Gekneusde enkel/achillespees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Gekneusde enkel/achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:50

Hallo allemaal.

Vanmorgen is mijn paard enorm gestruikeld en is hij daarbij tegen mijn linkervoet gebotst (paard was gelukkig voor zo ver ik gezien heb ok). Ik heb vanmiddag dan een paar uur op de spoeddienst doorgebracht, nadat de dokter van wacht me daar naar had doorgestuurd.
Er zijn scans genomen van mijn voet en er is een echo gemaakt. De conclusie was dat mijn achillespees nog ok was en er is ook niets te zien qua breuken oid. Ik heb een voltapatch gekregen en een steunverband. Ik kon krukken krijgen, maar ik weet van mezelf dat ik die toch niet zou gebruiken... Ik mag niet lopen als het pijn doet. En het doet enorm fel pijn, het trekt door tot mijn kuit en tenen. Mag na de patch ook voltarengel smeren en ik mag ook paracetamol (1 gram) vier keer per dag nemen. Maar ik voel absoluut geen verschil met die paracetamol...
Nu is mijn vraag wie hier ervaring mee heeft. Ik heb zwakke enkels en sowieso, bij het paardrijden, doet afstijgen altijd pijn. Ik krijg altijd een behoorlijke schok in mijn enkels en nu lijkt me dat bijzonder onaangenaam. Ik heb over een week (zaterdag) weer les. Is het verstandig om dan al terug te gaan rijden, gaat me dat uberhaupt lukken? Ik heb er niet echt aan gedacht om die vraag te stellen aan de artsen op de spoeddienst... Als ik beter niet rij, kan ik het best zo snel mogelijk weten, dan kan ik iemand anders vragen mijn paard te rijden...

Voel me zo stom. In augustus een ongeval met de auto gehad, een paar weken geleden zwaar gevallen en nu dit weer. Zucht.

twinducklin

Re: Gekneusde enkel/achillespees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:01

Je hebt dus kneuzing van je enkel? Bot en pezen waren ok? Dan mag je belasten op geleide van pijn, pijn doet het altijd en wil niet zeggen dat je dan helemaal niks mag doen.. kunst bij kneuzing is middenweg zoeken tussen genoeg belasten en niet teveel belasten. Teveel belasten zorgt voor zwelling wat de genezing tegen werkt, te weinig belasten zorgt dat alles stijf wordt en daardoor nog meer pijn gaat doen.
paracetamol moet een zogezegde spiegel in het bloed opbouwen, belangrijk is om elke 6 uur 2pcm in te nemen (= 1gram) al is de werking je dan niet helemaal duidelijk hij doet het zeker wel! Vergeet niet dat het pas gebeurd is waardoor zwelling nog toe neemt en pijn dus toe neemt. Voet zoveel mogelijk hoogleggen en koelen wil ook nog wel eens helpen!
Of je over een week kan rijden is nu moeilijk te zeggen, zolang lopen flink pijn doet zou ik geen les gaan rijden, te belastend.. beterschap!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:08

Bedankt! Ja ze zeiden dat ik mocht stappen tot het "te veel pijn doet", maar ik kan er totaal niet op steunen. Ik heb nu rugpijn van rond te strompelen :') De zwelling was er goed van in het begin, ik heb net een tweede enkel... Nu klimt de pijn meer en meer omhoog en doet m'n been pijn tot aan de knie. Ik heb best nog wel wat gestapt, dus ik probeer idd niet te weinig te doen. Dadelijk moet ik mijn paard ook op stal gaan zetten, dus heb ik ook weer even beweging.
Bot en pezen waren ok, maar de dokter die de echo deed, heeft een andere arts erbij gehaald omdat ze niet zeker was. Toen hebben ze de hele echo nog eens gedaan en eigenlijk niets gezegd... Het was ook erg druk op de spoeddienst, dus misschien daarom dat we erg weinig uitleg gekregen hebben.
Gelukkig ligt mijn matras aan de voetenkant al standaard hoger (spataders), dus dat is al een check :D

Edit: mijn moeder heeft enkel de dokters tegen elkaar horen fluisteren dat er nogal wat vocht zat. Maar verder waren ze echt niet te verstaan :+

