Voedselzandloper

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:24

Wij hebben sinds kort het boek ook. Moet er nog in beginnen, maar wat ik er over op internet heb gelezen vind ik wel heel erg interessant.

Wat mij dan wel weer heel erg tegenstaat is het gebruik van soja. Persoonlijk vind ik soja nogal omstreden vanwege het hele GMO verhaal. Is er nog wel GMO vrije soja te krijgen en hoe kunnen ze het ooit garanderen als het overgrote deel van de soja GMO is? Plus dat ik toch echt liever onze eigen rauwe koeienmelk pak (we hebben een melkveebedrijf) dan melk van soja die duizenden kilometers verderop geproduceerd wordt.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:15

Ik ben ondertussen al een eind op weg...

Wat ik zelf mis in het verhaal, is spelt, boekweitmeel, maismeel etc. Hij heeft het alleen over kant en klaar brood en bij graanproducten heeft hij het per definitie over tarwe, maar er is zoveel meer. Vooral als je zelf brood bakt, wat ik dus altijd doe (en koekjes bakken). Dat vind ik erg jammer.

Verder noemt hij honing als de wat minder geschikte suikervervanger, maar heeft het dan alleen over suikerpieken. Honing heeft echter ook heel wat goede eigenschappen, die toch ook zijn onderzocht. Dat mis ik ook.

Verder ben ik wel tegengekomen dat kippen die mais eten, meer omega 6 in de eieren hebben, maar vraag ik mij af wat mais eten voor de mens doet.

Bij noten heeft hij het vooral over walnoten. Ik mis de info over andere noten (amandelen bv zijn ook erg gezond) en hoe het nu zit met evt verschil tussen 'rauwe' noten en geroosterde en gezouten noten (behalve dan dus het zout he)

En ik kom vast meer vragen tegen

Maaike... het soja verhaal zal ik ook wat mee, maar al eerder dan het boek. Ik heb mij nl al een tijd geleden verdiept in invloed van voedsel ivm problemen die gerelateerd waren aan de overgang, en waarbij medicatie averechts werkte (bij mij dus)
Omdat de vriendin van mijn zoon, met eczeem vanaf de geboorte, middels verandering van voedselpatroon van die klachten af is gekomen en de medicatie, die voor bijwerkingen zorgde, kan laten staan, ben ik voor mijn probleem de oplossing ook in de voedselhoek gaan zoeken.
Ik heb daarbij dus ook gezocht naar goed onderbouwde, wetenschappelijk gefundeerde adviezen en kwam ook bij soja; veel soja. Soja 'vervangt' nl de oestrogeen, die verloren gaat in de overgang. (voor de rest komen die voedingsadviezen erg overeen met de voedselzandloper, net als het 'dieet' van de vriendin van mijn zoon, wat dus niet zo verwonderlijk is, als je bedenkt dat zowel de voedselzandloper, als het 'huiddieet' als het 'ouwe dozen dieet :+ ' wetenschappelijk onderbouwd is)

Maar goed... soja is dus belangrijk voor mij, maar ik eet liever geen gmo troep. Momenteel kijk ik dan naar de leverancier en de info over zijn producten; zowel de herkomst als aanvullende info. Voor zover ik kan beoordelen is 'mijn' soja dus niet gemodificeerd. Maar volgens mij is dat in Europa ook (nog) niet toegestaan?

Soja melk is voor mij geen probleem, want ik heb geen koe in de wei, dus is die keuze voor mij makkelijk. Kan mij voorstellen dat het voor jou wat anders ligt, maaike

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:22

- Mais eten is niet al te gezond voor je. Het menselijk lichaam kan het maar moeilijk verteren en we gebruiken het niet voor niets als dikmaker voor paarden/vee.
- Walnoten zijn kwa verhoudingen van de omega's het meest gunstig.
- Honing heeft inderdaad veel goede eigenschappen, zoals ontstekingsremming en ik zou het gewoon lekker eten als jij dat wil. Het beste kun je honing van een imker bij jou uit de buurt kopen.
- Graansoorten vind ik heel erg persoonlijk. Ik heb persoonlijk geen moeite met welke vorm van graan dan ook, maar ik zie het slechts als 'krachtvoer', niet als belangrijk basisproduct.
- Ik heb laatst perongeluk goedkope sla-olie gekocht en op het etiket stond 'gemaakt van genetisch gemodificeerde soja'.

