben ineens..

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:48

LovingTweety schreef:
Ik had het ook, met een fulltime baan, 5 ponys, een huishouden, chaotisch jaar gehad (heeeeeeeel veel ziekenhuizen voor vader, die er 6 weken in lag én oma, die er 4 weken in lag en uiteindelijk overleed, gezien) en inderdaad een vriend 200 km verder.

Bij mij kwam er wel een flinke ontstekingswaarde uit, opvallend omdat ik nergens last had maar het verklaarde wel de vermoeidheid.
Op welke punten hebben ze je bloed getest?

En die vriend heb je nog steeds ?
Sorry, die punten weet ik even niet meer. Kan het wel navragen, maar denk dat ik binnenkort toch sowieso maar eens langs ga. Kan nooit kwaad tenslotte.

Ik heb ook heel veel stress van mijn studie, nooit eens een keer een moment rust, altijd maar leren, leren en leren. Zelfs in het weekend. Vind het ook moeilijk om dan te plannen wat ik als eerst moet leren en daardoor krijg ik weer stress, omdat ik door al die hoeveelheid niet de juiste tijd kan gebruiken voor een vak.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:50

Jup, vriend gaat ook nergens heen, daar wil ik mee oud worden.

Die stress herken ik wel. Mijn pony's staan op eigen terrein (niet aan huis) dus alle verzorging (stallen, hekken maken etc) komt er ook bij. Een dag moet je er dus flink omheen plannen. Ook het voeren 's ochtends om 8 uur en 's avonds horen daarbij. Uitslapen doe ik dus al heel lang niet meer aan. Geeft ook niet, het is het waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:56

Middagdutjes zorgen er juist voor dat je moe wordt, dus ik zou beginnen met die over te slaan en echt een strikt slaapritme aan te houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:59

Spanning en stress kan ook voor een constant vermoeid lijf zorgen. Heb je spanning, ben je vaak bang of onzeker, verdrietig of heb je iets meegemaakt? Dat kan allemaal zorgen voor emotionele overbeladenheid. Zelf heb ik ruim 10 jaar vermoeidheidsklachten gehad zonder dat ik echt ziek was, het kwam voort uit constante spanning en stress en lichte depressie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:05

Joolien schreef:
Spanning en stress kan ook voor een constant vermoeid lijf zorgen. Heb je spanning, ben je vaak bang of onzeker, verdrietig of heb je iets meegemaakt? Dat kan allemaal zorgen voor emotionele overbeladenheid. Zelf heb ik ruim 10 jaar vermoeidheidsklachten gehad zonder dat ik echt ziek was, het kwam voort uit constante spanning en stress en lichte depressie.

ja dit idd, ik denk dat vermoeidheid door stress teveel onderschat wordt en ook moeilijk te bepalen of soms op te lossen is.

DualPep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:14

Bizzybijtje schreef:
Middagdutjes zorgen er juist voor dat je moe wordt, dus ik zou beginnen met die over te slaan en echt een strikt slaapritme aan te houden. :)

Daar ben ik het niet echt mee eens. Toen ik pfeiffer had, viel ik na school in slaap en werd de volgende dag (uitgerust!) wakker..

En dit een paar keer per week. Ik moest me soms echt wakker houden tot etenstijd en tegen mijn moeder zeggen dat ze me wakker moest komen maken, omdat de kans bestond dat ik écht in slaap viel.

Ik viel dus ook vaak in slaap met kleding aan, ongedoucht, met schoolboeken in bed..

Gelukkig heb ik hier nu geen last meer van!
Alleen bij een avondje stappen, heb ik wel 2 dagen nodig om bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:30

Aria_zz schreef:
Joolien schreef:

ja dit idd, ik denk dat vermoeidheid door stress teveel onderschat wordt en ook moeilijk te bepalen of soms op te lossen is.

