Angststoornis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:00

Hallo :)

Na maanden rond te lopen met allerlei angsten, heb ik afgelopen week mijn dieptepunt bereikt. De huisarts heeft een angststoornis bij me vastgesteld en heeft me doorverwezen naar een psycholoog. Helaas kan ik daar 'pas' over minstens 3 weken terecht. Ondertussen heb ik het gevoel dat het alleen maar achteruit gaat, terwijl ik zo graag vooruit wil! Ik weet alleen niet hoe. Daarom ben ik op zoek naar lotgenoten, die voor deze stoornis bij een psycholoog lopen/hebben gelopen en mij een beetje op weg kunnen helpen. Na de zoveelste paniekaanval ben ik er helemaal klaar mee! :( Alvast bedankt.

Larimar

Berichten: 132
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:36

Hoi, mag ik vragen hoe deze angststoornis zich uit?
Het sucks dat je pas over 3 weken terecht kan, als je ergens last van hebt kunnen 3 weken erg lang duren.
Zelf heb ik last van een sociale fobie. Ik heb daar therapie voor en slik antidepressiva tegen angststoornissen.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:39

Hoi Larimar, bedankt voor je berichtje. Bij mij is het begonnen met bloosangst, maar heeft zich nu uitgebreid naar allerlei andere angsten (zoals slapen met licht aan, honden, bang om dood te gaan). Heel vervelend. Hoe werkt die therapie bij jou? Heb je het al lang en werkt het?
Mij werden antidepressiva trouwens ook aangeboden, alleen ik ben niet depressief en wil het uit m'n hoofd hebben. Helpt het bij jou?

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:44

Er zijn hele goede therapiën tegen al je (irreeële, sorry want dat zijn het als je angsten heel objectief als buitenstaander zou bekijken). De combinatie van therapie, misschien ondersteund door medicatie zal je hier zeker vanaf helpen. Dus houd moed, zit nog drie weken uit en daarna op weg naar een nieuw leven dat niet langer beheerst wordt door angsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:46

Ik heb ook een angststoornis, al is het meer anticipatieangst. Ik heb pleinvrees, maar ik heb dus als het ware angst om een paniekaanval te krijgen omdat ik bang ben om een paniekaanval te krijgen.

:D

In april ben ik ervoor in therapie gegaan, tot augustus en toen ben ik "ontslagen". Ik heb inmiddels genoeg bagage om de angst de kop in te drukken, mocht het erger worden mag ik wel gewoon terugkomen maar het gaat echt vreselijk goed nu gelukkig.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:47

Dank je wel Cil_. Het 'stomme' is, ik weet dat de angsten irreëel zijn, maar toch lukt het me niet om die knop om te zetten. Maar goed, daar is de psycholoog ook voor natuurlijk. :)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:48

Wat fijn dat je er van af bent Bizzybijtje! Hoe lang had jij er al last van voordat je in therapie ging?

Anoniem

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:50

Ik weet niet beter dan dat ik er last van heb, het is voor mij nu dus echt een kwestie van "wennen" dat ik mezelf in de hand kan houden. Werkelijke paniekaanvallen heb ik niet echt meer, enkel nog de angst dat dat misschien zou kunnen gebeuren. Maar ik denk dat dat echt iets is wat moet slijten. Je leert eigenlijk relativeren. Waar ben ik bang voor? Waarom ben ik er bang voor? Wat is het allerergste wat er kan gebeuren? Bijv. bij dat blozen. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je een rood hoofd hebt. Dus :D ?

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:52

Ik heb sinds mijn 17 e een angststoornissen , ben inmiddels 31. Ik kan er nu goed mee omgaan.

Ook slik ik nu sinds 3 weken magnesiumcitraat en daar heb ik echt baat bij. Veel minder paniekaanvallen en hyperventilatie. Had ik dat maar eerder ontdekt!

Ik heb ook diverse therapieën gehad en die hebben me ook wel geholpen.

Sterkte de komende tijd en als dit je dieptepunt is kan het vanaf nu alleen maar bergopwaarts gaan!

