Heupbroek als klein babytje..?? Nu veel pijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Heupbroek als klein babytje..?? Nu veel pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:31

Hoi bokkers,

Vroeger toen ik een baby was had ik een heupbroekje omdat mijn benen ongelijk waren.

Nu 21 jaar later heb ik enorme last van mijn heupen. Zelf denk ik dat dit iets te maken kan hebben met dat heupbroekje. De linkerkant doet al een lange tijd heel erg pijn, vooral bij trap lopen. Ook als ik bijvoorbeeld in bed lig en ik maak een bepaalde beweging doet dit best wel pijn. Eigenlijk kan ik de pijn wel hebben maar het is natuurlijk wel erg vervelend.

Nu heb ik sinds vandaag ook de zelfde pijn in mijn rechter heup en ik begin mij nu wel zorgen te maken..

Ik weet dat ik hier voor naar de dokter moet en dat ga ik uiteraard ook gewoon doen.

Maar misschien dat iemand in de tussen tijd hier op bokt ook iets dergelijks heeft en mij dus iets meer kan vertellen. :)

Angelaa2

Re: Heupbroek als klein babytje..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:37

Je benen zijn neem ik aan nog steeds niet helemaal gelijk?
Dan lijkt mij verstandig dat je naar een podoloog of iets dergelijks gaat en dat er een oplossing wordt gevonden voor die ongelijkheid. Het kan zijn dat het vanuit daar komt. (Hoeft niet natuurlijk)

Ik heb ook veel meer last van mn heupen/knieen en dergelijke als ik mn aangemeten zooltjes niet in mn schoenen heb. ( heb ze pas 3 maandjes).

Het is maar een idee, het hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Je kunt het wel even aankaarten als je langs de Ha gaat.

Veel sterkte in ieder geval :(:)

Petrichor

Re: Heupbroek als klein babytje..?? Nu veel pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:45

Mijn benen zijn door het heupbroekje wel gelijk geworden.

Echter heb ik zolen aan laten meten bij de podoloog die ik heel trouw draag. :)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:48

Heb je geen scheefstand in je bekken? Dit kan al komen door een simpele (verkeerde) val van het paard. Heb ik ook last van gehad, lopen werd pijnlijk en bepaalde bewegingen ook. Fysio kan het rechtzetten :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:51

Kan dit geen heupdysplasie zijn?

Inderdaad even naar de dokter, en dan aangeven dat je een foto wil laten maken.

Verder denk ik dat je Fysio nodig zal hebben :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:54

Je krijgt pijn omdat je anders gaat lopen. Dan ga je compenseren en dan gaat alles pijn doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 07:31

Joukje_04 schreef:
Heb je geen scheefstand in je bekken? Dit kan al komen door een simpele (verkeerde) val van het paard. Heb ik ook last van gehad, lopen werd pijnlijk en bepaalde bewegingen ook. Fysio kan het rechtzetten :).

Nou je het zegt.. Zo ongeveer na mijn ongeluk is de ellende ook begonnen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:29

Bedoel je geen spreidbroekje? Een heupbroek is iets heel anders.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:49

Ik heb ook last van m'n heupen bij vlagen. Bij mij komt dat deels vanuit m'n rug. Zit het daar vast, krijg ik geheid last van m'n heupen (en knieën). Ik heb nog nooit een spreidbroekje gehad trouwens, maar vermoed wel een vorm van heupdysplasie bij mezelf.
Afijn, een paar bezoekjes aan de manueel therapeut hebben mij er voor een periode vanaf geholpen. Als ik nu weer last krijg, werk ik zelf m'n rug los met oefeningen en beweging.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:46

Storm schreef:
Bedoel je geen spreidbroekje? Een heupbroek is iets heel anders.

Dat bedoel ik inderdaad..

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:02

Had ik vroeger ook en nu heb ik er eigenlijk soms ook nog wel last van mijn heupen ook zo'n stekende pijn maar na een tijdje gaat het bij mij weer weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:30

Soms zit mijn heupkop niet perfect in de kom.

Gesteld dat je weet hoe het moet:
ga op een stevige tafel oid liggen,
buig je knie en breng m precies ver genoeg opzij en ongeveer ter hoogte van je kuit.
Vraag dan of een partner met haar/ zijn borstbeen een "dreun" wil geven zodat je dijbeen precies in de kom wordt geduwd. (Idealiter moet je daarna nog je peesplaat beetpakken en - vanaf de tafel gedacht -recht omhoog trekken. )
Als je arts dit niet weet kun je het aan een chiropractor vragen. )

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:46

Janneke2 schreef:
Soms zit mijn heupkop niet perfect in de kom.