Idd, pas nadat ik 11 maanden therapie achter de rug had merkte ik dat die vermoeidheid echt heel veel te maken had met spanning of stress en hoe makkeljk dat mijn lijf kan beinvloeden.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:00

Hier ook de laatste tijd erg moe. Heeft bij mij puur te maken dat ik dan veel te veel wil en gewoon alles leuk vindt en alles blijf doen. Ik zit namelijk op tweetalig Vwo, daarnaast een verzorgpaard waar ik 3x per week heen ga, 1x per week manegelessen, wat activiteiten van de kerk (2 a 3x per week) en daarnaast wil ik ook nog graag een sociaal leven houden.
Bij mij is het een kwestie van uitzoeken wat ik wel aankan en wat niet. Als ik merk dat ik echt te moe ben wat meer uitrusten en wat vaker Nee zeggen.
Heb vroeger wel pfeiffer gehad, weet niet of het daar mee te maken heeft. Zou ook nog kunnen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:11

Ik ben ook elke dag moe.
Ga nu al 2,5 jaar (?) ziekenhuis in en uit..

Veel onderzoeken gehad, waar oa dit is uitgekomen:

-lekje in aorta-klep.
-extreem lage vit. d
-bloedarmoede
-iets met mijn schildklier
- en dubio lyme.

Het begon met hoofdpijn, en toen werd ik erg moe.
Ik moet naar school vanaf het 3e uur, maar zelfs dat gaat niet altijd goed.

Heb moeten stoppen met paardrijden ( |( )

Ik heb geen puf meer voor leuke dingen.. Omdat school nog altijd voorgaat, natuurlijk..
Ik kon naar Gym, en ben nu op de Havo beland... Alleen maar door mijn stomme "ziekte"

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:20

Ts, probeer je wel eens tijd voor jezelf te maken? Even eens niets doen, of een wandeling zonder stress, ik noem maar wat? Ik weet (maar doe het zelf jammer genoeg niet) dat zo vastgelegd uur echt voor jezelf in de week, kan helpen.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:25

Bizzybijtje schreef:

Het is niet dat ik dit dagelijks doe hoor, hooguit 2 à 3 keer in de week. Maar indd, daarna wordt je alleen maar suffer. Maar ik moet van me zelf wel, anders ben ik echt heel moe en heel wezenloos..

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:27

Joolien schreef:

Heb ook wel een soort van spanning in mijn lijf, ik denk altijd overal aan en ben altijd met van alles bezig in mijn hoofd :+

DualPep: Indd, als ik het eens een avond laat maak door met vrienden van mijn vriend te gaan stappen tot een uur of (hooguit 1) dan ben ik de hele zondag kapot én ik moet nog heel de week bijkomen van die ene zaterdagavond. (ik drink niet, dus dat is niet de oorzaak) Maar vind het dan zo balen dat niet een keer lol kan hebben, zonder dat ik gelijk heel de week versuft ben en ontzettend moe ben.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:33

Maaike126: Jij hebt wel een héél druk leven zeg, oef :o ! Zal het ook maar wat rustiger aan doen.. Ik zou denk ik helemaal overspannen worden van dat heen- en weer geren.

Dalena: Wat vervelend zeg ! Vooral als dit nu beperking heeft voor je.. Sterkte :( !

Aria_zz: Echt tijd voor mij zelf heb ik nooit. Het is echt een druk leven (vind ik). Doordeweeks naar school, uit school alleen maar bezig met studeren. Vaak gaat dit nog door tot 's avonds en dan zit ik misschien maar een halfuurtje op de bank en dan kan ik weer slapen. Af en toe ook nog wat werken in de avonduren. In het weekend ben ik altijd met mijn vriend die ergens in het land woont (3 weekenden van de maand bij mij en ik één weekend van de maand bij hem). We zien elkaar nu veel vrijdag tot en met zondag, maar binnenkort weer zaterdag tot en met zondag. Dan gaan we ook veel op pad en wat drinken buiten de deur, dus dan heb je ook geen rust in je kont. En maandag begint het verhaal weer van voor af aan.