Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
StalNollie schreef:suus ik denk dat er veel verborgen blijft en niet altijd naar buiten komt met zo'n gesprek.
in eerdere berichten werd al eens aangegeven dat deze meid naar haars inzien te snel medicijnen kreeg en de stempel adhd. ik denk dat, dat wel meer gebeurd.
en kids krijgen ook al snel een stempel als ze druk zijn van adhd en dat is dan niet vastgesteld of krijgen geen medicijnen.
maar hoevaak hoor niet je jaaa mijn kind heeft adhd maar niet laten onderzoeken want het is duidelijk.
StalNollie schreef:ja ik denk dat het soms te snel word voorgeschreven.
zie ook weer het voorbeeld boven mijn.
little_king schreef:Om nog eenmalig in te breken.
Er zijn mensen met werkelijk ADHD maar er zijn ook werkelijk mensen die gewoon niet opgevoed worden.
En daar wordt te weinig onderscheid in gemaakt. Terwijl dat laatste ook gegroeid is de laatste jaren.
Suusenmalvin schreef:little_king schreef:Om nog eenmalig in te breken.
Er zijn mensen met werkelijk ADHD maar er zijn ook werkelijk mensen die gewoon niet opgevoed worden.
En daar wordt te weinig onderscheid in gemaakt. Terwijl dat laatste ook gegroeid is de laatste jaren.
Dat is erg voor de mensen met ADHD, dat ook ook erg voor de mensen die de stempel krijgen als het duidelijk een andere oorzaak heeft.
Ik zier hier in dit topic geen mensen zeggen dat ADHD-ers niet opgevoed zijn, terwijl ik wel proef dat het zo opgevat wordt. En dat wil ik van mijn kant wel uit de wereld hebben, daarom dat ik even eenmalig inbreek.
Ik ben zeker van mening dat er een groot aantal kinderen op deze aardbol rondloopt dat euh.. niet de beste opvoeding krijgt. Er zijn veel problemen op te lossen door een juistere aanpak van ouders en omgeving.
Toch denk ik niet zomaar dat er veel ADHD-ers zijn die een onterechte diagnose hebben gehad en het 'gewoon' aan de opvoeding ligt.
Een diagnose (nogmaals, want volgens mij is dit al meerdere keren uitgelegd) wordt niet zomaar gegeven.
Er wordt naar specifieke gedragingen van het kind gekeken, in meerdere sessies/testen. Ze bekijken niet zomaar een filmpje van het kind in een thuissituatie of doen een 'online testje'.
Nee, er wordt in een nauwkeurige spelsituatie met de psycholoog gekeken hoe het kind op bepaalde prikkels reageert, er worden honderden vragen door ouders en leerkrachten beantwoord, er wordt een iq-test afgenomen waarbij ook nog eens op het gedrag wordt gelet etc.. Een psycholoog kan vrij snel door 'slecht opvoedingsgedrag' heen prikken.
Hierdoor denk ik niet dat een kind zomaar een onterechte diagnose kan krijgen. Er komt zo vreselijk veel bij kijken.
Wat ik wél vind, is dat er kinderen zijn mét een diagnose die een nog duidelijkere aanpak kunenn krijgen. Maar, als het kind een diagnose heeft gehad, weet ik zeker dat de opvoeding alleen maar beter wordt. Je wordt als ouders niet aan je lot overgelaten, maar begeleidt, waardoor je opvoeding enorm onder de loep wordt genomen.
NatasjavE schreef:Kinderen met ADHD zijn niet druk omdat ze teveel energie hebben....ze zijn te druk om dat ze geen rem hebben. De pillen zijn de rem.
Het heeft bijvoorbeeld ook geen zin om mijn zoon lekker veel te laten rennen. Daar word ie niet rustig van. Hij is daarna juist helemaal afgedraait. Kan zich niet meer focussen en hangt dan bij wijze van spreken onderste boven in de gordijnen.
Freggle_Edge schreef:Ik heb een omgekeerd probleem. Wij krijgen vaak te horen (oa van zijn leerkrachten van verleden jaar): "Hij is zo druk, kun je hem niet weer op medicatie zetten?"
