Slapen zonder oordopjes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Slapen zonder oordopjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:00

Ik wist niet goed hoe ik het moest formulieren dus maar even op deze manier, ik slaap sinds een jaar met oordopjes.

Wij wonen (bewust) naast een discotheek die alleen maar op vrijdag open is, af en toe wat vaker, meestal tijdens feestdagen. Op zich hebben we daar niet heel veel last van alleen ben ik daardoor wel met oordopjes gaan slapen, de discotheek is meestal tot 03.00 uur open en ik moet vaker om 06.00 weer naast mijn bed staan, fris en fruitig het liefst! Echter ben ik steeds vaker en vaker met oordopjes gaan slapen omdat ik me steeds meer aan geluiden ging irriteren en erop letten waardoor ik niet meer in slaap kwam. Jullie raden het waarschijnlijk al, ik slaap tegenwoordig alleen nog maar met oordopjes, nacht in, nacht uit.

Nu is dat op zich ook niet zo'n probleem maar mijn oren zijn daar wel een stuk gevoeliger door geworden en ik merk dat ik sneller last heb van een (beginnende) oorontsteking, overigens heb ik wel vrij dure oordopjes die ik ook maandelijks wissel. Ik kan bijvoorbeeld ook niet meer op de bank fatsoenlijk in slaap vallen, nu is dat niet zo'n probleem maar ik mis mijn zeldzame middagdutjes toch wel!

Nu mijn vraag, hoe kan ik nu mezelf aanwennen om weer enkele nachten zonder oordoppen te gaan slapen? Kan het op lang termijn kwaad om met oordopjes te blijven slapen? :o?

Als ik zonder eenmaal in slaap gevallen ben word ik wakker van het minste, de hond die gaat drinken, de katten die voor de deur staan de jammeren, de wind die langs onze ramen blaast, zo'n dingen allemaal. Terwijl ik daar vorig jaar met gemak doorheen sliep, zonder oordopjes.

Ik heb al meer dan een keer geprobeerd ze uit te laten als ik de dag daarna vrij had, maar dan ben ik helemaal niks waard. Ik slaap gemiddeld zo'n 8 a 9 uur en ik merk dat als ik minder slaap heb gehad of slecht geslapen heb ik niet te genieten ben de dag daarna.

Ik dank jullie namens de feestcommissie! :evaw:

nine1987

Re: Slapen zonder oordopjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:39

Ik heb geen idee hoe je moet afbouwen, maar ik weet wel dat mijn oma al jaaaaaaren met oordopjes slaapt.. Overigens zonder problemen.. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:31

Mijn moeder slaapt ook al zo lang ik me kan herinneren met dopjes omdat mn vader zo snurkt :') nooit ergens last van verder.

Ik slaap ook regelmatig met dopjes (snurkende vriend of buren die lawaai maken na t stappen in t trappenhuis) maar ik slaap vaak ook met 1 dopje, mijn andere oor wordt toch gedempt Door het kussen :) misschien is dat een idee om het af te bouwen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:58

Volgens mij kan het op zich geen kwaad om met oordopjes te slapen, maar als je het echt wilt is er volgens mij maar 1 optie: Ze uitdoen en uit laten. Ja, dan slaap je een X aantal nachten verrot, maar dat op een gegeven moment ben je vanzelf zo moe dat je er wel weer doorheen slaapt. Bovendien wen je er simpelweg weer aan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:08

Ik slaap al jaren met oordopjes. Van elk klein geluidje wordt ik wakker. In de woonkamer in slaap vallen of in de auto is me nog nooit gelukt. Van het kleinste geluidje wordt ik wakker.

Ik heb zelf ook dat ik gevoelige oren heb en ik heb daarbij hele kleine oren en klein gehoorgangen waardoor ik al snel oorontsteking oid heb. Ook moet ik vaak uitspuiten maar mijn nachtrust is me ook heel wat waard. Zonder mijn dopjes slaap ik helemaal niet meer.

