Lage rugpijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Lage rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:05

Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn rug en dan met name in mijn onderrug. Ook heb ik een tijdje gehad dat het ineens uit het niets in mijn rug schoot en dat ik 2 dagen niet kon lopen. Dit heb ik gelukkig niet meer. Maar ik ben een aantal jaren geleden flink hard van het paard gezwieperd, ik kwam eerst met mijn onderrug cq billetjes op de grond terecht met een knal.
Nu hadden we het op het werk vandaag over ongelukken tijdens de sport en dit kwam naar boven bij mij.
Ik vraag mij nu dus af of dit een invloed kan hebben. Ik heb een half jaar zeker niet kunnen rennen omdat ik dan iets voelde steken in mijn onderrug.

Ik weet dat bokt geen artsen zijn, ga zeker naar de fysio/huisarts met dit probleem.

Janneke2

Re: Lage rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:30

Bij iedere valpartij kan het gebeuren dat een of meer wervels van hun plek raken. (Zeker als je minder ideaal landt = doorrollen niet kan. )
Doorgaans past een lichaam zich na enig (of veel! ) mopperen aan aan de nieuwe, op zich minder ideale situatie en kun je wel weer verder. Maar je kunt ook "gewoon" je wervels, als die schreef/gedraaid of anderszins verschoven zijn, weer op hun eigen plek laten zetten.
Mijn ervaring: dat lucht op.

Mijn ervaring is helaas dat niet iedere huisarts verstand heeft van ruggen. Maar een manuele therapeut (arts of fysio) of chiropractor heeft hier een echte speciale opleiding in gevolgd.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:40

Nou, een aantal jaren na een val nog 'scheve' wervels hebben? als ze echt enorm scheef of gedraaid staan zou je nu niet meer kunnen lopen. Eerder een recentere blokkade en/of is er qua motorische controle iets mis..

In 90% van lage rugklachten is er geen specifieke oorzaak en is de beste remedie om een gewoon goed voor je rug te zorgen en actief te blijven waarbij een fysio of manueel je kan helpen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:53

blondies schreef:
Nou, een aantal jaren na een val nog 'scheve' wervels hebben? als ze echt enorm scheef of gedraaid staan zou je nu niet meer kunnen lopen.

Eh.... hoe zo dat dan?
Proefschrift uit 1992 oid: "schreef"stand van wervels herstelt niet spontaan maar is stabiel in de tijd. (Uiteraard kan bij een volgende val etc. er opnieuw iets "van zijn plek gaan".)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:55

Ik had ook al gedurende een jaar pijn in mijn rug, begonnen in de onderrug kroop langzaam naar boven, nu ben ik bij een manuele therapeut terecht gekomen en bleken mijn bekken scheef te staan, die heeft hij recht gezet hij is begonnen met het kraken etc. en nu na oneveer 10 behandelingen ben ik pijnvrij :D Zeker aan te raden dus.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:56

Geen last van uitstralingspijn? Ik heb na een val heel lang last van mn rug en heup gehad en ineens kreeg ik ook steken in mijn been. Bleek een flinke hernia...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:34

Het straalt soms uit naar mijn been. Vandaag weer met rugpijn gelopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:11

Da's geen fijn teken - en belangrijk om te melden aan arts en/of chiropractor!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:18

Janneke2 schreef:
blondies schreef:
Nou, een aantal jaren na een val nog 'scheve' wervels hebben? als ze echt enorm scheef of gedraaid staan zou je nu niet meer kunnen lopen.

Eh.... hoe zo dat dan?
Proefschrift uit 1992 oid: "schreef"stand van wervels herstelt niet spontaan maar is stabiel in de tijd. (Uiteraard kan bij een volgende val etc. er opnieuw iets "van zijn plek gaan".)

Ik haal het vooral uit mijn recente master na master in de manuele therapie waarbij duidelijk wordt geprobeerd het 'idee' wat mensen hebben van 'ik sta schots en scheef in mijn wervelkolom' uit de wereld te helpen. Je bekkengewrichten bvb kunnen max 2mm bewegen dus iemand die beweert dat het helemaal scheef staat en erna helemaal recht heeft kunnen zetten zal nooit puur door een scheefstand in dat gewricht zijn maar eerder ook door spierwerking. Als je wervels meerdere mm's verplaatst zijn dan komen de uitgangen voor je zenuwen in gevaar of je ruggenmerg zelf.
Wel is er de factor van verstoorde beweging of gewrichten die niet goed sporen/geblokkeerd zijn en dan is manipulatie wel zinvol. Het kan ook best zijn dat zij na haar val een blokkade heeft gekregen die nooit goed is opgelost en zoals je zelf zegt een 'stabiele situatie' heeft gevonden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:20

ik werk bij een wetenschappelijk onderzoeks bureau, en nu hebben we het onderzoek lopen over lage rugpijn. misschien wat voor jou?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:41

