Scheenbeenklachten: compressiekousen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Scheenbeenklachten: compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:37

Hoi allemaal :)

Al een jaar lang loop ik rond met vage scheenbeenklachten bij het hardlopen. Hiervoor heb ik al van alles geprobeerd: rustig opbouwen, nieuwe looptechniek aanleren, oefeningen doen om stabiliteit en doorbloeding te verbeteren, ijsklontjesmassage, speciale gel. Maar niets heeft geholpen, en ik ben nu toch wel radeloos.

Nu werd ik laatst gewezen op compressiekousen. Je ziet ze steeds meer, en ze zouden onder andere helpen bij scheenbeenklachten. Op internet lees je er verschillende verhalen over. Het ene onderzoek wijst uit dat het geweldige sokken zijn, het andere onderzoek toont juist geen enkel verschil aan of zelfs een negatief effect. Daarom ben ik heel benieuwd naar persoonlijke ervaringen, met name van mensen die ze gebruiken omdat ze last hebben of hadden van hun schenen.

Zijn er bokkers die hardlopen met deze compressiekousen? :D

Marie111

Re: Scheenbeenklachten: compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:59

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 14:24

Marie111 schreef:
Je hebt dus last van Shinsplints?

http://www.runinfo.nl/shinsplints.htm

Ben je al eens bij een (sport)arts geweest?

Ik denk dat je het inderdaad shin splints kan noemen. Ik ben een aantal keer naar de fysiotherapeut geweest, maar zij kon niet meer doen dan oefeningen meegeven en meekijken bij het opbouwen.

De oefeningen en tips op de site heb ik allemaal al geprobeerd :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:26

Tegen shin splints helpt eigenlijk maar één ding: langdurige rust (hangt af hoe erg je er last van hebt, mara reken op minimaal een paar maanden) en daarna weer rustig opbouwen.

Ik heb zelf nu ongeveer een jaar 'stil' gestaan en ben er nog gevoelig voor.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:29

Ik heb ze een tijdje gebruikt ook voor scheenbeenklachten. Maar ik vond het persoonlijk niet echt werken. En ik vond ze ook verschrikkelijk zitten tijdens het lopen.

Uiteindelijk is het bij mij weggegaan door rust en voor het hardlopen heb ik bij de podotherapeut sportzooltjes lakten aanmeten en bij de sportzaak goede nieuwe hardloopschoenen te kopen. Dus echt schoenen aan laten meten door middel van een filmpje te laten maken van hoe loopt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 14:39

Maar wat is 'langdurig' rust houden? Ik heb sinds mei 2013 niet meer écht gelopen. Wel af en toe geprobeerd op te bouwen, maar na een paar keer voelde ik mijn schenen weer en lag ik weer een maand stil. Ook tijdens de fysio heb ik anderhalve maand niet hardgelopen (langer dan de fysio nodig vond). Dus eigenlijk heb ik sinds mei 2013 nooit langer dan 3 minuten achter elkaar gelopen, en nooit meer dan 2,5 km per keer.

Amvbeek, hoe kwam je bij de podotherapeut terecht? :) Ik heb mijn schoenen bij runnersworld gekocht waar ze ook een filmpje maakten. Daar was duidelijk te zien dat mijn enkels flink doorzakten, dus daar is rekening mee gehouden bij de keuze van de schoenen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:42

Maar wat is af en toe opbouwen en hoe lang deed je dat? Hoeveel rust zat daar tussen? Ging je direct 3x in de week hardlopen? Etc etc

Ik ben nu net weer begonnen met 1 keer in de week een kleinere afstand.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:44

Is je beenvlies niet ontstoken, die klachten vind ik hier ook wel op lijken.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 14:51

Nee, ik heb echt opgebouwd. Twee keer in de week 1 min hardlopen - 3 min wandelen en dat 4x herhalen. Dat heb ik langzaam via een 'absoluut beginners schema' uitgebreid. Ik heb er al lang vrede mee dat ik niet ver kom en niet hard ga, als ik maar heel even kan hardlopen.

Het is trouwens niet dat ik met pijnscheuten thuiskom na die korte rondjes. Maar ik voel mijn schenen op een gegeven moment tijdens het lopen en de dag na het hardlopen. Zodra dat gebeurt durf ik niet meer verder op te bouwen.