Gesteld dat je weet hoe het moet:
ga op een stevige tafel oid liggen,
buig je knie en breng m precies ver genoeg opzij en ongeveer ter hoogte van je kuit.
Vraag dan of een partner met haar/ zijn borstbeen een "dreun" wil geven zodat je dijbeen precies in de kom wordt geduwd. (Idealiter moet je daarna nog je peesplaat beetpakken en - vanaf de tafel gedacht -recht omhoog trekken. )
Als je arts dit niet weet kun je het aan een chiropractor vragen. )

Hoe?
Geef dit advies liever niet aan mensen die er geen verstand van hebben. Zeker niet als je het zo vaag omschrijft. Iemand kan zich ernstig pijn doen hiermee en misschien wel iets beschadigen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 08:12

Nou ik heb voor vanmiddag een afspraak staan bij de fysio ik ben heel erg benieuwd wat ze zegt..
Ik hou jullie op de hoogte. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:26

Nou vandaag bij de fysio geweest, wat dingetjes gedaan met de benen en eigenlijk deden al die oefeningen geen pijn.
Is ze gaan masseren net boven mijn bil want daar zou het vast zitten, het masseren deed ook wel pijn dus dat klopt dan ook wel. Maar de plek die zij masseerde komt helemaal niet in de buurt bij de plek waar ik pijn heb en zoals ik het voel heeft het ook niks met elkaar te maken. De pijn in mijn heup is er nog steeds en ik verwacht ook niet dat dat in een keer over is, maar ik heb gewoon het idee dat zij iets aan het behandelen is wat mijn pijnklachten helemaal niet weg neemt. Vrijdag moet ik er weer naar toe en dan zie ik wel weer verder.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:21

Dat spreidbroekje wat je droeg is omdat je heupdysplasie had, beenlengte verschil kan hier niet mee worden aangepakt. Echter, door die heupdysplasie kon je als baby een gesubluxeerde of geluxeerde heup hebben (waarschijnlijk gesubluxeerd, anders had je vermoedelijk ook in een tractieapparaat gelegen) wat er uit kan zien alsof 1 beentje korter is. Die heupdysplasie wil zeggen dat je heup nog niet volledig ontwikkeld is en dat broekje doet men dan aan om de heup de kans te geven normaal te ontwikkelen. In de meeste gevallen zijn er achteraf ook geen restletsels, maar soms treedt wel eens vroegtijdige slijtage van de heup op, of dit nu persé door de heupdysplasie is een andere vraag. Je kan ook gewoon slecht kraakbeen hebben enz... Verder zijn er nog verschillende overbelastingsletsels van de heup mogelijk, alsook uitstralingspijnen vanuit de rug of bekkenregio (en je hoeft daarbij niet perse rug of bekkenklachten te hebben).

Een goede orthopedische arts kan je waarschijnlijk het beste verder helpen en de fysio bijsturen indien nodig.

Waar heb je eigenlijk precies pijn als je zegt heup? Echt de zijkant van je been of meer naar voren of achteren?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:25

Kun je goed op je zij slapen? Als dat pijn doet zou je eens naar je slijmbeursen in je heupen kunnen laten kijken.

Verder kan ook een heup 'eruit' schieten en dan krijg je ook véél pijn. (ervaring)

In Deventer ken ik wel een fijne therapeute. Daar kom ik al sinds klein kind voor iedere keer als ik heupproblemen heb. En steeds is de pijn binnen een maand weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:28

Ga eens naar een chiropractor. Na val van mijn paard stond mijn bekken goed scheef gaf ook heel veel heupklachten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:10

Op mijn zij liggen kan niet, zelf dacht ik ook aan slijmbeursontsteking maar dat was het sowieso niet volgens de fysiotherapeut.
Traplopen en van een stoel op staan ervaar ik ook als niet fijn.

Ik ga even zo goed mogelijk proberen uit te leggen waar de pijn precies zit: bij mij zit de pijn op het breedste gedeelte van de heup, maar echt diep van binnen er op drukken doet dan ook geen pijn het is puur dat bepaalde bewegingen echt veel pijn doen.

Ik heb ook heel sterk het idee dat de fysiotherapeut mij niet helemaal begrijpt zij gaat er echt van uit dat het een spier is terwijl het voor mij veel dieper voelt. Destijds had ik ook nekklachten wel door vast zittende spieren maar dat was heel anders.

Ze heeft het ook nog over het SI gewricht gehad maar ook dat zit op een hele andere plek, ik heb haar dat ook verteld.. Ik vind het zo wel een hele vervelende situatie.

