Het gevoel een buitenbeentje zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Het gevoel een buitenbeentje zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:36

Lieve allemaal!
Sorry als het hier niet hoort maar zoek een klein advies...

Ik zit de laatste tijd niet zo fijn in mijn vel , voornamelijk thuis.
Ik ben thuis de oudste (ik ben 18) en ben, zoals wel meer mensen de afgelopen jaren flink aan het puberen geweest. Ik merk dat ik nu serieuzer word en aansluiting zoek op de wereld...
Thuis ben ik met mijn 2 broertjes, die een een eiige tweeling zijn en allebei mijn ouders. Vanaf dat ik 3 jaar was zijn mijn broertjes geboren en mijn moeder heeft de 2 eigenlijk veel zelf opgevoed omdat mijn vader veel weg was ivm zijn werk. Mijn vader doet nu 5 jaar ander werk en is nu meer thuis.
Mijn oma zegt wel eens tegen mij; je moest heel snel opgroeien omdat de zorg voor je broertjes zoveel tijd kosten. Vroeger was ik altijd heel veel bij mijn opa en oma, dan ging ik leuke dingen met ze doen omdat mijn eigen ouders er in principe geen tijd voor hadden.
Nu heb ik het gevoel dat iedereen bij elkaar hoort maar dat ik er buiten val.
Mijn broertjes doen een bijbaantje bij mijn vader op het werk, en mijn moeder werkt in de zorg. Ik doe zelf ook verpleegkundige en was altijd een goede leerling...
Mijn broertjes kunnen niet vlot leren, niet dat het erg is maar daardoor hebben ze ook meer aandacht nodig. Elke dag als we 's avonds aan tafel eten gaat het wel over hun of over hoe het op school gaat maar veel belangstelling voor mij is er niet echt.
Vorig jaar kreeg ik een eigen paard, ik ben daar heel veel en ben daar erg dankbaar voor. Mijn ouders financieren haar maar spullen etc. betaal ik zelf. Vaak vallen mijn broertjes mij hier op aan, dat ik een paard heb en dat het duur is en dat ik verwend ben. Ik probeer zulke conflicten vaak te vermijden omdat het uitloopt op ruzie. Alles gaat op de weegschaal... ik heb een paard dus hun krijgen dan weer wat. Ik word daar doodziek van om dat gezeur te mijden werk ik nu meer en financieer bijna alles zelf.
Doordat ze een 1 eiige tweeling zijn, zijn hun ook altijd met zijn tweetjes. Het is altijd 2 tegen 1.
De afgelopen 2 jaar ben ik niet meer meegeweest op vakantie omdat ik er geen aansluiting vind, mijn broertjes gaan samen naar het strand en mijn ouders gaan samen een boekje lezen bij de caravan. Wij staan meestal op campings waar het relatief rustig is en toen we dit nog wel deden had ik elke vakantie wel een maatje...

Ik heb ook niet het gevoel dat ik aansluiting heb op mijn moeder wat ik erg pijnlijk vind.
Mijn moeder heeft vroeger niet zo'n fijne jeugd gehad en heeft daar nog steeds wel gevolgen van. Ze is bijvoorbeeld erg onzeker en kan hierdoor raar uit de hoek komen.
Wij doen nooit leuke dingen, als ik kijk naar mijn vriendinnen die gaan samen winkelen, naar de film en uit eten. Ik heb dat wel eens voor gesteld maar ik denk dat mijn moeder zich dan geen houding kan geven. Ik heb regelmatig ruzie met mijn moeder, ze gaat de dingen dan omdraaien en daar word ik zelf onzeker van. Zo kreeg ik een kerstpakket van mijn werk en dan pakt mijn moeder hem uit en legt alles in de kasten van de keuken, zoals koekjes, chocolade, de kerststol meteen in de vriezer. Dat vind ik niet leuk, ik vind het helemaal niet erg dat ze het opeten of pakken maar ik wilde het zelf allemaal nog even bekijken en uitpakken.... Uit irritatie heb ik alles weer in de doos gedaan en hem boven op mijn kamer neergezet. Ging mijn moeder even mij belachelijk zitten maken dat ik alles boven zelf ging opeten, dat kwetst mij heel erg...

Kortom ik heb een beetje het gevoel dat ik het 5de wiel aan de wagen ben.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een fijn leven, ik kan alles krijgen/kopen wat ik maar wil, heb een onwijs lieve vriend maar thuis heb ik het gevoel dat ik er ff niet bij hoor...
Ben me heel erg aan het afvragen of dit een levensfase is of dat het serieuze koek is. Ik merk dat ik soms erg emotioneel kan reageren en daardoor snel huil als iemand mij een grote mond geeft, ik trek me dit snel aan en denk dat het dan aan mij ligt. Van mijn eigen wil ik het altijd maar goed doen en dat mensen mij leuk en aardig vinden.
Wie herkent dit en heeft tips? Weet dat mijn broertjes 15 zijn en onwijs aan het puberen zijn... ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan.

Bedankt!

