Ik ben het zo beu......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:45

Paardjes45 schreef:
antje_vip schreef:
Wat eet je dan precies op een dag en hoe is je gewicht en lengte?


Ik ben 1,68 en rond de 60, waarvan het meeste gewicht in m'n spieren zit, heb een klein buikne :o

Meestal eet ik 's ochtends voor ik naar school ga fruit, als ik uit school kom soep, salade en brood en 's avonds aardappelen en een beetje salade. In het weekend verwissel ik meestal het avondeten met het ontbijt ('s ochtends aardappellen en 's avonds fruit).


Waarom lunch je niet?
Je zegt dat je geen honger hebt, maar ik ben bang dat je het toch weer zal moeten aanleren. Je maag is nu zo gewend aan het feit dat je 's middags niet eet, dat je 's middags ook geen honger meer hebt. Dit is niet goed.. ;)

Probeer om 's morgens een boterham te eten, 's middags 2 en 's avonds een normale maaltijd (dus aardappelen, groenten en vlees). Als je dan als 10/4 uurtje een stuk fruit neemt, zit je helemaal goed toch?

Eet je uberhaupt brood? Ik mis dat helemaal in je verhaal.. Naar mijn idee eet je wel erg weinig -O-
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 06-11-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:45

Daar zeggen ze ook dat je zo min mogelijk snacks moet eten :j

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:46

Maar tussendoortjes zijn wel belangrijk: Denk aan een boterham, fruit, ontbijtkoek

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:47

Prima als je gezond wil eten maar eet dan niet te weinig. :)
Genoeg (volkoren)brood eten, is belangrijk in de groei. En 's avonds gewoon aardappelen, groente en vlees. Beetje salade is dus echt te weinig voor een puber in de groei.
Je hebt meer eiwitten nodig.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-11-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:47

Kan het zo zijn dat je moeder vanuit een bepaalde cultuur vind dat haar dochter lekker rond moet zijn??

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:48

Paardjes45 schreef:
Meestal eet ik 's ochtends voor ik naar school ga fruit, als ik uit school kom soep, salade en brood en 's avonds aardappelen en een beetje salade. In het weekend verwissel ik meestal het avondeten met het ontbijt ('s ochtends aardappellen en 's avonds fruit).


je eet geen vlees begrijp ik? Wat ik vooral mis in de dieet is eiwit. Pas maar op want eiwitten heb je wel nodig: eiwittekort

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:48

Paardjes45 schreef:
Maar ik heb een kleine maag en dus pas 5 uur nadat ik heb gegeten weer honger :) en ik vindt het helemaal niet fijn om te eten wanneer ik geen honger heb. Dus ik eet gewoon wanneer ik honger heb en niet meer/minder :)

Dit is jou lichaam gewoon gewend, dat heb jij jou eigen lichaam aangewend en dat is slecht. 5 uur zonder eten? Ik moet er niet aan denken!
Ik at toen ik echt vol op in de groei was standaard 1 pizza (Soms zelfs 2, of 2 tot 4 baguettes/9 tot 18 picolinies), minstens één bord middag, een klein zakje chips (of 3) of een box Pringles, een stuk fruit (kiwi, banaan), en dan heb ik ontbijt en lunch nog niet genoemd.
Moet er niet aan denken om zo weinig als jij te eten -O-

Er zijn mensen die best op twee crackers en een bakje rijst kunnen 'leven' zonder honger te hebben, maar dat is ook weer aangeleerd gedrag. Je moet jezelf écht aanleren meer te eten, zoveel als ik deed is nergens voor nodig, maar wat fruit, middageten en wat brood is écht te weinig.
Vooral dat 'beetje salade', hier schuiven we onder twee man 200 à 300 gram sla naar binnen per dag, een grote pot of pak groente, wat aardappelen. Een blik (erwten)soep (700 ml?) word hier ook niet opgedeeld, dat is voor één iemand.

Leer het je gewoon aan, begin met een snee brood meer, een paar happen salade meer... Gewoon klein beginnen. Als lunch een lekker koekje of toetje...