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:53

Dat klinkt inderdaad erg relativerend, hoop dat ik ook leer zo te denken. :D

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:53

Bizzybijtje, waarvoor therapie heb jij gedaan?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:54

Mijn man heeft ook een angststoornis, maar is niet depressief. Hij heeft wel anti depressiva en dat helpt heel goed bij hem. Hij is hypochonder en denk dus steeds dat hij een dodelijke ziekte heeft, sinds zijn medicatie, heeft hij er geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:54

Cognitieve gedragstherapie :)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:56

ShirleyM schreef:
Ik heb sinds mijn 17 e een angststoornissen , ben inmiddels 31. Ik kan er nu goed mee omgaan.

Ook slik ik nu sinds 3 weken magnesiumcitraat en daar heb ik echt baat bij. Veel minder paniekaanvallen en hyperventilatie. Had ik dat maar eerder ontdekt!

Ik heb ook diverse therapieën gehad en die hebben me ook wel geholpen.

Sterkte de komende tijd en als dit je dieptepunt is kan het vanaf nu alleen maar bergopwaarts gaan!

Dank je wel, daar ga ik ook van uit! :)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:57

Ik zie dat jullie medicatie gebruiken, maar ik heb zelf zoiets van 'het moet uit m'n systeem'. Zeker omdat dit iets van de laatste tijd is. Waarom kiezen jullie ervoor wel medicatie te gebruiken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:57

Hier iemand die angstaanvallen kreeg door een depressie. Anti-depressiva is niet perse iets voor depressieve mensen, dat is juist een middel om extreme emoties zoals bij jou de emotie bang wat af te vlakken. Zo maak je het iets milder voor jezelf en kom je er ook makkelijker doorheen. Als je in therapie gaat krijg je handvatten om om te gaan met je angststoornis en als je daar 'handig' mee wordt kun je je medicatie weer rustig afbouwen.
Wat ik je ook wil meegeven is dat je niet teveel op het stempeltje van je huisarts moet afgaan, ik zou open staan voor behandeling en kijken waar je angst vandaan komt, niet teveel vasthouden aan die stempel want dat kan je herstel enkel belemmeren, kijk wat je mogelijkheden zijn.
Succes en sterkte :)

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:58

Toevallig dat ik dit topic zie :D
Ik zat net informatie te lezen over seroxat.
Dochter van m'n vriendin is 16 jaar en gaat binnenkort aan de seroxat voor de angstoornissen.
Best een heftig medicijn als ik het zo lees, helemaal op zo'n jonge leeftijd.

TS, heel veel sterkte, leven met een angstoornis is echt vreselijk lastig.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:59

Dat kan je huisarts toch niet vaststellen? Ik dacht dat die het alleen konden vermoeden en je dan doorsturen voor diagnose.

Ik hoop voor je dat je geen stoornis hebt, maar angsten die je gewoon niet goed hebt aangepakt. Kun je niet kijken voor een andere psycholoog met kortere werktijd? Eventueel een zelfstandige?

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:00

Wat je ook moet doen, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, accepteren dat het nu is zoals het is. Het heeft geen zin om steeds ontevreden te zijn of te gaan vechten. De weg naar je herstel is acceptatie dat is mij als eerste geleerd. En zeker omdat je pas over 3 weken terecht kan bij de psycholoog.

Wat ook kan helpen is valeriaan dat is gewoon homeopatisch en te krijgen bij de drogist. Dat zorgt ervoor dat je wat rustiger word.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:04

Heb je je bloedwaarden al eens laten testen? Das misschien niet een slecht plan.

Mijn vriend had bijvoorbeeld ook ineens pleinvrees, mensenvrees (wat is het goede woord ervoor :+ ), etc. Durfde zelfs niet meer naar de supermarkt. Hij blijkt iets met zijn schildklier te hebben en op de goede hoeveelheid medicatie is er weinig meer aan de hand.

