Faalangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmi10

Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:43

sorry als dit verkeerd staat :x

Hoii,
Ik wou vragen of er meer mensen zijn met 'de ernstige vorm' van faalangst,dus niet een beetje.

Ik wist van mezelf al dat ik faalangst had maar niet zo erg(3 sterren,dat is het maximale)
Wij moesten op school testen maken om te kijken 'of je iets had',nou ik heb dus faalangst en moet dus op gesprekjes komen en ik mag cursussen gaan volgen...
Hier is wat over faalangst wat ik niet wist;
Bij faalangst heb je 2 categorieën;
1:Ontwijken(dit heb ik totaal niet,0 sterren)
2:Angst(dit heb ik,3 sterren)
Wat het precies inhoud weet ik niet :')

Maar mijn vraag; Wie heeft er faalangst in de 'ernstige' vorm en is heel onzeker enzo? En wat doe jij daartegen(denk aan gesprekken en cursussen)?

Mvg. Kim.

P.s. Laten we het gezellig houden :Y)

Roxxiejj

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:54

Ben benieuwd welke testen je hiervoor hebt gedaan, want op mijn uni hebben ze er geen voor.
Weliswaar ben ik een patientje van faalangst. Heb van beiden last, zowel de angst als het ontwijken. Merk het in alles wat ik doe overigens. Ik rij actief wedstrijden en heb soms voor een bepaalde wedstrijd zo de stress dat ik de wedstrijd volledig verknal of zelfs bij voorbaat afzeg.
Op school merk ik het heel extreem bij tentamens. Een beetje stress zorgt er voor mij voor dat ik volledig een black out krijg en al mijn leerstof kwijt ben. Ik ben momenteel een 6de jaars, dus je kan je voorstellen dat ik het nogal zat wordt.
Ik heb van alles al geprobeerd, van meest simpele (en hele domme dingen := ) tot medische oplossingen. Ik heb ademhalingsoefeningen gekregen; ging ik van hyperventileren. Zit je daar midden in een sporthal een tentamen te maken, wordt je meegenomen naar buiten om in een zakje te blazen... Ook al eens met aardig wat alcohol op een toets gemaakt, werd het wel beter van, maar om er nou alcoholist van te worden, nee. Op aanraden van huisarts propanolol geprobeerd, voelde ik niks van, behalve hartkloppingen (en daar zou het juist tegen moeten helpen).

Ik kan je, vooralsnog, geen concrete tips geven. Op mijn opleiding willen ze me wel wegkijken, waardoor ze wel allerlei dingen voor me willen regelen (mocht mijn vorige tentamen op kantoor van decaan maken, dat hielp erg goed!). Extra tijd heeft voor mij geen zin, nadat ik een black out heb gehad, komt de leerstof niet zo 123 weer terug.

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:02

Hè,wat naar voor je!
Ik begin ook vaak te hyperventileren en te huilen...
De tip die wij in het algemeen in de klas hebben gekregen is om dingen van je af te schrijven. Bv als bij mij het leren niet lukt moet ik in een schriftje opschrijven wat ik voel en wat er niet lukt,en het helpt nog echt ook! Black outs heb ik ook veel last van -O-
Ik zit nog in de brugklas en ik mag zo lang als ik wil om hulp vragen,dat is wel fijn :(:)
Wij kregen testen van Jeugd en Gezin(ofzoiets) en een test van school zelf.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:03