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:49

Haha Big, volgens mij wel _O-

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:49

Paardjes45 schreef:
Daar zeggen ze ook dat je zo min mogelijk snacks moet eten :j

Natuurlijk zijn snacks niet gezond, maar wel tussendoortjes (en dan bedoel ik dus niet een zak chips of een broodje kroket :P )
Maar incidenteel iets ongezonds kan je lichaam prima verwerken verder hoor! Het gaat erom dat je je organen niet structureel overbelast met allerhande rommel eten.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:50

Nee ik lust geen vlees, vis wel :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:51

Ah, ik zie nu dat je niet in Nederland woont. Dat verklaart :j (edit: schooltijden haha)

Super in elk geval dat je gezond wilt leven! Ik kan je vertellen dat je niet aan gaat komen van vettig en zoet eten als je daar de aanleg niet voor hebt, dus wat je moeder betreft slaat ze daar de plank een beetje mis (al weet ik niet wat voor lichaamsbouw jij hebt enzo).
Ik zou je ontbijt wat rijker maken met vezels enzo, vergeet niet dat op het moment dat je wakker wordt je toch een goeie 10 uur niets meer gegeten hebt dus je hebt je voedingsstoffen nodig! Je kunt ook een lekkere smoothie maken met zuivel, fruit en een soort Brinta (granen, havermout ofzoiets, dat is daar vast te krijgen). Heb je alleen een blender voor nodig. Is lekker en gezond :)

Vind het wel apart dat je 's morgens aardappelen eet, ik zou het echt niet weg krijgen := maar als jij je daar lekker bij voelt, prima natuurlijk.

Je BMI is ongeveer 21, dus prima op gewicht. Houden zo! Houd je gewicht bij, en als je niet afvalt of aankomt is er niks aan de hand lijkt me :)
Wel kan ik je echt dringend aanraden om tussendoortjes te gaan nemen, al is het een handje druiven, rozijnen, een stuk fruit, kan je makkelijk meenemen en het is erg gezond! Het houdt je verteringssysteem bezig waardoor je de voedingsstoffen uit je hoofdmaaltijden ook beter kan opnemen ( = gezond! :) )

Ik wens je veel succes, en verwijt je moeder niet teveel, die wil gewoon het beste voor je :) ga nog eens goed met haar in gesprek, dan kom je misschien samen tot een compromis waar je je allebei goed bij voelt. Je bent 13, dus hebt intussen wel wat recht op inspraak in je leven. Succes!!

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:51

Paardjes45 schreef:
Nee ik lust geen vlees, vis wel :)

Eet je dan wel genoeg peulvruchten (pinda's, bonen etc) en eiwitten? Dat is heel belangrijk :).

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:52

Paardjes45 schreef:
Haha Big, volgens mij wel _O-



Dat dacht ik al, ik vind dat je met jouw lengte een prima gewicht hebt maar je eetpatroon is niet goed, verdiep jezelf eens in voedsel en wat je op jouw leeftijd nodig bent om een gezonde volwassene te worden. Als er dingen bij zijn die je niet lekker vind is er vast wel een alternatief voor maar iig vaker op een dag eten, ook al is het niet genoeg.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:53

Mijn god.... vind het erg dat een kind van 13 met een gezond gewicht zich hier druk om moet maken...zie hier het begin van een eetstoornis wat nog gevoed wordt ook!! Ik vind het niet kunnen hoor, mijn zoontje is 8 en is geen snoeper, maar lekker een chocolade toetje o.i.d. en af en toe uit de bocht vliegen moet kunnen.... is het een kind met obesitas ok!!!

Ik ben het echt helemaal niet met jullie eens, sorry en zeker niet zulke adviezen voor een kind van 13, die moet hier helemaal niet mee bezig zijn!!!!!!!!!!!!!!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:54

Paardjes45 schreef:
Nee ik lust geen vlees, vis wel :)


Niks mis mee, zorg wel dat je genoeg ijzer en eiwit binnen krijgt (wauw, lange en korte ij, moeilijk :+ )
Eet genoeg groene groenten en noten en peulvruchten inderdaad (ijzer) , dus lekker je salade blijven eten, en eet ook regelmatig kwark of yoghurt of een eitje, dat is goed voor je eiwitten.