Het antwoord is dus NEE! Mijn zoon krijgt alleen medicatie als ik merk dat hij zo gek wordt van de vele prikkels in zijn hoofd, dat hij er zelf gek van wordt, niet eerder. Als hij te druk is, dan geef je hem maar een ander plekje in de klas/ laat hem wat meer geïsoleerd werken (wat hij ook graag doet als hij druk is)/ geven duidelijke(re) kaders aan...verzin iets. Maar mijn zoon krijgt GEEN medicijnen omdat hij zo druk is. Dat is namelijk zijn karakter en ik ga hem niet drogeren omdat dit makkelijker is voor de omgeving. Nadeel van geen medicatie is, dat rond 12 uur zijn prikkels teveel zijn om nog te kunnen leren. Beste zonde van zijn schoolresultaten. Maar we proberen nu op andere manieren zijn spanningsboog te verlengen. En we doen er thuis wat meer aan als dat nodig is. Dan haalt hij maar geen HAVO maar MAVO, prima toch? In eerste instantie zou hij volgens de leerkrachten niet hoger komen dan basis/kader door zijn beperkte concentratie. En die beoordeling kwam toen hij nog WEL medicatie kreeg. Omgevingsfactoren en inzet van het kind zijn dus heel belangrijk voor het goed functioneren van een autist/ADHD-er. Maar die verdomde prikkels zijn echt heel heel heel naar voor de kids. Dat kunnen "wij normalen mensen" ons echt niet inbeelden, hoe zwaar een dag is voor mensen die de prikkels niet kunnen filteren.
Citaat:. Dat is namelijk zijn karakter en ik ga hem niet drogeren omdat dit makkelijker is voor de omgeving. Nadeel van geen medicatie is, dat rond 12 uur zijn prikkels teveel zijn om nog te kunnen leren
Brainless schreef:@Freggle_Edge
Ik vind (persoonlijk) als je kind door zijn gedrag de klas (te vaak) negatief beïnvloed je daar wel wat mee mag/moet gaan doen.Citaat:. Dat is namelijk zijn karakter en ik ga hem niet drogeren omdat dit makkelijker is voor de omgeving. Nadeel van geen medicatie is, dat rond 12 uur zijn prikkels teveel zijn om nog te kunnen leren
Bij ons op school hebben ze iemand "verwijderd" omdat deze zonder medicijnen zo onrustig was in de klas, dat andere kinderen daar ontzettend last van hadden.
Deze ouders wilde ook geen medicijnen (is hun goed recht natuurlijk!), maar daardoor was hij een veel te onrustige factor in de klas.
Brainless schreef:@Freggle_Edge
Ik vind (persoonlijk) als je kind door zijn gedrag de klas (te vaak) negatief beïnvloed je daar wel wat mee mag/moet gaan doen.Citaat:. Dat is namelijk zijn karakter en ik ga hem niet drogeren omdat dit makkelijker is voor de omgeving. Nadeel van geen medicatie is, dat rond 12 uur zijn prikkels teveel zijn om nog te kunnen leren
Bij ons op school hebben ze iemand "verwijderd" omdat deze zonder medicijnen zo onrustig was in de klas, dat andere kinderen daar ontzettend last van hadden.
Deze ouders wilde ook geen medicijnen (is hun goed recht natuurlijk!), maar daardoor was hij een veel te onrustige factor in de klas.
Brainless schreef:@Freggle_Edge
Ik vind (persoonlijk) als je kind door zijn gedrag de klas (te vaak) negatief beïnvloed je daar wel wat mee mag/moet gaan doen.Citaat:. Dat is namelijk zijn karakter en ik ga hem niet drogeren omdat dit makkelijker is voor de omgeving. Nadeel van geen medicatie is, dat rond 12 uur zijn prikkels teveel zijn om nog te kunnen leren
Bij ons op school hebben ze iemand "verwijderd" omdat deze zonder medicijnen zo onrustig was in de klas, dat andere kinderen daar ontzettend last van hadden.
Deze ouders wilde ook geen medicijnen (is hun goed recht natuurlijk!), maar daardoor was hij een veel te onrustige factor in de klas.
Citaat:ODD CD ADHD PDD NOS
www.echtwel.info
Practisch Handboek Gedragsproblemen Voor ouders, docent en hulpverlener
randalinpony schreef:De andere kant is dat een kind dat niet met medicijnen behandeld wordt, daardoor idd een negatieve factor in de klas is. Voor een kind is het ook heus echt niet leuk om constant negatief benaderd te worden, maar dat is wel de realiteit: je kunt dit kind eenvoudigweg niet constant geluiden laten maken, door de groep of uitleg heen laten praten, laten wiebelen, op de kop aan de bank laten hangen of zelfs van de plaats laten lopen.
Lante schreef:Maar veel ouders zijn huiverig voor mogelijke bijwerkingen en het feit dat het een opium is. Dat begrijp ik dan ook wel weer en moet je kijken wat voor reacties je van mensen om je heen krijgt, dat zie je hier in dit topic wel! Je moet je keuze altijd verdedigen! Je moet als ouders van een kind met ADHD wel verdomd sterk in je schoenen staan om diverse redenen.