Ken het ook, Bij mij hielp het op het laatst het meest als ik extra tijd kreeg (eigenlijk vooral ervoor, voordat andere studenten kwamen), Heb zelf 2 faalangstcursussen gevolgd, vervolgens een sociale vaardigheidscursus, die laatste heeft mij nog het meest geholpen met mn faalangst. Maar afgelopen jaar heb ik een opleiding gedaan voor instructrice toen hebben ze me echt bij het examen aangekeken van die gaat het nooit halen. Dan krijg ik mezelf ook echt niet onder controle. Gelukkig voor mij kreeg ik het knopje wel om op het moment dat ik moest gaan lesgeven, met de 3dubbele complimenten van de examinatoren over dat ik het echt goed deed en ze daarin dus enorm had verbaasd.
Kortom ik krijg het alleen in het lesgeven onder controle (iets waar ik helemaal voor ga), verder moet je mij niks vragen om voor een groep te doen, helemaal niet even vlak ervoor.
Heb wel gesprekken over gehad, maar niemand weet waar mijn faalangst vandaan komt, en ik krijg geen andere gedachtegang erin. dus ik laat het zo maar.

Wel raad ik aan om alles eraan te proberen om er overheen te komen, als het ene niet lukt dan het andere proberen. Met jaren wordt het ook wel iets makkelijker.
Succes

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:07

Ik heb ook last van faalangst. Dat uit zich in enorm uitstelgedrag en taken eigenlijk minder goed doen, juist omdat ik het perfect wil doen. Moeilijk om uit te leggen. Ik wil het zo graag allemaal perfect doen, maar door de vrees dat ik dat niet kan, maak ik een taak bv slecht. Op het einde van de eerste semester, kon ik amper nog een verslag maken, ik zat in een vicieuze cirkel. Slechte punten, waardoor ik volledig blokkeer, waardoor mijn volgende taak weer slecht is en dat blijft zo maar doorgaan.
Ik hyperventileer ook veel, zelfs zonder dat ik het zelf merk of hoor.

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:10

Ik snap precies wat je bedoeld! Ik ben niet van het uitstellen maar ik ben wel net zo als jou een "perfectionist" jij wilt net zo als mij alles perfect doen en als dat niet lukt dan word(ik iniedergeval wel) je erg boos op jezelf :(:)

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:22

Ik vind het fijn dat jullie gereageerd hebben want veel mensen snappen de gevoelens van faalangst nIet :(:)
Laatst bijgewerkt door kimmi10 op 07-01-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:25

Je hebt verschillende faalangsten, over welke heb je het hier?
Ik gok dat je het over de cognitieve faalangst heb?

Ik heb zelf zowel cognitieve faalangst als sociale faalangst. De cognitieve faalangst is bij mij (gelukkig) maar een heel lichte vorm. Maar als er iets eenmaal mis gaat, zoals tijdens een presentatie, kan ik het vergeten want dan weet ik niks meer. Laatst nog gehad, viel helemaal stil en wist niks meer te zeggen. Was ook misselijk van de zenuwen. En dan hebben we het over een (engelse) presentatie van 5 minuten voor een paar medeleerlingen en een docent ;)
Maar de zenuwen zijn natuurlijk meer dan normaal bij een presentatie. Is alleen maar gezond, zolang het niet te erg is.

Ik heb (nouja, vooral had) wel een ernstigere vorm van sociale faalangst. Het gaat nu al steeds beter maar heb er soms nog wel wat last van. Eerst had ik t echt heel erg en durfde ik nauwelijks naar een onbekend persoon iets te vragen. Of nouja, 1 op 1 of als diegene aan t werk was (bijv in de supermarkt),had ik er niet echt last van. Als iemand anders het gesprek begon en leidde, was er weer niets aan de hand.
Nu is het gelukkig al sterk verminderd. Ik kan nu normaal een gesprek beginnen en leiden, wel eigenlijk vooral 1 op 1. Als er iemand anders bij komt wordt het al lastiger voor mij. Vooral als die 2 elkaar al kennen.
Het lukt me ook al steeds beter om met mensen te communiceren in groepen. Vroeger kon ik dat écht niet. Dan zei ik gewoon helemaal niks.

