ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:36

eenitraM schreef:
lifaya schreef:
ja maar ik slik geen pillen :')


Wat doe je er wel aan dan?

Ik heb ADD dus ik functioneer niet. Als ik raar doe komt dat door mijn ADD. Je doet schuilen?


Ik denk dat je van veel ADD'ers zult horen dat zij/wij dit niet vaak in de omgeving bekend maken.
Dus hoezo verschuilen? Ik denk dat wij juist uiterst ons best doen om er niet mee op te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:37

KingYasFenn schreef:
hier een niet ADHDer, die zeker wel eens ritalin voorgeschreven heeft gekregen om rustig te blijven ;)

Niet banketstaaf bedoeld
maar mensen geloven ook nogsteeds dat je dikker wordt van antidepressiva etc omdat psychiaters het zeggen.
NIET WAAR. waarom? Ze gaan geen depressief persoon vertellen dat ze dik worden vanuit zichzelf, je wordt namelijk dikker omdat je jezelf niet meer in controle hebt...

heeft iemand van jullie wel eens een 'nep pilletje' van pap en mam gekregen toen je ergers enorm bang voor was?
en opeens was je rustiger etc? ' ja het werkt echt' het was niks... maar omdat je denkt dat het helpt kalmeer je vanzelf...

ik geloof zeker in ADHD, maar dat ritalin enkel voor hun werkt etc. is een fabeltje! ;) dat ritalin kalmerend en concentratie etc werkt, klopt... maar niet alleen voor de adhd'er
( een geruststellend fabeltje van psychiaters..)

Hoe heb jij ritalin voorgeschreven gekregen dan?

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:38

Ah, heb hier laatst een research stuk over moeten schrijven. Erg interessant! Zeker ook omdat ik iemand ben die het ook maar onzin vond. Moet eerlijk toegeven dat ik niet het hele topic doorgelezen heb, ben iets te enthousiast met reageren :D Maar vanwege die research heb ik wel dingen gezien die je als 'gewone omstander' niet ziet. Ik geloof dat er wel degelijk zoiets bestaat als ADHD. Maar ik vraag mij sterk af waarom alles een label moet hebben? Waarom worden drukke kindjes meteen bestempeld met ADHD? Volgepropt met medicijnen? Het ergste vind ik nog dat veel ADHD'ers (ook andere 'chronisch zieken') zich er zo makkelijk en zo veel achter verstoppen. ,,Ja maar ik heb ADHD!'' is wat ik zoveel te horen kreeg (vriendengroep met een paar ADHD'ers). Ik ben eigenlijk in het leven gedoken van een ADHD'er. Diegene kreeg begeleiding in het dagelijkse leven. De meest normale dingen worden dan gewoon geregeld. Wij solliciteren zelf naar werk, maar dat werd bij diegene gewoon allemaal gedaan. Ook meteen een aangepaste baan omdat 'het chronisch ziek zijn' in de weg stond. Dan vraag ik me toch echt af... waar gaat het heen?! Welke mafkees heeft diegene zo ingeprent dat ADHD één of ander geamputeerd ledemaat is of zo?

Ok, ik kan hier nog eeuwig over door ehm... zeiken. Maar mijn conclusie is gewoon: kap met labels geven. Ieder mens heeft wel iets. Moet ik dan ook aangepast werk krijgen omdat ik blond ben? Of omdat ik een wat grotere mond heb dan de gemiddelde mens? Nee hè... waarom moet een wat drukker persoon, die wat chaotischer in het hoofd is dat dan wel? :Y) Ik bedoel... ik ben ook mega druk, maar heb ik dan ook meteen ADHD? Ik vergeet ook vanalles, haal alles doorelkaar, chaotisch, lastig kind geweest om op te voeden en súper snel afgeleid (concentratie van een walnoot)... maar toch heb ik geen label ADHD. Waarschijnlijk omdat ik nooit naar de huisarts ben geweest? En mijn ouders er geen aandacht aan schenken? I don't get it! Na dat hele research gedoe heb ik er wel meer begrip voor gekregen, begrijp me niet verkeerd daarin :) Maar ik blijf bij wat ik al vond. En dat is labelplakkerij.

Waarschijnlijk trap ik hiermee aardig wat mensen op hun tenen :') Sorry! Kusje erop?

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:38

eenitraM schreef:
lifaya schreef:
ja maar ik slik geen pillen :')


Wat doe je er wel aan dan?

