gabyfedde schreef:Zonder suiker geen gaatjes. Er zijn (zeldzame!!) uitzonderingen, maar bij verreweg de meeste mensen is suikergebruik de oorzaak. Onder de uitzonderingen vallen onder andere afwijkend speeksel (hoeveelheid of samenstelling) en een afwijkende bacterieflora in de mond. Suikergebruik: de één krijgt na 1x suikergebruik (naast de 3 maaltijden) al problemen, de ander kan 10x suiker gebruiken zonder dat er wat gebeurt.
Een heel terechte opmerking. Wat ik (mijn broer is tandarts dus ik let er wat meer op dan gemiddeld denk ik) om mij heen vaak zie gebeuren is het volgende. Mensen poetsen zich suf met de beste bedoelingen, maar vergeten daarbij na te denken op welke momenten je wel of niet moet poetsen en als je suiker neemt wat je dan het beste kan doen. Zo is het bijvoorbeeld super slecht voor je tanden als je direct na het eten je tanden gaat poetsen, helemaal als je iets als jus d'orange hebt gedronken. Immers je glazuur is dan zacht en die beschadig je dus verder door het poetsen. Waar mensen overigens ook vaak denken dat snoep het slechtste is voor je tanden vergeten mensen zaken zoals vruchtensappen die een hoge zuurgraad hebben, dit is nog veel slechter voor je gebit. Daarnaast is de stelregel dat als je snoept eet dan al het snoep in 1 moment op en verspreid het niet over de dag, zo heb je minder momenten dat je je gebit aantast. Enfin, just some tips.
En ja, genetisch gezien heeft de één helaas nu eenmaal een sterker gebit dan de ander. Dus de één kan alles doen wat niet slim is en de ander wordt steeds weer 'afgestraft'.