:)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:39

Phormicola, ik was net al aan het googlen en vond idd die info over mais.
Dat walnoten het beste zijn, heb ik begrepen. Maar ik meen dat ook bv amandelen erg goed zijn en zoals gezegd, snap ik nog niet zo goed wat het roosteren doet. Ik weet dat geroosterde/gezouten noten vaak worden afgeraden omdat ze minder gezond zouden zijn, maar ik mis gefundeerde info daarover (behalve dan het feit dat ze gezouten zijn)

Honing haal ik altijd bij plaatselijke imker en we beginnen in het voorjaar zelf met bijen, dus ik ben niet geheel neutraal hierin. :) (behalve dan dat honing ook nog lekker is) Dus ja, ik blijf hem wel gebruiken. Ik vond het alleen erg jammer dat over de voordelen van honing niets werd vermeld.

Granen... tja... ik kan mij de weerzin tegen tarwe wel voorstellen, omdat de tarwe allang niet meer de tarwe van vroeger is en derhalve als voedingsmiddel toch minder geschikt. Maar voor spelt speelt dat verhaal (nog) niet en spelt heeft ook veel goede eigenschappen en dat mis ik dus ook in het hele verhaal

Hm ja... in die olie kwam het dus wel voor? Dacht dat het (nog) niet mocht in europa, maar wellicht is het zo dat het wel mag, mits vermeld op het etiket. Zou ook kunnen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

Als je bepaalde oliën/vetten verhit ontstaan er carcinogenen (kankerverwekkende stoffen), vandaar dat gebrandde noten niet zo goed zijn.
Over zout valt te twisten: ik vind dat als je gezond bent dat zoveel zout kan eten als jij lekker vind.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:22

Maaike_Indy schreef:
Wat mij dan wel weer heel erg tegenstaat is het gebruik van soja. Persoonlijk vind ik soja nogal omstreden vanwege het hele GMO verhaal. Is er nog wel GMO vrije soja te krijgen en hoe kunnen ze het ooit garanderen als het overgrote deel van de soja GMO is? Plus dat ik toch echt liever onze eigen rauwe koeienmelk pak (we hebben een melkveebedrijf) dan melk van soja die duizenden kilometers verderop geproduceerd wordt.


Groot gelijk!!

En je kunt tegenwoordig zelfs in de gewone supermarkt "vleesvervangers" kopen die gemaakt zijn van lupine, die geoogst wordt aan de voet van de Holterberg.
(Van mij mag het anders heten dan "nugget" en vleesvervanger - maar lupine levert uitstekende eiwit.)

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:57

Ik heb het boek deels gelezen, ben er nog niet aan toe gekomen om 'm uit te lezen. Ik vind het erg interessant, alleen heb ik nooit een enorm talent of interesse gehad voor scheikunde en biologie, dus dat zijn stukken waar ik me wel echt even goed op moet concentreren.
Het receptenboek wat hierop is gebaseerd heb ik van de week gekregen voor sinterklaas, dus weer leuke nieuwe inspiratie :)

Ik eet momenteel wel ongeveer volgens het principe, havermout als ontbijt, groene smoothies als lunch, en als avondeten meestal 2 verschillende groentegerechten met vis of een vleesvervanger. Als er dan toch pasta gegeten wordt is deze volkoren. Uitzonderingen blijven er wel, helemaal in deze decembermaand, en inderdaad wanneer ik met anderen ben.
Brood eet ik alleen in de vorm van roggebrood of soms wat speltbrood (meestal van de supermarkt, dus dat zal ongetwijfeld niet 100% goed zijn). Inderdaad weet ik dus ook niet of roggebrood verantwoord is volgens de voedselzandloper.

Echter blijf ik het gewoon als een richtlijn houden, en niet als een levensovertuiging. Koemelk is nog niet helemaal uit mijn systeem, dat gaat nog steeds door mijn koffie maar dit is inderdaad mede vanwege de prijs, aangezien ik financieel niet verantwoordelijk ben voor de boodschappen in huis. Voorheen had ik ook geen echte klachten, dus om nou radicaal alles te veranderen gaat wat ver. Zo gaat alles gewoon in stapjes, en blijf ik naar mijn lichaam luisteren :)

Leuke tips worden hier gegeven voor het zelf maken van vegaburgers en havermelk etc. Amandelmelk heb ik zelf ook wel is gemaakt, maar dat wordt ook duur inderdaad, aangezien noten gewoon niet goedkoop zijn. :j