Zelf zou ik niet weten hoe je eraan kunt wennen om zonder dopjes te slapen en minder gevoelig te worden op geluidjes. Ik was nooit zo gevoelig op geluidjes. Mijn moeder heeft haar best gedaan me overal door heen te laten slapen als kind ( stofzuigen op de kamer en al dat soort dingen ). Helaas heeft het niet geholpen :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:10

Heb je van die op maat gemaakte dopjes? Wat bedoel je met per maand wisselen?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:13

Ik slaap ook al sinds jaren met oordopjes.. Ik werd ook van elk geluidje wakker en heb een heel hard snurkende vader (die in de kamer naast die van mij slaapt, en mij gewoon uit mijn diepe slaap haalde met zijn gesnurk >;) ).

Ik doe eigenlijk zelden mijn oordopjes niet in, omdat ik inderdaad door elk geluid wakker wordt, maar zelfs met dopjes in, word ik door vreemde geluiden gelijk wakker. Wanneer mijn ouders op vakantie zijn, slaap ik eigenlijk altijd zonder oordoppen en kan dan prima slapen (omdat mijn snurkende vader er dan niet is). Toen ik pas mijn vriend had en daar bleef slapen, sliep ik ook zonder en dat ging ook prima! Sinds vogels op zijn slaapkamer heeft moet ik echter weer met oordopjes slapen, want die beesten maken echt een tyfus herrie soms.

Mijn enige tip die ik je kan geven, is opnieuw wennen aan het slapen zonder oordoppen. In het begin is dat heel zwaar, omdat je telkens wakker wordt, maar na een tijdje ga je er opnieuw aan wennen, net zoals je er ooit aan gewend bent geraakt om met die dingen te slapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:15

Ik slaap ook altijd met oordopjes. Ik ben ermee begonnen omdat mijn bovenbuurvrouw snachts nogal veel lawaai maakte en het buurmeisje naast me 's nachts op hakken door het huis liep. Nu ik en mijn vriend samenwonen snurkt hij soms nogal en dan slaap ik makkelijker met oordopjes.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:17

Oh gelukkig ben niet de enige mafkees die al bijna 10 jaar altijd met herrieschoppers slaapt. Mijn vriend snurkt en praat in zijn slaap. Nooit last van oren trouwens gehad.

Moet zeggen dat ik sowieso overdreven goed gehoor heb. Kan ook slecht tegen harde geluiden en hoor ook de meeste mensen ademen en slikken. Echt heeeel irritant. Eat dat betreft hoop ik ook nog een beetje dover te worden.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:18

Ik had hetzelfde probleem en inmiddels ben ik het aan het afbouwen door nu nog maar met 1 oordopje te gaan slapen. Als ik dan wakker wordt draai ik me om maar het went steeds beter ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:20

Lalidan schreef:
Volgens mij kan het op zich geen kwaad om met oordopjes te slapen, maar als je het echt wilt is er volgens mij maar 1 optie: Ze uitdoen en uit laten. Ja, dan slaap je een X aantal nachten verrot, maar dat op een gegeven moment ben je vanzelf zo moe dat je er wel weer doorheen slaapt. Bovendien wen je er simpelweg weer aan.

Denk dat dit inderdaad de enige manier is. Had je dat voordat je oordopjes ging gebruiken niet? Dat je van het minste wakker werd?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:25

KimD schreef:
Ik wist niet goed hoe ik het moest formulieren dus maar even op deze manier, ik slaap sinds een jaar met oordopjes.