Morrow_Less, ik denk niet dat mijn beenvlies nu ontstoken is, ze doen namelijk geen pijn. Ik kan het gevoel niet goed omschrijven. Ik voel ze gewoon, een soort drukkend gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:59

Heb ook last gehad van shin splints en kon pas weer fatsoenlijk lopen toen ik compressiekousen haalde. Ik had compressiekousen van herzog. Kost wat maar dan heb je ook wat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:02

Compressiekousen kunnen helpen, maar dan moet je wel voor goede kiezen. Zijn duur, maar heb al van meerdere mensen gehoord dat ze er wel echt baad bij hebben :j
Herzog bv. Een goede hardloopzaak kan je wel helpen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:18

Compressiekousen moet je wel laten aanmeten, anders is het voor de sier.

Ik zou er toch voor kiezen om de oorzaak van het probleem weg te nemen ipv de symptomen te bestrijden. Even heel kinderachtig een checklistje:

Heb je al nieuwe schoenen laten aanmeten bij een podoloog?
Ben je bij een podoloog geweest om een looptechniek aan te leren die past bij jou voeten, loopafwijkingen en gewicht?
Heb je wel eens een sportarts laten kijken, een fysio ziet niet wat er in je lichaam gebeurd terwijl een arts hier wel de mogelijkheden voor heeft
Wanneer je gaat opbouwen voordat de blessure verholpen is krijg je vrij snel weer last en ben je terug bij af. Hoelang is de langste periode van rust geweest tussen de keren van het opbouwen door?

Tot dit hele lijstje is afgewerkt zou ik absoluut niet zelf gaan dokteren!! Ik ken serieus mensen die dit ook dachten en nu nooit meer zullen lopen omdat de boel gesloopt is. Dan gaat het niet over marathon lopers maar gewoon recreanten die 2x per week een rondje huppelen.. Dus kijk echt uit!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:05

Ik heb ook hetzelfde probleem. 2 jaar geleden had ik volgens de dokter bijna shin splints, was er net op tijd bij en toen meteen doorverwezen naar de fysio. Daar kreeg ik oefeningen die ik dagelijks deed, maar uiteindelijk is het allemaal verwaterd aangezien ik toch geen tijd meer had om te gaan hardlopen. Vorig jaar was ik weer begonnen, iets te enthousiast want na 2 keer weer verschrikkelijke pijn ondanks dat ik max. 20min ging hardlopen en dan ook 1min stappen 1min hardlopen.
Vorige week ben ik voor het eerst in een jaar weer een keertje gaan hardlopen maar na uitgebreid opwarmen (30 min) en ondanks een héél traag beginnersschema had ik na 2 minuten al pijn. Ik heb goede schoenen (aangemeten bij een sportwinkel waar ze op de loopband met een camera naar mijn voeten keken), warm goed op, bouw het rustig aan op, loop niet te hard en op zachte grond (op het gras en in de velden) maar niks helpt. Ik denk dat ik maar opgeef :\

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:47

Shin splints zijn zo lastig te behandelen. Als je al het bovenstaande hebt uitgesloten wat andere bokkers aangeven dan zijn er nog wat dingen wat mij helpt. Een ding is wel, je komt er volgens mij nooit helemaal meer van af, het blijft altijd oppassen en goed luisteren naar pijn want anders ben je zeker meteen weer terug bij af. Wat mij helpt is de achterkant te masseren, zeg maar de kuit, vaak zit het daar vast en kan daardoor ook je scheen pijnlijk worden, dus kijk/voel waar het pijn doet en masseer het los (als je weet hoe tenminste anders is een andere fysio handiger om te zoeken). Daarnaast wat mij eigenlijk het meeste heeft geholpen in het herstel en dat is misschien lastig uit te voeren, is joggen in het zwembad, op de plaats of lopend, hakken billen, knieën hoog, geen belasting voor je benen maar de doorbloeding wordt wel beter. Of een andere tip als dat niet lukt is gewoon zitten en dan met je voeten heen en weer flipperen, omhoog en omlaag zeg maar, dat schijnt de doorbloeding ook te verbeteren en het herstel te bevorderen. Maar het is en blijft een hele last ig e blessure

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:56

Romyv schreef:
Compressiekousen moet je wel laten aanmeten, anders is het voor de sier.

