ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:56

lifaya schreef:
Dat is inderdaad wat eigenlijk zou moeten gebeuren. Ze moeten in feite een reactie van mij krijgen als bevestiging dat ik het heb gehoord. Reageer ik niet dan zal ik het niet hebben gehoord. Ook zijn er wel eens miscommunicaties en daar bied ik ook altijd mijn excuus bij aan en vermeld ik dat ik het anders begrepen had, maar meer kan je er ook niet aan doen. Ik moet gewoon hard mijn best doen om "er bij te blijven" zeg maar. Dat betekent uiteraard niet dat ik niet kan functioneren, want gelukkig kan ik dat wel, maar dat ik met bepaalde dingen wel wat beperkter ben. Ik werk momenteel tijdelijk in de horeca omdat er geen werk in mijn vakgebied is, en ja, dat is een behoorlijk prikkelbare omgeving en geestelijk behoorlijk zwaar. Heb ook bijna elke dag koppijn. Maarjah, ik doe het maar want thuis op mijn reet zitten is al helemaal niks :)

ik als "gewoon" iemand begrijp dingen ook wel eens verkeerd, en heb ook zeker wel eens miscommunicaties dat is eigenlijk heel normaal in ons communicatieverkeer dat dit wel eens mis gaat.

Als mens hoef je niet perfect te zijn, en dat moet je ook niet van jezelf willen verwachten. Je doet het goed, je kent je tekortkomingen en kan daar op jouw manier zo mee dealen dat je niet als geëtiketteerd door het leven hoeft. super!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:58

Ehm is die uitspraak 'ADHD' bestaat niet ook niet een beetje uit de context gerukt? Van betreffende meneer is al eerder bekend dat hij zelf heeft meegewerkt aan de explosie van diagnoses, doordat de criteria in een bepaalde versie van de DSM verruimd zijn... hij was een van de schrijvers. Het is toch niet gek, dat iemand die dat van dichtbij heeft meegemaakt, kan vinden dat een en ander wat doorgeschoten is en dan aan de bel trekt?

Iemand diagnosticeren met een stoornis is niet onschuldig, het kan een groot verschil maken in hoe de omgeving iemand benadert en wat er van iemand wordt verwacht. En zoals ik hierboven al schreef, bij verzekeringen, rijbewijs halen enz. wordt het ineens een last...

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:00

randalinpony schreef:
Citaat:
Een kind dat een restaurant, winkel, huis, school sloopt is onaangepast/onopgevoed kan je niet afwikkelen op een etiket.
Een kind dat niet luistert is onopgevoed kan je niet afwikkelen op een etiket
dit gewoon als twee voorbeelden.


Tja. Een kind met ADHD, zal niet altijd aan het handje van de ouder kunnen lopen. Dit zijn ontzettend impulsieve kinderen, die oorzaak en gevolg echt niet zo goed overzien en gewoon geen rem op hun gedrag hebben.
In de puberteit, als groepsdruk erbij komt, en de hormonen zelfs bij 'gewone' kinderen al zorgen dat gedrag ontremder en risicozoekender wordt, is het echt wel zo dat een ADHD-er eerder over de lijn zal gaan. Zich makkelijker laat opstoken, eerder grenzen overschrijdt of ze gewoon efkes niet ziet.

Voor ouders van een échte ADHD-er is dit helemaal niet altijd een leuke tijd, want je kan een veertienjarige puber nou eenmaal niet op je nek binden.

Ook bij jongere kinderen: juist ouders van ADHD-ers leren al vlug om strak en consequent op te voeden, je moet wel anders gaat je huis inderdaad de lucht in. Maar alsnog, als er echt veel prikkels binnenkomen, dan gaat zon kind helemaal van de wap en dat heeft niet met niet willen, maar met niet kunnen luisteren te maken.
En tja, ook ADHD-ertjes willen naar de sinterklaasintocht, en hun verjaardag vieren. ;)

Overigens is wel bekend van ADHD-ers dat sommigen eroverheen groeien, iets met hersenen in ontwikkeling... soms kan een kind wel hulp geven gericht op ADHD beheersen, zonder etiket, het later wel behoeden voor gedoe met opleidingen die het niet willen aannemen, verzekeringen die hogere premies vragen enz.....