Hoe ik het probeer te verminderen? Zoals met alle angsten, hoe moeilijk het ook is, toch tegen die angst in gaan. Dus toch iemand iets vragen en zo een gesprek te beginnen. Je stelt voor je zelf een doel op, voor mij was dat toen dus aan iemand wat vragen en zo een kort gesprek te beginnen. Nou toen dit was gelukt, voelde ik me trots joh :') voor heel veel mensen misscien raar, maar als je daar echt faalangst voor hebt is dat heel wat. Zo werd ik wat zelfverzekerder, en kon ik steeds een stapje verder gaan. Daarna dus een gesprek leiden etc. Een gesprek met iemand beginnen en leiden in een groep etc etc etc.
Ik heb verder niks gedaan aan cursussen of psycholoog oid, gewoon helemaal uit mezelf en opgezocht op internet wat ik er aan kon doen.
Mijn ouders vonden het namelijk te duur (het is ook belachelijk duur).

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:32

Hey meis,

Wat fijn dat je er over durft te spreken! En de rest ook. Ik heb geen ervaring met faalangst, maar wel iets wat er mee samenhangt. Bloosangst.. Juist.. Ik heb sinds vandaag een Aventurijn bij me, een edelsteen en heb t idee dat ik het daarmee wel beter onder controle heb. Je zou het ook eens kunnen proberen. Ze zijn niet duur vind ik..

Er is niks om je voor te schamen of om je minder door te voelen. We mogen er allemaal zijn!
Succes! :(:)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:47

Ik heb zelf ook faalangst, vooral sociale faalangst. Ik word vaak verlegen genoemt, maar stiekem valt dat best mee. Ik gebruik ook edelstenen, als je daar open voor staat werken ze zeker!
Ik doe geen cursussen oid. Ik probeer er zelf aan te werken. In groepen, met kinderen bv uit mijn klas ben ik heel stil, maar als ik tussen mijn vriendinnen zit ben ik soms juist druk.
Paarden hebben me hierbij ook geholpen, een van de pony's waar ik op reed deed alleen wat je wilde als jij er echt in geloofden. Daar heb ik heel veel van geleert. Uiteindelijk hebben we zelfs 80 cm gesprongen.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:49

Ook ik heb last van faalangst. Ik zit in mijn laatste jaar aan de universiteit en heb op dit moment erg veel beoordelingsmomenten. Door de faalangst word ik enorm misselijk en moet ik constant overgeven. Hier heb ik op dit moment pilletjes voor (domperidon). Daarmee kan ik het enigszins onder controle houden, maar de angst en de blackouts blijven.
Ik loop ook bij een psychologe (voor meerdere problemen). Zij heeft mij aangeraden om een faalangstcursus te doen, dit wordt op de universiteit aangeboden. Ik denk dat ik me daar binnenkort ook maar voor ga aanmelden...

Roxxiejj: Bestaan er op jouw opleiding alleen geen testen voor of ook geen cursussen? Ik dacht dat zo'n cursus op vrijwel iedere onderwijsinstelling wel aangeboden werd. De test waar TS over praat bestaat bij ons inderdaad ook niet...

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:50

Mijn verzorgpony's geven mij ook veel zelfvertrouwen :+:
Alleen wat zijn dat dan voor (edel)stenen? Gewoon een steen?
P.s. Nogmaals:Bedankt dat jullie allemaal reageren

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:02

Ik denk dat ik faalangst heb ben er eigenlijk niet zeker van. Maar als ik iets doe moet het perfect zijn anders heb ik het gevoel dat ik gefaald heb. Van zodra ik iets moet doen dat moeilijk is of een grote kans op falen heeft doe ik het gewoon niet, ik wil niet falen. Ben eigenlijk vooral bang van de reactie van mensen in de trant van 'die kan dat niet perfect ze is waarschijnlijk dom ofzo'. Ik ben bang niet geaccepteerd te worden als ik iets niet perfect kan.
Zo wil ik graag op een manege vrijwilligers werk doen maar ben dus bang dat ik niet goed genoeg ben dus vraag ik het ook nergens.

