Lees eens iets over Rationeel Emotieve Therapie (RET). Deze theorie gaat ervan uit dat onze gedachten over een bepaalde situatie bepalen hoe we ons erover voelen en tot welk gedrag we vervolgens komen. De RET kent een zogenaamde 4G techniek om dit inzichtelijk te maken. De 4 G's staan voor
Gebeurtenis
Gedachten
Gevoel en
Gedrag. Wanneer je de G van
Gedachten veranderd dan verander je daarmee ook de andere G's(behalve de gebeurtenis), alleen je gedachten hebben die kracht.
Voorbeeldje om dit beter uit te leggen:
Stel je loopt in de stad en ziet daar vriendin X aan komen lopen. Je groet haar, maar ze loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen, wat denk je dan?
iemand die snel negatief redeneert zal geneigd zijn te denken: 'X is boos op me, waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan en wil ze nu niet meer met me praten'.
Als je dit in het schema van de 4G's plaats dan ziet dat er zo uit: (elementen gevoel en gedrag heb ik even vrij ingevuld)
Gebeurtenis: vriendin X loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen
Gedachten: 'X is boos op me en wil niet met me praten'
Gevoel: afgewezen, verdrietig, onzeker, gespannen
Gedrag: onzeker worden over de vriendschap, huilen, onrustig
Terwijl, wanneer je je negatieve gedachte veranderd voor iets positiefs het gehele schema er anders uit ziet:
Gebeurtenis: vriendin X loopt je straal voorbij zonder iets te zeggen
Gedachten: 'die X, ze is zo in gedachten dat ze me niet zag, of loopt weer eens met haar mp3 speler in'
Gevoel: ontspanning, geruststelling
Gedrag: je kunt door met de orde van de dag zonder je zorgen te maken of X wellicht kwaad op je is.
Dit even in een notendop, tijdens mijn opleiding hebben we veel lesstof gehad over negatieve gedachten en hun invloed.

Probeer die 4 G's maar eens toe te passen als je de neiging hebt negatief te denken. Helpt vaak om te relatieveren en je gedachtenpatroon van negativiteit te doorbreken.