Dit is natuurlijk iets anders dan ongestuurde projectielen die al nooit grenzen kregen aangereikt, daardoor veel onveiligheid ervaren en rare toeren uithalen om de grenzen toch te vinden... Of kinderen waar het thuis zon ellende en bende is, dat het nog een raadsel is hoe ze alsnog min of meer hebben geleerd te functioneren.

Maar die tweede groepen, heffen de eerste niet op. En nogmaals, vanachter je PC zie je niet wie wat is, dus wat terughoudendheid is op zijn plek.

je slaat de spijker op de kop. Het gekke is dat bij die ongeleide projectielen de ouders als hardste roepen dat hun kind ADHD heeft en helemaal over de pis gaan als je zegt dat het gewoon een onopgevoed onaangepast kind is

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:03

Ceriadwen schreef:
randalinpony schreef:

Tja. Een kind met ADHD, zal niet altijd aan het handje van de ouder kunnen lopen. Dit zijn ontzettend impulsieve kinderen, die oorzaak en gevolg echt niet zo goed overzien en gewoon geen rem op hun gedrag hebben.
In de puberteit, als groepsdruk erbij komt, en de hormonen zelfs bij 'gewone' kinderen al zorgen dat gedrag ontremder en risicozoekender wordt, is het echt wel zo dat een ADHD-er eerder over de lijn zal gaan. Zich makkelijker laat opstoken, eerder grenzen overschrijdt of ze gewoon efkes niet ziet.

Voor ouders van een échte ADHD-er is dit helemaal niet altijd een leuke tijd, want je kan een veertienjarige puber nou eenmaal niet op je nek binden.

Ook bij jongere kinderen: juist ouders van ADHD-ers leren al vlug om strak en consequent op te voeden, je moet wel anders gaat je huis inderdaad de lucht in. Maar alsnog, als er echt veel prikkels binnenkomen, dan gaat zon kind helemaal van de wap en dat heeft niet met niet willen, maar met niet kunnen luisteren te maken.
En tja, ook ADHD-ertjes willen naar de sinterklaasintocht, en hun verjaardag vieren. ;)

Overigens is wel bekend van ADHD-ers dat sommigen eroverheen groeien, iets met hersenen in ontwikkeling... soms kan een kind wel hulp geven gericht op ADHD beheersen, zonder etiket, het later wel behoeden voor gedoe met opleidingen die het niet willen aannemen, verzekeringen die hogere premies vragen enz.....

Dit is natuurlijk iets anders dan ongestuurde projectielen die al nooit grenzen kregen aangereikt, daardoor veel onveiligheid ervaren en rare toeren uithalen om de grenzen toch te vinden... Of kinderen waar het thuis zon ellende en bende is, dat het nog een raadsel is hoe ze alsnog min of meer hebben geleerd te functioneren.

Maar die tweede groepen, heffen de eerste niet op. En nogmaals, vanachter je PC zie je niet wie wat is, dus wat terughoudendheid is op zijn plek.

je slaat de spijker op de kop. Het gekke is dat bij die ongeleide projectielen de ouders als hardste roepen dat hun kind ADHD heeft en helemaal over de pis gaan als je zegt dat het gewoon een onopgevoed onaangepast kind is


En dat vindt je gek? Hoe kan jij nou ruiken welk kind wel ADHD of ADD heeft en welke niet?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:03

Lante schreef:
Ceriadwen: Er zijn mensen die jaren studeren om te begrijpen hoe het zit. Die studie heb jij niet gevolgd. Jij werkt niet met mensen met beperkingen, jij bent zelf niet gediagnosticeerd met een beperking. Je komt niet uit een gezin met mensen met ADHD blijkbaar. Prima.

In dit land mag iedereen een mening hebben, zelfs als die ongefundeerd is en gestoeld op weinig steekhoudende argumenten en door onwetendheid gekleurde, eigen ervaringen en interpretaties . Prima.

Maar ik vind het getuigen van gebrek aan opvoeding dat je die mening zo ventileert dat mensen zich gekwetst voelen. Dat je er vervolgens nog harder tegen aan gaat getuigt bovendien niet van enig sociaal inzicht. Geen probleem, ieder zijn talenten, maar ik denk dat je aanwezigheid hier nu wel genoeg geweest is. Het is natuurlijk aan jou (het is een openbaar forum), maar ik denk dat jouw mening hier nu wel voldoende duidelijk is geworden en ik denk dat verder bijdragen van jouw kant niet veel extra's meer toe zullen voegen.
Wel fijn dat je gereageerd hebt; altijd verhelderend om te weten hoe sommige mensen die compleet blanco zijn in ervaringen en opleiding tegen bepaalde zaken aan kijken. ;)

Wat in hemelsnaam weet jij van mij?

