vraagje over de pil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariekekroon

vraagje over de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:18

ik wil met de pil gaan beginnen, maar ik ben al bijna 4 maanden niet ongesteld geweest...
ik ben zoizo niet zwanger
maar op de bijsluiter van de pil staat dat je alleen maar kan beginnen als je ongesteld ben, kan ik ook gewoon nu beginnen of moet ik echt wachten?

AlphaDaemon

Re: vraagje over de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:20

Echt wachten en ik zou toch eens na gaan waarom je nu al 4 maanden niet meer ongesteld bent.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:20

En wat heeft je huisarts verteld toen je aangaf dat je al 4 maanden niet ongesteld bent geweest? Of dat je echt héél onregelmatig ongesteld bent? Denk dat dit wel een vraag vor je huisarts is. De bokkers weten vaak heel veel (of denken dit te weten) maar soms kan je beter je huisarts even bellen :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:21

Ben je bij de huisarts geweest? Zoja, dan heeft hij je toch vast wel uitgelegd hoe je met de pil moet beginnen?

Om antwoord te geven: nee, je kan ook gewoon zo met de pil beginnen. Je bent dan alleen niet gelijk beschermd.

Maar dat je 4 maanden niet ongesteld bent geweest, zou voor mij een reden zijn om een afspraak met de huisarts te maken en het zeker niet kunstmatig op te gaan wekken. Eerst maar eens kijken wat er nu 'mis' is (als dat al het geval is natuurlijk).

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:21

de huisarts dacht stress, ze heeft ook een echo gemaakt, en ik ben niet zwanger, de ha zegt dat het vanzelf weer komt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:23

En wat zegt je huisarts dan over de pil? Die heeft je toch wel uitgelegd hoe je dan nu moet beginnen?

jasz

Volgens de bijsluiter van de pil die ik slik kan je gewoon beginnen, dan ben je wel pas na 7 dagen beschermd. Maar als je de huisarts belt weet je gelijk hoe dat zit :)

xMarieke

Je kunt op ieder moment beginnen (staat als het goed is ook in de bijsluiter). Alleen dan duurt het (uit mn hoofd) 7 dagen voordat je beschermd bent.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:25

die zegt dat je het best op de 1e dag van je menstruatie kan beginnen, maar ik heb nu echt een kop vol puisten en buikpijn....
in de bijsluiter van mijn pil heb ik dat niet kunen vinden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:26

Je kan gewoon met de pil beginnen hoor. Ik was ook al maanden lang niet ongesteld geweest voordat ik aan de pil ging. Alleen ben je dus niet meteen veilig!!

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:27

okee, het haalt niet uit als ik niet meteen veilig bent, ik wil gewoon er mee beginnen

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:31

Geryon schreef:
Je kan gewoon met de pil beginnen hoor. Ik was ook al maanden lang niet ongesteld geweest voordat ik aan de pil ging. Alleen ben je dus niet meteen veilig!!

welke pil slik jij?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:32

Dan kan je er vandaag nog aan beginnen. Ik begon met de yasmin pil, heb nu de merkloze variant (vanwege apotheek).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:37

mariekekroon schreef:
de huisarts dacht stress, ze heeft ook een echo gemaakt, en ik ben niet zwanger, de ha zegt dat het vanzelf weer komt

Rare reactie, het is niet normaal om 4 maanden niet ongesteld te zijn zonder zwanger te zijn. En nu beginnen met de pil is helemaal niet handig als je hormonen al overhoop zijn en je gaat ze nog meer overhoop brengen...

Ik zou eerst uitzoeken waarom je niet ongesteld bent...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:41

Niet ongesteld worden kan zoveel (onschuldige) oorzaken hebben. Mijn huisarts zei dat het juist handig was om aan de pil te gaan omdat dan juist je hormoonhouding beter wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:44

Is hier niet een centraal topic over?

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:44

verootjoo schreef:
mariekekroon schreef:

Rare reactie, het is niet normaal om 4 maanden niet ongesteld te zijn zonder zwanger te zijn. En nu beginnen met de pil is helemaal niet handig als je hormonen al overhoop zijn en je gaat ze nog meer overhoop brengen...

Ik zou eerst uitzoeken waarom je niet ongesteld bent...

ik ben al 3x bij de ha geweest, die zegt dat het waarschijnlijk door de stress komt

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:45

Magrathea schreef:
Is hier niet een centraal topic over?

der zit geloof ik niemand meer op het centrale topic, ik had daar voor het weekend ook al een bericht geplaatst

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:46

Geryon schreef:
Niet ongesteld worden kan zoveel (onschuldige) oorzaken hebben. Mijn huisarts zei dat het juist handig was om aan de pil te gaan omdat dan juist je hormoonhouding beter wordt.

Moet je wel weten dat t daarvan komt... T kan ook veel wel schuldige oorzaken hebben en het is raar dat een huisarts daar geen onderzoek naar doet. De pil kan je hormoonhuishouding beter maken, maar het neemt de functie van de hormoonuitscheiding over, je lichaam regelt zelf niks meer qua hormonen. Het is niet handig om dat te doen als je niet weet of je lichaam wel goed werkt.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:46

ik denk dat de huisarts al heeft uitgezocht waarom je niet ongesteld bent geworden. Een echo en bloedonderzoek zijn de meest gangbare onderzoeken en daarnaast mag je een hele periode niet ongesteld zijn. Stress, gewichtsverlies en veel sporten kunnen ook een oorzaak zijn.
Begin met de pil, bedenk dat je de eerste strip niet beschermd bent en dan dus ook een condoom moet gebruiken. Doe dan een stopweek en daarna ben je beschermd (1e pil 2e strip). Je kan dan ook zien of je op de pil wel menstrueert (dit is een schijnmenstruatie gecreerd door de pil zelf). Of je kan doorslikken en na 2-3 strips stoppen.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:48

okee, ik ga denk ik dan maar vandaag met de pil beginnen, dankjulie wel voor de adviesen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:49

Niet zelf gaan dokteren hoor, eerst de HA om advies daarover vragen :n
Kan vaak ook in een telefonisch spreekuur, of een mailtje sturen, dan hoef je er niet helemaal heen

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:51

Dat klopt, mijn advies is slechts een advies. Een email of tel spreekuur naar de dokter kan je vragen wegnemen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:19

verootjoo schreef:
Geryon schreef:

Moet je wel weten dat t daarvan komt... T kan ook veel wel schuldige oorzaken hebben en het is raar dat een huisarts daar geen onderzoek naar doet. De pil kan je hormoonhuishouding beter maken, maar het neemt de functie van de hormoonuitscheiding over, je lichaam regelt zelf niks meer qua hormonen. Het is niet handig om dat te doen als je niet weet of je lichaam wel goed werkt.

Dat het lichaam de hormonen wat betreft vruchtbaarheid enz. niet meer zelf regelt bij de pil, wist ik nog niet, apart zeg. Het kan ook wel schuldige oorzaken hebben, ja. Maar ik lees veel verhalen over mensen waarbij de menstruatie wegblijft, waarbij er ook door veel huisartsen wordt aangeraden om eerst een paar maanden tot half jaar af te wachten. Omdat het schijnbaar toch vaak voorkomt, dat de menstruatie 'gewoon' even wegblijft, zonder dat er wat aan de hand blijkt te zijn.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:31

Ik was ook altijd héél onregelmatig ongesteld en ben daarvoor ook naar de huisarts geweest. Ik heb verder ook geen onderzoek gehad, hij adviseerde mij gewoon de pil en sindsdien heb ik nergens last van en wordt ik netjes iedere maand ongesteld :) Als ook mét pil je menstruatie weg blijft, dan zou ik zeker wel even achter mijn oren krabben!