aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:45

troi schreef:




Het leidt bovendien leuk af van het feit dat aspartaam bepaald geen aanrader is voor de slanke lijn :)*[/quote]

Vermoedelijk trouwens vooral omdat mensen die veel light gebruiken ter compensatie extra chips gaan eten, want immers na zo'n 'slank' dagje kunnen ze dat makkelijk hebben :9[/quote]

Nee. Als je even de moeite neemt om mijn eerste post hier, op deze pagina te lezen, kun je zien dat aspartaam dus neurologische en metabolische mechanismen in het lijf activeert, waardoor mensen niet alleen aankomen, maar ook een verhoogd risico op diabetes lopen. Heb de links naar die onderzoeken al vermeld.

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:46

Gigantische afkickverschijnselen? Die moet ik dan nog meemaken. Ik ben enkele weken geleden echt cold turkey gestopt met suiker. Alleen maar water gedronken, geen snoep, chips of andere dingen. Ik had de eerste twee dagen wel enorm trek maar afkickverschijnselen... nope. En geloof mij maar dat ik geen suiker binnenkreeg die week. Nu af en toe weer iets, maar wel heel weinig en veelal drink ik nog water.

Ik laat zowel suiker en aspartaam zoveel mogelijk staan.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:46

liljebo schreef:
Nee. Als je even de moeite neemt om mijn eerste post hier, op deze pagina te lezen, kun je zien dat aspartaam dus neurologische en metabolische mechanismen in het lijf activeert, waardoor mensen niet alleen aankomen, maar ook een verhoogd risico op diabetes lopen. Heb de links naar die onderzoeken al vermeld.


Maar dat is dus niet zo, dat heeft dit onafhankelijk onderzoek vanuit Brussel nou net uitgewezen.

josien_m_
Berichten: 2419
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:46

zoete smaak=extreem verslavend, is dat gezond?
of het nou om suiker of andere zoetmiddelen gaat.
Dus inderdaad; hoe lees je nou zo'n onderzoek en wat wordt bedoelt met "veilig"?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:47

Annash schreef:
Gigantische afkickverschijnselen? Die moet ik dan nog meemaken. Ik ben enkele weken geleden echt cold turkey gestopt met suiker. Alleen maar water gedronken, geen snoep, chips of andere dingen. Ik had de eerste twee dagen wel enorm trek maar afkickverschijnselen... nope. En geloof mij maar dat ik geen suiker binnenkreeg die week. Nu af en toe weer iets, maar wel heel weinig en veelal drink ik nog water.

Ik laat zowel suiker en aspartaam zoveel mogelijk staan.


Ik wel. Ik ben ook gestopt. Ik heb weken hoofdpijn gehad, misselijk, koud, chagrijnig. Ontzettende zin in suiker, het hele huis afgezocht opzoek naar iets met suiker erin. En dat is een volledig normale reactie.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:47

Vjestagirl schreef:
Trouwens, al die mensen die zo anti aspartaam zijn, gebruiken jullie wel suiker? Wat vinden jullie van het feit dat suiker nog verslavender is dan heroïne, en dat als je stopt met suiker eten (wat overigens heel lastig is want bijna overal zit suiker in) je gigantische afkick verschijnselen krijgt? Is dat wel gezond?

zo weinig mogelijk.

Ik doe het nergens in en bak alles zelf. Ik gebruik echter wel honing en soms maplesirup. En natuurlijk eet ik wel een stukje gebak op een verjaardag.

Maar beperking van suikerinname is het enige wat je werkelijk kunt doen. Vervangen door zoetstoffen is geen goed idee. Uitzondering is stevia, als je dat lust,

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:48

Vjestagirl schreef:
liljebo schreef:
Nee. Als je even de moeite neemt om mijn eerste post hier, op deze pagina te lezen, kun je zien dat aspartaam dus neurologische en metabolische mechanismen in het lijf activeert, waardoor mensen niet alleen aankomen, maar ook een verhoogd risico op diabetes lopen. Heb de links naar die onderzoeken al vermeld.


