Sport astma of gewoon elk jaar ziek?

Moderators: Shanna, Dani, Murthul, Warboel, Berdien, Hanmar, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DezeNaam

Sport astma of gewoon elk jaar ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 11:05

Hallo Bokkers

de laatste drie jaar heb ik zowat elke winter last van het zelfde probleem, ontstoken bronchiën. Ik merk dat ik er vooral last van heb tijdens het sporten als het koud is. Gisteren begon het weer, na een halfuurtje actief paardrijden op een fris beestje begon het 'slijm' zich weer op te stapelen en moest ik echt moeite doen om te ademen.
Toen ik 11-12 jaar was kreeg ik het voor het eerst, ik moest heel hard hoesten, soms bleef het slijm gewoon zitten dat ik een paar seconden zonder lucht zat (wat best angstaanjagend is als je je adem niet lang in kan houden :+ ). Ook mijn oren deden toen vreselijk pijn, ik heb toen gewoon doorgebeten en het is vanzelf over gegaan.

Dan dit jaar had ik het rond Pasen, ik zat op school maar ik ben naar huis gegaan omdat ik me zo slecht voelde, daarna ben ik naar de dokter gegaan die zei dat mijn bronchiën ontstoken waren. Ik mocht een week thuisblijven en dat heb ik toen ook gedaan. De eerste twee dagen waren vreselijk, ik lag zowat vastgenageld aan mijn bed, ik heb toen niks kunnen eten en heb ook niet kunnen slapen omdat ik wakker werd van de pijn, ook kon ik niet opstaan met mijn bovenlichaam, dat deed vreselijk veel pijn door de druk op mijn longen die er kwam door het slijm, geeuwen of diep inademen ging ook niet, dat sneed gewoon 'in' me.

Nu vraag ik me af of ik echt gewoon elk jaar een bronchiën ontsteking krijg of dat ik sport astma zou kunnen hebben? In de zomer heb ik er minder last van, eigenlijk bijna niet maar soms merk ik er wel iets van.
Natuurlijk weet ik dat Bokkers geen dokters zijn, maar als iemand hier wat meer over weet of ervaring heeft, dan hoor ik het graag. :))

“I don’t want to live in the kind of world where we don’t look out for each other.
Not just the people that are close to us,
but anybody who needs a helping hand.
I cant change the way anybody else thinks, or what they choose to do,
but I can do my bit.”

phormicola

Re: Sport astma of gewoon elk jaar ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:46

Ik heb in de winter altijd 1x bronchitus en ik heb astma :) Ik merk daar het hele jaar vrij weinig van en als het koud genoeg is ineens BAM, dan sla ik compleet dicht.
Je kan dus beiden hebben, maar het beste ga je dit even laten onderzoeken, dan weet je het zeker :)

You're the truth - not I

Princesj

Re: Sport astma of gewoon elk jaar ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

Ik had ieder jaar longontsteking, toen in overleg met mijn huisarts begonnen met de griepprik (ondanks dat het geen griep was). Sindsdien geen dag meer ziek geweest..

Roos J (Heinse 354 x Piter 312),Nougy OX (Nougatin x Karnaval) & Gulonia (Biscayo x Wolfgang)

Roos J. B+11, L1 + 11, L2 +10, M1 +10 M2+10, Z1+11, Z2+1 :-)
Gulonia B+11 :-), L1+1

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:08

phormicola schreef:
Ik heb in de winter altijd 1x bronchitus en ik heb astma :) Ik merk daar het hele jaar vrij weinig van en als het koud genoeg is ineens BAM, dan sla ik compleet dicht.
Je kan dus beiden hebben, maar het beste ga je dit even laten onderzoeken, dan weet je het zeker :)

Ik heb dit dus ook, astma en in de winter ong 2 keer bronchitis.. En daarbij doet ademen al zeer..
Niet te bespreken wat je op hoest als het gaat. 8-)
Ik vind vooral de 'ontstekingsmaak' van bronchitis heel goor..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie