Ouderen worden de dupe van ouder worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Ouderen worden de dupe van ouder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:48

Na aanleiding van dit topic van een mede bokker:
korbakimmy8 @ [NM] Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?
Wil ik graag een topic openen die ook veel met de ouderen van tegenwoordig te maken heeft.

Ik werk op een gesloten afdeling met dementerende ouderen. Ik sta op een woonkamer (unit) van 8 personen. Ik sta met heel veel plezier op deze unit. Er zitten veel leuke mensen tussen waar ik echt wel wat mee heb. Helaas zijn dat ook de ouderen die gewoon op zijn. Een mevrouw is van de zomer 100 geworden. De familie vind dat oh zo fantastisch, maar deze dementerende mevrouw wil niet meer. Zij is op. Schreeuwt vaak door de unit: ''Gooi mij maar door het raam.'' ''Heeft iemand een pistool, dan schiet ik mezelf door me kop en ben ik overal vanaf.'' ''Gooi mij maar weg.'' ''Zuster maak mij maar dood.'' Maar als je aan deze mevrouw vraagt hoe het gaat zegt ze: ''Oh goed hoor.'' Deze mevrouw is echt helemaal de weg kwijt. Is goed aanspreekbaar maar er komt meestal war taal voor terug. Ik heb zo te doen met deze mevrouw. Ze is oh zo lief tijdens de ADL. ''Oh schat je bent zo lief en doet je werk zo goed.'' Ik heb echt iets met deze mevrouw.

Zo is er ook een mevrouw die volledig passief is. Deze mevrouw is bijna geheel verstijfd en ligt dus of op bed of in een kantel rolstoel. Deze mevrouw praat niet. Reageert wel door te kreunen, heel veel gezichts uitdrukkingen. Ik vind deze mevrouw ook echt leuk. Mede omdat je dus op zn aparte manier met deze mevrouw kan communiceren. En dat je gewoon eigenlijk heel goed reactie terug krijgt. Nu ligt deze mevrouw al een paar dagen op bed en heeft het goed te pakken. Ze heeft veel last van slijm en kan niet slikken, laat alles haar keel in glijden en kan moeilijk adem halen. Ze heeft het zwaar. Maar ze geeft niet. Zo he wat een vechtertje! Ze is al 5 jaar volledig passief en vecht dus al 5 jaar. Nu heb ik haar al een paar keer in het oor verluisterd: ''Schat, sluit je oogjes en laat het los. Bedank het leven voor wat het u gegeven heeft, dit gaat zo toch niet meer, Ik zie u leiden, en dat doet mij pijn. Stop met vechten, u heeft rust nodig.''

Ik snap niet dat deze personen geen euthanasie mogen. Ik snap best dat deze personen dit niet zelf kunnen bepalen. Maar ik zou nu al willen tekenen (ben 18) voor een formulier dat ik niet op deze manier wil eindigen! Dat als ik dementerend wordt dat er een spuit in mag. Maar helaas, dit kan allemaal niet. Hoe goed je je euthanasie verklaring ook hebt, als je eenmaal dement bent, mag je geen euthanasie krijgen omdat je op dat moment zelf nog toestemming moet geven.
Ook vind ik dat de familie hier best over kan beslissen. Die kunnen zien hoe ver hun dementerende familie lid is, en hoeveel kwaliteit van leven er nog in zit.

Ik ben bang dat dit nooit zal veranderen, en dat alle dementerende oudjes pas overlijden als ze bv een longontsteking hebben en daar dan aan overlijden.

Maar hoe vinden jullie dit nou? Wat is jullie mening hier over. Zou jij zo oud willen worden of je moeder zo willen zien?

Ceriadwen

Re: Ouderen worden de dupe van ouder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:51

ik vind het triest, als ze huisdieren waren geweest dan waren ze humaan geëuthanaseerd

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:52

Ben het helemaal met je eens over euthanasie.
Er zijn zoveel mensen die niet willen of kunnen.

Een dier geven ze zomaar een spuitje en die kan het zelf ook niet aangeven.
Vind als een demente vroeger aan heeft gegeven als het zo ver is dat ze euthanasie willen dat ze het ook moeten kunnen krijgen!