Maar dat is dus niet zo, dat heeft dit onafhankelijk onderzoek vanuit Brussel nou net uitgewezen.


Dat wees uit dat het niet kankerverwekkend was of gevaarlijk voor de gezondheid, maar spreekt niet de activatie van het metabolismesysysteem tegen, toch?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:49

Als het niet schadelijk is voor de gezondheid kan het dus ook de kans op diabetes niet vergroten, want dat zou het schadelijk maken voor de gezondheid :Y) :)*

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:49

Vjestagirl schreef:
lieveli schreef:
Ik vind het zo lastig, ik ben helemaal niet bekend met die wereld. Ik gebruik of palmsuiker, of stevia. Probeer aspertaam áltijd te vermijden.


Blijkbaar hoeft dat dus niet :)


Dat weet je pas over een aantal jaar, als je de uitwerking van het langer innemen van dit soort dingen kunt zien...
Kunstmatige stoffen zijn meestal niet goed afbreekbaar door het lichaam.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:51

Vjestagirl schreef:
Als het niet schadelijk is voor de gezondheid kan het dus ook de kans op diabetes niet vergroten, want dat zou het schadelijk maken voor de gezondheid :Y) :)*

Er is getest op de verhoogde kans op kanker en directe ziekteverschijnselen. De verhoogde kans op diabetes hangt direct samen met het vermeerderen van de buikomvang bij aspartaamgebruikers, zoals in genoemd onderzoek is aangetoond.
Diabetes is een gevolg van die gewichtstoename (zoals het bij iedere gewichtstoename kan ontstaan) en een lange termijn effect.
Dat is (uiteraard) niet in het onderzoek meegenomen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:53

het onderzoek is gefinancierd met europees geld, 3 maal raden waar dat vandaan komt.
ik wil helemaal niet zo para zijn (ben ik ook niet, denkt ik *klopt af*)
maar het idee dat er zoveel zoetstof en suiker in producten worden gestopt staat mij tegen, onze hele voedselbalans is weg.

ik ben niet anti-iets, ik ben juist voor bewust eten en iedereen veilig gezond krijgen dmv gezond eten.
alles wat je in je lichaam stopt heeft effect, en juist het prediken dat iets veilig is vind ik gevaarlijk.
mensen gebruiken namelijk niet meer het gezonde verstand. Veilig betekend dat je er een s**tload van kunt eten, en dat kan nogsteeds niet.

@josien, ik heb het onderzoek goed doorgelezen en het is ook idd een goed onderzoek op de punten die onderzocht zijn, die kloppen ook allemaal. maar het zijn juiste de dingen die niet naar voren komen waar ik juist een antwoord op wil. :)
staan trouwens ook in mijn vorige post en in de post hieronder
liljebo schreef:
Vjestagirl schreef:
Als het niet schadelijk is voor de gezondheid kan het dus ook de kans op diabetes niet vergroten, want dat zou het schadelijk maken voor de gezondheid :Y) :)*

Er is getest op de verhoogde kans op kanker en directe ziekteverschijnselen. De verhoogde kans op diabetes hangt direct samen met het vermeerderen van de buikomvang bij aspartaamgebruikers, zoals in genoemd onderzoek is aangetoond.
Diabetes is een gevolg van die gewichtstoename (zoals het bij iedere gewichtstoename kan ontstaan) en een lange termijn effect.
Dat is (uiteraard) niet in het onderzoek meegenomen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-12-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:54

:D Vermijden jullie maar het woordje aspartaam maar er zijn zoveel andere woordjes die praktisch hetzelfde betekenen.

Waarvan men denkt ooo dit kan ik drinken/eten

Er zijn zat suikersoorten letwel zoetstoffen die gebruikt worden in de farmaceutische industrieën.
Kun je het vermijden door frisdranken, krijg je het bewijze van door je medicijnen :)

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:05

Vjestagirl schreef:
Annash schreef:
Gigantische afkickverschijnselen? Die moet ik dan nog meemaken. Ik ben enkele weken geleden echt cold turkey gestopt met suiker. Alleen maar water gedronken, geen snoep, chips of andere dingen. Ik had de eerste twee dagen wel enorm trek maar afkickverschijnselen... nope. En geloof mij maar dat ik geen suiker binnenkreeg die week. Nu af en toe weer iets, maar wel heel weinig en veelal drink ik nog water.