Ik begrijp trouwens wel dat je niet meer wilt eten dan je lichaam nodig heeft, maar je hebt gewoon genoeg nodig in de groei! Je bent volop in ontwikkeling, dus je lichaam heeft meer nodig dan 'voldoende'.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:55

Je gewicht lijkt me zo nog prima bij je lengte passen, maar alsjeblieft eet wat meer! Begin je dag bijvoorbeeld met wat yoghurt en ontbijtgranen. Uurtje of 10 een stukje fruit, 's middags 2 plakken brood, daarna een soepje of weer fruit bijvoorbeeld en gewoon een vol bord ket avondeten. Van aardappelen en salade kun je toch niet leven?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:56

EskeGirl schreef:
Paardjes45 schreef:
Nee ik lust geen vlees, vis wel :)

Eet je dan wel genoeg peulvruchten (pinda's, bonen etc) en eiwitten? Dat is heel belangrijk :).


Nee, ik eet niet vaak pinda's of bonen.

Paardje_2009

Berichten: 430
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:56

Paardjes45 ik eet misschien nog wel minder. Ik heb weinig honger en als ik me dan ga volproppen dan... Das geen goed idee, want dan lust je later bij het avondeten niks meer. Leg rustig uit aan je moeder dat je geen honger hebt. Of maak samen een plan wanneer je eet en wat. Dan kunnen jullie jeer aan houden.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:57

Ben ik de enige die het vreemd vind dat ts haar moeder haar vol probeert te stoppen met vet eten? Dit is alles behalve een gezonde situatie..

Ja, ze is 13 en ja, moet voldoende eten.. Maar dan wel gezond (en tuurlijk, zo nu en dan lekker snacken hoort erbij) maar als moeder hoor je je kind gezond voedsel voor te zetten. Krijg hier een beetje een 'feeder' idee bij.

En niet alle richtlijnen gelden voor iedereen he.. Ik hoorde al van iemand dat je met 13 op 5/7 boterhammen per dag moet zitten, doe normaal joh. Ik eet er hooguit 3, en ja, ik leef nog, zie er goed uit en ben prima op gewicht :')

Ts, is het een idee om dit met je schooldokter te bespreken als je daar weer ns langs moet? Nu ben je waarschijnlijk prima op gewicht, maar als je moeder je vol blíjft stoppen met vette zooi moet je vroeg of laat wel op gaan passen..
Laatst bijgewerkt door Silenna op 06-11-13 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:58

Paardje_2009 schreef:
Paardjes45 ik eet misschien nog wel minder. Ik heb weinig honger en als ik me dan ga volproppen dan... Das geen goed idee, want dan lust je later bij het avondeten niks meer. Leg rustig uit aan je moeder dat je geen honger hebt. Of maak samen een plan wanneer je eet en wat. Dan kunnen jullie jeer aan houden.

Ga ajb geen slechte tips geven omdat jij er zelf nog erger aan toe bent... :\

HarriesHorse

Berichten: 1218
Geregistreerd: 08-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:58

Citaat:
Een maaltijd die uit fruit bestaat vind ik geen maaltijd. Fruit is een tussendoortje


Ik vind van niet, ik eet 's ochtends ook 2 stukken fruit als maaltijd. De reden hierachter is dat ik bij een gewichtsconsulente loop, die mij aanraad om dit 's ochtends te doen omdat ik 1. rekening moet houden met mijn gewicht 2. ik 's ochtends brood niet door mijn keel kan krijgen en 3. ik niet kan leven op een schaaltje yogurt, of muesli 's ochtends.

Fruit gaat echter prima en ik eet dit ook als tussendoortje om 10 uur. Dus om half 8 twee stukken fruit en om 10 uur een stuk fruit.

TS, ik denk dat je je er het beste niet zo veel van aan moet trekken. Jij probeert het uit te leggen aan je moeder waarom je niet wilt en je moeder wil dit niet accepteren. Niet jou probleem dus. Eet gewoon waar jij je goed bij voelt, mits het wel gezond en verantwoord is. Af en toe iets lekkers en/of ongezonds kan best, maar ik denk dat jij dit echt wel goed door hebt ;) je bent immers al 13.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:00

Liesje1611 schreef:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat ts haar moeder haar vol probeert te stoppen met vet eten? Dit is alles behalve een gezonde situatie..