Ik zou er toch voor kiezen om de oorzaak van het probleem weg te nemen ipv de symptomen te bestrijden. Even heel kinderachtig een checklistje:

Heb je al nieuwe schoenen laten aanmeten bij een podoloog?
Ben je bij een podoloog geweest om een looptechniek aan te leren die past bij jou voeten, loopafwijkingen en gewicht?
Heb je wel eens een sportarts laten kijken, een fysio ziet niet wat er in je lichaam gebeurd terwijl een arts hier wel de mogelijkheden voor heeft
Wanneer je gaat opbouwen voordat de blessure verholpen is krijg je vrij snel weer last en ben je terug bij af. Hoelang is de langste periode van rust geweest tussen de keren van het opbouwen door?

Tot dit hele lijstje is afgewerkt zou ik absoluut niet zelf gaan dokteren!! Ik ken serieus mensen die dit ook dachten en nu nooit meer zullen lopen omdat de boel gesloopt is. Dan gaat het niet over marathon lopers maar gewoon recreanten die 2x per week een rondje huppelen.. Dus kijk echt uit!

Bedankt voor je duidelijke reactie. Om je lijstje te benatwoorden: ik ben nooit naar een podoloog of sportarts geweest. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de fysio er genoeg kennis van had om mij te kunnen helpen. Hoe kom je bij een podoloog terecht? Moet je daarvoor een doorverwijzing hebben?

De langste rustpauze is dik zes weken in de zomervakantie geweest. Toen heb ik één keer een run van 1 min rennen - 1 lopen gedaan waarbij ik alle plekken op mijn schenen heb gevoeld (naar mijn idee puur psychisch), na het lopen nergens meer last van. Daarna heb ik opnieuw een maand niet gelopen. Wat kun je hieruit opmaken? :)

Het punt waar ik nu tegenaan loop is dat die compressiekousen evenveel kosten als één behandeling bij een sportarts. Ik ga er vanuit dat ik met 1 consult niet klaar ben, dus dan zet ik liever eerst in op die sokken, en ga ik daarna voor de duurdere optie..

Yasmine, ik ken die frustratie. Doe je zo rustig aan, is het nog niet goed :\

KirstenS, wat bedoel je precies met masseren? Ik voel echt alleen mijn schenen, en niet mijn kuit eigenlijk.. En wat versta je onder pijn? Want wat ik nu voel is echt geen pijn. Zou je daar dan doorheen moeten lopen?
Je watertip is een goede! Toevallig kan ik gratis aquarobics doen, wat denk ik hetzelfde principe is. daar ga ik eens achteraan :)

En bedankt alle anderen voor het delen van jullie ervaring over de kousen. Fijn om te horen dat jullie ervaring bijna allemaal positief is!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:09

Wat ik eruit opmaak is dat je feitelijk nooit rust hebt genomen. Volgens mij begint het met 3 maanden, net als bij peesblessures bij paarden. Kortom, eerst daar mee beginnen.

Podologen vind je in de betere hardloopspeciaal zaken, zit er vast wel 1 in de buurt. Je kan daar zonder afspraak heen en het consultant is gratis als je schoenen koopt.

Voor een sportarts heb je wel en verwijzing nodig, als het goed is heb je dan alleen je eigen risico

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:13

Ik heb het topic verder niet gelezen (moet eigenlijk studeren :+ ) maar wou toch even reageren.

Zelf heb ik chronische scheenbeenvliesontsteking, de ene keer heb ik er meer last van dan de andere maar het komt altijd terug. Ik ben een redelijk actief voetbalster en beleef te veel plezier aan mijn sport om er mee te stoppen. Na lang met de pijn door gespeelt te hebben wou ik er nu toch een keer iets aan doen.

Zo kwam ik oa bij compressiekousen, ik heb ze aanlaten meten bij de run2day, koste 50 euro. Tevens heb ik een stel goede schokdempende zooltjes in mijn schoenen. Sinds dien heb ik bijna geen last meer van zere schenen!
Ik ben echt heel blij met de kousen, en ga ook nooit meer zonder spelen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 15:17

Oh, dat wist ik helemaal niet Romyv! Mijn fysio zei dat een maand rust eigenlijk al genoeg is, dus daar ging ik maar vanuit. Ik geloof je, daar niet van, maar ik ben wel benieuwd waarom er 3 maanden voor nodig is om je schenen te laten herstellen? Kun je dat uitleggen?