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:11

Het soja verhaal zit ik ook al wel veel langer mee. We eten bewust minder vlees en als je kijkt voor vegetarische of veganistische recepten dan kom je heel veel recepten met vleesvervangers (wat ik echt een heel stom woord vind) en melkvervangers (nog zo'n woord) gemaakt van soja tegen.
Voor zover ik weet is het telen van GMO soja in europa (nog) niet toegestaan, maar importeren is geen punt. En als je op de etiketten van voedingsmiddelen kijkt dan zit er echt al in super veel producten GMO zetmeel. Tot in de dropjes toe. Tel daar nog bij op dat heel veel vee met GMO soja gevoerd wordt en je kan wel nagaan dat dus de melk, eieren en het vlees ook "besmet" is. En helaas hoeven ze het niet op het etiket te vermelden dat de dieren gevoerd zijn met GMO's.
Ik woon in Roemenië en ik zie dat er hier steeds meer soja verbouwd wordt. En ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet GMO is. Volgens mij zou je het kunnen checken door gewoon een vierkante meter te spuiten met roundup. Gaat het niet dood dan weet je genoeg. Maar we hebben het nog nooit gedaan, maar we hebben het nog nooit gedurfd.

Ik denk dat het boek zich voornamelijk richt op waar onderzoek naar gedaan is en er zijn vast nog genoeg dingen te verzinnen wat je zou kunnen onderzoeken.
Zo vraag ik mij als melkveehouder ook af of in de onderzoeken naar melk bijvoorbeeld gebruik is gemaakt van rauwe melk of gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk. Juist het verhitten zorgt er voor dat de goede stoffen in melk vernietigd worden en je dus met een vloeistof blijft zitten die eigenlijk niet nuttig meer is :')

Honing vind ik zelf ook te lekker denk ik om te laten staan. En daarbij is het denk ik ook zo dat je het toch niet voor 100% hoeft te volgen. Alles wat je eet (of niet eet) is al meegenomen denk ik.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:33

Nee, je kan de dingen eruit pikken die bij jou passen. :)
Maar dat vind ik met al die dieetstromingen wel zo. Ik pik van verschillende ideeën dingen mee waar ik me goed bij voel.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Voedselzandloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 19:41

Maaike, soja via veevoer heb ik dan weer geen last van, omdat ik geen vlees en zuivel gebruik. Verder kook en bak ik zoveel mogelijk alles zelf en dat scheelt ook. Maar ik gebruik bv wel weer sojasaus. Zal eens op het etiket kijken.

Soja melk maak ik zelf van sojabonen en die zijn, volgens de leverancier, niet gemodificeerd, net zo min als de soja yogurt die ik gebruik. Maar goed... zeker weet je het nooit he.
Maar gezien de reden voor mijn soja gebruik, wil ik er toch nog graag mee doorgaan, dus tja

Ik denk overigens dat het wel veel uitmaakt of je gepasteuriseerde melk drinkt of vers uit de koe. Heb vaker gelezen dat het laatste gezonder is, maar kan het zo niet meer opsnorren.
Verder is het, denk ik , ook gewoon zelf een invulling geven.
Zoals ik bv ook met de honing doe en door gebruik van bv eigen gebakken brood van spelt en boekweit.

Zout gebruik ik trouwens ook gewoon.. heb mij daar nooit druk om gemaakt, maar dat kan ermee te maken hebben dat mijn bloeddruk altijd erg aan de lage kant is.

Ik denk dat het altijd een kwestie is van het aanpassen van zo'n voedingspatroon naar eigen behoefte en wensen.
De dingen die steeds weer terugkomen in dit soort wetenschappelijk onderbouwde dieeten, vind ik zelf voor mij wel belangrijk, zoals geen tot zeer weinig suiker, zo weinig mogelijk meelproducten, veel groente en fruit, veel peulvruchten etc. probeer ik wel zoveel mogelijk mee te nemen, maar je kunt niet altijd alles strikt opvolgen (bij een verjaardag bv eet ik wel een stuk gebak en als je bij mensen te gast bent, wil je ook niet heel moeilijk gaan doen)

Overigens ben ik nog niets tegengekomen in het boek over chemische toevoegingen zoals kleur en smaakstoffen en zo. Maar dat komt misschien nog?
(gebruik ze dus niet... althans, niet voor zover ik het kan vermijden)