Ja, ze is 13 en ja, moet voldoende eten.. Maar dan wel gezond (en tuurlijk, zo nu en dan lekker snacken hoort erbij) maar als moeder hoor je je kind gezond voedsel voor te zetten. Krijg hier een beetje een 'feeder' idee bij.

En niet alle richtlijnen gelden voor iedereen he.. Ik hoorde al van iemand dat je met 13 op 5/7 boterhammen per dag moet zitten, doe normaal joh. Ik eet er hooguit 3, en ja, ik leef nog, zie er goed uit en ben prima op gewicht :')

Ts, is het een idee om dit met je schooldokter te bespreken als je daar weer ns langs moet? Nu ben je waarschijnlijk prima op gewicht, maar als je moeder je vol blíjft stoppen met vette zooi moet je vroeg of laat wel op gaan passen..

Ik gok zomaar dat de moeder het vooral aanbiedt omdat ze zich zorgen maakt om haar dochter die nogal weinig eet en erg gefocust lijkt op gezond eten. In de hoop dat die dochter een keertje wél dat stuk chocolade eet, of wat nootjes, of een frietje. Want voor zover ik begrijp neemt TS het namelijk nooit aan en is er dus helemaal geen sprake van 'vol stoppen.'

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:02

Dani schreef:
Liesje1611 schreef:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat ts haar moeder haar vol probeert te stoppen met vet eten? Dit is alles behalve een gezonde situatie..

Ja, ze is 13 en ja, moet voldoende eten.. Maar dan wel gezond (en tuurlijk, zo nu en dan lekker snacken hoort erbij) maar als moeder hoor je je kind gezond voedsel voor te zetten. Krijg hier een beetje een 'feeder' idee bij.

En niet alle richtlijnen gelden voor iedereen he.. Ik hoorde al van iemand dat je met 13 op 5/7 boterhammen per dag moet zitten, doe normaal joh. Ik eet er hooguit 3, en ja, ik leef nog, zie er goed uit en ben prima op gewicht :')

Ts, is het een idee om dit met je schooldokter te bespreken als je daar weer ns langs moet? Nu ben je waarschijnlijk prima op gewicht, maar als je moeder je vol blíjft stoppen met vette zooi moet je vroeg of laat wel op gaan passen..

Ik gok zomaar dat de moeder het vooral aanbiedt omdat ze zich zorgen maakt om haar dochter die nogal weinig eet en erg gefocust lijkt op gezond eten. In de hoop dat die dochter een keertje wél dat stuk chocolade eet, of wat nootjes, of een frietje. Want voor zover ik begrijp neemt TS het namelijk nooit aan en is er dus helemaal geen sprake van 'vol stoppen.'



AMEN!!!!!!!!!! _/-\o_

Paardje_2009

Berichten: 430
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:02

xSlvna schreef:
Paardje_2009 schreef:
Paardjes45 ik eet misschien nog wel minder. Ik heb weinig honger en als ik me dan ga volproppen dan... Das geen goed idee, want dan lust je later bij het avondeten niks meer. Leg rustig uit aan je moeder dat je geen honger hebt. Of maak samen een plan wanneer je eet en wat. Dan kunnen jullie jeer aan houden.

Ga ajb geen slechte tips geven omdat jij er zelf nog erger aan toe bent... :\


Als je goed leest. Ik heb ook tipsgegeven

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:03

Je hebt gelijk als je geen vette snacks wilt eten, dus daarin heeft je moeder ongelijk.

Maar verder ... je ontbijt niet goed voor een 13-jarige (brood of yoghurt met muesli), je eet geen lunch (brood) en als avondeten eet je totaal geen groente (behalve beetje sla) en geen vlees/vis. Daardoor mis je echt allemaal essentiele bouwstenen en vitaminen voor je lijf. En daar kun je laten allerlei klachten van krijgen.

Je zou het beste eens met een dietiste kunnen praten. Zij kan je leren en helpen beter te gaan eten, zonder dat je het gevoel hebt dat je teveel moet eten of dingen die je echt niet wilt.
Zoals je menu er nu uit ziet is het absoluut niet gezond, omdat het te eenzijdig is en teveel goede dingen ontbreken, zoals groenten, eiwitten, koolhydraten, voor een lijf in de groei.