Wij wonen (bewust) naast een discotheek die alleen maar op vrijdag open is, af en toe wat vaker, meestal tijdens feestdagen. Op zich hebben we daar niet heel veel last van alleen ben ik daardoor wel met oordopjes gaan slapen, de discotheek is meestal tot 03.00 uur open en ik moet vaker om 06.00 weer naast mijn bed staan, fris en fruitig het liefst! Echter ben ik steeds vaker en vaker met oordopjes gaan slapen omdat ik me steeds meer aan geluiden ging irriteren en erop letten waardoor ik niet meer in slaap kwam. Jullie raden het waarschijnlijk al, ik slaap tegenwoordig alleen nog maar met oordopjes, nacht in, nacht uit.

Nu is dat op zich ook niet zo'n probleem maar mijn oren zijn daar wel een stuk gevoeliger door geworden en ik merk dat ik sneller last heb van een (beginnende) oorontsteking, overigens heb ik wel vrij dure oordopjes die ik ook maandelijks wissel. Ik kan bijvoorbeeld ook niet meer op de bank fatsoenlijk in slaap vallen, nu is dat niet zo'n probleem maar ik mis mijn zeldzame middagdutjes toch wel!

Nu mijn vraag, hoe kan ik nu mezelf aanwennen om weer enkele nachten zonder oordoppen te gaan slapen? Kan het op lang termijn kwaad om met oordopjes te blijven slapen? :o?

Als ik zonder eenmaal in slaap gevallen ben word ik wakker van het minste, de hond die gaat drinken, de katten die voor de deur staan de jammeren, de wind die langs onze ramen blaast, zo'n dingen allemaal. Terwijl ik daar vorig jaar met gemak doorheen sliep, zonder oordopjes.

Ik heb al meer dan een keer geprobeerd ze uit te laten als ik de dag daarna vrij had, maar dan ben ik helemaal niks waard. Ik slaap gemiddeld zo'n 8 a 9 uur en ik merk dat als ik minder slaap heb gehad of slecht geslapen heb ik niet te genieten ben de dag daarna.

Ik dank jullie namens de feestcommissie! :evaw:

Hoi, ik sliep jaren met oordoppen, ben toen verslaafd geraakt eraan, maar idd zere oren, veel oorsmeer (ieuw) en verder nergens kunnen slapen zonder.
Nu gebruik ik ze niet meer, slaap lichter daardoor maar kan wel weer slapen zonder.
Als ik op safe wil spelen doe ik ze toch in, slaapt gewoon beter en dieper.
Bij mij ligt het eraan of ik me veilig voel op een bepaalde plek ja of nee.

Maar het voelt wel goed om ze niet meer te gebruiken omdat het vervelend is om ervan afhankelijk te zijn. Mijn tip; gebruik ze alleen bij erge overlast, andere slaapplek of snurkende partner.
Probeer op de plek waar je het meest thuis bent weer te gaan slapen zonder.

groetjes en succes

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:31

Haha, ik kan juist niet mét oordopjes slapen. Ik zou het wel willen af en toe, maar ik voel die dingen echt constant zitten en dan kan ik dus niet slapen. Waarschijnlijk heb jij het tegenovergestelde. Je kunt niet slapen zonder dat veilige gevoel van oordopjes in je oren.

Is toch inderdaad een kwestie van jezelf dwingen denk ik. Dan maar een paar nachten niet tot slecht slapen. Misschien wil je huisarts je ook wel voor een paar dagen een (in)slaapmiddel geven, zodat je wel in slaap valt zonder oordopjes.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:32

Zorgen voor tegengeluid, dat wat je wel verdraagt?
Ik kan ook niet tegen geluid als ik slapen wil, met dopjes slapen gaat wel redelijk..
Maar als ik er echt niet tegen kan, ga ik er steeds meer op letten, steeds meer ergeren, en steeds slechter slapen. Dus als het heel erg is zet ik zachtjes klassieke muziek op, de rustgevende variant en als ik dat luister verdwijnt de 'herrie' naar de achtergrond en slaap ik sneller in.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:40