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:48

Hoi! ik heb ook last van faalangst weet niet hoeveel sterren maar als ik bijv. een presentatie moet geven slaap ik de hele week slecht tot niet en wordt er behoorlijk misselijk van, ook raak ik helemaal van streek en in paniek.... ik heb toen zelf actie ondernomen met mijn mentor en nu heb ik gesprekjes met de school psycholoog en hij is tevens een vertrouwenspersoon op school dit heeft mij ontzettend geholpen en ik ben van 1 gesprek per week naar 1 gesprek per maand gegaan! dus als dit bij jou op school mogelijk is zou ik het zeker een kans geven! *\o/*

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:48

Karmandi schreef:
Roxxiejj: Bestaan er op jouw opleiding alleen geen testen voor of ook geen cursussen? Ik dacht dat zo'n cursus op vrijwel iedere onderwijsinstelling wel aangeboden werd. De test waar TS over praat bestaat bij ons inderdaad ook niet...

:n
Ik heb wel een aantal maanden bij een psycholoog gelopen, waarmee ik het over mijn problemen heb gehad. Na 8 maanden verbeterde het nog steeds niet.

Het sociale aspect: ik heb er geen probleem mee om wat te zeggen, hardop. Ik ben niet op mijn mondje gevallen. Tot ik een presentatie moet geven. Dan sla ik dus volledig dicht, zweten, misselijk etc.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:52

Ik heb niet echt faalangst ofzo, maar ik heb wel vaak als ik een toets heb.. Dat ik heel bang ben dat ik de toets verpest, meteen denken dat ik blijf zitten etc.. En niet meer helder kunnen nadenken enz.. Maar ik heb ook nooit onderzoek er naar gedaan hoor.. ;) Met presentatie's geven heb ik niks, het is echt alleen met toetsen.. Niet dat ik presentaties leuk vind :+ maar dat is bij wel meerdere mensen geloof ik haha..

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:56

Hier nog eentje!!

Ben vroeger altijd gepest enz..
Ben altijd super bang vooral met gym meestal meld ik me dan ziek of kom ik met een slap smoesje aan zetten. ik durf ook niet zomaar iets te roepen door de klas ofzo... en een spreekbeurt of iets anders voor de klas ben ik als de dood voor. Ik ga nog een keer met mijn mentor over praten ben benieuwd of dit iets oplevert!!

Ik moest trouwens laatst met een ander meisje een Spreekbeurt doen. Ook een slap smoesje verzonnen :\ heb toch liever een 1.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:01

Misschien morfine nemen voor een spreekbeurt :')

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:40

Morfine werkt tegen pijn. Het schakelt je gevoelens niet uit.
Valium werkt volgens mijn vriend daar wel voor. Raak je wat van in een roesje. Maar nogmaals, om daar nou verslaafd aan te raken voor zoiets?

Merk dat als ik iets leuk vind en er verder mee wil komen in mijn leven, dat ik me er UITEINDELIJK een keer overheen kan zetten. Ik wil vooruit in mijn leven, een goeie en hoge baan. Daarvoor moet ik groepen kunnen aanspreken. Dus ik zie het zo: ik verdien minder geld, als ik nu niet doorzet met deze spreekbeurt. Mede hierom pak ik nu iedere kans om van mijn spreekangst af te komen. Zo heb ik mijn scriptie 4 keer gepresenteerd (bewust kleinere groepen gekozen, zodat ik me beter kon focussen) en assisteer ik morgen mijn baas bij een gastcollege op mijn uni. Hij vertelde me om half 5 dat ik mijn gedeelte (komt uit mijn scriptie) zelf wel mocht presenteren. Ook dit... Wil ik proberen... Voor 32 leerlingen... 4dejaars... In een hoorcollege zaal... Adem in, adem uit...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:56

De herkenning in deze verhalen doet me erg goed, ik ben de enige niet!