Ik laat zowel suiker en aspartaam zoveel mogelijk staan.


Ik wel. Ik ben ook gestopt. Ik heb weken hoofdpijn gehad, misselijk, koud, chagrijnig. Ontzettende zin in suiker, het hele huis afgezocht opzoek naar iets met suiker erin. En dat is een volledig normale reactie.


Maar dus niet voor iedereen hetzelfde :-) Ik moet zeggen dat ik het ook niet makkelijk vond hoor. Eerder dit jaar heb ik het ook al eens gedaan, dit keer was ik er wel sneller van af. :+

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:16

Wat ik altijd heb begrepen is dat aspartaam iets doet met de serotonine in het lichaam, dit is voor mij de reden dat ik het laat staan. Ik slik al medicijnen om dat stofje aan te vullen, dan vind ik het zonde (en ook potentieel een risico voor mijn gezondheid) om dat tegelijkertijd te verstoren door producten met aspartaam te gebruiken.

Weet iemand hier misschien meer over? Liefst in jip en janneke taal :+

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:19

Vjestagirl schreef:
Maar dat is dus niet zo, dat heeft dit onafhankelijk onderzoek vanuit Brussel nou net uitgewezen.


Ehm, dat is toch niet onderzocht? Volgens mij ging het om de giftigheid en schadelijkheid als kanker en ontwikkelingsproblemen bij ongeboren kinderen. Er is dan ook voornamelijk gekeken naar plasmalevels van fenylalanine (een stof die kankerverwekkend kan zijn en ontstaat bij afbraak van aspartaam.)

Over specifiek onderzoek naar het ontwikkelen van meer buikvet lees ik in de gauwigheid niets in het onderzoek.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:21

Brussel kan zoveel zeggen...aspartaam is gif. Niet bij een glaasje per dag maar sommige mensen drinken wel een liter per dag...ik denk dat het weer om geld gaat en helmaal niet om onze gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:23

En mensen worden 'gedwongen' om aspartaam in te nemen op welke manier? Worden ze kraanwater ontzegd?

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:27

liljebo schreef:
Vjestagirl schreef:
Als het niet schadelijk is voor de gezondheid kan het dus ook de kans op diabetes niet vergroten, want dat zou het schadelijk maken voor de gezondheid :Y) :)*

Er is getest op de verhoogde kans op kanker en directe ziekteverschijnselen. De verhoogde kans op diabetes hangt direct samen met het vermeerderen van de buikomvang bij aspartaamgebruikers, zoals in genoemd onderzoek is aangetoond.
Diabetes is een gevolg van die gewichtstoename (zoals het bij iedere gewichtstoename kan ontstaan) en een lange termijn effect.
Dat is (uiteraard) niet in het onderzoek meegenomen.

Als je geen overgewicht wilt, dan moet je gewoon geen zoetigheid willen gebruiken, zo simpel is dat gewoon. Dus geen suiker en geen zoetstoffen. Je hebt ze ook helemaal niet nodig.

Enige voordeel van zoetstoffen in mijn ogen, ten opzichte van suiker, is dat zoetstoffen geen bloedsuikerpiek veroorzaken, zoals suiker dat wel doet. Met alle nare gevolgen van dien.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:28

aspartaam zit in meer dan 6000 voedingsmiddelen en over de 500 medicijnen. voor sommige mensen is dat een beetje moeilijk te overzien. :)

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:29

minikatje schreef:
het onderzoek is gefinancierd met europees geld, 3 maal raden waar dat vandaan komt.
ik wil helemaal niet zo para zijn (ben ik ook niet, denkt ik *klopt af*)
maar het idee dat er zoveel zoetstof en suiker in producten worden gestopt staat mij tegen, onze hele voedselbalans is weg.

ik ben niet anti-iets, ik ben juist voor bewust eten en iedereen veilig gezond krijgen dmv gezond eten.
alles wat je in je lichaam stopt heeft effect, en juist het prediken dat iets veilig is vind ik gevaarlijk.
mensen gebruiken namelijk niet meer het gezonde verstand. Veilig betekend dat je er een s**tload van kunt eten, en dat kan nogsteeds niet.