Zelf heb ik het idee dat het toch een slijmbeursontsteking is alles komt overeen met wat op internet staat. Ook als je ligt je je been naar de zeikant buigt en dan naar boven dat doet ook heel veel pijn. Ook kan ik mijn heupen niet omhoog trekken want dat is ook zeer pijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 06-01-14 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:17

Ik heb precies hetzelfde, had als baby een spreidbroekje moeten hebben. Heb vaak last na rijden lopen fietsen ect.. Ik rij nu af en toe en merk dat een dressuur zadel fijner voor mij is. Helaas hebben ze bij mij niks gevonden ben door mri geweest en op rontgen foto's.

Erg lang verhaal maar ben benieuwd of hier een oplossing uit komt.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:23

Ik heb vroeger ook een spreidbroekje gehad en nu jaren later(ben bijna 30) heb ik vaak last van mijn rechterheup. De pijn is echt begonnen na een aanrijding toen ik 13 was(ik op de fiets, auto raakte me aan de linkerkant).

Ik heb fybromyalgie met hypermobiliteit en door deze 2 aandoeningen heb ik snel last van peesirritaties, wat dus ook de oorzaak is van de pijn.

Voor mijn gevoel zit mijn pijn op de plek waar mijn heup aan het bekken vastzit.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:11

Bij de foto's die gemaakt zijn heeft de röntgenoloog er naar gekeken of een orthopeed. Bij mijn zusje zij de röntgenoloog dat er niks was paar jaar later zelfde foto's en orthopeed er naar laten kijken en idd heupdisplasie. Zelfde bij mij alleen ik heb er gelijk na dat de röntgenoloog zij niks te zien een orthopeed naar laten kijken.

Klachten die jij beschrijf zouden HD kunnen zijn. Mijn zusje heeft ook een sprijdbroekje gehad als baby en als tiener jaren met klachten gelopen die op die van jouw lijken voor ze er achter waren wat het was. Pas toen ze bij een orhopeed te recht kan zijn ze er achter gekomen. Terwijl het veel voorkomt in de familie (moeder, oma en nog verder terug waarschijnlijk).

Stekje met het uitzoeken wat het is.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:50

Kir_Ples schreef:
Nou vandaag bij de fysio geweest, wat dingetjes gedaan met de benen en eigenlijk deden al die oefeningen geen pijn.
Is ze gaan masseren net boven mijn bil want daar zou het vast zitten, het masseren deed ook wel pijn dus dat klopt dan ook wel. Maar de plek die zij masseerde komt helemaal niet in de buurt bij de plek waar ik pijn heb en zoals ik het voel heeft het ook niks met elkaar te maken. De pijn in mijn heup is er nog steeds en ik verwacht ook niet dat dat in een keer over is, maar ik heb gewoon het idee dat zij iets aan het behandelen is wat mijn pijnklachten helemaal niet weg neemt. Vrijdag moet ik er weer naar toe en dan zie ik wel weer verder.

Het kan zijn dat zij nu een spier masseert die doorwerkt in je hele gewricht. Ik heb vroeger ook een spreidbroek gehad en nu met mijn zwangerschap bekkeninstabiliteit. De fysio vertelde mij dat de pijn uitstralingspijn kan zijn omdat je heupen en bekken gewrichten zijn. Die kunnen geen pijnsignalen geven. Ook ik heb overigens pijn in mijn heupen terwijl het dus vanuit mijn bekken komt en heeft zeer waarschijnlijk wel verband met de spreidbroek van vroeger :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:54

mijn linkerbeen is 4,5 cm korter dan m'n rechter. mijn ouders en ikzelf hebben er altijd aan getwijfeld maar artsen zagen het niet(tot een jaar of twee geleden een revalidatie arts het in 1 oogopslag zag, gemeten en een hele duidelijke conclusie getrokken. Verbaasd over het feit ben ik me er enorm mee bezig gaan houden, echter hoe meer ik me ermee bezig hield hoe meer vage klachten ik kreeg zoals pijn in m'n heupen, onderrug en bovenbenen.

Wegens andere problemen heb ik vorig jaar ene revalidatie traject gevolgd waarbij ik het geniale Neuroplasticiteit heb geleerd en sindsdien zo goed als geen last meer heb. Probeer het daar eens over te hebben met je fysio?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:59

Ik zou er eens een bezoekje aan een goede chiropractor aan wagen, die gaat over de gewrichten waar de fysio over de spieren gaat.

Ik ken wel wat je omschrijft, dat het rond je onderrug / heupen pijn doet en je er niet bij kunt omdat het te diep zit :j

Bij mij kwam het omdat mijn bekken scheef stond. Dat bekken trekt dan natuurlijk ook allerlei wervels, spieren en je heupen scheef.

Als ik weer te veel en te zwaar getild e.d. heb dan merk ik het wanneer mijn bekken weer scheef is gaan staan doordat er her en der gemeen diepe pijntjes komen, voelt eigenlijk aan alsof er een ontsteking diep van binnen zit :P