Tja, ik heb uiterst elastisch bandenapparaat dus het is mij twee maal overkomen dat een arts een scheefstand van de wervels veroorzaakte. (L1 naar schuin links onder weggeduwd en L2 naar schuin rechts onder. Er ontstond een zigzag en het gewicht L1-2 functioneerde niet meer. Uiteraard was dit niet het gevolg van een val maar van een arts die feitelijk een knoeier was.)
Dit was waar te nemen op röntgenfoto , dus niet een idee van "ik sta Schots en scheef", ik wist toen niet eens dat wervels scheef konden staan. Gaf ook giga pijn klachten. Maar dat mijn ruggenmerg beschadigd zou zijn, dat geloof ik niet.
Is met goede manipulatie (systeem Sickesz) toch nog goed gekomen.

En idd: enige beweging in SI- gewrichten etc. is normaal, nuttig en gezond.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:50

Ik heb d'r laatste tijd ook erg veel last van en nu hellemaal dat het paard veel bokt en nog hoog ook zondag was het ook weer knak dus zondag einde van de dag last en gister niet goed me schoenen kunnen aan doen.
Bij mij is het dan 3 jaar geleden gekomen naar het ziekenhuis geweest foto's laten maken van onder en boven niks kunnen vinden.
In december naar de fisio geweest goed laten kraken hielp wel een beetje.

Bij mij straald het ook af en toe door me benen.
Maar ik ben te eigenwijs en blijf gewoon doorgaan met dingen...

Edit ik heb het ook tijdelijk in het midden van me rug last gehad dat ik gewoon niet wist hoe ik moest zitten en 2 weken thuis bleef omdat het zoon pijn deed..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:59

Ik heb jaren last gehad van een zere onderrug, toen een keer bij een goede chiropractor binnengewandeld en die deed even wat voelen en constateerde dat mijn bekken scheef stond.

De ruggengraat gaat dan toch compenseren, waardoor er tussen mijn schouders ook weer een wervel scheef stond en ik regelmatig last had van nek- en hoofdpijn, omdat die scheve wervelkolom natuurlijk ook constant aan de spieren zit te trekken.

Een bezoekje aan de chiropractor is voor mij echt een enorme opluchting :j

Ik moet jammer genoeg toch wel een paar keer per jaar gaan omdat ik wat te zwaar aan het klussen ben waardoor ik de boel steeds weer scheef trek :o

Ik merk het echt duidelijk wanneer de boel weer scheef staat want ineens gaat alles weer pijnlijk en stijf aanvoelen.

Dan zet de chiropractor dat bekken weer recht, gaat die wervels even langs....en als ik de deur uitloop dan is alles ineens weer merkbaar soepeler en is die rottige zeurende / stekende pijn weer weg, mijn nek is weer soepel, lopen doet geen pijn meer... i-de-aal +:)+

Vroeger kreeg ik vaak steken diep ergens bij mijn bil, was lang lopen / staan erg pijnlijk, moest dan echt even door mijn hurken / gaan zitten om mijn onderrug even goed bol te maken, wist vaak in bed van ellende niet hoe ik moest liggen... die chiropractor is echt een verademing geweest +:)+

Ik moet alleen zien te voorkomen dat ik de boel zelf weer steeds scheef trek :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:52

@Trysteffy: bedenk wel dat er hotemetoten zijn, die stellen dat wat jij in je lichaam doet en ervaart, door je paard wordt gevoeld en 'nagedaan'.
Dat hij bokt zou een gevolg kunnen zijn van jouw rugpijn en als jouw rugpijn er erger door wordt kan het een neerwaartse spiraal worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 11:47

femo schreef:
ik werk bij een wetenschappelijk onderzoeks bureau, en nu hebben we het onderzoek lopen over lage rugpijn. misschien wat voor jou?

Lijkt me wel interressant.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:34

Kijk even hier http://ktnederland.nl/nl/back-torso/ . Dit werkt in 90 % van de gevallen van rugpijn. Ik tape mijn patienten hiermee, maar in jou geval kun je het best zelf. Heel eenvoudig te volgen instructies.