Ik zou het erg aangenaam vinden als je jouw persoonlijke mening/aanval richting mij (geen sociaal inzicht, gebrek aan opvoeding) voor je houd. Daarnaast denk ik niet dat het jouw plaats is om mij te vertellen waar ik wel en niet mag posten

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:06

randalinpony schreef:
Ehm is die uitspraak 'ADHD' bestaat niet ook niet een beetje uit de context gerukt? Van betreffende meneer is al eerder bekend dat hij zelf heeft meegewerkt aan de explosie van diagnoses, doordat de criteria in een bepaalde versie van de DSM verruimd zijn... hij was een van de schrijvers. Het is toch niet gek, dat iemand die dat van dichtbij heeft meegemaakt, kan vinden dat een en ander wat doorgeschoten is en dan aan de bel trekt?

Iemand diagnosticeren met een stoornis is niet onschuldig, het kan een groot verschil maken in hoe de omgeving iemand benadert en wat er van iemand wordt verwacht. En zoals ik hierboven al schreef, bij verzekeringen, rijbewijs halen enz. wordt het ineens een last...

bij rijbewijs was het inderdaad een last. Met de medicatie mag niet zomaar autorijden, je moet dan een gehele keuring ondergaan en noem maar op. Terwijl die medicatie juist in het voordeel van de chaffeur zou moeten werken, beetje dubbel :+ daarom slik ik ook niks met autorijden :) mocht er een ongeluk komen, dan zouden ze dat zomaar op de medicatie kunnen schuiven ookal was dat helemaal niet de oorzaak.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:06

Okay, zal het stipje verwijderen. Heb het wel gehad met die onverdraagzaamheid hier. Niet veel aan om al die posts te lezen van mensen die er de ballen verstand van hebben. Misschien moeten jullie in de zorg gaan werken; hup iedereen een schop onder zijn achterste en hoppa: de perfecte maatschappij!

Zou leuk zijn als het zo simpel was. :+

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:07

xx_Horsiex schreef:
Ceriadwen schreef:
je slaat de spijker op de kop. Het gekke is dat bij die ongeleide projectielen de ouders als hardste roepen dat hun kind ADHD heeft en helemaal over de pis gaan als je zegt dat het gewoon een onopgevoed onaangepast kind is


En dat vindt je gek? Hoe kan jij nou ruiken welk kind wel ADHD of ADD heeft en welke niet?

mwah, als een kind bij mij thuis de schilderijen van de muren trekt en de ouders zeggen er niks van hoef ik er niet zo heel lang over na te denken, jij?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:08

Ceriadwen schreef:
Lante schreef:
Ceriadwen: Er zijn mensen die jaren studeren om te begrijpen hoe het zit. Die studie heb jij niet gevolgd. Jij werkt niet met mensen met beperkingen, jij bent zelf niet gediagnosticeerd met een beperking. Je komt niet uit een gezin met mensen met ADHD blijkbaar. Prima.

In dit land mag iedereen een mening hebben, zelfs als die ongefundeerd is en gestoeld op weinig steekhoudende argumenten en door onwetendheid gekleurde, eigen ervaringen en interpretaties . Prima.

Maar ik vind het getuigen van gebrek aan opvoeding dat je die mening zo ventileert dat mensen zich gekwetst voelen. Dat je er vervolgens nog harder tegen aan gaat getuigt bovendien niet van enig sociaal inzicht. Geen probleem, ieder zijn talenten, maar ik denk dat je aanwezigheid hier nu wel genoeg geweest is. Het is natuurlijk aan jou (het is een openbaar forum), maar ik denk dat jouw mening hier nu wel voldoende duidelijk is geworden en ik denk dat verder bijdragen van jouw kant niet veel extra's meer toe zullen voegen.
Wel fijn dat je gereageerd hebt; altijd verhelderend om te weten hoe sommige mensen die compleet blanco zijn in ervaringen en opleiding tegen bepaalde zaken aan kijken. ;)

Wat in hemelsnaam weet jij van mij?