BigOne

Re: Het gevoel een buitenbeentje zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:45

Och meisje toch, dit is heel herkenbaar ik hoor het vaker. Vooral het feit dat je gewoon jaren onzichtbaar moest zijn en dat ook werd omdat je broertjes de aandacht van je ouders nodig hadden en hebben.
Nu wil je graag eindelijk ook eens het gevoel hebben dat je er toe doet in het gezin maar het patroon dat zich over jaren heeft gevormd laat zich moeilijk veranderen. waar is je pa in het hele verhaal. Dat kerstpakket, vervelend maar aangezien je thuis woont heeft je moeder er waarschijnlijk totaal niet bij na gedacht. Ja, het was beter geweest dat je even had gezegd dat jij hem op zou ruimen ipv alles weer uit de kast te halen. Nodig toch je moeder nog eens uit voor een dagje weg, gaat ze dan weer zeggen dat ze niet kan/wil/durft probeer haar dan op een heel vriendelijke toon te vertellen dat je haar mist, ondanks dat je ouder bent wil je toch erkenning van je ouders. En dat is heel normaal en jammer genoeg zien veel ouders dit niet, jij hebt je jarenlang ondergeschikt gemaakt aan je broertjes en nu wil je zelf graag wat aandacht maar weten je ouders waarschijnlijk niet hoe ze dat moeten geven, vaste patronen zijn moeilijk te doorbreken. Laat je broertjes maar puberen, gewoon niet op reageren en tot tien tellen, puberen gaat gelukkig over.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:55

Wat rot, ik herken je verhaal wel een beetje. Ik heb het idee dat ouders zich hier compleet onbewust van kunnen zijn, en daarom dacht ik toen ik je verhaal las dat, als je het aandurft, het misschien een idee is om je ouders dit te laten lezen? Of anders het op een iets andere manier formuleren en het in een brief aan je ouders zetten? Of natuurlijk, als je nog meer lef hebt, je kunt er ook gewoon een serieus gesprek over aanknopen. Maar dat zou ik denk ik iets te confronterend vinden. Hoe er precies een oplossing kan komen is misschien lastig, of niet te voorzien, maar er open over kunnen praten, en je familie kunnen laten weten waar je mee zit is denk ik al een héle grote stap in de goede richting.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:57

bigone schreef:
Och meisje toch, dit is heel herkenbaar ik hoor het vaker. Vooral het feit dat je gewoon jaren onzichtbaar moest zijn en dat ook werd omdat je broertjes de aandacht van je ouders nodig hadden en hebben.
Nu wil je graag eindelijk ook eens het gevoel hebben dat je er toe doet in het gezin maar het patroon dat zich over jaren heeft gevormd laat zich moeilijk veranderen. waar is je pa in het hele verhaal. Dat kerstpakket, vervelend maar aangezien je thuis woont heeft je moeder er waarschijnlijk totaal niet bij na gedacht. Ja, het was beter geweest dat je even had gezegd dat jij hem op zou ruimen ipv alles weer uit de kast te halen. Nodig toch je moeder nog eens uit voor een dagje weg, gaat ze dan weer zeggen dat ze niet kan/wil/durft probeer haar dan op een heel vriendelijke toon te vertellen dat je haar mist, ondanks dat je ouder bent wil je toch erkenning van je ouders. En dat is heel normaal en jammer genoeg zien veel ouders dit niet, jij hebt je jarenlang ondergeschikt gemaakt aan je broertjes en nu wil je zelf graag wat aandacht maar weten je ouders waarschijnlijk niet hoe ze dat moeten geven, vaste patronen zijn moeilijk te doorbreken. Laat je broertjes maar puberen, gewoon niet op reageren en tot tien tellen, puberen gaat gelukkig over.

Klopt helemaal hoe je het zegt. Mijn vader is veel weg voor zijn werk, en die is vaak wel degene zegt van kom op jongens we gaan wat leuks doen met elkaar maar niemand noemt dan eens wat op wat ze willen doen. Mijn vader is wel degene waar ik het het beste mee kan vinden, die is nuchter van aard en als er iets aan de hand is praten we het uit en zand erover. Hij toont ook altijd de belangstelling in de paarden en hoe het gaat op school enzo. Mijn moeder wil nog wel eens oude koeien uit sloot trekken en dat botst erg. Dan zegt ze; Ja nou ik mag er toch wel wat van zeggen of niet dan!

Ik wilde haar meenemen naar een dagje zwaluwhoeve maar dan begint ze weer van ja nou ehh ik ga niet in me blote kont lopen... dan denk ik alweer ooww gaan we weer! Ze is een lief mens maar weet gewoon niet hoe ze het moet afhandelen. :(:) Ik heb soms best wel met haar te doen.

BigOne

Re: Het gevoel een buitenbeentje zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:04

Neem haar dan maar gewoon een middagje mee shoppen, bataviastad oid, kun je leuk lopen en vooral koffie doen. Verwacht niet dat het in één keer goed gaat maar het is een begin. Als je vader zegt, we gaan wat leuks doen ga dan gewoon een kaartspel oid doen, als de tweeling zich misdraagt dan zien ze het alle twee. Veel succes en het word vast wel beter maar ,hoe moeilijk ook, jij zal het voortouw moeten nemen aangezien je moeder al heel vastgeroest zit in haar manier van leven. Ik weet niet of jullie in de huishouding mee moeten helpen maar soms kan een helpende hand veel plezier geven en een eyeopener zijn, ook dan kun je samen koffie drinken aan de keukentafel. In je profiel zie ik een leuke, goedlachse meid, zorg dat je zo blijft, je mag er echt zijn hoor.