Ik heb ADD dus ik functioneer niet. Als ik raar doe komt dat door mijn ADD. Je doet schuilen?

waar haal je dat nou weer vandaan :') ? nogmaals, je hebt overduidelijk geen weet van wat het echt inhoud :) Ergens bewust van zijn tovert het "probleem" niet opeens weg ;) Ik doe verdomd hard mijn best om zonder medicatie gewoon goed te functioneren maar blijf steeds tegen bepaalde problemen oplopen, en dat heeft niks te maken met het feit dat ik me ergens achter probeer te verschuilen.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:39

nonskagek waaaa, ik ken niemand met ADHD die zelf niet hoeft te solliciteren etc? 0.o
Ik heb echt het idee dat ik in een andere wereld leef als jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:40

eenitraM schreef:
StableDoor schreef:
Geloof me, als je het echt hebt weet je het. Het hoofd van een AD(H)D'er werkt gewoon anders.


Want?

Kan het geen karaktereigenschap zijn? Als je anders bent, word je meteen in een hokje geplaatst. Voldoe je niet aan de maatstaven? Dan stoppen we er maar een pilletje in of geven we ze maar even extra tijd tijdens een toets (in het geval van dyslexie)

Je weet niet waar je het over hebt, dus hou je dan aub stil.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:41

Brainless schreef:
@Gohya
Nu doe je een uitspraak specifiek op die jongen'.
Er zijn genoeg kinderen (met een "afwijking") die zich bij andere zichzelf tijdelijk goed kunnen beheersen.
Maar zodra ze thuis zijn ontspannen ze zich weer en komt alles eruit.


Het is niet alleen specifiek bij alleen die jongen,ken meerdere kinderen waar het zo bij ging.
Het ene kind word er hyper van het andere kind gaat rare dingen doen als ze aandacht tekort komen.Het uit zich bij elk kind anders.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:41

Mindim schreef:
Je weet niet waar je het over hebt, dus hou je dan aub stil.


Zou je dat ook tegen die professor durven zeggen als die vent nog leeft? ;)

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:42

Citaat:
Waarom worden drukke kindjes meteen bestempeld met ADHD? Volgepropt met medicijnen?

Niet elke adhd-er krijgt (heeft baat bij) medicijnen.
Daarnaast krijg je (tegenwoordig) niet zo makkelijk de stempel Adhd.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:42

eenitraM schreef:
StableDoor schreef:
Geloof me, als je het echt hebt weet je het. Het hoofd van een AD(H)D'er werkt gewoon anders.


Want?

Kan het geen karaktereigenschap zijn? Als je anders bent, word je meteen in een hokje geplaatst. Voldoe je niet aan de maatstaven? Dan stoppen we er maar een pilletje in of geven we ze maar even extra tijd tijdens een toets (in het geval van dyslexie)


Het is geen karaktereigenschap, omdat het heel veel symptomen/kenmerken heeft. Het is niet enkel dat je je niet kan concentreren of dat je druk bent. Het gaat om veel meer. Ja, er wordt vaak te snel een sticker geplakt. Zelf wil ik dat niet, dus bij mij is echt uitgebreid onderzoek gedaan, een niet zomaar een sticker geplakt.
Ik zou willen dat je in mijn hoofd kan kijken, dat je kan kijken hoe het is... Mijn hoofd is altijd enorm druk, ik kan geen prioriteiten stellen (belangrijke prikkels komen niet als 'belangrijk' binnen), ik kan me niet concentreren, behalve als ik in hyperfocus zit, ik doe nooit iets bewust, want mijn hoofd is altijd op 100 plekken tegelijk behalve op de goede. Ik krijg hoofdpijn van de drukte in mijn hoofd, ik slaap zeer weinig, want het is te druk in mijn hoofd. Als ik een gesprek voer, heb ik dat vaak niet eens door. Ik geef wel antwoord, maar als je me daarna vraagt wat er is gezegd weet ik dat niet.
Geen prioriteiten kunnen stellen is erg kenmerkend voor ADD. Ik 'vergeet' bijvoorbeeld te drinken, omdat die prikkel niet doorkomt, ik 'vergeet' dat ik moet plassen, want die prikkel komt niet sterk genoeg binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:42

Ik geloof er gewoon niet zo in. Tuurlijk zullen er bepaalde afwijkingen zijn maar er moet in de maatschappij van tegenwoordig gewoon overal een etiketje/labeltje op geplakt worden (en ik heb het idee dat mensen ook een labeltje willen). Oh, jij wijkt íets af van "normaal"? Hier, jij hebt stoornis a/b/c/d/e/f............ Waarom? Wie wordt daar beter van? Behalve de farmaceutische industrie dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:42

eenitraM schreef:
Poess91 schreef:
Ik kan je ook wel tig sites sturen die interessant zijn en welke laten zien hoe het bij een AD(H)D'er wel werkt.
Snap niet waar jullie je eigen druk om maken als je het zelf toch niet hebt :').

