Weeg ik zo veel te weinig dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Weeg ik zo veel te weinig dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 12:56

Ik hoor tegenwoordig heel veel van mensen dat ik te dun ben enz. Zelfs mijn HA heeft aan mijn moeder gevraagd of ik wel goed eet, en ja ik eet goed, niet te weinig en 3 goede maaltijden per dag. Ook drink ik genoeg. Ooit hebben vriendinnen van mijn moeder ooit eens gevraagd of ik geen anorexia nervosa heb. Nee dat heb ik niet.
Mijn vraag is nu is het echt zo?
Ik ben 13 jaar, meet 1,73 m en weeg 45 kg. Is dat echt zo weinig?

edit: van alle reactie's dat ik zo mager en dun ben word ik heel erg onzeker en daarom vraag ik het hier.
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 27-12-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:58

Tja als je huisarts dat zelfs aan je moeder vraagt dan lijkt me dat niet goed. Verder weet ik niet of het te weinig is. Gewicht alleen zegt vrij weinig. Je moet het gewoon zien.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:59

Hoe oud ben je?
Ik heb ook jaren op dat gewicht gezeten, at als een bootwerken maar aankomen ho maar.
En toen ineens zat er 10kg in een jaar bij. Oeps.
Zit momenteel op 75 kg en wil naar 65/70 maar heb de motivatie er niet voor xd

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:00

Voor jouw lengte ben je volgens mij dan vrij licht inderdaad.
Maar je zit ook nog op zo'n leeftijd dat veel meiden nog sprietjes zijn ;)

Als jij je goed voelt en goed eet, dan is er toch niets aan de hand? :D

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 13:00

Ik ben 13 jaar
vergeten zeggen

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:01

Ja, je weegt wel weinig. Maar dat ligt ook aan je leeftijd! Als je over 5-7 jaar nog zo weinig weegt, dan mag je je wel zorgen gaan maken. Nu gewoon zorgen dat je lekker veel eet :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:01

Ja, dat is heel weinig. Echter, als je wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en de benodigde vitamines etc. en je voelt je verder goed, dan lijkt het me niet zo'n heel groot probleem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:02

Op jouw leeftijd woog ik hetzelfde en was ik nog iets langer hoor! En ik ben ook goed bijgekomen helaas. :')
Gewoon gezond eten, veel sporten en dan kom je vanzelf in "balans".

Maaike162

Ik ben bijna 16, ben even lang als jou, maar weeg 8 kilootjes meer. Ook ik hoor heel vaak dat ik een magere spriet ben en wel genoeg moet eten :) Ach, je went er aan :) Ik weet dat ik meer dan genoeg eet, ik eet echt veelste veel, maar wel gewoon gezond.

Equisync

Zie dat je 13 bent, meid geniet zo lang het kan, die kilos komen wel met de jaren, geloof me xd
Als je gewoon goed en gezond eet is er niks aan de hand, je moet je nu ook niet gaan. Volproppen met troep, gewoon lekker zoals je nu doet en je nergens zorgen over maken, dat komt allemaal goed :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 13:04

Ik eet niet te veel, ben geen grote eter nooit geweest trouwens. Ik snoep niet ben wel een zoetebek :o
Ik eet fruit en sport veel (stallen uitmesten en zware kruiwagens door de modder sleuren :o)

Tammy_

Re: Weeg ik zo veel te weinig dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:08

Je bent inderdaad wel wat te licht. Het kan zijn dat je wel goed en genoeg eet, maar gewoon erg veel/snel verbrand. Je kan eens met je moeder of de huisarts praten over een diëtist die je kan helpen een paar kilo aan te komen :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:14

je bent inderdaad te licht, ik ben ook te licht. Ik ben 15jr, weeg 43kg en ben 1.66m.
Zolang jij gezond bent, niet teveel aan jezelf twijfelt, sterk bent, en goed eet, dan moet je je echt geen zorgen maken. Je bent nu eenmaal nog niet volwassen/uitgegroeid dus de stoffen die je binnenkrijgt worden gewoon goed gebruikt, in plaats van dat die stoffen omgezet worden in vet...

Het komt echt wel goed ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:16

Ja, je weegt weinig. Maar, je bent ook volop in de groei. Maak je een zorgen. Beter lekker gezond blijven eten en goed in je vel zitten (en voor andere mensen te dun zijn) ipv net zoals het merendeel van de mensen in Nederland te dik worden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Voor een meisje van 13 jaar is dit niet te licht.
Dit komt omdat je lichaam op dit moment vol in de groei is wat heel veel energie (calorien) kost.

Het is wel noodzakelijk om in de puberteit meer te eten dan voordat je ging puberen.
Dus een extra boterham per dag en een extra schep pasta - rijst - aardappels bij het avond eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Je bent nog jong en volop in de groei, je gaat nog wel wat uitzwaren ook in de vrouwelijke vormen. Gewoon lekker blijven eten, drie goede maaltijden op een dag en daarnaast (gezonde) tussendoortjes :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:27

Ik zou me er geen zorgen over maken zolang jij gewoon 3 normale maaltijden eet en een paar tussendoortjes op een dag in de vorm van fruit of een koekje bijv.

Zoals velen al zeggen ben je volop in de groei. En dat gaat vaak niet in verhouding. De ene krijgt wat rondere vormen en schiet daarna de lengt in en de ander schiet eerst de lengte in en krijgt daarna pas wat rondere vormen.

Sporten en beweging is goed voor je! Zorg dat je gewoon normaal eet zodat jij je voedingsstoffen binnenkrijgt, die je hard nodig hebt in de groei.
Laat mensen je niet onzeker maken. Je (onder)gewicht is niet bepalend of je wel of geen anorexia hebt. Anorexia is een psychische ziekte waarbij je een vertekend zelfbeeld hebt, jezelf onterecht te dik vindt en je er alles aan doet om enorm veel af te vallen. En bij jou is daar geen sprake van.