Ik zou het erg aangenaam vinden als je jouw persoonlijke mening/aanval richting mij (geen sociaal inzicht, gebrek aan opvoeding) voor je houd. Daarnaast denk ik niet dat het jouw plaats is om mij te vertellen waar ik wel en niet mag posten


Ik geef je alleen advies en trek conclusies uit jouw onverdraagzame reacties. Alles goed en duidelijk beargumenteerd. Dat advies kan je wat mee doen of niet, is aan jou.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:08

Ik heb mijn stage bij BJZ gelopen en toen een jongen begeleidt met ADHD.
Mensen.. Dit kind deed echt zó hard zijn best en was zo onzeker en verdrietig, want het lukte hem gewoon echt niet om zich te gedragen zoals zijn moeder zo graag zou willen. Mensen die dan zeggen dat ADHD niet bestaat, moeten eens met zulke kinderen/mensen in aanraking komen. Dan roep je dit niet meer.
ADHD is geen ziekte, zoals de griep. Maar een gedragsstoornis, een psychiatrische stoornis. Dat betekent dat er iets in de hersenen niet naar behoren werkt, even heel kort door de bocht gezegd. Mensen met ADHD moeten héél hard werken om alles een beetje op de rit te krijgen en dan nog lukt het vaak niet.

Wel ben ik bang dat er te snel de diagnose gesteld wordt, waardoor de kinderen die echt ADHD hebben minder serieus genomen worden en de aandoening gebagatelliseerd wordt; ik ken die en die, die heeft ook ADHD en die heeft alles op de rit, dus dan moet Jantje dit ook kunnen.
Daarnaast heb je nou eenmaal gradaties.

Ik geloof ook dat iedereen naar een beeld neigt. De een heeft wat weg van een borderliner, de ander van een autist, de ander van iemand met adhd. Het gaat er alleen om: Hoeveel kenmerken heb je en hoe sterk beinvloeden zij je leven? Let op: Dit is een eigen stelling! Nergens op gebaseerd!
Voorbeeld: ik heb soms wat neigingen van een autist, maar ik kan hartstikke prima leven, dus ik ga allesbehalve zeggen dat ik er één ben. Maar soms heb ik wel een paar neigingen. Mijn vriend neigt naar ADHD, maar ook hij kan hartstikke prima functioneren, dus heeft het ook zeker niet. Zo kan ik van alle mensen die ik ken wel iets aanwijzen. Probleem is alleen dat wanneer iemand het dus nog wat meer kenmerken heeft dan ik en mijn vriend, mensen meteen roepen dat ze ADHD hebben of autisme. Daardoor wordt deze stoornis niet meer serieus genomen.

Op het moment dat jij gewoon 'normaal' kan leven, dan heb je geen psychiatrisch ziektebeeld. Dat vergeten mensen vaak.. Je hebt het pas 'iets' als het je dagelijks functioneren zodanig in de weg zit, dat het functioneren gewoonweg niet meer lukt.
ookal doe je nog zo hard je best. Dat is het belangrijkste criterium voor een ziektebeeld, dus dat moet altijd je eerste vraag zijn, voordat je ergens een labeltje op gaat plakken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:08

Dus jij trekt de conclusie, Ceriadwen, wanneer iemand zo onopgevoed is om bij jou er een puinzooi van te maken heeft dat kind per definitie AD(H)D?
Die conclusie vind ik onbegrijpelijk. Vooral wanneer je het aan ADD linkt, waarbij je meestal JUIST te maken hebt met teruggetrokken rustige dromerige kinderen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:13

Aleeneh schreef:
Dus jij trekt de conclusie, Ceriadwen, wanneer iemand zo onopgevoed is om bij jou er een puinzooi van te maken heeft dat kind per definitie AD(H)D?
Die conclusie vind ik onbegrijpelijk. Vooral wanneer je het aan ADD linkt, waarbij je meestal JUIST te maken hebt met teruggetrokken rustige dromerige kinderen.