Ik gebruik ook permanent oordopjes. Mijn vriend zaagt per nacht aardig wat boomstammetjes door en ik kan zonder oordopjes dan ook echt niet slapen. Ik merk inderdaad wel dat ook als ik alleen slaap, ik toch liever met oordopjes slaap omdat ik ook inderdaad sneller wakker word van geluiden waar ik voor het gebruik van oordopjes nooit wakker van werd. Dat van geïrriteerde oren had ik in het begin ook. Wat helpt is om vaker je oordopjes te verwisselen (als ik smeer op de oordopjes begin te zien, gaan ze weg), ze in een doosje te bewaren en om je oren van binnen droog te maken met het puntje van je handdoek, een gedraaid puntje van een stukje toiletpapier oid (geen wattenstaafje!), na het douchen. Nu heb ik geen last meer van irritaties en slaap ik lekker permanent met oordopjes :z

Ik gebruik trouwens de oordopjes van Otalgan (te verkrijgen bij het Kruidvat) ze zitten in een rond plastic doosje waar dan weer een vierkant kartonnen doosje omheen zit. Deze kosten €2,95 (2 paar per doosje) en zitten heerlijk :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:35

Ik sta ervan te kijken hoeveel mensen permanent met oordoppen slapen! Ik zou er eigenlijk alleen maar vanaf willen als het kwaad kan, maar dat doet het blijkbaar niet? Dan slaap ik lekker met oordoppen en geniet van mijn nachtrust. =:)

Ik heb overigens geen last van (overmatig) oorsmeer. Overigens heb ik ook de oordopjes van Otalgan, dezelfde doosje, andere variant, zijn nog iets duurder en zitten ook echt heerlijk. :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:40

AngeliqueB schreef:
Ik kan ook niet tegen geluid als ik slapen wil, met dopjes slapen gaat wel redelijk..
Maar als ik er echt niet tegen kan, ga ik er steeds meer op letten, steeds meer ergeren, en steeds slechter slapen. Dus als het heel erg is zet ik zachtjes klassieke muziek op, de rustgevende variant en als ik dat luister verdwijnt de 'herrie' naar de achtergrond en slaap ik sneller in.
Ik wilde ook al een 'tegengeluid' voorstellen :j
Zelf gebruik ik hiervoor een zoemende tafelventilator, dat is lekker monotoon geluid :z

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:41

Slapen met goede oordoppen kan helemaal geen kwaad. Ik maak ze elke ochtend schoon, dus het is hartstikke fris. Vaak zie je dat mensen die dingen niet reinigen en dat is inderdaad niet handig.
Ik heb sleep soft oordoppen, kosten zo'n 10 euro en gaan een half jaar mee bij mij. Kun je makkelijk schoonmaken en filtert niet alle geluiden (ik kan zelfs een gesprek voeren met die dingen in, al is het wel wat gedempter) maar alleen in bepaalde frequenties geloof ik. Dus gesnurk hoor ik niet, baby die zachtjes huilt wel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-01-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:43

ik heb altijd van die raket oordopjes :)), die sluitengoed af, maar zorgen niet voor gevoelige oren (zoals die recht toe recht aan oordopjes wel hebben, die herrie stoppers enzo) en geven ook niet het gevoel dat je oren vacuum zijn gezogen ofzo :')

kwam ik toch net deze tegen _O-

Afbeelding handig voor naast het bed :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:45

Wranglerbutt schreef:
AngeliqueB schreef:
Ik wilde ook al een 'tegengeluid' voorstellen :j
Zelf gebruik ik hiervoor een zoemende tafelventilator, dat is lekker monotoon geluid :z

Dat kan ik dus helemaal niet verdragen, geluid dat zich langer dan 3 seconden herhaald. Als in een liedje een zin 3 of 4 keer herhaald word moet ik het afzetten want dat krijg ik een heel kriebelig gevoel van, hetzelfde met bijvoorbeeld een koekoesklok die 12 uur koekoet! Liefst ruk ik dat vogeltje van zijn stokje. :=