Jongeren met nieuwe heup

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Jongeren met nieuwe heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:14

Goeiemiddag iedereen.

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2014!

Mijn jaar is jammer genoeg in mineur gestart. Ik heb gisteren het verschrikkelijke nieuws gekregen dat ik zeker dit jaar nog een nieuwe heup zou moeten krijgen. Ik ben hier enorm van geschrokken. Aangezien ik dacht nog 5j goed te zijn met inspuitingen maar blijkbaar is mijn heup te erg aangetast.

Ik zoek dus mensen die op jongere leeftijd ook een nieuwe heup hebben. Zo kan ik toch wat te weten komen hoe het nadien verder gaat. Ook met het paardrijden.

Hopelijk vind ik wat lijdensgenootjes hier op bokt.

Groetjes,

Djeenie

Re: Jongeren met nieuwe heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:09

Oei Steflyn! Das niet zo'n fijn nieuws... Ik duim voor een goede operatie, een vlot herstel en nog heel veel paardenplezier nadien!!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:45

Oooh is lief Janne :-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:49

Geen ervaring uit eerste hand, maar op onze stalling heeft een tijd een oudere dame gestaan (70+) met kunstheup, die nog vrolijk elke dag ging rijden met haar paard, ook springen en buitenritten.

Sterkte!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:22

Hmm ik vraag mij af of je na 2 maand terug de oude bent, zoals ze beloven in het ziekenhuis.
Ik rij nu bijna dagelijks, kan me geen half jaar voorstellen zonder op mijn paard te zitten :(

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:26

Ik ken ook wel iemand die voor haar 20e al een kunstheup had, die deed er wel alles mee .

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:28

Ja? was zij lang out ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:31

Grootste 'probleem' met kunstgewrichten bij jonge mensen is dat jongeren over het algemeen té actief zijn. Een kunstheup of -knie als je 65+ bent, gaat normaalgesproken mee tot je in je kistje ligt. Ben je jonger, dan heb je de neiging weer helemaal 'los' te gaan. Daar komt bij dat het grootste effect (en doel) van een kunstgewricht het wegnemen van de pijn is. Níet het verbeteren van de functie. Maar de verleiding is groot als je geen pijn hebt, om ook weer alles te doen. en dat kan wel, maar bekort de levensduur van de prothese.

De revalidatie duurt op zich idd niet lang, als alles goed gaat. Je staat ook (althans, in NL) binnen een dag weer naast je bed en krijgt direct fysiotherapie. Maar het lange termijneffect staat of valt met hoe 'netjes' je er zelf mee omgaat. En voor een deel is het ook geluk hebben. Soms gaan die dingen loszitten of infecteren. En dan heb je een probleem, zeker als je zo jong bent. Je kunt niet onbeperkte nieuwe prothese zetten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:45

In België werd een jaar of 10 terug al gewerkt met een soort van hoesjes die om gewrichtskop en -kom gaan. Aangezien de eigen kop en kom daardoor niet verloren gaan (wat bij gangbare methode wel zo is) zou dit voor jongere mensen een goede oplossing zijn. Ik weet niet hoe het er daar nu mee staat, maar een kijkje over de grens kan soms positieve wendingen geven.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:25

steflyn schreef:
Ja? was zij lang out ?

Volgens mij viel dat wel mee

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:03

Ik was net 27 jaar toen ik mijn heupprothese kreeg.
Nu ben ik 41 en heb in november een revisie van de prothese gehad, heupkommetje zat los (kom en kop zijn vervangen)

Bij de 1e operatie had ik de pech dat mijn bekken te ondiep waren en ik dus 5 dagen plat moest omdat ze bang waren dat de heup uit de kom schoot. Na 5 dagen mocht ik langzaamaan "lopen"met 2 krukken (6 weken) en na de 6 weken met 1 kruk. Pijn was na de operatie al gelijk weg.

Nu ben ik nog aan het revalideren van de operatie van november. 7 januari moet ik op controle en hoor ik hoe het nu verder moet (mocht 80% belasten, met 2 krukken lopen dus)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:18

gabyfedde schreef:
In België werd een jaar of 10 terug al gewerkt met een soort van hoesjes die om gewrichtskop en -kom gaan. Aangezien de eigen kop en kom daardoor niet verloren gaan (wat bij gangbare methode wel zo is) zou dit voor jongere mensen een goede oplossing zijn. Ik weet niet hoe het er daar nu mee staat, maar een kijkje over de grens kan soms positieve wendingen geven.

Dit had ik ook gevraagd aan de chirurg. Was als jonge vrouw niet haalbaar aangezien het metaal dat hiervoor gebruikt wordt, in de bloedbaan komt en indien je zwanger zou zijn, ook in de placenta en daarom doen ze dit niet bij jonge vrouwen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:19

Meys schreef:
Ik was net 27 jaar toen ik mijn heupprothese kreeg.
Nu ben ik 41 en heb in november een revisie van de prothese gehad, heupkommetje zat los (kom en kop zijn vervangen)

Bij de 1e operatie had ik de pech dat mijn bekken te ondiep waren en ik dus 5 dagen plat moest omdat ze bang waren dat de heup uit de kom schoot. Na 5 dagen mocht ik langzaamaan "lopen"met 2 krukken (6 weken) en na de 6 weken met 1 kruk. Pijn was na de operatie al gelijk weg.