Dan heb je geen snars begrepen van wat ik schrijf. Ik zeg juist dat zo een kind GEEN adhd heeft maar gewoon een onopgevoed mormel is maar dat zo een kind wel graag als ADHDer bestempeld wordt door ouders omdat dit hun onvermogen tot opvoeden verdoezelt

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:18

Moderatoropmerking:
Beste Bokkers, bij deze het verzoek om het netjes te houden. Dit is een interessante discussie, waar verschillende meningen over kunnen - en mogen! - bestaan, maar houd er rekening mee dat het een onderwerp is dat veel mensen aan het hart gaat. Houd de discussie 'op de bal' en laat persoonlijke aanvallen achterwege.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:27

Magiccc schreef:
of ADHD echt niet bestaat kan ik niet over oordelen. Ik denk wel dat een heleboel drukke kinderen eens op een suikervrij dieet moeten worden gezet, dan zal het aantal ADHD gevalletjes wel met driekwart verminderen :)


Onderzoeken hebben al aangetoond dat suiker geen invloed heeft op kinderen. Maar wel drukke omgevingen..
Testen hebben aangetoond, waar kinderen op een rustig partijtje vol met suiker werden gestopt. Ouder kregen bij het ophalen rustige en tevreden kinderen mee. Op een ander partijtje kregen kinderen geen suiker, maar wel harde muziek, clown's e.d. kinderen mochten schreeuwen en dansen. De ouders kregen en knettergek kind mee.... Ze hebben veel suiker gehad was hun reactie :-)..... nee dus.

Heb je een druk gezin waar vader en moeder op de tenen lopen van de stress,... dan kun je wel voorstellen dat de kinderen ook zo zijn. En dan geef je ze een pilletje..... OPGELOST :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:27

Ceriadwen schreef:
Aleeneh schreef:
Dus jij trekt de conclusie, Ceriadwen, wanneer iemand zo onopgevoed is om bij jou er een puinzooi van te maken heeft dat kind per definitie AD(H)D?
Die conclusie vind ik onbegrijpelijk. Vooral wanneer je het aan ADD linkt, waarbij je meestal JUIST te maken hebt met teruggetrokken rustige dromerige kinderen.

Dan heb je geen snars begrepen van wat ik schrijf. Ik zeg juist dat zo een kind GEEN adhd heeft maar gewoon een onopgevoed mormel is maar dat zo een kind wel graag als ADHDer bestempeld wordt door ouders omdat dit hun onvermogen tot opvoeden verdoezelt



Als ik je berichtgeving zo eens lees, wil ik je ten strengste adviseren om zelf eens naar de dokter te gaan; klinkt als onaangepast/onopgevoed gedrag namelijk, accuut in de stress schieten als jij je aangevallen voelt, terwijl je zelf constant de aanval inzet, zou je zelf geen ADD/ADHD hebben?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:37

ohjajoh6 schreef:
Ceriadwen schreef:
Dan heb je geen snars begrepen van wat ik schrijf. Ik zeg juist dat zo een kind GEEN adhd heeft maar gewoon een onopgevoed mormel is maar dat zo een kind wel graag als ADHDer bestempeld wordt door ouders omdat dit hun onvermogen tot opvoeden verdoezelt



Als ik je berichtgeving zo eens lees, wil ik je ten strengste adviseren om zelf eens naar de dokter te gaan; klinkt als onaangepast/onopgevoed gedrag namelijk, accuut in de stress schieten als jij je aangevallen voelt, terwijl je zelf constant de aanval inzet, zou je zelf geen ADD/ADHD hebben?

Volgens mij is er net dmv een groen bericht gevraagd persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:39

yarrah schreef:
Magiccc schreef:
of ADHD echt niet bestaat kan ik niet over oordelen. Ik denk wel dat een heleboel drukke kinderen eens op een suikervrij dieet moeten worden gezet, dan zal het aantal ADHD gevalletjes wel met driekwart verminderen :)


Onderzoeken hebben al aangetoond dat suiker geen invloed heeft op kinderen. Maar wel drukke omgevingen..
Testen hebben aangetoond, waar kinderen op een rustig partijtje vol met suiker werden gestopt. Ouder kregen bij het ophalen rustige en tevreden kinderen mee. Op een ander partijtje kregen kinderen geen suiker, maar wel harde muziek, clown's e.d. kinderen mochten schreeuwen en dansen. De ouders kregen en knettergek kind mee.... Ze hebben veel suiker gehad was hun reactie :-)..... nee dus.

Heb je een druk gezin waar vader en moeder op de tenen lopen van de stress,... dan kun je wel voorstellen dat de kinderen ook zo zijn. En dan geef je ze een pilletje..... OPGELOST :j

denk wel dat de chemische toevoegingen in snoep debet zijn aan drukker gedrag, maar ook zeker ben ik het wel met je eens dat de "sfeer" in het thuisfront medebepalend is in iedergeval bij een gedragsstoornis.