Hier namelijk nog iemand...

Ik heb last van sociale faalangst. Jaren ben ik gepest. Er zijn maar een paar mensen bij wie ik mezelf kan zijn. M'n gezin, mijn opa en oma en een paar vriendinnen. Als ik met minder bekenden of klasgenoten praat, weet ik echt niet wat ik moet zeggen. Ik ben constant naar mezelf aan het kijken zoals anderen naar mij zouden kijken. (en dat is niet heel positief) Soms is het zo erg dat ik geen normaal geluid uit mijn keel krijg en mijn mond dan maar houdt, wat het gevoel alleen maar versterkt natuurlijk..
Spreekbeurten moet je met mij helemaal niet over praten. In de zomervakantie lag ik letterlijk al wakker om het idee dat ik het komende jaar mogelijk een spreekbeurt zou moeten houden. Ik heb laatst voor een betoog passieflora van dokter Vogel gebruikt. Echt veel te veel gebruikt, ik werd er buiten het betoog om best lollig van (zag achteraf de 28% alcohol :Y) ) Toch heeft het niet echt geholpen. Ik stond stijf van de zenuwen en zag het echt niet zitten. Terwijl het voor mijn vriendin en een docente was.... Zo frustrerend! Als ik mijn klasgenoten zie die gewoon met jan en alleman een praatje maken en zo heerlijk zichzelf zijn, ben ik toch wel een beetje jaloers..
De trainingen die ik ervoor gehad heb, zijn bijna niet op een hand te tellen. 't Heeft toch niet echt geholpen.
Soms vraag ik me af of ik er ooit wel overheen groei.

Die test van die sterren ken ik niet, nooit van gehoord.. Is er een mogelijkheid om hem op de een of andere manier te maken?

En die stenen, wat bedoelen jullie daarmee?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:02

ik heb het ook. niet huilen maar hyperventrelen en duizelig. hoofdpijn en miselijk als ik een toets zien. bij mij hiepen ademalingsoefening wel heel erg. en ik heb vrijstelling dat als het echt niet gaat ik de toets in mag leven en hem aan het eind van de dag amken. hierdoor word ik rustiger omdat ik weet dat as het nu niet lukt het later kan. hierdoor heb ik het ook minder.

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:28

'K heb het nog eens nagevraagt over die toets met sterren,die laten ze maken door iemand :')
En sorry dat ik niet altijd terug reageer ,maar ik vind het wel fijn dat jullie antwoorden hoor!! :(:)
Over die stenen snap ik nogsteeds echt niets van...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:37

kimmi10 schreef:
'K heb het nog eens nagevraagt over die toets met sterren,die laten ze maken door iemand :')
En sorry dat ik niet altijd terug reageer ,maar ik vind het wel fijn dat jullie antwoorden hoor!! :(:)
Over die stenen snap ik nogsteeds echt niets van...

Wij hebben in de brugklas een test gehad met verschillende categorieën en kolommen. Daaruit kwam ook dat ik ernstig faalangst had. Ik moest een training volgen, maar het werd daar alleen maar erger door omdat ik ging beseffen hoeveel er fout kon gaan en wat de impact ervan was.

Uiteindelijk is toch echt de enige remedie om te doen wat je eng vindt. Verder heb ik ook hulp van buiten gehad, maar niet voor de angst, maar voor de werkhouding. Om minder perfectionistisch te worden dus. 'Het hoeft geen 9 te zijn, een 7 is prima.' Uiteindelijk ben ik daarmee ingestemd en nu gaat het wat beter. Na mijn eindexamen in juni heb ik ook de papieren van de faalangst-uitslag verscheurd met het idee: dat is verleden tijd, nu gaan we het anders doen.

Nu heb ik alleen nog moeite met presentaties. Tja, gewoon een kwestie van veel doen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:01

VVDD -> MW

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:39