een tweetal jaar geleden is PMDD bij mij vastgesteld geweest. Ik liep al een lange tijd rond met klachten, wist niet wat er met me aan de hand was en werd helemaal gek van mezelf.
Definitie PMDD
PMDD is een ernstige vorm van PMS, die gepaard gaat met emotionele verschijnselen zoals stemmingswisselingen, angst, gespannenheid en depressie, die in versterkte mate optreden. Bij PMDD zijn de premenstruele syndromen zo hevig dat ze de normale werkzaamheden, sociale activiteiten en relaties verstoren. Een belangrijk verschil met PMS is dat er bij PMS bijna alleen maar lichamelijke klachten aanwezig zijn, en in mindere mate emotionele.
Hieronder nog een lijstje van symptomen voor mensen die nog graag wat extra erover willen weten:
a) Lichamelijke klachten
Hoofdpijn
Gespannen borsten
Rugpijn
Buikkrampen
Vocht vasthouden
Pijnlijke gewrichten (pols, enkels, ellebogen, enz.)
b) Psychische klachten
Prikkelbaar, agressief, boos om niets, geïrriteerd
Geen mensen willen zien
Geen zin in leven, zwaarmoedig, somber, down, depressief, lusteloos, moe
Angstig, nerveus
Wisselende stemmingen
Verward, concentratieproblemen
c)Sociale klachten
Onredelijk zijn
Geen zin in sex hebben
Snel boos zijn, woede-aanvallen, driftbuien
Terugtrek gedrag
Humeurig, prikkelbaar, geïrriteerd
Deze klachten zullen bekend zijn bij veel vrouwen, maar het dient benadrukt te worden dat de klachten zo hevig zijn dat ze het dagelijks leven verstoren. Ik spreek uit ervaring.
Het lastige aan PMDD is dat het moeilijk te onderzoeken valt. Ik heb heel lang met klachten rond gelopen en niemand kon me helpen, tot ik bij een psychiater terechtkwam die wist wat hij met me moest aanvangen. Toen kwam er eindelijk een oplossing en nu leid ik weer een normaal leven.
PMDD is ook een heel omstreden onderwerp. Veel mensen zien het als een 'excuus' van vrouwen om zich onredelijk te kunnen gedragen, terwijl er wel degelijk iets mis is met je hormonen en het een ernstige problemen in je leven kan veroorzaken.
Dit topic dient eigenlijk om mensen met klachten te verzamelen, zodat ze hun hart eens kunnen luchten, of aan andere informatie kunnen vragen. Vaak zijn er ook meisjes/vrouwen die rondlopen met PMDD en denken dat ze gek worden, terwijl er een oplossing voor gevonden kan worden. Het is moeilijk, ik heb zelf ook een hele weg afgelegd, maar het gaat!
Ik beschrijf het nu vrij oppervlakkig, omdat ik niet al te hard in wil gaan op mijn persoonlijke ervaring. Maar mijn PBbox staat open voor mensen die denken dat ze gebaat zijn bij het horen/lezen van mijn verhaal, als ze zichzelf herkennen in het bovenstaande.
Ik zou ook graag ervaringen en verhalen horen van anderen, als die hier zijn op bokt

Atani
Het lijkt me heel naar om elke maand zo'n gedragsverandering mee te maken.
Wat is het nut om te reageren met "Ja maar dat heeft toch iedereen?" als TS juist hartstikke blij is dat zij ermee geholpen kan worden? Misschien heb jij er ook wel heel erg last van maar ga jij er makkelijker mee om. Wat is het nut om quasi-nare opmerkingen te plaatsen?
Er zijn zoals je ziet ook mensen die je wel begrijpen.
Jij hebt er blijkbaar minder last van dan TS, want jij bent nog niet opzoek gegaan naar iemand die je kan helpen. Of dit nou komt omdat jij sterker zou kunnen zijn dan TS (let op ik zeg niet dat TS niet sterk is) of omdat jij er minder last van hebt, tja dat zullen we niet weten. Maar wat is het nut van jou bijdrage?