Kan natuurlijk heel goed dat je verder gewoon gezond bent hoor, maar je weet het nooit.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:17

Bedankt allemaal voor de reacties. :) Geryon, het is wat dat betreft nog niet vastgesteld, maar zowel de huisarts als SVP'er vermoeden inderdaad dat dit het is. Die laatste vertelde me ook dat ik heel blij mag zijn met een wachttijd van 3 weken, maar ik ga inderdaad nog informeren bij andere plekken. :)
ShirleyM, bedankt voor de tip, ik ga het toepassen. Ook zal ik eens bij de drogist gaan informeren. Heb nu wel oxazepam, nog niet gebruikt vanwege de bijwerkingen en omdat het verslavend werkt. Wil het alleen gebruiken als ik weer denk dat ik gillend gek word. ;)

Lepeltje, dat heb ik inderdaad afgelopen vrijdag laten testen. Was helemaal goed! :)

sonja8

Berichten: 139
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:28

Ik heb ook een angststoornis, al heel lang. Mijn diagnose was ooit een angststoornis in combinatie met agorafobie (pleinvrees). Heb het nu heel goed onder controle en ben een gelukkig mens! Het enige wat ik nog niet durf is alcohol drinken en naar het buitenland op vakantie. Maar ja, als dat het ergste is :)
Ik slik nog 10 Mg citalopram per dag maar zit er aan te denken om daar mee te gaan stoppen, zo goed gaat het.
Het lijkt nu allemaal heel erg wat er met je aan de hand is maar met de juiste therapie en medicatie zal het heel snel beter met je gaan. Ik spreek uit ervaring en geloof me, ik heb echt heel diep gezeten!
Als je meer wilt weten, moet je me maar een pb sturen!

Anoniem

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:41

Ik vind medicatie eigenlijk niet echt een oplossing. Ik weet niet, lijkt me niet fijn om daar "afhankelijk" van te zijn. Dan liever langer therapie.

Larimar

Berichten: 132
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:44

Ik krijg momenteel cognitieve gedragstherapie, dat is werken met de manier hoe je denkt. Zijn je (angst) gedachtes realistisch of niet, en hoe kan je anders denken en blablabla. Dit is de zoveelste therapie die ik doe, en in combi met genoeg daginvulling gaat het de laatste tijd redelijk goed. Ik was in de eerste instantie fel tegen medicatie, maar als je enorme depressieve buien op de angststoornis krijgt, dan zie je op een gegeven moment geen andere keus meer, helemaal als de psycholoog/dokter zo pro medicatie zijn. Het is wel een poos een heel gedoe geweest om de juiste dosering te vinden pffff. En of het echt werkt..? dat weet ik nog steeds niet. Wel weet ik dat ik sinds ik ze slik bang ben om dood te gaan, en nog meer irrationele gedachten heb. En dat staat los van de fobie.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:01

Hier helaas ook wat angststoornissen....Nooit officieel geconstateerd. Maar hoef er niet voor geleerd te hebben om het te constateren.

Ik heb een enorme angst voor wespen, naalden en lijken/lijkkisten.

Deze 3/4 dingen doen mij veranderen in een hysterisch iemand, terwijl ik normaal de nuchtere rust zelf ben.

Vorige week moest ik bloedprikken. Ik heb prachtige aders en het doet geen pijn.
Toch kan ik niet voorkomen dat ik lichtelijk hysterisch word en ga janken als een klein kind.
Elke keer zeg ik weer tegen mijzelf dat het geen pijn doet, dat ik prachtige aders heb en dat het voor mij eigen bestwil is...maar helaas.

En ik in de zelfde ruimte als een lijk/lijkkist is succes gegarandeerd. Janken, hyperventileren trillen als een rietje...

Gelukkig kom ik niet veel in bovenstaande situaties.

Mijn angst voor wespen is daarentegen wel iets waar ik wat aan zou willen doen, want het gaat van kwaad naar erger.
Afgelopen 1,5 maand 3 keer gestoken, waarvan 1 keer in mijn lip (deed godzijdank uit reflex mijn mond dicht waardoor hij klem zat tussen mijn lippen).

Dus ik lees mee, en hopenlijk zit er wat tussen wat interessant voor mij is.