Ik zou zoals het nu gaat echt niet oud willen worden. Mocht het in me familie voorkomen ga ik echt stappen ondernemen.
Vind gewoon zielig hoe sommige oudjes lijden.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:56

Doet mij inderdaad ook echt pijn.

Laatst was er op het nieuws dat een zoon van een dementerende(dacht ik) een overdosis pillen heeft gegeven omdat zij gewoon niet meer wou en geen euthanasie kon krijgen. Deze mevrouw is er toen aan overleden.
Het spijt me zeer, maar als mijn ouder met haar gezonde verstand zou zeggen ik wil dood als ik dementerend ben, moet ik haar dan ook pillen gaan geven om haar niet te zien lijden? Ik snap ook best dat kinderen van dementerende heel weinig komen, Het is heel zwaar om te zien als het je eigen moeder/vader is.!
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 09-01-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:58

Ik doe mijn profielwerkstuk over euthanasie. Mijn onderzoeksvraag is dan ook of we die grens nog verder moeten leggen.
Moeten we ook niet wilsbekwaamde het gunnen dat zij euthanasie kunnen laten plegen?
Heb mij er dus goed in verdiept ed en het is gewoon weg een lastige (maar zeer interessante!) vraag.

Persoonlijk zou ik idd niet op zo'n manier oud willen worden, lijkt mij echt vreselijk.
Maar je moet nou eenmaal wilsbekwaam zijn om euthanasie te kunnen laten plegen en demente zijn dat helaaa niet (meer)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:04

Kan ik ook niet tegen hoor!
Verschrikkelijk beeld, als mensen toch al aangeven dat ze rust willen en dat het goed is geweest zo, waarom dan geen spuit :(

Ik zelf zou dan ook 1 tablet voor kunstgebitten te reinigen inslikken, dat overleef je ook niet.
Dan is het snel afgelopen, jammer dat er zo moeilijk gedaan word overeuthanasie , terwijl het wel zo met dieren gebeurd. ;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:07

JenW schreef:
Kan ik ook niet tegen hoor!
Verschrikkelijk beeld, als mensen toch al aangeven dat ze rust willen en dat het goed is geweest zo, waarom dan geen spuit :(

Ik zelf zou dan ook 1 tablet voor kunstgebitten te reinigen inslikken, dat overleef je ook niet.
Dan is het snel afgelopen, jammer dat er zo moeilijk gedaan word overeuthanasie , terwijl het wel zo met dieren gebeurd. ;)

Ik wist niet dat je dood ging aan zn tablet. Dit staat overal op de afdeling (in hun slaapkamers) maar ja die oudjes weten dat natuurlijk niet hihi door hun dementie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:58

Ik weet nog dat mijn opa ook steeds riep 'ik wil dood', maar als hem gevraagd werd of hij gereanimeerd moest worden bij een hartaanval; ja absoluut! Het lastige van dementie is natuurlijk dat ze zo snel omslaan en niet meer weten wat ze hebben gezegd.. Sta je daar met je spuit; 'o nee, nee, ik wil niet dood!' :=
Verder vind ik inderdaad wel dat het makkelijker moet worden voor mensen die 'op' zijn, dat zeker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:20

Ik vindt het zo sneu , vroeger werden ze niet zo oud en waren ze ziek waren ze zo van de wereld af. Vindt het triest dat ik met mijn oude konijn die af is wel naar de DA kan en met bijvoorbeeld mijn oma (die allang overleden is maar snappie) niet naar de dokter kan omdat ze oud en af is

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:31

Ik denk dat het bij dementerende mensen erg moeilijk is om erachter te komen of ze het echt menen, ofdat ze weer gaan omslaan of van streek zijn en het daarom roepen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:31

Mijn oma wilde ook al jaren niet meer. Lichamelijk helemaal op (alles zo'n beetje versleten en vooral de rug die ook nog eens scheef vergroeid was Door kinder polio) maar geestelijk Nog helemaal bij. Huisarts stond niet achter euthanasie, dus we waren inmiddels begonnen via een stichting en gesprekken met psychologen en psychiaters. Toen is ze er vlak na afgelopen kerst zelf tussen uit gepiept. Werd benauwd wakker, weekend arts gebeld, ze wilde niet meer naar t ziekenhuis en toen is in overleg besloten dat ze een slaapmiddel kreeg en n beste pijnstiller. Aan t einde van de dag is ze gelukkig voor haar zelf en met de hele familie om haar heb overleden aan waarschijnlijk een long embolie. Ze is ook niet meer bij kennis geweest.

