Gek van de jeuk, gek van de pijn en vooral gek van het idee dat ik er (tot nu toe) níets aan kan doen. Ik heb namelijk een allergie, of nouja, een huiduitslag die komt en gaat... en weer komt.. en ook weer gaat.. En nu lijkt hij het wel erg gezellig te vinden op mijn handen
Een jaar of 5 terug is er bij mij hooikoorts geconstateerd; graspollen en berkenpollen. In het voorjaar en de zomer had ik dan last van jeukende ogen en een kriebelneus, maar dat was altijd goed te verhelpen en bovendien wist ik waar het van was. Daarna begon de huiduitslag.. zomaar.. op willekeurige plekken. Soms bleef het maanden weg, maar zo nu en dan stak er altijd wel een plekje de kop op. Varierend van plekjes ter grote van een dubbeltje tot het bedekken van de helft van mijn gezicht. Erg vervelend, maar het trok altijd binnen een dag of 3 weer weg. Ik heb daarvoor nog een aanvullende bloedtest laten doen, het enige wat daaruit bleek was dat ik allergisch was voor kiwi en laat ik dat nou nét niet eten.
En dan nu.. Eind september begon ik uitslag te krijgen op de rechterkant van mijn linker ringvinger, een plek waar ik al eerder last van had gehad. Dit werd steeds heftiger, ondanks het smeren met de hydrocortison en ik kreeg ook uiteindelijk een grote plek op de bovenkant van mijn rechterhand. Het hield zo lang aan dat ik uiteindelijk een afspraak heb gemaakt bij de dermatoloog. Ik heb een prettig zalfje gekregen en uiteindelijk ook een plaktest met 50 producten/stoffen en 4 eigen producten. Ik had zo gehoopt dat daar mijn oplossing uit zou komen, maar helaas.. Geen reacties, slechts op mijn eigen producten (shampoo en gezichtsreiniger) waarvan de dermatoloog zei dat dat geen noemenswaardige reacties waren omdat de betreffende producten normaalgesproken tóch niet 3 dagen lang op mijn huid zitten. En nog treuriger is dat de reacties nu net zo hard weer terugkomen. In mijn ringvinger ontstaan weer scheurtjes en de bovenkant van mijn rechterhand jeukt weer als de malle.
Uit alle "officiele" testen blijkt dat ik nergens allergisch voor ben wat betreft contact- of voedselallergieen. Maar tóch blijf ik op willekeurige momenten op willekeurige plekken reageren op "dingen". Hebben jullie hier ervaring mee? Het drijft me echt tot waanzin, ik kan er wel om janken
Mijn doel is om in ieder geval een maand een dagboek bij te houden met specifieke dingen die ik eet en waarmee ik in contact kom. Een andere manier om er achter zien te komen hoe ik die vreselijke jeuk (en uiteindelijk pijn) weg kan houden..
)