Ervaringen: Osteopathie voor mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ervaringen: Osteopathie voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:49

Al jaren heb ik pijn klachten in mijn schouders, nek en rug. Ik heb de hele medische molen al gehad (bloedonderzoeken, gewrichtsvloeistof onderzoek, röntgenfoto's, fysiotherapie bij verschillende therapeuten etc.) maar niets helpt mij van mijn klachten af. Mijn schouder klachten lijken redelijk verholpen te kunnen worden met fysiotherapie maar vooral mijn nek klachten blijven terug komen.
Eind vorig jaar ben ik met mijn paard naar een osteopaat geweest (die in het verleden ook mensen op allerlei manieren heeft behandeld) hij vroeg mij of ik last van mijn nek heb. Daarop antwoorde ik volmondig ja want op dat moment had ik zo'n last van mijn nek dat ik in een soort migraine aanval zat. Hij stelde voor om mijzelf ook eens bij een osteopaat in de buurt te laten behandelen want hij dacht dat er wel eens bij mijn staartbeen iets niet goed kon zitten. Hierover ging ik nadenken, ik heb altijd gedacht dat mijn nekklachten zijn ontstaan door een harde val op mijn hoofd 3 jaar geleden en dat ik er mee zou moeten leren leven, maar kort voor die val ben ik een keer achterover op mijn kont gevallen, waarna ik ruim een week ontzettend last van mijn staartbeentje heb gehad.
Nou zit ik er dus over na te denken om in behandeling te gaan bij een osteopaat. Ik weet echter van mijn moeder,die voor de ggd werkt als wijkverpleegkundige, dat zij mensen niet actief naar de osteopaat mogen doorverwijzen omdat het niet bewezen is dat het werkt en omdat bepaalde behandelingen van de osteopaat gevaarlijk zouden kunnen zijn en beschadigingen zouden kunnen opleveren. Om deze redenen en het feit dat zo'n behandeling hartstikke duur is (en ik er niet van uit ga dat ik maar 1 keer heen hoef) twijfel ik om te gaan.
Daarom ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met osteopathie bij mensen, ook alternatieve oplossingen voor mijn nek en rugklachten zijn welkom. :)

lizzy1

Re: Ervaringen: Osteopathie voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:54

Ik ben voor hoofdpijnklachten naar een osteopaat geweest en heb er veel baat bij gehad. Als je aanvullend verzekerd bent wordt het volgens mij ook vergoed.
Ik zou het zeker proberen! :j

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:57

Osteopathie heeft mij echt enorm veel geholpen! Ik heb voor een lange tijd veel nekklachten gehad die voor hoofdpijn zorgde. Het bleek mijn hersenvlies te zijn die steeds op spanning stond en overal aan aan het trekken was, en een paar nekwervels die daardoor ook scheef getrokken werden (schijnbaar loopt dit vlies tot onderaan je heiligbeen). Maar tegenwoordig heb ik er nooit meer last van! En als ik wel last krijg maak ik een afspraak bij de osteopaat en dan wordt het daarmee eigenlijk altijd verholpen. Dus ja, ik zweer echt bij osteopathie!

Ik ben aanvullend verzekerd en dan wordt er een X aantal behandelingen per jaar vergoed!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:00

Ja doen!!
Ik ga je over de details even een pb sturen maar écht doe het! Ik heb 13 jaar voor jan met de korte achternaam met rugpijn gelopen, jarenlang fysio gehad... maar rug kraken heeft geen zin als je bekken scheef staat! En dat is meestal de oorzaak van alles. Vriendin met onverklaarbare hoofdpijn had ook bekken scheef, moeder heeft 20 jaar bij fysio gelopen met nek/schouder klachten, die had bekken scheef en heiligbeen heel erg scheef. Sinds ze bij de osteo is geweest is ze nog niet weer bij de fysio geweest.

Ik ben 3 keer geweest (1e keer bekken/heiligbeen, 2e keer nek/schouder, 3e keer rest rug, op voorwaarde dat alles bleef staan en dat bleef het!) en dat koste 75 euro per keer en 80% vergoed tot 500 euro op jaarbasis (menzis 3), dus qua kosten valt het reuze mee! En zelfs als ik 75 euro per keer moest betalen was het het nog meer dan waard geweest om van de pijn af te komen. Je hoeft sowieso niet vaak heen, gaat veel sneller dan je denkt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:38

Wauw bedankt voor de snelle reacties! Positieve ervaringen, dat klinkt goed! Ik ben aanvullend verzekerd bij mij wordt geloof ik de helft van de behandeling vergoed dus wat dat betreft is het te doen helemaal als ik er niet tien tallen keren heen hoef :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:40

Hier ook goede ervaringen met osteopathie! Mijn osteo behandelt trouwens mensen en paarden, dus laat ik mezelf en mijn paard(en) lekker hier thuis behandelen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:42

Ik ben ook onder behandeling bij een osteopaat en vind het erg fijn! Ik heb al allerlei therapiën gehad, maar het hielp allemaal niet geenoeg. Nu met de osteopathie wordt echt goed mijn hele lijf aangepakt, hopelijk kom ik eindelijk van mijn klachten af.