Maar dat lijden heeft al met al zeker 5 jaar geduurd en al 5 jaar waren wij aan het touwtrekken voor die rot euthanasie. Ieder kon zien dat oma op was, maar nee, zolang ze geestelijk in orde was kon er feitelijk niets gebeuren :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:39

Pearlx schreef:
Ik denk dat het bij dementerende mensen erg moeilijk is om erachter te komen of ze het echt menen, ofdat ze weer gaan omslaan of van streek zijn en het daarom roepen?

Ik denk dat dit niet uit moet maken op het moment dat iemand in eerdere jaren, toen deze nog niet dement was, heeft gezegd dat bij dementie de stekker eruit mag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:57

secricible @ [NM] "Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen"

Dit topic heb ik een tijdje geleden hierover geopend.
Bij dementie vind ik het wel een ander verhaal. Ceriadwen, zo simpel als je het hier stelt is het gewoon niet in het echte leven. Iemand is niet "ineens" dement met alle toeters en bellen. Iemand begint met wat verwarring en dit takelt steeds verder af. En na een tijdje wordt iemand wilsonbekwaam en kan dan geen euthanasie meer plegen. En sommige mensen blijven nog lange tijd goed daarna binnen beschermde omgeving en hebben dan nog jaren een goed leven voordat de kwaliteit van leven achteruit gaat.
Wanneer maak je er een einde aan, wie bepaalt dat? En wie zegt dat die dementerende niet hartstikke gelukkig is in haar wereldje? In sommige gevallen is het zwart of wit, maar in 99% van de gevallen is het zo grijs, dat het maar goed is dat iemand dat niet zelf kan beslissen. Een dementerende beseft zelf lang niet altijd dat hij dement is en kan echt heel gelukkig zijn in "zijn wereldje", ondanks dat familie kan vinden dat de situatie geschikt is voor euthanasie. Om nog maar niet te spreken over familie die blij is van hun vader of moeder af te zijn.
Hoe afschuwelijk ik het ook vind, ik ben van mening dat er voor dementie eerst een methode gevonden moet worden om objectief de kwaliteit van leven te meten. En dat je voor je dement wordt moet kunnen aangeven dat als je onder een bepaalde grens komt dan euthanasie gepleegd moet worden. En alleen dan..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:00

Ekeif96 schreef:
Maar je moet nou eenmaal wilsbekwaam zijn om euthanasie te kunnen laten plegen en demente zijn dat helaaa niet (meer)

Dat spreekt niet zo vanzelf. Oud-minister Borst heeft de regeling heel anders bedoeld dan die nu wordt ingevuld. Het was bijvoorbeeld nadrukkelijk haar bedoeling dat je als je nog wel wilsbekwaam bent, je een verklaring op kunt stellen die gerespecteerd wordt als je niet meer wilsbekwaam bent. De SCEN-artsen kiezen echter voor de veel veiligere optie 'niet doen'.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:11

Maar dat is toch ook heel lastig? Je kan ook niet iemand die zwaar tegenstribbelt een spuitje geven uitsluitend omdat ze dat 5 jaar geleden zo hebben laten optekenen. En het lijkt me ook afschuwelijk om dat te doen bij iemand die ondertussen vraagt wat voor vitaminespuit dit nu weer is, en dat de kleinkinderen gister nog op bezoek waren. En dan heb je ook nog te maken met familieleden die er misschien niet achter staan. Voor die artsen is het volgens mij ook maar ingewikkeld allemaal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:16

Wow bedankt voor dit topic

Ik ga het van weekend bespreken met mijn ouders ik weet van mijn vader wel dat hij geen kasplantje wilt zijn (is ie ooit geweest...als hij toen was overleden was het goed geweest zegt ie)

Nee ik persoonlijk wil zo niet oud worde