Als dat je definitie van veilig is, dan is geen enkel voedingsmiddel of drank veilig :n
Zelfs water niet, van teveel water kun je immers ook een vergiftiging oplopen.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:29

minikatje schreef:
aspartaam zit in meer dan 6000 voedingsmiddelen en over de 500 medicijnen. voor sommige mensen is dat een beetje moeilijk te overzien. :)

Mwah, vergeleken met suiker valt dat best mee.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:31

Wendy schreef:
minikatje schreef:
het onderzoek is gefinancierd met europees geld, 3 maal raden waar dat vandaan komt.
ik wil helemaal niet zo para zijn (ben ik ook niet, denkt ik *klopt af*)
maar het idee dat er zoveel zoetstof en suiker in producten worden gestopt staat mij tegen, onze hele voedselbalans is weg.

ik ben niet anti-iets, ik ben juist voor bewust eten en iedereen veilig gezond krijgen dmv gezond eten.
alles wat je in je lichaam stopt heeft effect, en juist het prediken dat iets veilig is vind ik gevaarlijk.
mensen gebruiken namelijk niet meer het gezonde verstand. Veilig betekend dat je er een s**tload van kunt eten, en dat kan nogsteeds niet.

Als dat je definitie van veilig is, dan is geen enkel voedingsmiddel of drank veilig :n
Zelfs water niet, van teveel water kun je immers ook een vergiftiging oplopen.

dankje voor deze reactie :D
*wijst naar dikgedrukte letters*

nadenken en zelf je conclusies trekken over eten is voor veel mensen blijkbaar toch moeilijk.

Dit topic gaat over aspartaam en niet over varken of suiker, daar hebben we andere topics voor :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:33

Inderdaad...zelfs in vitamine bruistabletten en ook nog niet mogelijk om ze zonder aspartaam en zonder suiker te kopen......onderzoeken worden meestal betaalt door de grote mulinationals zoals unilever.....lekker onafhankelijk...not.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:38

minikatje schreef:
Wendy schreef:

Als dat je definitie van veilig is, dan is geen enkel voedingsmiddel of drank veilig :n
Zelfs water niet, van teveel water kun je immers ook een vergiftiging oplopen.

dankje voor deze reactie :D
*wijst naar dikgedrukte letters*

nadenken en zelf je conclusies trekken over eten is voor veel mensen blijkbaar toch moeilijk.

Dit topic gaat over aspartaam en niet over varken of suiker, daar hebben we andere topics voor :D

Klopt, maar jij beweert dat mensen hun gezonde verstand niet meer gebruiken, en dat aspartaam niet veilig is omdat je er geen oliebol van zou kunnen eten. Ik geef enkel aan dat als je het zo bekijkt, geen enkel voedingsmiddel veilig is.
Als je normaal met eten omgaat, en geen 70 liter cola-light per dag drinkt, dan geeft Brussel aan dat er uit de onderzoeken geen indicatie komt dat aspartaam onveilig zou zijn.
Overigens klopt de titel van het topic eigenlijk ook al niet, Brussel geeft aan dat op basis van de onderzoeken niet bewezen is dat aspartaam onveilig zou zijn, dat is iets heel anders. Er is namelijk ook niet bewezen dat het volstrekt veilig is.
Het enige wat ik aangeef is dat dit voor veel voedingsmiddelen geldt, en juist het gezonde verstand is daarom zo belangrijk. Té is altijd fout, waar het ook over gaat.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:47

minikatje schreef:
aspartaam zit in meer dan 6000 voedingsmiddelen en over de 500 medicijnen. voor sommige mensen is dat een beetje moeilijk te overzien. :)


Weet je hoe ruk dat is? Ik zit nu aan een kuurtje AB en wat zit daarin? .... aspartaam. En dat wil ik niet.