Zwijgplicht huisarts, behandeling op zorgverzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

Zwijgplicht huisarts, behandeling op zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 01:08

Hi bokkers,

Ik heb een vraag: de huisarts heeft zwijgplicht, en mag dus geen informatie aan je ouders doorgeven. Maar stel dat je met een probleem bij de huisarts komt en je moet een behandeling of test ondergaan in het ziekenhuis, of krijgt een speciaal duur medicijn voorgeschreven.

Als je minderjarig bent en je bent samen met je ouders ingeschreven bij een zorgverzekeraar, komt dit op de factuur van de zorgverzekeraar te staan? Of moet je zoiets specifiek doorgeven als je kosten wilt declareren? Ik bedoel, wanneer je ouders dit afhandelen, kunnen zij alsnog via de zorgverzekering te weten komen wat er met hun kinderen aan de hand is?

En hoe werkt dit als je in het buitenland zit? Omdat je dan sowieso extra papierwerk moet doen..
Dit vroeg ik me af omdat mijn ouders mijn zorgverzekeringen afhandelen. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:11

Goede vraag. Het bedrag komt wel op de rekening maar wel onder een andere benaming als je hier om vraagt geloof ik. Een neutrale naam zoals... dokter medicijn of iets.
Maar dit weet ik niet zeker.
Heb het zelf ook eens gehad maar weet niet meer hoe dat ging.

daffie1986

Re: Zwijgplicht huisarts, behandeling op zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:13

niet alles wordt vergoed door de zorgverzekering dus daar zou ik ook nog even naar kijken.

Maar waarom zou je zoiets geheim willen houden voor je ouders?

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:16

Minderjarigen hebben geen eigen risico en als het goed is krijg je hier nooit een factuur van, tenzij je zorgverzekering probeert de kosten op iemand anders te verhalen (bijvoorbeeld bij een ongeluk met andermans schuld). Maar als het iets betreft wat niets met andere mensen te maken heeft kun je als minderjarige geen factuur verwachten.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 01:22

Bedankt voor de reacties. :)

Krijgen ouders ook geen overzicht van gemaakte kosten die de verzekering dekt, met daarbij beschrijvingen?

@xSCWx: ik wist niet dat je 'een vage omschrijving' kon aanvragen, thanks.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 02:50

Volgens mij staat daar alleen bij dat het een bezoek aan de huisarts is.

Waarom zou je dat soort dingen geheim willen houden voor je ouders? Ouders begrijpen meer dan je soms denkt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 04:44

Hoewel je tot je achttiende niet premie plichtig bent en heen eigen risico hebt kun je wel degelijk zorgkosten maken. Deze moeten door je verzekering vergoed worden en zijn dus ook te zien op een declaratie overzicht. Tegenwoordig krijg je dat vaak niet meer automatisch maar kun je dit of opvragen of bijvoorbeeld online inzien.

De regels en voorwaarden zijn voor veel dingen hetzelfde of je nu meerderjarig bent of niet. Belangrijkste om te weten is dat niet alles zonder meer vergoed wordt. Soms moet er vooraf een aanvraag gedaan worden om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Tenslotte als je ouders verantwoordelijk zijn voor jouw polis kunnen en mogen ze daardoor ook de gegevens opvragen. Ik ga dus mee mrt de gedachte van een aantal hier, waarom geheim houden voor je ouders?

Als je wil weten hoe het zit met vergoedingen em voorwaarden en weet wat jij aan zorg nodig gaat hebben, waarom bel je je verzekering niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:16

Als ouder zou ik het echt heel erg vinden als mijn kind zulke dingen geheim wil houden...
Maar volgens mij komt het gewoon op je overzicht van gedeclareerde dingen en als ik zou zien dat er iets is gedeclareerd wat niet klopt zou ik wel bellen naar de zorgverzekeraar :j en die zegt dan als het goed is waar het vandaan komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:27

Er komt op een declaratie niet te staan wat je mankeert. Je zorgverzekeraar mag domweg niet weten welke aandoening jij hebt.

Maar dingen als DBC 236 (ik noem maar een nummer, ik ken ze verder niet, maar dat is de code waaronder gedeclareerd wordt) met dan daarachter bv 'curettage', 'MRI schouder', of 'bloedonderzoek' worden wel vermeld (ziekenhuis). Huisartsbezoek wordt gedeclareerd als 'consult huisarts'.
En medicatie wordt gewoon op medicijnnaam gedeclareerd.

(En nou kan een zorgverzekeraar ook wel één en één bij elkaar optellen aan de hand van welke medicatie iemand krijgt en welk onderzoek gedaan is, maar formeel krijgt de verzekering geen diagnose)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:39

Ik ben toch benieuwd wat er zo erg kan zijn dat je dat niet aan je ouders durft te vertellen.
Ernstige dingen moet je ook niet alleen willen oplossen, moet iemand zijn om je te steunen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:55

Je ouders zullen toch zien dat je bij de huisarts en/of ziekenhuis geweest bent. En dan gaan ze vragen stellen. Ga je dan liegen?
Ik zou het vreselijk vinden als mijn dochter dit soort dingen voor mij zou verzwijgen.
Wat is er zo erg dat je dit niet wilt vertellen? Schaam je je er zo voor?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:11

SOA test? ongewenste zwangerschap of iets anders dat met sexualiteit/geslacht te maken heeft..dat is het enige wat ik mij kan voorstellen waarvoor een tiener zich schaamt....

maar ook ik zou als ouder graag willen weten hoe/wat...dan kan ik mijn kind steunen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:54

Dank voor de antwoorden. Het is niets ernstig hoor, ik ben niet zwanger in ieder geval. ;) Ik ben trouwens boven de 18, woon op kamers maar mijn zorgverzekering loopt nog via mijn ouders. Ik vind gewoon dat ze niet alles hoeven te weten waarvoor ik naar de dokter ga, hun stellen mij toch ook niet van elk wiswasje op de hoogte of melden het als ze naar de dokter gaan? Ligt er misschien ook aan hoe close je bent met je ouders.. Met alle respect voor mijn ouders hoor. :) Maar ik ben nu op vakantie en vroeg me af of er extra kosten voor de zorgverzekering komen en dit zichtbaar is, anders wacht ik wel tot ik terug ben. Bedankt voor de hulp.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:05

in het buitenland wordt tegenwoordig volgens mij weinig vergoed, dus als het kan wachten raad ik dat aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:37

Boven de 18 moet je toch je eigen zorgverzekering hebben of vergis ik me?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:40

Je moet inderdaad wel premie betalen, maar je kunt nog steeds wel op 1 polisblad met je ouders staan.
Gevolg is inderdaad ook dat je wettelijk eigen risico moet betalen en dat ze dus een overzicht krijgen van de gemaakte kosten.