Hierover nadenkend, is ADHD een gedragsstoornis, zo nee waarom worden gedragsstoornissen dan geschaard onder de noemer ADHD?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:43

yarrah schreef:
Magiccc schreef:
of ADHD echt niet bestaat kan ik niet over oordelen. Ik denk wel dat een heleboel drukke kinderen eens op een suikervrij dieet moeten worden gezet, dan zal het aantal ADHD gevalletjes wel met driekwart verminderen :)


Onderzoeken hebben al aangetoond dat suiker geen invloed heeft op kinderen. Maar wel drukke omgevingen..
Testen hebben aangetoond, waar kinderen op een rustig partijtje vol met suiker werden gestopt. Ouder kregen bij het ophalen rustige en tevreden kinderen mee. Op een ander partijtje kregen kinderen geen suiker, maar wel harde muziek, clown's e.d. kinderen mochten schreeuwen en dansen. De ouders kregen en knettergek kind mee.... Ze hebben veel suiker gehad was hun reactie :-)..... nee dus.

Heb je een druk gezin waar vader en moeder op de tenen lopen van de stress,... dan kun je wel voorstellen dat de kinderen ook zo zijn. En dan geef je ze een pilletje..... OPGELOST :j


Dat is onzin, er zijn genoeg gezinnen met meer kinderen waar maar 1 kind ADHD heeft en de rest niet. Natuurlijk is stress nooit bevorderlijk voor kinderen in een gezin, maar dat wordt echt wel uit gesloten als oorzaak; de medicatie is niet verkrijgbaar via de kruidvat, zelfs niet via de huisarts... Over het algemeen gaat er een heel traject aan vooraf met trainingen en bijeenkomsten voor ouders en sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen.

Dit zijn de fabeltjes die elke keer weer door mensen die er niet voor geleerd hebben of direct mee te maken hebben worden gelanceerd. Als het zo makkelijk zou zijn, waarom heb ik er dan voor gestudeerd om in de zorg te mogen werken?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:46

Ceriadwen schreef:
Hierover nadenkend, is ADHD een gedragsstoornis, zo nee waarom worden gedragsstoornissen dan geschaard onder de noemer ADHD?



ADHD is een psychiatrische stoornis, geen gedragsstoornis. Problematiek aangaande het gedrag kan een symptoom zijn, maar hoeft niet eens per se.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:47

Ceriadwen schreef:
yarrah schreef:


Onderzoeken hebben al aangetoond dat suiker geen invloed heeft op kinderen. Maar wel drukke omgevingen..
Testen hebben aangetoond, waar kinderen op een rustig partijtje vol met suiker werden gestopt. Ouder kregen bij het ophalen rustige en tevreden kinderen mee. Op een ander partijtje kregen kinderen geen suiker, maar wel harde muziek, clown's e.d. kinderen mochten schreeuwen en dansen. De ouders kregen en knettergek kind mee.... Ze hebben veel suiker gehad was hun reactie :-)..... nee dus.

Heb je een druk gezin waar vader en moeder op de tenen lopen van de stress,... dan kun je wel voorstellen dat de kinderen ook zo zijn. En dan geef je ze een pilletje..... OPGELOST :j

denk wel dat de chemische toevoegingen in snoep debet zijn aan drukker gedrag, maar ook zeker ben ik het wel met je eens dat de "sfeer" in het thuisfront medebepalend is in iedergeval bij een gedragsstoornis.

Hierover nadenkend, is ADHD een gedragsstoornis, zo nee waarom worden gedragsstoornissen dan geschaard onder de noemer ADHD?


Niemand zegt dat gedragsstoornissen onder de noemer ADHD worden geschaard, wat wel zo is bij ADHD en bij autisme, is dat kinderen anders reageren omdat ze prikkels anders ontvangen dan normale mensen. Waardoor hun reactie op die prikkels ook anders is dan bij een 'normaal' kind.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:57

ADHD is niet hetzelfde als autisme..

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:57

adhd heeft wel overlappingen met autisme :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:57

Lante schreef:
Ik ben eigenlijk best benieuwd wat voor werk de mensen doen die mensen met ADHD hier omschrijven als 'onopgevoed en onaangepast', beweren dat 90% niet echt ADHD heeft etc etc.
Wat voor ervaring hebben jullie eigenlijk met mensen met ADHD? Hebben jullie een opleiding gevolgd dat je denkt hier je mening te kunnen ventileren op een wijze waardoor er heel duidelijk een aantal bokkers zich diep geraakt en gekwetst voelen en dus ook heel machteloos/boos/gefrustreerd reageren?