Nu ben ik nog aan het revalideren van de operatie van november. 7 januari moet ik op controle en hoor ik hoe het nu verder moet (mocht 80% belasten, met 2 krukken lopen dus)

Kon jij dan al snel terug op je paard in die tijd. Het probleem is dat ik 2 paarden onder training heb en dat ik het mij niet kan veroorloven om 4maand out te zijn. :(

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:52

Ik heb daarna wel gereden maar weet niet meer precies hoe snel na de operatie. Ik kreeg na de operatie wel ook last van mn knie (reuma)
Ik weet niet of het slim is om snel weer op t paard te klimmen, dat zijn echt vragen voor de orthopeed vrees ik.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:18

Ja deze garandeerd mij dat ik na 2 maand terug kan rijden.
Ik vrees dat hij het wat te licht inziet want als ik wat research doe, zie ik steeds grotere tijdspanne's

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:36

Ik blaas dit topic even wat nieuw leven in.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik zeer waarschijnlijk het komend jaar een nieuwe heup moet krijgen (wordt nu uitgesteld dmv cortisonen injecties).

Nu is mijn man echt mij bang aan het maken dat ik daarna niet meer kan paardrijden omdat dit te belastend zou zijn en de nieuwe heup daarna te snel zal slijten.

Ter info ik ben een vrouw van 38.

Heup is gebroken geweest na.v. een val van een paard en pas na 7 maand ontdekt dat het toen gebroken is geweest (ja iets met doorzettingsvermogen, een weekend arts die het niet nodig vond om foto's te laten maken en pijnstilling en nog meer doorzettingsvermogen en een portie niet goed luisteren naar je lijf enzo)

Maar goed, wie rijdt er met een heupprotese en hoe gaat dat??

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:41

Ik heb geen heupprothese, maar mijn heup is wel 'recht gezet' geweest, en ik kan perfect terug rijden.
Wel niet na 2 maanden zoals hierboven gezegd, ik heb een half jaar toch zeker gewacht, maar ondertussen kan ik weer doen wat ik wil.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:43

ja ik had ooit een stalgenoot die is gaan mennen omdat het rijden haar heup zo een pijn deed, en deze is ook een of 2 x uit de kom gegaan....maar zij had geen braaf paard en die was ook de oorzaak denk ik.
wel heeft zij nog wel eens op mijn doodbrave hafje gestapt en had ze minder pijn, maar ze durfde gewoon niet meer goed

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:15

Ik heb uiteindelijk geen 2 nieuwe volledige heupen gekregen maar ben doorverwezen naar een chirurg in Ieper (BE) DR. Somers die mijn heup nog kon reconstrueren met verschillende stukjes.. Mijn beweeglijkheid is nog altijd niet 100% moet nog weekelijks 4u kiné volgen en alle dagen enorm stretchen en trainen maar ik heb geen pijn tijdens het rijden en een volledige nieuwe heup is bij deze toch wat uitgesteld.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:23

Dank jullie voor de info.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:40

Mijn moeder heeft twee nieuwe heupen, waarvan 1 al een keer vervangen is. Mijn oma heeft er ook 2, dus ik wacht geduldig af tot ik moet :') .

Wat ik van mijn moeder weet is dat de zwaai met opstappen moeilijk is en op en afstappen daardoor spannend is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:42

jeetje77 schreef:
Ik blaas dit topic even wat nieuw leven in.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik zeer waarschijnlijk het komend jaar een nieuwe heup moet krijgen (wordt nu uitgesteld dmv cortisonen injecties).

Nu is mijn man echt mij bang aan het maken dat ik daarna niet meer kan paardrijden omdat dit te belastend zou zijn en de nieuwe heup daarna te snel zal slijten.

Ter info ik ben een vrouw van 38.

Heup is gebroken geweest na.v. een val van een paard en pas na 7 maand ontdekt dat het toen gebroken is geweest (ja iets met doorzettingsvermogen, een weekend arts die het niet nodig vond om foto's te laten maken en pijnstilling en nog meer doorzettingsvermogen en een portie niet goed luisteren naar je lijf enzo)

Maar goed, wie rijdt er met een heupprotese en hoe gaat dat??

Je hebt speciale ""sport" heupen gebruiken ze alleen niet overal dus misschien kan je daar vast wat info over opzoeken.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:44

Ik heb met mijn 38e een kunstheup gekregen en ik reed na 8weken weer paard hoor, en 5 jaar geleden heb ik aan de andere kant ook een kunstheup gekregen en toen zat ik na 5 weken weer op mijn paard. En ik kan alles weer hoor.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:20

ruitje schreef:
Mijn moeder heeft twee nieuwe heupen, waarvan 1 al een keer vervangen is. Mijn oma heeft er ook 2, dus ik wacht geduldig af tot ik moet :') .

Wat ik van mijn moeder weet is dat de zwaai met opstappen moeilijk is en op en afstappen daardoor spannend is.

Ik weet dat idd via mijn oma en moeder ook al, dat mijn heupen slijtage gevoelig zullen zijn... Maar goed dit is wel ietsje sneller dan gepland.

En opstappen tja dat gaat nu ook gewoon via een krukje, dus dat zal niet echt veranderen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:20

ola42 schreef:
Ik heb met mijn 38e een kunstheup gekregen en ik reed na 8weken weer paard hoor, en 5 jaar geleden heb ik aan de andere kant ook een kunstheup gekregen en toen zat ik na 5 weken weer op mijn paard. En ik kan alles weer hoor.

Oh dit vind ik heel erg fijn om te lezen. Dank je wel.