En snap ook echt niet dat iedereen denkt dat je zo snel een stempel heb.


Ik vind het gewoon jammer dat kinderen zich verschuilen achter stempels als zij niet (normaal) functioneren. Als je er van bewust bent, kun je er toch wat aan doen? Nee, men gooit er maar een pilletje in en dan is t over. ;)


Kinderen verschuilen zich niet, die hebben nog nooit van ADHD gehoord als ze de diagnose krijgen. Schuif er maar een pilletje in? Doe er wat aan als je het weet. Werkelijk, houd alsjeblieft je mond, je weet niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:43

eenitraM schreef:
Zou je dat ook tegen die professor durven zeggen als die vent nog leeft? ;)

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:44

gohya schreef:
Ik geloofde vanaf het begin al niet dat ADHD een 'ziekte' was of echt was.Sommige kinderen zijn hyperactief,wil niet zeggen dat ze ADHD hebben.Niet iedereen kan zich net zo goed concentreren als andere.Niet iedereen is net zo rustig als andere.Iedereen is verschillend,maar dat wil niet zeggen dat je een 'afwijking' hebt of een 'ziekte'.
Natuurlijk word je rustig van medicatie,als ik een valium neem word ik ook heel relaxt en rustig.
Ik ken een jongen [nu 18] van jongs af aan,hij had aandacht tekort van zijn ouders,vroeg hier heel duidelijk om.En wat zeggen de artsen? hij heeft ADHD en PDDNOS,hoppa vol medicijnen want daar word die rustig van.
Nix geen ADHD/PDDNOS die jongen schreeuwt om aandacht! Als hij bij mij was,was het een rustige jongen,hij kreeg aandacht van mij! Hij stelde altijd veel vragen,zijn ouders hadden geen zin om die te beantwoorden en ik wel.
Heel veel kinderen hebben een aandacht 'stoornis' en geen ADHD of wat dan ook.
Die medicatie is puur gif.

Verklaar het pure gif?

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:44

Je merkt eigenlijk wel erg duidelijk dat degene die er niet echt mee te maken hebben er ook echt bijna niets vanaf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:44

Mindim schreef:
Kinderen verschuilen zich niet, die hebben nog nooit van ADHD gehoord als ze de diagnose krijgen. Schuif er maar een pilletje in? Doe er wat aan als je het weet. Werkelijk, houd alsjeblieft je mond, je weet niets.


Zinnige bijdrage vol steekhoudende argumenten die de discussie echt ten goede komen. (Niet alleen van jouw kant, maar deze reacties die persoonlijk iemand aanvallen steken er wel boven uit)

(edit voor typo)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:44

gohya schreef:
Brainless schreef:
@Gohya
Nu doe je een uitspraak specifiek op die jongen'.
Er zijn genoeg kinderen (met een "afwijking") die zich bij andere zichzelf tijdelijk goed kunnen beheersen.
Maar zodra ze thuis zijn ontspannen ze zich weer en komt alles eruit.


Het is niet alleen specifiek bij alleen die jongen,ken meerdere kinderen waar het zo bij ging.
Het ene kind word er hyper van het andere kind gaat rare dingen doen als ze aandacht tekort komen.Het uit zich bij elk kind anders.

Ik ken Adhd-ers en pdd-nosers die thuis gewoon alle aandacht krijgen die ze moeten hebben.
Natuurlijk zijn er ook kinderen die thuis wat te kort komen en daardoor gedragsproblemen vertonen/hebben.
Maar het wil niet zeggen alle Adhd-ers thuis geen aandacht krijgen.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:45

ADHD is een aangeboren afwijking, geen aangeleerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:46

Poess91 schreef:
Je merkt eigenlijk wel erg duidelijk dat degene die er niet echt mee te maken hebben er ook echt bijna niets vanaf weten.


Objectievere blik? Het niet per se willen van een verklaring voor je gedrag? :)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:47

Wat ik jammer vind is dat veel mensen denken dat als ze iemand met ADHD tegen komen dat die dan altijd druk zijn. ADHD = druk. word altijd gedacht niet meer en niet minder.