Jullie denken dus blijkbaar dat mensen het lekker/leuk vinden om medicatie te slikken, dat ze het leuk vinden dat ze zich zonder niet kunnen concentreren, dat ze gelukkig worden van zo'n dementerende flapdrol die op zijn sterfbed roept dat ADHD niet bestaat en dat al die mensen die er de ballen verstand van hebben weer beginnen te roepen dat ze dat altijd al gedacht hebben, blabla?

Mensen met ADHD zijn er altijd geweest, alleen de maatschappij is zo hard veranderd op een manier die voor mensen met ADHD of een beperking in het autistisch spectrum zo onoverzichtelijk en vol prikkels is, dat deze aandoeningen ook daadwerkelijk beperkingen op zijn gaan leveren en dus ook als een beperking ervaren worden door zowel mensen met ADHD als door de omgeving (lees de reacties die beweren dat mensen met ADHD onaangepast en onopgevoed zijn).


Hier kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn.
Ik was eerder ook iemand die gemakkelijk dacht dat ADHD een stoornis van deze tijd is en dat het vast zou komen door voedsel patronen en ouders die niet kunnen opvoeden.
Echter ik ben inmiddels wel wat van gedachte veranderd hierin, de beperking viel niet op vroeger omdat die tijd minder gehaast en minder druk was.
De werkdruk vroeger was minder hoog, we hebben nu een 24 uur economie en er wordt van je verwacht flexibel te zijn. Het verkeer is drukker en er zijn meer deadline's te behalen.
Viel iemand met ADHD vroeger niet op valt deze nu heel snel door de mand omdat van rust en regelmaat bijna geen sprake meer is.

Echter ben ik wel van mening dat soms door mensen iemand al heel snel in het hokje van ADHD geplaats wordt.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:06

Ik denk, dat ADHD wel degelijk bestaat.
Maar er is een groot "probleem" met 'gedrag' - gedrag is zogezegd het buitenste laagje van een mens. Waarom iemand zich gedraagt zoals hij of zij zich gedraagt, daarin isvan alles en nog wat mogelijk.

Adhd wordt als diagnose op basis van gedrag gesteld door psychologen - maar dan weet je in wezen nog niets. (Er is een officieel stempel, that's all. Nuttig in zijn soort.)
Aan de hand van die 4 letters zijn er allerlei onderzoeken gestart.

In januari 2011 stond in the lancet, dat dat bij tweederde van de kinderen die een zgn. eliminatiedieet volgden, de adhd verdween. De artsen zelf snapten het effect niet precies, want er werden geen bloedwaarden gemeten (noch vooraf, noch na afloop) die met allergie te maken hadden - maar het resultaat was er wel degelijk. 66% is een hoge score in medisch onderzoek.

Veel kinderen met ADHD hebben scheve nekwervels (kiss syndroom, dan wel kidd syndroom) - als je dat weet, is het goed te verhelpen.
Veel kinderen hebben last van zogeheten primitieve reflexen: het Moro reflex dat iemand dwingt, om aan iedere beweging in een ooghoek even aandacht te schenken. (Dat is idd: "anders omgaan met normale prikkesl dan andere inderen".) Of het tonisch labyrinthreflex, dat maakt dat bij een minieme beweging van het kind de hele wereld meebeweegt. Maar als je weet, "het zit m in het Moro reflex", dan kun je dat aanpakken (methode inpp).

En er is aangetoond dat kinderen (dan wel volwassenen) met adhd qua hersengolven moeilijk beta golven aanmaken: daar valt op te trainen (bio feedback) en je kunt met bijv CD's die (binaural effect) je hersenen helpen om beta golven aan te maken, dingen ondersteunen.

En dat zijn dus allemaal min of meer lichamelijek dingen, waar een psycholoog (om begrijpelijke redenen) niets over zegt en weinig tot niets over geleerd heeft. Wat jammer is, want met deze manieren van aanpak (plus dingen zoals "een ballendeken", een wiebelkussen etc.etc.) valt veel te bereiken en niet zelden verdwijnen de storende symptomen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-11-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:08

Ach noem mij dan maar gek :j als het beesie maar een naam heeft *\%/*