Ik blog sinds kort onder andere over mijn ervaringen bij de osteopaat, dus als je meer wil lezen: www.ruiterinevenwicht.nl :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:50

Hier ook goede ervaringen. Ik ga dan wel regelmatig (nu bijna een jaar lang 1x in de 6 weken) maar het is ook het enige wat na bijna 9 jaar wat positieve invloed lijkt te hebben op mijn chronische vermoeidheid.

feliciaa schreef:
Ik weet echter van mijn moeder,die voor de ggd werkt als wijkverpleegkundige, dat zij mensen niet actief naar de osteopaat mogen doorverwijzen omdat het niet bewezen is dat het werkt en omdat bepaalde behandelingen van de osteopaat gevaarlijk zouden kunnen zijn en beschadigingen zouden kunnen opleveren.

Precies om deze reden heb ik een osteopaat gekozen die ook de opleiding fysiotherapeut heeft afgerond. Gaf me een wat zekerder gevoel om te weten dat ze in elk geval een degelijke opleiding met een flinke dosis anatomie etc heeft gevolgd.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:57

Ik kom er net weer vandaan. Had weer erg veel last van mijn buik en schouder...bleek allemaal van mijn dikke darm af te komen. Behandeling was niet pijnloos maar ik heb t er graag voor over. Hoop nu weer minimaal twee maanden pijnloos door t leven te kunnen gaan. Ook positieve ervaring dus! Controleer ff je ziektekostenpolis of je osteopathie vergoedt krijgt!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:59

Ik loop sinds kort ook bij de osteopaat en heb er hele goede ervaringen mee :)
De behandelingen zijn bij mij vrij pijnlijk. Maar ik merk wel al degelijk verschil.

Ik kom er voornamelijk voor mijn rugklachten. Daarnaast was ik ook vaak ziek. Sinds mijn behandelingen ben ik nog geen enkele keer ziek geweest, ook al waren de mensen om mij heen dat wel. Kan natuurlijk geluk zijn, maar het kan ook met de behandelingen te maken hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:04

Hier een vastzettende nek en schouders en daardoor ook heftige hoofdpijn dat lijkt op migraine.
Helaas heeft de osteopaat niet geholpen.
De fysio ook niet. Orthomanueel arts ook niet, dry neelding niet, chiropractor niet, acupunctuur niet.

Hopelijk jij meer succes.

Bij met er bij de osteo 40 euro vergoed per behandeling.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:07

Ik loop al een aardig aantal jaren bij de osteopaat en heb hier baat bij. Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:45

Gewoon proberen.
Ik ga standaard elke maand minimaal. Ze helpt me van spanningsklachten (geestelijk) af maar ook lichamelijke klachten. Voor mij is het echt een wonderdokter. :) Ook mijn dochter heeft ze goed behandeld.

Wel een goede zoeken trouwens, was 3 jaar geleden al eens bij eentje geweest wat niets leek te doen. Nu bij een fijne terecht gekomen en daar ontzettend blij mee.
Dus vooral vragen of mensen in je omgeving een goede weten denk ik. Of hier. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:28

Enne: laat je niet op de kast jagen door indianenverhalen:
"Het zou niet bewezen zijn dat het werkt" - is voornamelijk apekool. Verpleegkundigen mogen sowieso niet verwijzen (al heeft het zin om te luisteren naar de jarenlange ervaring van een wijkverpleegkundige!) en als het gaat om niet reguliere therapie is het al gauw 'ik heb er niets over geleerd - dus is er niets bewezen'.

En ook een osteopaath die geen fysiotherapeut is, heeft een uiterst grondige training mbt anatomie en fysiologie gehad.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:02

Offtopic
@ Janneke2: mijn moeder mag wel verwijzen, ze voert zelfstandig het consulten op het consultatiebureau uit en moet regelmatig kinderen doorverwijzen naar andere hulpverleners.