Wat veel mensen niet weten is dat ADHD veel meer is als druk (Hyperactiviteit). naars Druk zijn er nog meerdere dingen waar je als ADHDer last van hebt:

Aandacht en concentratie:
zij vinden het moeilijk om hun aandacht blijvend op een taak te richten en zich niet door allerlei prikkels uit de omgeving te laten afleiden
Hyperactiviteit:
ze zijn, vooral op jongere leeftijd, voortdurend in beweging. Ze zijn vaak snel opgewonden en gefrustreerd. Vaak voelen zij een grote onrust van binnen. Stil zitten en rustig zijn kost ongewoon veel energie.
Impulsiviteit:
zij doen voordat ze denken. Ze houden zich niet (ook niet onbewust) bezig met de gevolgen van hun gedrag; de 'remfunctie' ontbreekt.
Regelfuncties:
ze vinden het moeilijk te plannen, en om hun emoties, motivatie en alertheid te reguleren en eerdere ervaringen te laten meespelen bij beslissingen en verwachtingen over de toekomst. Ze reageren daardoor ook anders op beloning en straf*

* Bron steunpuntADHD.nl

Ik heb ADHD, alleen uit zich dat zelden in de hyperactiviteit. Toch heb ik heel veel last van de andere 3 andere punten.
Door dat ik Methelfynidaat (Ritalin) slik merk ik dat ik veel rustiger in mijn hoofd ben. Ik kan me serieus een uur concentreren op mijn toets, zonder dat ik er last vna heb dat iemand anders een geluidje ofzo maakt. Ik ben rustiger in mijn bewegingen en iets minder inpulsief

Dus ja, ADHD bestaat zeker en Ritalin werkt bij veel ADHD'ers.

Ik vind het jammer dat sommige mensen twijfelen aan het feit of ADHD bestaat. ik vraag me dan ook serieus af of mensen die zich dat afvragen in nabije omgeving iemand kennen die ADHD heeft. en met kennen bedoel ik niet kennin in de zin van je weet dat hij/zij het heeft, maar kennen in de zin van beste vriendinnen, familielid oid.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:48

Poess91 schreef:
ADHD is een aangeboren afwijking, geen aangeleerde.


Bron?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:48

Ik ben hartstikke blij met de verklaring en het labeltje. Weet je waarom? Met dank aan het labeltje krijg ik begrip en hulp en therapie en medicatie.
Als je het hele labeltje ADHD zou afschaffen, hoe los je dat dan op?

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:49

Bizzybijtje schreef:
Poess91 schreef:
Je merkt eigenlijk wel erg duidelijk dat degene die er niet echt mee te maken hebben er ook echt bijna niets vanaf weten.


Objectievere blik? Het niet per se willen van een verklaring voor je gedrag? :)


Die heb ik al gekregen van m'n psychologe en arts.
Daar hoef ik geen hulp van een ondeskundige van te hebben

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:49

Aleeneh schreef:
Ik ben hartstikke blij met de verklaring en het labeltje. Weet je waarom? Met dank aan het labeltje krijg ik begrip en hulp en therapie en medicatie.
Als je het hele labeltje ADHD zou afschaffen, hoe los je dat dan op?

met een schop onder de kont uiteraard :')

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:50

eenitraM schreef:
Poess91 schreef:
ADHD is een aangeboren afwijking, geen aangeleerde.


Bron?


https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... ingen/adhd
Citaat:
Het is gebleken dat de neurotransmitters dopamine en noradrenaline in verminderde hoeveelheid voorkomen in het voorste gedeelte van de hersenen van ADHD-patiënten, de prefontaalkwabben. Dit gaat samen met afwijkende functie van de prefrontaalkwabben en een verminderde anatomische organisatie van de verbindingen tussen de prefrontaalkwabben en verschillende diepergelegen hersenkernen. De voorste hersenkwabben zijn betrokken bij veel functies die bij ADHD verstoord zijn: het langdurig behouden van aandacht, het onderdrukken van impulsen en het sturen en plannen van gedrag.


http://www.steunpuntadhd.nl/is-het-adhd ... -hersenen/
Citaat:
Uit hersenonderzoek is duidelijk geworden dat er meestal geen sprake is van beschadigde hersenen, maar dat er wel neuroanatomische en neurochemische verschillen zijn tussen de hersenen van kinderen met en zonder AD(H)D.