En wat is een betere hardloopspeciaal zaak? Ik woon in Nijmegen, en weet dat we een Runnersworld en Run2Day hebben. Bedoel je zoiets? :)

Evony, jeeej dat zijn de verhalen die ik wil horen :D Als je straks klaar bent met je verplichte leerwerk, zou je dan kunnen vertellen hoe veel last je had van je schenen, en wat voor pijn/gevoel dat was? Ik ga zo in ieder geval even langs de run2day om informatie in te winnen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:19

Ja zoiets idd.. Weet ik niet, ben geen arts. Dat is wat ik zie en hoor bij de mensen op triatlon vereniging en atletiek club of bij de militairen op mn werk (macheringsblessure wordt het bij ons genoemd)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:23

Jouw rust periode is veels te kort. Ik heb ook klachten gehad en ben direct gestopt en heb uiteindelijk een half jaar niets meer gedaan en toen ben ik heel rustig gaan opbouwen. Dus hardlopen wandelen enz.

Ik zou dus eens beginnen met een flinke rust periode.

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:25

Morrow_Less schreef:
Is je beenvlies niet ontstoken, die klachten vind ik hier ook wel op lijken.

Dat is precies wat shin splints is ;)

Ik heb het ook regelmatig. Heb ook een tijd veel hardgelopen en toen werd het erger. Met compressiekousen gaat het redelijk, maar helemaal over is het pas na een hele poos.. Plus dat het heel snel weer terugkomt.. -O-

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:34

xIrlijn schreef:
Evony, jeeej dat zijn de verhalen die ik wil horen :D Als je straks klaar bent met je verplichte leerwerk, zou je dan kunnen vertellen hoe veel last je had van je schenen, en wat voor pijn/gevoel dat was? Ik ga zo in ieder geval even langs de run2day om informatie in te winnen.

SOG haha.

Ik had behoorlijk veel last van mijn schenen. Het werd erger naarmate ik meer/actiever ging voetballen! Tijdens en vlak na het sporten branden mijn schenen heel erg. Waardoor ik er ook met ijs opzat. De dagen erna trok het weg, maar het voelde wel alsof ik een hele grote onderhuidse blauwe plek had. Op het moment dat ik mijn schenen ergens aanstoten, al was het maar zachtjes, deed het echt goed zeer.

Nu heb ik dat laatste gevoel af en toe nog heel lichtjes. Hangt ook af van de kwaliteit van het veld waar ik de voorgaande dag op heb gelopen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:09

Ik hoor nu meerdere keren dat mijn rustperiodes te kort zijn.. Kan iemand uitleggen waaróm je zo lang moet rusten? Is dat omdat er nog steeds een ontsteking kan zitten op het moment dat je niks meer voelt? Ik geloof jullie best, echt waar, maar ik zou voor mezelf graag duidelijk willen hebben waarom je zo lang moet wachten.

En bedankt voor je uitleg Evony! Dat branderige gevoel heb ik een klein jaar geleden ook gehad. Maar bij jou worden de lichte klachten dus niet erger meer?

Ik zit nu ook even te kijken naar de verschillende soorten kousen. Naar mijn idee heb je twee merken die eruit springen: Herzog en CEP. Zou daar nog verschil in zitten, of zijn beide sokken prima?

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:12

Ik heb Herzog, de CEP wel gezien, maar die vond ik niet mooi :Y)

Lang rust is waarschijnlijk omdat het aan de binnenkant toch nog niet helemaal hersteld is.
Het branderige gevoel heb ik ook gehad. En zo voelt het ook als het weer terugkomt als ik net weer aan het opbouwen ben.. :\

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:53

xIrlijn schreef:
En bedankt voor je uitleg Evony! Dat branderige gevoel heb ik een klein jaar geleden ook gehad. Maar bij jou worden de lichte klachten dus niet erger meer?

Ik zit nu ook even te kijken naar de verschillende soorten kousen. Naar mijn idee heb je twee merken die eruit springen: Herzog en CEP. Zou daar nog verschil in zitten, of zijn beide sokken prima?

Nee, zolang ik 2 keer in de week voetbal elke keer 2 uur gaat het prima!
Ik denk op het moment dat ik meer zou spelen dat ik het wel zou gaan merken.
Nadeel van voetbal is wel het sprinten, stoppen, draaien en weer weg sprinten. Dat zijn echt klappen op je schenen tov rechtuit blijven joggen.

Heb gister overigens bij zaalvoetbal (zonder scheenbeschermers) een goede tik er op gehad, en dat doet wel 2x zo zeer ten opzichte van een normale blauwe plek zeg :oo

edit: volgens mij heb ik herzog, staat tenminste een grote H op haha.