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:22

Mja door vocht wordt echo stuk moeilijker te beoordelen. Mocht je teveel last houden zou ik dan in loop van de week even terug gaan naar huisarts.. vocht moet nu wel elke dag gaan afnemen, vooral in ochtend moet je toch wel zien dat hij minder dik in, die pijn die je voelt is denk ik de druk van het vocht. Maar met teweinig lopen bedoel ik normaal binnenshuis lopen voor toilet ed. Niet je paard binnen zetten, dat valt niet onder rustig aan doen ;-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:39

ik heb 3 weken geleden ook mijn enkel gekneusd/verstuikt en had ook vreselijke last. kneuzing doet nou eenmaal heel erg pijn. ik rijd nu wel weer gewoon paard, met ongemakkelijke pijn. traplopen gaat nog niet goed. succes!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:20

Twinducklin, bedankt voor de raad! Paard moet ik elke dag binnen en buiten zetten, dat kan ik echt niet vragen aan iemand anders.
In huis zal het wel lukken. Gelukkig hebben we in ons appartementsblok een lift :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:31

Gisteren ging het qua pijn vrij goed. Ik reageer wel enorm slaperig op alles met diclofenac :+ 's Avonds heb ik het verband uitgedaan en het was toch nog flink gezwollen. Het is niet fel blauw, beetje maar. Heb zo geslapen.
Nu is het nog steeds duidelijk dikker dan normaal en ik heb ook aan de onderkant van mijn kuit pijn. Heb terug voltarengel gesmeerd en verband omgedaan. Helpt toch wel.
Heb alvast iemand die mijn paard zaterdag wilt rijden indien nodig. Ik denk toch niet dat ik het risico wil nemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:25

Het is nog steeds nogal rood-paarsig en doet nog erg pijn, dus ik heb daarnet voltapatches gehaald bij de apotheek, om het er 's nachts op te doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:19

Zojuist voor de zekerheid terug naar de dokter gegaan, het is nog steeds even dik/paars als een week geleden bijna.
Ik moet 18 kinesistbehandelingen doen en mag minstens 3 weken niet paardrijden. De dokter schrok ervan hoeveel vocht er zat. Het lijkt alsof niemand eigenlijk zeker is of er nu iets wel of niet serieus beschadigd is. Er is ook kans op blijvend letsel, zegt hij, dus...
Dat maakt dat ik nog 36 keer naar de kiné moet, 18 keer voor dit en 18 keer voor mijn nek/rug van mijn auto-ongeval in augustus. Ben het zo zat nu.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 08:30

Inmiddels gisteren een arthro-ct gehad (wat doet zo een inspuiting zeer), straks krijg ik de resultaten. De pijn is vorige week plots sterk verergerd. Momenteel ben ik in ziekenverlof omdat ik voor mijn opleiding ver moet rijden en gewoon zitten doet al pijn. Ik zit nu ook op het punt dat ik er wakker van word. Er is echter geen zwelling meer te zien. Het doet nu voornamelijk pijn aan de wreef en binnenkant enkel...

De dag dat het verergerde, heb ik bij de fysio op een fitvibe (trilplaat) gestaan, kan dat iets getriggerd hebben? Dat is nu anderhalve week geleden...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:41

Hoi Tieneke,

Hoe gaat het nu met je enkel? Is het niet handiger om nu toch met krukken te gaan lopen? zo kan je onbelast en belast lopen. sterkte!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:52

Lief dat je het vraagt :) Het goede nieuws is dat er geen kraakbeenletsel is. Het minder leuke is dus dat er bij de kneuzing de voet en m'n onderbeen ontstoken zijn geraakt. Nu moet ik de ontstekingsremmer Motifene nemen (2 x per dag) met een maagbeschermer. Bij de fysio moet ik fietsen (soepel, niet bepaald met veel weerstand of zo, gewoon om alles te versoepelen) en ik mag niet meer op de trilplaat, want dat heeft waarschijnlijk wel met de toenemende pijn te maken. Verder mag ik paardrijden, maar niet te intensief, dus niet springen bv.
Ik kan eigenlijk vrij goed steunen op mijn voet, al sinds een tijdje. De pees en de buitenkant van de enkel doen niet eens zo pijn meer, het is de wreef en de binnenkant van de enkel vooral. En ook in mijn knie en op mijn scheenbeen voel ik meer pijn door de ontsteking.
Ik heb nog twee weken ziekenverlof bijgekregen, dus gedurende die tijd moet ik niet te veel doen. Ik moet proberen zo normaal mogelijk te stappen, dus ik denk niet dat krukken echt nog kunnen helpen, ik kan op zich ook vrij goed erop steunen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:07

Hoi, fijn dat het zo goed gaat. Heb zelf anderhalve week geleden mijn enkel uit de kom gehad, dus weet zo ongeveer wat je voelt. Balen van die ontsteking. als je er inderdaad al op kan steuen hebben krukken geen zin meer. ik hoop dat je snel hersteld!