Zoals de titel al zegt vraag ik mij af of het verstandig is om toch een wortelkanaalbehandeling te ondergaan... het volgende ging eraan vooraf:
Al een tijdje had ik last van een bult link bovenaan mijn tandvlees. ik had geen ontstoken tandvlees of kiespijn, dus ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Omdat ik echt een ontsettende bange poeperd ben voor de tandarts ben was ik 2 jaar niet op controle geweest. Kwam ook omdat ik de laatste keer dat ik wél geweest was een wortelkanaalbehandeling heb ondergaan waarbij de zenuw ontstoken was en niet te verdoven viel, toen heb ik echt veel pijn gehad.
vorige week maandag begon echter de kiespijn wel.. kloppende tanden en ik wist gewoon niet waar ik het zoeken moest. Toch maar een tandarts gebeld, volgende week vrijdag kon ik terecht (de 22e) . Ik zou het wel volhouden *ahum*
vorige week woensdag werd mijn wang dik en slikte ik 8 tot 10 paracetamol op een dag zonder dat deze echt goed werkte. Op aandringen van mijn vriend heb ik de spoedtandarts gebeld maar ik kon niet langskomen, met 3 keer 600 mg ibubrofel per dag zou ik de nacht door moeten komen. *inderdaad, 600 mg ibubrofen hielp tegen de pijn*
vorige week donderdag kon ik terecht bij de tandarts... de uitslag: een zenuw die dood was gegaan in de kies en mijn lichaam die de pruttende zenuw weg wilde werken. Dit ging alleen niet omdat de dode zenuw mijn kies niet uit kon, daarom kreeg ik een ontsteking in mijn wang. Verder geen gaatjes, weinig tandsteen , geen ontstoken tandvlees en ik hield alles prima bij.
De oplossing: het abces open snijden om de troep eruit te laten en een wortelkanaal behandeling om de zenuw te verwijderen.
Door het opensnijden van het abces heb ik nu geen pijn meer, de druk is eraf. Ik heb dus ook geen kiespijn meer
De tandarts heeft een begroting gestuurd van de wortelkanaalbehandeling... € 700. Dat kan ik nu niet missen en volgens mij vergoed mijn verzekering dit ook niet en het geld kan ik nu echt niet ophoesten!
Wat is wijsheid? Toch een zenuwbehandeling en dokken? of hopen dat de pijn wegblijft en pas oplossen als het weer opspeelt?
*beetje een lang verhaal geworden.. sorry! *
Dat heb ik nog niet betaald toen ik Kronen kreeg :0