Ontopic
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen :) aangezien alle positieve ervaringen hier. Heb goed gezocht naar verschillende osteopaten, in Leeuwarden zitten er 2 die allebei voorheen fysiotherapeut zijn geweest. Kan alleen weinig ervaringen vinden van osteopaten in de omgeving Leeuwarden. Voor zover ik weet ken ik niemand die zelf onder behandeling bij een osteopaat is geweest of is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:19

Aangezien ik schildklier patient ben en dus officieel chronisch moe (zou je niet zeggen want ik doe vanalles) ga ik 1x in de 2-3 maanden naar een erg goede osteo in Bilthoven, ok moet er bijna 2 uur voor rijden maar dan is wel mijn energiepotje weer gevuld en kan ik er weer even tegenaan.

Gewoon doen... en vergeet vooral niet erna veel water te drinken

Je heb geen verwijzing nodig, verzekering vergoed vaak 50% omdat het onder alternatieve geneeswijze valt

Zit er eentje hier ook in Heerenveen had ik begrepen die ook goed moet zijn.... maar ik kies voor mijn eigen osteootje die ik graag in een goude kooitje zou willen zetten _O- Die man heeft echt gouden handen _O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:27

Mijn man had een hernia en de neurochirurg bezwóer hem zo ongeveer nooit naar een osteopaat te gaan... dan liep hij namelijk het risico dat de hernia verder in het ruggemerg werd gedrukt.
Die chirurg had wat klantjes gehad die het ook via een osteopaat hadden geprobeerd. :\

Maar ja, wat weet zo'n neurochirurg er nou van af... :roll:

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:27

Ik ben er met mijn pasgeboren zoontje geweest.
Ik had eem echte huilbaby, oh my god.
Het ziekenhuis heeft ons de eerste 3maanden genegeerd en ons niet serieus genomen.
De problemen stapelde zich op.
Baby wou niet neergelegd worden en huilde de heeele dag.
Daarna kwamen er puisten over zijn heele lichaam en had baby geen ontlasting meer voor 4weken.
( ohh dat is normaal joh bij borstgevoede baby's) aldus de arts.
Een week later vormde er een bult aan del linker kant van zijn buik.
We gingen naar de arts en die dacht aan een tumor.
( terwijl ze niets hebben gescand)

Ze wouden guus oo een zware antibiotica zetten en van de borstvoeding afhalen.
Een week in het ziekenhuis voor zware anti huil training want baby was verwent was ook volgende hun een oplossing.
Hell no!

Ik ben bij een osteopaat terecht gekomen en die heeft guus behandeld.
Guus had vastgezeten tijden de bevalling(au) en er zaten werfels scheef in zijn nek.
Doord d stress kon guus niet meer poepen en zijn antistoffen niet kwijt( de bal op buik)
En de gifstoffen kwamen eruit via zijn huid, vandaar de puisten.

Na deze ervaring zijn ik en mijn vriend ook geweest en het werkt echt!
Vriendlief heeft in het leger schade opgelopen aan zinn rug en loopt sl jaren bij een fysio.
Na 6behandelinven heeft hij geen last meer.
Top!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:54

Een osteo legt je niet in de kreukels hoor Zoolganger.. dus het lijkt me stug dat hij de hernia in een ruggenmerg gedrukt wordt.

Ik heb nog nooit in een wokkel gelegen bij hem... _O-

"Voldoende ontspanning van deze vliezen is essentieel voor een goed functionerend lichaam en belangrijk voor het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Een osteopaat zorgt voor voldoende soepelheid van de verschillende weefsels en vliezen. Dit gebeurt handmatig, meestal met zachte druk, soms iets steviger maar altijd met respect voor de cliënt. "

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:02

Ik heb ook goede ervaringen met de ostheopatie, maar ook wat mindere. Mijn nek en ruggewervels zijn te vaak {verkeerd}gekraakt waardoor bepaalde wervels scheef zijn gaan staan en ik dus meer klachten heb gekregen. Ik laat dus nooit meer een ostheo of manueel therapeut mn wervels kraken..heb net alles recht laten zetten bij een orthomanuele arts.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:07

Een osteo kraakt niet... een goede in iedergeval niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:16

Mando schreef:

Ze noemen het zelf ook geen kraken maar manipuleren, maar tis hetzelfde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:09

Elisa2 schreef:
Mando schreef:

Ze noemen het zelf ook geen kraken maar manipuleren, maar tis hetzelfde..

Dat doet een goede osteo mijns inziens ook niet :n

Mijn osteopaat werkt alleen met heel lichte aanrakingen en zet absoluut geen druk. Kraken of manipuleren of hoe je het ook wil noemen hoort volgens mij meer bij chiropractors thuis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:18

Dan heb ik 3 verkeerde getroffen kennelijk..alle die deden dat nl wel. Naast de goede dingen die ze ook deden!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:22

Die van mij ook niet hoor.